View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Henri Legende

|
Posted: 22.06.2011 09:27 Post subject: |
|
|
Takk for innlegget Davy! |
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 22.06.2011 09:32 Post subject: |
|
|
Hvis denne avtalen fører til at man er kvitt den helvetes mandagskampen og gjerne også seinkampen på søndager er det kanon syns jeg. Tv2 brukte masse penger på rettighetene men produksjon og studiobiten er elendig mener jeg. Bare fjas og useriøsiteter fra stort sett mer eller mindre mislykka trenere. Og tilskuertallene de to siste årene mener jeg tyder på at Tv2 har drept interessen.
Syns kontrasten til en god produksjon kom tydelig fram under fjorårets VM. Så man sendingene på svensk tv fikk man gode analyser i studio og ikke en times diskusjon om rumpeklyping. _________________ Påmeldt |
|
Back to top |
|
 |
Oddsking Proff
|
Posted: 22.06.2011 09:41 Post subject: |
|
|
Begynner å bli pisslei tv2, orker snart ikke å se fotballkveld etter hovedkampen lengre, faen ikke noe annet enn reklame og pisspreik. Før fikk en intressante sammendrag av kampene og scoringene. Nå er det bare ¤%%¤#&¤!!!! pfffft!  |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 22.06.2011 09:45 Post subject: |
|
|
Liker måten du driver uhemmet, tøylesløs TV2-masturbering der, marbismo. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
marbismo Junior
|
Posted: 22.06.2011 09:59 Post subject: |
|
|
Ser ikke hva positivt det skal komme ut av dette for supporterene, annet enn om man skulle greie å bli kvitt mandagskampen da.. men jeg har mine tvil om C+ kvitter seg med den også.. ellers var PL sendingene til C+ bra i sin tid så det er godt mulig at de gjør denne jobben bra men jeg er personlig fornøyd med TV2 og mener de burde få fortsette sitt arbeid og i det minste få delta i en budrunde.. Lov å være uenig.. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 22.06.2011 11:05 Post subject: |
|
|
Hehe. Det jeg synes er fascinerende er måten en del kryper fram og roper 'Føkk NFF' og 'stakkars TV2, som ikke en gang fikk lov til å være med å by'. For all del, jeg har forståelse for at noen tror interessen kan synke blant folk flest (ikke en bekymring jeg deler), men denne moralske tilnærmingen synes jeg blir merkelig. TV2 har tjent noe grassalt på TL-rettighetene, blant annet ved å ha en ytterst tabloid og klovneaktig tilnærming, i tillegg til at de har bidratt til inflasjonen i norsk fotball ved en skamløs og overdrevet dyrking av profilene. Det er ingen grunn til å synes synd på dem, og de har da selv vist til det ettertrykkelige at rettigheter er knallhard konkurranse. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 22.06.2011 11:09 Post subject: |
|
|
marbismo wrote: | Ser ikke hva positivt det skal komme ut av dette for supporterene, annet enn om man skulle greie å bli kvitt mandagskampen da.. |
-Ut med personligheter som Hoff, Alsaker og Wathne
-Slippe å se Håvard Lilleheie i noe fotballrelatert i beste sendetid
-(Forhåpentligvis) fotballrelatert fokus og innhold i større grad
-Generelt mindre sirkus
-(Forhåpentligvis) langt tyngre fotballfaglig profil - kanskje man faktisk kan lære litt av å se fotballsendinger igjen _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 22.06.2011 12:02 Post subject: |
|
|
Lurer på når vi får vite prisen på dette.
De samlede rettighetene gikk vel for 1,2 milliarder forrige gang. Samtidig har man sett en voldsom prisøkning på slike rettigheter, med nesten 100% for både PL-rettighetene for skandinavia, samt CL-rettighetene for skandinavia.
Dersom man tar i betraktning at pakken som C+ kjøpte i går var verdt 800 millioner ved forrige salg, burde det vel være forventet at rettighetene har blitt solgt for et sted mellom 1,28-1,52 milliarder, grunngitt en prisøkning på mellom 60 og 90 prosent. Jeg tror neppe man kan forvente 100 % økning for disse rettighetene, da markedsverdien nok ble realisert i større grad på et tidligere tidspunkt enn for PL- og CL-rettighetene. Jeg er likevel usikker på om NFF har hatt nok is i magen. Det sier seg selv, at når C+ ønsker å unngå en budrunde er det fordi de frykter prisen.
Ser ikke bort i fra at totalrammene i TV-avtalen nærmer seg 1,8-1,9 milliarder. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 22.06.2011 12:15 Post subject: |
|
|
Jeg er absolutt åpen for ett skifte - faktisk tror jeg det kan gavne folkets interesse og øke publikumssnittet på tribunene igjen, siden man nå ikke får "Alt" servert rett inn i stua uten å selv gå aktivt inn for å få det. Tilbake til 90-tallet, på en måte.
Og at C+ garantert vil ha mer faglig tyngde og integritet enn TV2 er nok ganske så sikkert, så det er jo nok ett gode - samt at TV2/NRK eller hvem som nå evt. får de to siste kampene pr. runde faktisk er nødt til å forholde seg seriøse og med tyngde ift. de kampene de faktisk får vise, for å ikke falle fullstendig igjennom.
Det eneste jeg har å utsette på denne avtalen er det punktet med at NFF tilsynelatende ikke informerte verken TV2, NRK eller Viasat-gruppen (eller Lyse/Altibox for den del) om at rettigheten nå var til slags igjen - det tyder jo da på et rettigheten egentlig ikke var til salgs likevel, og det er rett og slett ganske så uredelig av NFF. Godt mulig at tilbudet "Var for godt til å avslå", men man bør uansett gi andre interessenter en mulighet til å matche/forbedre det tilbudet som ligger på bordet. HVis man skal være fair mener jeg.
Men det er vel kanskje ikke noe NFF verken er kjent for eller opptatte av å være... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
TIL-supporter Senior
|
Posted: 22.06.2011 12:51 Post subject: |
|
|
Det verst tenkelig scenarioet er at nissene flytter med på lasset: Wathne, Mini, Bohinen, Hoff m.fl. får seg tilsvarende jobber i Canal +. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 22.06.2011 12:55 Post subject: |
|
|
Tipper at RBK media-ansatt Stenseth har hatt en prat med flere nøkkelpersoner i RBK-miljøet i dag, og melder på twitter: "Det mest oppsiktsvekkende ved TV-dealen er at den ikke har lekket ut. Forhandlingene har pågått lenge. Mange involvert."
Tipper RBK har hatt en betydelig rolle i dette spillet. Hvis jeg ikke husker feil, ble Svendsen valgt inn i styret i NTF tidligere i år, og klubblederne har naturligvis mye å si i en slik prosess.
Kan vi forvente en mer spisset fordelingsnøkkel? Det er kanskje en uavhengig beslutningsprosess, men det finnes sammenhenger. Det har blitt så åpenbart at spesielt RBK bidrar med langt mer eksponering enn de får tilbake. Har Skutle presset på for å få en betal-tv-orientert avtale? Det er klart det er ødeleggende for tilskuertallet å bli vist kl 20.00 omtrent hver søndag uten å bli tilstrekkelig kompensert.
Samtidig snakker Hallen om at NFF får muligheten til å videreføre breddesatsingen. Som om ikke breddesiden spiser nok av pengene fra før av. Det finnes vel knapt en mer sosial og mindre toppfotball-orientert fordeling i hele Europa.
Vil flere midler gå direkte til klubbene, og ikke fordeles via potter? Det er langt mer naturlig hvis de mest attraktive kampene går på betal-tv, der seertallene ikke spiller noen stor rolle for verdien av produktet (selv om det naturligvis er korrelasjon).
Blir spennende å følge videre. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 22.06.2011 13:26 Post subject: |
|
|
Jeg tror også RBK og Skutle er dypt involvert i dette. Tipper det er MYE cash på kort sikt, noe som vil pynte på regnskapene de nærmeste årene. På langt sikt, så tror jeg alle involverte vet at dette er en tragedie. Men det er ikke noe nytt at norsk fotball velger de kortsiktige løsningene. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 22.06.2011 14:00 Post subject: |
|
|
Jeg driter egentlig langt i hvem som har rettighetene, bare det er slik at VI får mer penger inn. Rosenborg Ballklub er i egen klasse når det gjelder profilering, vi snakker her om Norges desidert mest populære fotballklubb. Da håper jeg vi blir betalt iforhold til det.
Dét er slik det er i de største ligaene i verden, da er det bare rett å rimelig at vi følger etter, og at det blir slutt på denne sosialismen innenfor fotballen. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 22.06.2011 17:52 Post subject: |
|
|
longines wrote: | Tipper det er MYE cash på kort sikt, noe som vil pynte på regnskapene de nærmeste årene. På langt sikt, så tror jeg alle involverte vet at dette er en tragedie. Men det er ikke noe nytt at norsk fotball velger de kortsiktige løsningene. |
Merkelig å legge frem en slik spekulasjon, for så å hjertesukke det hele som om det var et slags faktum. Hadde jo ikke vært så dumt om du faktisk argumenterte for hvorfor du tror det du gjør. Jeg ser ingen logisk tråd i det du skriver her, iallefall, og savner begrunnelser. |
|
Back to top |
|
 |
Tangen1986 Senior
|
Posted: 22.06.2011 18:18 Post subject: |
|
|
Quote: |
Det er en annen diskusjon, men alternativet hvis en ønsker å ha allmennkringkaster er å ta betalingen over statsbudsjettet noe som er tilfellet for mange andre allmennkringkastere som BBC, SVT, Das Erste, Rai, noe som er vanlig å ha i nesten alle vestlige land. . |
Ikke for å hakke eller spore av, men dette stemmer da ikke. TV-lisens har de da i både Sverige og UK, i det hele tatt er TV-lisensen ikke noe som helst særnorsk selv om mange gir uttrykk for det. Ser nå at den britske lisensen er på 145,5 pund i året pr TV og riktignok kommer noe av budsjettet fra statsbudsjettet, men det er virkelig ikke noen stor andel. Ifølge en liste jeg har kommet over er Norge bare et av 27 europeiske land som har TV- lisen hvorav 15 av dem er Vest-europeiske, inkl det konføderative Sveits |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 22.06.2011 18:25 Post subject: |
|
|
Det er jo det Keenoir også mener. Poenget er jo at de pengene fra statsbudsjettet hentes inn gjennom en lisensavgift. |
|
Back to top |
|
 |
nin Rutinert
|
Posted: 22.06.2011 19:13 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Det er jo det Keenoir også mener. Poenget er jo at de pengene fra statsbudsjettet hentes inn gjennom en lisensavgift. |
Statsbudsjett og lisensavgift er to veldig forskjellige ting. Hvis man ser på f.eks Australia så er deres allmennkringkasting 100% finansiert gjennom statsbudsjettet. Det blir da vurdert årlig opp mot andre ytelser staten forplikter seg til å tilby, med de negative konsekvenser det kan medføre for størrelsen på beløpet. (det sier seg selv at tv vs helsevesen blir en vanskelig kamp).
Europa generelt og Skandinavia spesielt er basert på modellen fra UK med en fast årlig lisensavgift. Denne har ikke noe med statsbudsjettet å gjøre, og blir ikke veid opp mot andre hensyn staten har. Dette er ikke en avgift for å se NRK, BBC, SVT etc, men en avgift for å motta tv-signal. Mange som misforstår akkurat det.
Men dette er vel en digresjon. |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 22.06.2011 20:07 Post subject: |
|
|
http://www.tv2.no/nyheter...23585.html
"– Jeg tror klubbene vil tape mellom 50 og 80 prosent i forhold til de tyngste avtalene. Fordi verdiene som sponsorene hadde håpet å få igjen i veldig stor grad vil forsvinne, spår sponsorsjefen." _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 22.06.2011 22:10 Post subject: |
|
|
Ikke ofte jeg er enig med Lund, men tror han har et poeng her, selv om kanskje 50-80% er å overdrive. Men det er nok lite tvil om at det kan påvirke sponsormarkedet for klubbene i negativ retning med mindre TV eksponering. |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 23.06.2011 00:20 Post subject: |
|
|
Fordel RBK som har hovedsakelig lokale sponsorer.
Flere til Lerkendal og større forsprang på plastikk-klubbene.
Noe som igjen fører til eksklusivitet i Europa-cup i form av gull på billigsalg. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 23.06.2011 10:06 Post subject: |
|
|
Interessant artikkel i aftenposten i dag, som bekrefter tidligere spekulasjoner.
Nils Skutle(tidligere NTF), sammen med Røine(Dir. NTF), Vaadal(NTF) og Hallén og Schultz var for avtalen. Dette var altså en allianse mellom NTF og det nye presidentskapet, som i samme slengen nevnes som toppfotball-vennlig. Selv tror jeg Skutle har lagt mye i denne avtalen, og det er tydelig at dette er en dreining i retning av toppfotballen, økonomisk sett. Uansett hvordan man snur og vender på det, var det en nødvendighet for RBK.
Samtidig hevder aftenposten å vite at C+ gir 1,08 milliarder for disse rettighetene. Økonomisk sett synes jeg ikke dette er en pris som uten videre forsvarer salget uten å prøve verdien i markedet. Det er andre hensyn som også har spilt inn. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 23.06.2011 10:24 Post subject: |
|
|
1080 millioner, altså. Passer fint i disse HD-tider.
SÃ¥ tilbake til det oppsatte program. _________________ Influencerâ„¢ |
|
Back to top |
|
 |
Awake Proff

|
Posted: 23.06.2011 12:51 Post subject: |
|
|
TV2 har vel tidligere uttalt at de ikke ville være interessert i å kjøpe tilbake rettighetene om de måtte betale samme pris som det de har gjort tidligere? I så fall er det vel ikke så mange andre som kunne matche tilbudet til Canal+. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 23.06.2011 15:47 Post subject: |
|
|
toreinar wrote: | Fordel RBK som har hovedsakelig lokale sponsorer.
Flere til Lerkendal og større forsprang på plastikk-klubbene.
Noe som igjen fører til eksklusivitet i Europa-cup i form av gull på billigsalg. |
Jeg er ikke så sikker på at tilskuertallene vil stige som et resultat av dette. Hvis man ser tilbake, så har tilskuertallene steget ganske mye i perioden TV2 nærmest har overeksponert Tippeligaen.
Hvis vi ser på RBK spesifikt, så lå snittet på 10-11000 gjennom det meste av det glade 90-tall (ref. http://no.wikipedia.org/w...ippeligaen) når Tippeliga på TV for det meste besto i tippekamp på lørdagen og 10min oppsummering av runden i Sportsrevyen.
De siste 10 årene med stor eksponering og tilgjengelighet på TV2 har tilskuertallene økt drastisk (14-19000 for RBKs del). Riktignok en liten nedgang de siste 2 årene, men likevel markant høyere enn når det var lite tilgjengelighet på TV.
For en gjennomsnittlig trønder vil det sannsynligvis også være langt billigere å kjøpe abbonement hos Canal+ enn å møte på Lerkendal. Spesielt for familier. Og det er de med litt over middels interesse man må tiltrekke seg for å få opp tilskuertallene. De ekte supporterne er der allerede.
Så det er ingen garanti for at dette vil gi noe høyere tilskuertall, i allefall ikke på sikt. Det kan like godt bli den rake motsetningen, at interessen faller med mindre eksponering. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.06.2011 19:10 Post subject: |
|
|
Dagsrevyen dummer seg ut med vinklinga si: De framstiller betal-TV i norsk fotball som noe helt nytt.
Schultz sin påpekning av at forskjellen blir at hovedkampen blir på betalkanal ble bare snakket bort.
Fotball Media virker veldig bestemt på at andre- og tredjekampen skal bli gratis. |
|
Back to top |
|
 |
|