English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Portugal - Norge
Goto page Previous  1, 2, 3, 4

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 06.06.2011 08:14    Post subject: Reply with quote

Island har vel like mange spillere som oss i store ligaer, og islendinger er/har vært en av de desidert hyppigste innom TL av utlendinger.

Island har døyt 300.000 innbyggere mot våre nesten fem millioner, langt dårligere forhold og baner å spille fotball på enn oss, samt at ligaen der oppe nærmest er semi-profesionell, da alle hjemlige spillere har jobb ved siden av fotballen.

Så lenge det kun er løpskraften til Ciljan som benyttes og trekkes frem av landslagsledelsen, er det vanskelig å få frem Zlataner og Messier. For breddefotballen virker å følge landslaget og NFF ganske blindt.
Brady
Veteran

PostPosted: 06.06.2011 10:28    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Har de topp forhold i Afrika eller Sør - Amerika? Det handler ikke i så stor grad om utstyr og baner som NFF ønsker at folk skal tro.

Et godt og viktig poeng, Keenoir. Mange av verdens beste fotballspillere har blitt det gjennom å spille på ikke otimale forhold. Mange sør-amerikanere har f.eks. spilt fotball på strendene eller bakgatene i oppveksten.

Odd Iversen fikk god teknikk av å spille basse, mens Sverre Brandhaug lekte seg med ball i trappeoppgangen der han bodde.

Det viktigste tror jeg er at man får lov til å leke med ball, og ha mye ballkontakt, samt spille veldig mye. I VG for noen dager siden kunne man lese hvordan Christiano Ronaldo stod igjen alene og trente, noe de andre unggutta ikke gidda. Slik var det også for Tom Lund (kanskje den beste norske dødballfoten gjennom tidene), som stod igjen og slo dødballer mellom epletrærne i hagen etter at resten av guttegjengen ikke gidda lengre.

I tillegg er det selvsagt viktig å spille på lag som har en spillestil som er utviklende, og som ikke dreier over på andre ting enn hva du kan gjøre med en ball i beina. Og for at dette skal skje må det en holdningsendring til i fotball-Norge, både hos klubber, trenere, forbund og ikke minst sulten hos de som skal bli gode.
Back to top
View user's profile Send private message
Strand
Veteran

PostPosted: 06.06.2011 11:58    Post subject: Reply with quote

Jeg tror sulten er det vanskeligste å gjøre noe med, særlig siden vi har så mye stimulering rundt oss i samfunnet. Det er tydelig at barn fra mindre pengesterke hjem gjør det bedre i fotball i vesten da de som oftest ikke har hver sin pc, xbox, tv og hundre andre tilbud. Det er utlendingene som blir best her hjemme også, i alle fall prosentmessig.

Men Drillostilen plager meg ikke, for som jeg nevnte litt før har vi så mange andre impulser nå at jeg tror ikke det er like smittsomt nedover. De foreldrene som trener lagene med basis i langballer og organisering burde blitt luket vekk uansett.

Hvor ødeleggende kan det forresten være at barna spiller Drillofotball i en kamp eller to i uka? Grunnlaget for hvor god de blir kommer andre plasser, løkkespill, spill i friminutter og egentrening mellom pæretrærne i hagen.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 06.06.2011 12:15    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke det er så mange barn fra fattige kår som har pæretrær i hagen.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 06.06.2011 12:52    Post subject: Reply with quote

Spørs på definisjonen av fattig, men det er ikke poenget.
Back to top
^Mirth
Veteran

PostPosted: 06.06.2011 14:04    Post subject: Reply with quote

abjoern: Jeg skjønner selvfølgelig hvorfor flertallet av dere her på forumet er kritiske til Drillo og hans spillestil, men slik jeg ser det er det IKKE Drillos jobb å utvikle spillere. Dette er noe som skal skje på klubbnivå. Når man er landslagstrener må man plukke de spillerne man mener er best egnet til et system. Å kritisere Drillo for at norske spillere har litt manglende ferdigheter med ball er litt skivebom (dette gjelder hovedsaklig andre debattanter enn deg abjoern).

Jeg mener Drillos jobb som landslagstrener er å skape resultater med landslaget, og her gjør han stort sett en glimrende jobb. Det holder for meg.

Jeg skjønner dere som ser CL hver uke savner at Norge skal spille som Barcelona eller andre topplag, men dere er langt unna virkeligheten hvis dere tror Norge som landslag kan spille sånn. Da må man først fostre en fire-fem verdensstjerner minst. Det skal godt gjøres i lille Norge. Men for all der, sett i gang og lag masse barn, og tren dem til et visst nivå selv, for deretter å overlate dem til systematisk trening. SÅ kanskje vi klarer å avle fram noen...!
Keenoir
Legende

PostPosted: 06.06.2011 14:26    Post subject: Reply with quote

Jeg er fornøyd om vi begynner å ligne på land som Sveits, Sverige og Danmark for å ta noen av de landene vi har gode grunner til å sammenligne oss med.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.06.2011 14:32    Post subject: Reply with quote

Danmark? De er jo ikke et fnugg bedre. De har klart å skape en slags oppfatning av at de er så kreative og underholdende, men de er slett ikke ulike Norge.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Bakklandia
Legende

PostPosted: 06.06.2011 14:37    Post subject: Reply with quote

Trenger ikke være Barcelona-stil over det, men det går an å spille mye mer "Givende" enn landslaget gjør nå. Litt som Uruguay eller Chile bør være mulig her til lands også, evt. som ja, Sveits, Tyskland, Sverige. f.eks.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 06.06.2011 15:17    Post subject: Reply with quote

Kan ikke sammenligne vårt spillermateriell med noen av disse, unntatt Sverige og Sveits. Nå har jeg ikke sett Sverige på en stund, men det har da vært nok av kritikk også mot deres landslag i forhold til underholdning og spillestil. Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden. Drillo gjør det han må for å skape resultater med et svært begrenset mannskap. Når dette er forutsetningene, er det for meg kun resultater som gjelder. Hvem ville vel byttet ut Drillo sin gampestil med Hareide sin lekne og mer kontinentale spillestil? Ikke jeg, iallefall. Vi så alle hvordan det gikk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Keenoir
Legende

PostPosted: 06.06.2011 15:32    Post subject: Reply with quote

Hareide sin stil er det en kaller tilfeldig da det ikke virker til å være noe særlig med tankevirksomhet bak de valgene han tar iforhold til hvordan vi skal spille eller hvilke spillere vi skulle bruke. Drillo har i det minste en klar plan bak de valgene han tar og han står fast på den planen uten å vingle. Skal vi prøve noe annet enn Drillo må det være en langt mer sta og sterkere leder enn det Hareide var som står for det. Nils Arne Eggen hadde kanskje vært den mannen.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 06.06.2011 18:03    Post subject: Reply with quote

At jeg syns Eggen bør være ferdig i RBK er nok velkjent, men jeg er absolutt for å la han prøve seg en gang til på landslaget. Jeg kunne jo for den del godt ha tenkt meg Tom Nordlie som landslagssjef, også. Hvis det først skal være en nordmann.
Strand
Veteran

PostPosted: 06.06.2011 18:41    Post subject: Reply with quote

Hareide bobler over av entusiasme når han tiltrer i en klubb og så lenge det går bra er entusiasmen tilstede. I det øyeblikk det går tråere "dør" han litt og det tar ikke lang tid før han er borte, det er en grunn til at han sjelden blir lenge et sted.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 06.06.2011 19:46    Post subject: Reply with quote

Han pleier jo å starte i hver nye klubb med å kreve at spillerne har stake, men han blir jo tydeligvis impotent selv over litt tid! Razz
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
Page 4 of 4

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb