English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Mohammed-Awal Issah
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 65, 66, 67  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
CopyCat
Junior

PostPosted: 07.07.2011 21:56    Post subject: Reply with quote

BRA!!!! Nå mangler bare Dockal eller en annen kvalitets spiller fra utlandet. For man tak i en sånn spiller før august kan Hoftun bruke august på å signere bosmenn. Borges,Bjarnasson,Parr,Wembagobo er gratis

Last edited by CopyCat on 07.07.2011 21:58; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Forumsjef
Veteran

PostPosted: 07.07.2011 21:57    Post subject: Reply with quote

Noen som klarer å finne ut hva han tenker om ramadan?
Back to top
SteinarG
Rutinert

PostPosted: 07.07.2011 21:58    Post subject: Reply with quote

Snakker godt engelsk han. Skal vistnok ha lært seg Serbisk på et år? Lov å håpe at han begynne å lære seg norsk også da!Smile

Forøvrig skulle Rosenborg tilbudt en form for belønningsordning for utlendinger som lærer seg norsk. En ekstra bonus i kontrakten, f.eks 500 000 kr om de besto en norsktest. Kunne ikke det vært en god idè? Vi har jo mye å tjene på at utlendingene lærer seg norsk. De skjønner bedre ting i garderoben, og har lettere for å komme overens med laget/andre, sosialt sett. Dermed får de også en mye tettere tilknyttning til Norge, og vil kanskje også være lettere å få de til å signere ny kontrakt:)
Back to top
Tangen1986
Senior

PostPosted: 07.07.2011 21:58    Post subject: Reply with quote

thoves wrote:
Serbisk fotball er i dårlig forfatning ja, men Partizan Beograd og Crvena Zvezda holder mer enn god nok europeisk standard.
Det spørs vel hva du mener med god nok europeisk standard, de er ikke i nærheten av hverken de beste, nest eller tredje beste lagene. Partizan er nok nærmest for de kommer tross alt til gruppespill hvert år, men der blir de til gjengjeld like mye kasteball hver gang uavhengig av om det er CL som ifjor eller EL/UC som det stort sett er. Det tyder ikke på noe lag av god europeisk standard i mine øyne.

Crvena Zvezda på sin side har vel falt helt av lasset i Europasammenheng og kun kommet til et gruppespill siden de endte sist i TILs UC-gruppe i 2005 og dette henger nok sammen med de omtalte økonomiske problemene.
Back to top
henrifei
Veteran

PostPosted: 07.07.2011 22:00    Post subject: Reply with quote

enig, klart det at alt blir lettere når språket er på plass.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 07.07.2011 22:01    Post subject: Reply with quote

SteinarG wrote:
Forøvrig skulle Rosenborg tilbudt en form for belønningsordning for utlendinger som lærer seg norsk. En ekstra bonus i kontrakten, f.eks 500 000 kr om de besto en norsktest. Kunne ikke det vært en god idè?

Ja, og Trond Olsen burde få en ny 5-årskontrakt med fire millioner kroner i årslønn.
Back to top
SteinarG
Rutinert

PostPosted: 07.07.2011 22:06    Post subject: Reply with quote

quentez..?
jaha? Poenget ditt var?
Hadde du noen gode poenger mot forslaget mitt så vil jeg gjerne høre de... Fikk ikke akkurat så mye ut av dette innlegget ditt. Ikke det at forslaget mitt nødvendigvis var noe spesielt bra, men i farten skjønner jeg ikke hvorfor noe slikt ikke kan innføres. Mulig jeg overser noen viktige poenger her men... Ser at det ville vært litt ekstra penger ut i NOEN tilfeller, men jeg tror faktisk verdien av at de lærer seg norsk ville vært større.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 07.07.2011 22:11    Post subject: Reply with quote

I disse økonomisk trange tider vil det være helt vanvittig å kaste vekk en halv million på at en spiller skal lære seg norsk. Det ville vel vært mye enklere av klubben å forvente at han skal lære seg norsk, uavhengig av noen økonomisk kompensasjon? Det er tross alt arbeidsgiveren hans vi snakker om her.
Back to top
thoves
Veteran

PostPosted: 07.07.2011 22:22    Post subject: Reply with quote

Brattbakk09 wrote:
Se Mohammed her i MIN lenke. Snakker om viktigheten av å lære språk:

http://www.youtube.com/wa...7fb-h2rJyc

Ser jævlig teit ut når du til å med prøver å brife/skryte med "MIN lenke" når denne linken ble lagt ut av trondhb 8 sider tilbake i denne tråden.

Skjønner at du vil være viktig, først ute, eksklusiv, forumpoliti eller hva det måtte være men alt til sin tid, ok?

Last edited by thoves on 07.07.2011 22:23; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SteinarG
Rutinert

PostPosted: 07.07.2011 22:22    Post subject: Reply with quote

Kanskje mye enklere, men gir det resultater? Hvilke utlendinger har vi hatt i rosenborg som har lært seg norsk? Og om det forventes, så kan det jo like gjerne inkluderes i kontrakten fordet. Jeg sier jo ikke nødvendigvis at man må gi de 500 000 kr ekstra om de lærer norsk, men kanskje at vi gir de 500 000 kr når de lærer seg norsk, og 500 000 kr mindre i sign on fee.

Se for deg at Annan hadde lært seg norsk. For det første ville det bidra til enklere arbeidsforhold når han var i Norge. For det andre ville det mest sannsynlig 3 dobblet sjansen for at han hadde kommet tilbake...
Back to top
HoldBrillan
Veteran

PostPosted: 07.07.2011 22:24    Post subject: Reply with quote

Bonus for å lære seg norsk? Å lære seg norsk, eller ivertfall å forstå en viss grad bør være en forventning. Spesielt i fotball hvor kommunikasjon er sentralt. Issah virker tilsynelatende å ha interesse for språk, en intelligent kar. Minner vel kansje litt om Lars Hirschfeldt som mestret 5-6 forskjellige språk.
Legende

PostPosted: 07.07.2011 22:26    Post subject: Reply with quote

Steinar, Lago både forstår å snakker norsk.

- Torgeir Børven
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.07.2011 22:30    Post subject: Reply with quote

SteinarG wrote:

Se for deg at Annan hadde lært seg norsk. For det første ville det bidra til enklere arbeidsforhold når han var i Norge. For det andre ville det mest sannsynlig 3 dobblet sjansen for at han hadde kommet tilbake...

Så gøy er det da ikke å snakke norsk, at han dropper fotballeuropa for å få komme tilbake til Norge igjen.

Dessuten kunne Annan en god del norsk. Han hadde norskundervisning flere ganger i uka, blant annet sammen med kidsa på Eberg Skole (han lærte dem engelsk, og de lærte han norsk).
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
SteinarG
Rutinert

PostPosted: 07.07.2011 22:31    Post subject: Reply with quote

ok. Trodde han bare skjønte noen få gloser. Men ser enda ikke hvorfor alt dette betyr at det ville være domt å få det inn i kontrakten at spillerne skulle lære seg norsk.

Jeg er jo ikke uenig med hverken HoldBrillan eller quentez i at det burde være en forventning. Men når ytterst få spillere faktisk gjør det, så ser jeg ikke hvorfor det ikke skulle kunne legges inn i kontrakten. Det kan legges inn i kontrakten uten at spillerne faktisk får noe ekstra lønn for å lære seg norsk. 500 000 mindre i sign on fee, og 500 000 ekstra i lønn når de har lært seg norsk. Ser ikke noen motsetning i å gjøre det slik, og det å forvente at de lærer seg norsk.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.07.2011 22:35    Post subject: Reply with quote

En kontakt som binder opp 500 000 i å lære seg et språk, setter oss i en unødvendig svak posisjon om flere klubber er inne i bildet.

Om man mener at det er veldig sportslig lønnsomt at alle snakker norsk, så bør man kunne kreve det av sine spillere - uten at de skal belønnes noe ekstra. På samme måte som man forventer at arbeidstakere lærer arbeidsverktøy på alle andre arbeidsplasser, uten at de får bonuser av den grunn.

Engelsk duger i lange baner. Alle på laget forstår det, og Issah vil etterhvert skjønner elementære fotballgloser på norsk slik at han kan motta de enkleste meldingene. Dette lærer man på en god uke, om man har et minimum av interesse, noe jeg vil tro han har.
Back to top
SteinarG
Rutinert

PostPosted: 07.07.2011 22:37    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
SteinarG wrote:

Så gøy er det da ikke å snakke norsk, at han dropper fotballeuropa for å få komme tilbake til Norge igjen.

Dessuten kunne Annan en god del norsk. Han hadde norskundervisning flere ganger i uka, blant annet sammen med kidsa på Eberg Skole (han lærte dem engelsk, og de lærte han norsk).

Jeg snakker da selvfølgelig ikke om at han skal komme tilbake fordi han er så glad i å snakke norsk!:p Men tror du ikke han/andre spillere ville trivdes ennå bedre i Trondheim om de kunne litt norsk? Og ja, du har vel rett i at Annan lærte seg noe norsk mens han var her. Og så sa han vel mange ganger at han stortrivdes i Norge. Min tankegang er iallefall da at norsk-kunnskapene hans bidro noe til hans trivsel..
Back to top
SteinarG
Rutinert

PostPosted: 07.07.2011 22:51    Post subject: Reply with quote

Men jeg ser poenget ditt Hedon med at det ville stilt oss i dårligere posisjon i kamp mot andre klubber. Det poenget er vel forsåvidt nok i seg selv til at et slikt krav som jeg nevnte mest sannsynlig ikke vil kunne gjennomføres.
Men jeg står iallefall på at det ville vært en enorm fordel om man klarte å få til noen slik form for ordning. Tror ikke vi skal undervurdere verdien av språk iforhold til trivsel.
Back to top
HoldBrillan
Veteran

PostPosted: 07.07.2011 22:53    Post subject: Reply with quote

For å sitere FM: - Fotball er et universielt språk!
Forumsjef

PostPosted: 07.07.2011 22:53    Post subject: Reply with quote

Språk er viktig det, og jeg tror alle utlendinger får omtrent ubegrenset med muligheter og resurser til å lære seg norsk/engelsk om de ønsker det. De blir sikkert beordret til det også. Tror jeg har sett glad-klipp på Adressa-TV med de fleste afrikanerne våre på norsk-kurs. Det, og skitur i Granåsen.
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 07.07.2011 23:11    Post subject: Reply with quote

Isaah i granåsen, kan nesten ikke vente Smile
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 07.07.2011 23:15    Post subject: Reply with quote

Forøvrig syns jeg at måten han trykker klubben til sitt hjerte, er særs positiv. Åpenbart noe mer enn en lykkejeger.

Dessuten har vel de fleste sett serbia spille fotball på et langt høyere teknisk nivå enn norge. En fotballnasjon av dimensjoner vi bare kan drømme om ...
Back to top
Vollrik
Veteran

PostPosted: 07.07.2011 23:16    Post subject: Reply with quote

Språk består av 4 faser

Lesing
Høring
Skriving
Snakking

Det er først og fremst høringen som er viktig, fordi alle på laget vil forstå majoriteten av det han sier på engelsk. Det som først og fremst er viktig er at han forstår enkle gloser på trening.

Det som vil være en eventuel bonus for spillerne er å lære seg snakking og høring så godt at de kan fungere sosialt i gruppa med bruk av norsk, dog synes jeg ikke klubben skal presse på spillerne at de behersker språket på det nivået. Spilleren må ta valget mellom å strekke seg litt for å lære norsk eller ta konsekvensen av å ikke beherske det språket som snakkes og ta til takke med de andre engelsktalende gutta på laget, som nå desverre er få etter Hoftuns Trønder-Nordmann-Skandinav.resten politikk.

En annen løsning kan også være at Rosenborg ansetter noen som skal ha ansvar for integrering og kulturveksling i spillergruppa, noe de har ansatt i Lillestrøm som jobber med Nosa og de gutta der.
Recon
Legende

PostPosted: 07.07.2011 23:17    Post subject: Reply with quote

media wrote:
Ã…penbart noe mer enn en lykkejeger.
Famous last... Rolling Eyes

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 07.07.2011 23:20    Post subject: Reply with quote

Det er en svensk klubb (Djurgården?) som kjører konsekvent på moderspråket. Alle instruksjoner og dialog på treningsfeltet foregår på svensk.

Kanskje litt brutalt, men de valgte å gjøre det slik. Mener det var relativt mange nasjonaliteter og språk i spillergruppa også.
Øystein
Veteran

PostPosted: 07.07.2011 23:21    Post subject: Reply with quote

Vollrik wrote:

En annen løsning kan også være at Rosenborg ansetter noen som skal ha ansvar for integrering og kulturveksling i spillergruppa, noe de har ansatt i Lillestrøm som jobber med Nosa og de gutta der.

Det er vel jobben til Harald Pedersen.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 65, 66, 67  Next
Page 10 of 67

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb