English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Portugal - Norge
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
josinho
Veteran

PostPosted: 05.06.2011 10:52    Post subject: Reply with quote

Norge vinner ikke pulja, men kan kanskje gå videre som beste toer? Blir det play-off blir nok Drillos utslått. Egentlig helt greti at Norge tapte i går,da de er eksponent for en fotball som egentlig nesten ingen liker. Heller ikke nordmenn.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende

PostPosted: 05.06.2011 11:33    Post subject: Reply with quote

Norge har ingenting i EM å gjøre. Skaper du kun to sjanser mot Portugal, så kan man holde seg hjemme. Skammelig å sikre et tap på 1-0.

Man får heller håpe på Danmark
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 05.06.2011 11:37    Post subject: Reply with quote

Ett lag som så åpenbart går inn for 0-0 fortjener ikke å få være med i ett mesterskap. Men, nå kan kanskje Drillo-blgen ta litt slutt igjen, nå når folk ser hva slags "fotball" han står for. Han byttet Carew mot Moa, og fortsatte å spille ballen i luftrommet - latterlig!

Jo før den mannen pensjonerer seg, jo bedre! Han re rett og slett for sta iht. filosofien sin.
Strand
Veteran

PostPosted: 05.06.2011 13:06    Post subject: Reply with quote

For sta? Han har jo vært meget moderat i periode to.

Jeg synes ikke det var en kjedelig kamp, er faktisk artig å se et lag forsvare seg så godt i 4-5-1 i nitti minutter. Veldig synd med målet da det kom ut av ingenting.

Portugal er svingode og hadde vi kastet oss frem i angrep ofte ville kontringseksperter som Ronaldo og Nani ødelagt oss helt.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 05.06.2011 13:09    Post subject: Reply with quote

Det er ikke bare Drillo som er problemet, men mentaliteten til en hel nasjon.

Ferdighetene er under enhver kritikk. Pasningsspillet vårt er blant de dårligste i Europa, og da inkluderer jeg nasjoner som Island, Kypros og Latvia. Som lag finnes ikke bevegelsene, basisferdighetene eller roen som er nødvendige for å holde ballen i mer enn to trekk.

Jeg tviler på at fotballverdenen noensinne har sett et angivelig sterkt lag som fremstår som så hjelpeløst dårlige som vi har gjort de siste to kampene. Vi kan kontringer og vi kan soneforsvar, alt annet er fullstendig fremmed for oss.

Drillo og hans filosofi er selvfølgelig en stor del av problematikken, men det handler om ferdighetsutvikling og mentalitet blant alle de som holder på med fotball i Norge. Selv på lavere nivåer er det fullstendig bananas. Tut og kjør fram og tilbake i 90 minutter. Et helt latterlig høyt tempo med tanke på de fraværende ferdighetene. 95 % av spillerne blir stressa som ekorn såfremt ballen viser tilløp til å bevege seg i deres retning. Man er ekstremt direkte, helt unødvendig. Hvorfor ikke roe ned litt, hvorfor ikke bruke ballen, bevege seg litt mer sidelengs istedenfor å sprinte fram og tilbake? Utrolig at Drillo, NFF m.fl. ikke ser sammenhengen mellom de manglende ferdighetene og måten fotball blir spilt på her i landet.

Det er trist, men Norge er en skam for fotballen, og jeg mener i grunnen det ikke er noe poeng å verken delta i mesterskap eller verdsette resultatene våre såfremt hele spillet vårt er bygget på forutsetningen om at vi egentlig ikke kan spille fotball i det hele tatt.

Selvfølgelig kan norske spillere utvikle gode ferdigheter; alt annet blir selvoppfyllende profetier.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 05.06.2011 13:13    Post subject: Reply with quote

Enig med deg i det, så en 4.divisjonskamp i forrige uke og det var 90 minutter med dueller hvor man skapt sjanser på å klarere i generell retning fremover. Skal på tredjediv i dag og det blir nok litt av det samme.

Men allikevel, i motsetning til på nittitallet får vi nå impulser fra utlandet i større grad enn tidligere og sånn sett er ikke Drillos spillestil like innflytelsesrik som før, men jeg forstår godt hvorfor han spiller slik da det er den typen fotball vi har ferdigheter til.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 05.06.2011 13:31    Post subject: Reply with quote

Tror Carew er ferdig som fotballspiller.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 05.06.2011 15:17    Post subject: Reply with quote

Det er vel å dra den litt langt, men han må nok gå ned ett nivå og forhåpentlligvis finnes eg en klubb hvor han kan spille regelmessig og gjerne i en serie med lavere intensitet og ferre kamper slik at han kan holde seg skadefri over lengre tid.
Back to top
^Mirth
Veteran

PostPosted: 05.06.2011 17:05    Post subject: Reply with quote

Til dere som synes at Norge er en skam for fotballen, jeg er svært uenig. Min bakgrunn for å hevde dette er at fotball består av to elementer; angrep og forsvar. Norge har et av verdens beste forsvar, og dette er grunnen til at Norge er såpass gode som de er. Forsvar er ikke like pent å se på som god angrepsfotball, men en kamp mellom et godt forsvarslag mot et godt angrepslag, kan likefullt være interessant. I dette tilfellet synes jeg gårsdagens kamp var spennende.

Portugal, av mange regnet som verdens klart beste landslag i øyeblikket, på hjemmebane mot lilleputten og overraskende gruppeleder Norge. Burde være rått parti?! MEN, Norge Portugal spiller en kamp hvor de skaper kun 3-4 sjanser, hva er dette på hjemmebane i en kamp hvor man er storfavoritt? Norge på sin side skaper 2 kjempesjanser, som også var kampens to største sjanser. Med andre kunne Norge vunnet, eller til og med klart uavgjort. Jeg mener Norge fortjente uavgjort, basert på glimrende spill! (Defensivt spill).

Defensiv fotball er en utrolig viktig del av fotballen, og Norge behersker dette godt. Dessverre for Drillo, er ikke defensiv fotball i vår tid ansett som god eller underholdende, siden man heller vil se massevis av sjanser. Jeg er så kynisk at jeg utelukkende vil ha resultater med Norge, og Drillo er den eneste norske landslagstreneren som sjokkerer og overrasker med gode resultater hele tiden. Han får dessverre ikke den anerkjennelsen han fortjener i sin levetid vil jeg tro, i likhet med mange andre mestere innen ulike sjangere...

Dersom man ser på det norske landslaget, og virkelig går inn for å forsøke og se på den massive defensive jobbingen, og hvordan spillerne jobber for hverandre, og deretter hvor hurtig, villig og til dels presist de går på kontring når sjansen byr seg, så kan man kanskje få opp øynene litt for hvor god defensiv fotball kan være også!

Når man tar i betraktning at Hangeland omtrent stengte alt i midtforsvaret, samt at internasjonalt totalt ukjente Tom Høgli fullstendig nøytraliserte det mange mener er verdens beste fotballspiller, så jo, dette norske landslaget har absolutt noe å fare med. Norge underholder ikke med fantastisk offensiv fotball, men de spiller glitrende forsvarsspill. Noen har bestemt at forsvar er kjedelig, greit nok, men dette gjelder ikke alle. Noen liker moren, andre liker datteren, og noen liker sikkert begge to. Smaken er delt...

Tror faktisk en del nasjoner sjener mye til Norge for å lære mer om forsvarsspill, og at Norge er med på utviklingen av internasjonal fotball. Noen av dere liker kanskje ikke dette, men om den defensive delen av fotballen utvikler seg, må også den offensive gjøre dette for å henge med, og vice versa. Dette utvikler fotballen generelt.

*Skjønner mange ikke gidder å lese lange innlegg, dem om det. Jeg blir provosert når jeg leser en del oppfatninger folk har om fotball, og når det er på sin plass må kanskje lange begrunnelser legges til grunn for andre synspunkter!
Bakklandia
Legende

PostPosted: 05.06.2011 17:31    Post subject: Reply with quote

Men se på Barcelona, da. F.eks. Det er et glimrende lag offensivt, men det er jaggu ett av verdens aller, aller beste lag defensivt også. De har fått til begge deler, og det spanske landslaget har mye av det samme.

Drillos filosofi funker den, så lenge Norge ikke ligger under - for problemet er at han ikke er villig til å gjøre taktisk grep som gjør det litt mer sannsynlig å ta igjen det målet de havner bakpå. Når man da i tillegg er ett lag uten den iskalde kyniske spissen/spilleren som hamrer ballen i mål når sjansen byr seg, og et lag som dessverre også trenger "en del" sjanser på å score, så sier det seg selv at det blir et problem å havne under.

Og Norge har ikke akkurat scoret mange mål i denne kvaliken, eller under Drillo i det hele tatt.
Keenoir
Legende

PostPosted: 05.06.2011 17:33    Post subject: Reply with quote

Vi tapte fremdeles kampen og går sannsynligvis ikke til EM da er det snakk om en skal heller dyrke en fotballkultur som kan gi oss gode nok spillere. Blir helt paff når eg hører at Semb & Co mener Norge med dagens kultur har like store muligheter til å utvikle en Messi da Sverige har fått frem Zlatan. Fotballkulturen vår gjør en slik påstand til ett falsum.

Jeg blir også temmelig oppgitt over denne hypingen av Portugal som de siste årene faktisk ikke har vært så fantastisk når en ser resultatene i mesterskap og ikke minst kvalikk. De vant ikke gruppen sin sist gang. Ett enkelt resultat mot Spania gjør ikke Portugal til ett bedre landslag enn Spania. De to andre kampen i år har vært 1 - 1 mot Chile og ett 2 - 1 tap for Argentina så langt i år.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 05.06.2011 18:06    Post subject: Reply with quote

Portugal mangler også en sikkerlig killer-spiss. Det har de ikke hatt siden Eusbio ga seg. Men gud bedre, den dagen en slik en dukker opp - DA snakker vi landslag det lukter svidd av!

Det var nok først og fremst mangelen på en sikkerlig toppspiss som kostet dem EM-gullet på hjemmebane også. Hvis bare Nuno Gomes hadde stabilisert seg på Euro2000-nivå...
Keenoir
Legende

PostPosted: 05.06.2011 18:08    Post subject: Reply with quote

Keeperplassen er ett annet problemområde for Portugal og så har en hatt tendenser til å ha for mange egoistiske spillere og ikke nok lagspillere.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 05.06.2011 18:20    Post subject: Reply with quote

Keeperplassen er kanskje et lite problem nå, men den har jo ikke tradisjonelt vært det, med Vitor Baia og Ricardo. Gode keepere dukker opp med jevne mellomrom i Portugal, men det er som sagt mye lenger mellom de gode spissene, selv om Pauleta var god på landslaget (ikke fullt så god i klubbkarrieren.)
abjoern
Veteran

PostPosted: 05.06.2011 18:23    Post subject: Reply with quote

Mirth: Det var et langt innlegg som det er vanskelig å svare på.

Jeg ønsker ikke å slakte Drillo isolert sett, for han har lyktes veldig godt på sine premisser. Det hindrer ikke at mannen i 99 % av de fotballinteressertes øyne verden over har et trist og destruktivt syn på fotball. Jeg synes også han viser manglende forståelse av forholdet mellom måten man velger å spille fotball på og hvilke ferdigheter som dyrkes frem. Ferdighetene kommer fra et sted. At han sier at 'det er vanskeligere å treffe med lange pasninger fremfor korte' viser hvor enkle noen av resonnementene hans er. Et annet eksempel er da han viste til en debatt der han visstnok kledde av en dansk journalist. Dansken hevdet at ballbesittende fotball ga 'mer possession' = mer utviklende. Drillo fnøs og sa at mellom to lag vil summen av possession uansett bli 100 %. Selvsagt korrekt, men likevel skivebom. To pasningsorienterte lag vi ha mange flere touch på ballen enn to lag som spiller langt og duellerer.

Videre blir det for enkelt å dele opp i angrep og forsvar. At vi er gode til å ligge i soneforsvar, unnskylder i mine øyne ikke at vi er grusomme ferdighetsmessig og uskolerte når det gjelder offensive bevegelser og pasningsmønstre. Det må komme en dag da drilloskolen ikke kan dekke over at spillestilen deres settes i forbindelse med store mangler på helt sentrale deler av fotballspillet. Norge har i praksis ikke pasningsspill. Kampen i går var ikke det verste, men det er hele innstillingen og forutsetningene som ligger i grunn, som er drepende for utviklingen i norsk fotball.

Det betyr selvsagt ikke at alle taktiske elementer i drillofilosofien er negative eller kritikkverdige; det mener jeg langt i fra.

Jeg heier fortsatt på Drillo og Norge, men har ingen problemer med å se at vi som nasjon skiller oss negativt ut fra både Island, Sverige, Danmark og de fleste andre land i Europa når det gjelder helt sentrale deler av fotballspillet. Da blir det ikke bedre med Drillos arroganse overfor Spania og Barcelona og 'ballbesittende fotball'(upresist) generelt. Hele pakken blir så fryktelig usofistikert.
Back to top
Sola
Veteran

PostPosted: 05.06.2011 21:14    Post subject: Reply with quote

Hvorfor skal alle lag absolutt ligne på Barcelona? Fotball er flerfoldig. Det må være lov å spille slik Drillo gjør også. Drillo spiller for klokt for dere. Han er en taktikker og kynikker, og vil selvsagt ikke at laget hans skal bli overkjørt slik vi hadde blitt om vi skulle spilt Barcelona-fotball.

Norge skiller seg ut. Det er jeg glad for.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 05.06.2011 22:10    Post subject: Reply with quote

Taktikkeren tapte fremdeles kampen og vi kommer sannsynligvis ikke til EM samtidig har vi gjort mulighetene våre dårligere for fremtiden da vi spiller og oppfordrer til en type fotball som er svært lite utviklende. Drillo utvikler ingenting og det er også derfor han er en horribel klubbtrener.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 05.06.2011 22:24    Post subject: Reply with quote

Stilen utvikler ikke lag eller spillere som er i stand til å føre kamper, problemene det skaper ser vi når vi møter lag som er jevngode eller dårligere enn oss. Som f.eks. Island, Finland og Sør-Afrika, som vi har møtt under Drillo.
hefffner
Senior

PostPosted: 05.06.2011 22:43    Post subject: Reply with quote

Å være destruktiv er fryktelig mye lettere enn det å være kreativ. Men Drillo har ikke mye valg med det spillermaterialet han per idag besitter, og er nødt til å differensiere seg fra andre lag for å lykkes. Dette aksepteres så lenge det gir resultater. Det som dog er viktig er at vi ikke går i samme fella som ved forrige Drilloperiode, der stram organisering i for høy grad ble overført inn i barnefotballen.
Keenoir
Legende

PostPosted: 05.06.2011 22:55    Post subject: Reply with quote

Mye av grunnlaget for at Barcelona har en fantastisk spillerstall idag ble lagt for 20 - 25 år siden hvor en hele veien har dyrket en fotballkultur som over tid har gjort at en har kunnet fostre frem spillere som Messi, Xavi, Fabregas, Reina, Valdes, Pique med mange flere. Vi i Norge med Drillo i spissen har dyrket andre idealler og fått frem andre type spillere og så lenge vi fortsetter å dyrke en slik måte å spille fotball på kommer ikke spillematrialet til å bli bedre. Håpet er at mange nok klubber i Norge i større grad enn før skal bli inspirert av andre enn landslagene ( en finner mye av det samme som Drillo står for også blant de yngre landslagene ). Unskyldning om spillematrialet sine mangler er på mange måte vår egen skyld.
Back to top
hefffner
Senior

PostPosted: 05.06.2011 23:16    Post subject: Reply with quote

For 20-25 år siden var det bare humpete grusbaner og til nød filtbaner å oppdrive på vinterstid her tillands, og en gikk på akkord med seg sjøl om hvor god en faktisk kunne bli. Med ballbinger og stadig flere kunstgressbaner(både inne og ute) med undervarme poppende opp har denne konkurransefordelen på mange måter blitt utjevnet, og jeg håper og tror at dette vil vises på sikt når kunstgressgenerasjonen vokser til.
Keenoir
Legende

PostPosted: 05.06.2011 23:28    Post subject: Reply with quote

Har de topp forhold i Afrika eller Sør - Amerika? Det handler ikke i så stor grad om utstyr og baner som NFF ønsker at folk skal tro.
Back to top
hefffner
Senior

PostPosted: 06.06.2011 00:08    Post subject: Reply with quote

Det er et godt poeng, tenkte tanken selv etter at jeg "okay'ed" forrige innlegg. Men må også ta hensyn til folketall. Samtidig har de ofte et annet forhold til barneidrett, der spissing(gjerne via akademi) skjer i yngre alder. Mange variabler som spiller inn når det kommer til å fostre gode fotballspillere, og føler ikke NFF lenger forer Drillofotballen som den endelige løsningen nedover i hierarkiet som de gjorde under forrige Drilloperiode. En kan i så måte spore forbedringer når det komme til ungdomslandslagene, der det har vært en nivåhevning kontra de større nasjonene.
Keenoir
Legende

PostPosted: 06.06.2011 00:20    Post subject: Reply with quote

Hva da med land som Uruguay og Kroatia? Portugal har ikke en enorm befolkning heller ikke Nederland. Når det gjelder spissing er det vel kun en problematikk når fotballen er så organisert som den er i Norge og det er heller ikke gitt at tidlig spissing er den beste veien. Vi må få inn bedre trenere i yngre alder og en må selvsagt ha ett tilbud for de aller beste, men ikke på bekostning av de som spiller fotball som lek, som tross alt er de aller fleste.
Back to top
hefffner
Senior

PostPosted: 06.06.2011 00:55    Post subject: Reply with quote

Kroatia, Portugal=helårsforhold og større grad av spissing. Nederland=akademi(spissing). Det er som du sier ikke gitt at spissing er den beste veien, men jeg tror sannsynligheten for å bli en bedre fotballspiller øker betydelig med bedre medspillere/motspillere, uansett alder.

Men jeg tror vi i bunn og grunn er enige om hovedpoenget, veien å gå er å øke kunnskapsnivået til de som skal forvalte de yngre aldersnivåene, og følge andre idealer enn landslaget. Landslaget og de kvalitetene(evt mangel på) vi besitter idag er på mange måter et resultat av forrige Drilloepoke.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 3 of 4

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb