English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Europacup 2010/2011
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 29, 30, 31  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
abjoern
Veteran

PostPosted: 28.05.2011 23:47    Post subject: Reply with quote

Fantastisk, er bare å bøye seg i støvet. Også fint å se en finale med tidvis nerve, flere mål og interessante momenter. En av de bedre finalene de siste årene, selv om det ikke sier stort. Får bare håpe at det er dette som blir fremtidens fotball.

Når det er sagt, var det tydelig i dag at United ikke helt ble noen målestokk. Det er mulig å gjøre en bedre jobb mot Barcelona enn det Manchester maktet i dag. Real Madrid er ikke så hinsides langt unna, selv om de også er et stykke bak.

Når det gjelder enkeltspillere som kan byttes ut, så vil jeg hevde, i tillegg til Neuer som er nevnt, at Pedro vel ikke er helt uerstattelig, selv om de offensive bevegelsene hans er i absolutt verdensklasse. Villa kan også diskuteres, selv om målet i dag var en perle.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 28.05.2011 23:56    Post subject: Reply with quote

Tevez kunne kanskje erstattet Pedro. Ikke like kjapp i beina, men han har et fotballhode som kompenserer så til de grader for dette. Ligger alltid et par trekk foran motspillerne, og er i tillegg dødelig effektiv når han nærmer seg mål. Tror han kunne bøttet inn en god del mål om han hadde hatt tilretteleggere som Iniesta, Xavi og Messi luskende rundt seg. De ville åpnet mange rom for Tevez. Jeg er heller ingen stor fan av Villa, og det finnes nok antakeligvis noen som kunne erstattet han også. Håper vi en dag kan få se Sergio Agüero i Barca. Han har ferdighetene som skal til for å kunne lykkes i klubben, men han ryktes jo til Real Madrid - og det vil jo redusere mulighetene drastisk.

Når det gjelder Fabregas kan jeg ikke se at han vil ha noe å tilføre førsteelleveren pdd. Han er en lightversjon av Iniesta/Xavi, og noen erstatter for Sergio B. ville han ikke vært. Til det er han ikke god nok defensivt. Xavi, Iniesta og Cesc hadde ikke blitt like balansert som dagens Barca-midtbane.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
julegrisen
Rutinert

PostPosted: 28.05.2011 23:57    Post subject: Reply with quote

Nå er det nå en gang slik at fotball er et lagspill og at de beste lagene ( Les Barcelona) skjønner å utnytte de beste egenskapene hos hver enkelt spiller til det beste for laget. Derfor er en diskusjon om enkeltspillere som kunne ha spilt "bedre" en banal diskusjon. Dette handler om en trenerhjerne og en filosofi og en kultur som gjennomsyrer alt klubben foretar seg. Til etterfølgelse for alle klubber i verden.....Smile
NAE hadde forresten det samme prinsippet og målet......mannen er sett på som gått ut på dato av klubbledelsen i RBK... det sier det meste om den langsiktige strategien klubben ligger inne med for øyeblikket......
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 00:24    Post subject: Reply with quote

Tja, jeg vil være forsiktig med å idealisere filosofien for mye. Med det mener jeg selvfølgelig ikke å undergrave dens betydning for Barcas suksess i dag, for den er gigantisk, men det er ikke nødvendig å ha vært i klubben siden man var 12 for å gjøre en god jobb på Barca-vis.

I hvert fall ikke som spiss eller ving. Sentraler og playmakere som Xavi og Messi (Messi er vel playmaker i langt større grad enn Iniesta for tiden) bør nok ha modnet litt i rollene sine før de kan bli en del av kollektivet på samme måte.

Tevez er en spennende type, men kanskje for ustabil mentalt? Agüero og Tevez er for øvrig to spillere jeg beundrer. Blanding av udyr/beist og skjønnhet. Hadde kunnet danne et fryktinngytende par, med Messi bak seg/rundt seg, hvis man tenker utenfor Barca-dogmene. Trist dersom Tevez forsvinner ut av Europa til sommeren.

Fabregas bør nok ikke være for lei seg for at han ikke har endt opp i Barcelona hittil. Har ingenting der å gjøre. Er ingen vits å bruke 300 millioner på en rotasjonsspiller for Xavi/Iniesta.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 29.05.2011 00:40    Post subject: Reply with quote

I mine øyne er Aguero en bedre utgaven av Tevez og det ville ikke overaske meg om han havnet i Barcelona, skal han til Real Madrit så blir prisen 50 millioner +. Drømmer ennå om å få han i Liverpool og han skal ha vært fan, men har ikke tro på det. Mye tyder på at det blir Mata og Gervinho som kommer samt at en vistnok jobber med en vanvittig signering som skal vise klubbens intensjoner-
Back to top
julegrisen
Rutinert

PostPosted: 29.05.2011 00:43    Post subject: Reply with quote

Er enig i at det vil være trist om Tevez forsvinner, men det er jo det mannen vil. Å finne tilbake til sine røtter. I sitt eget hjemland. med millioner på bok er det selvsagt lettere å ta en slik avgjørelse. Jeg har aldri nevnt et ord om at man må ha spilt i Barca fra 12 års alder for å kunne bidra i kollektivet Barcelona. Men, det er lett å rette fingeren mot Zlatan som selvsagt er en god spiller , men som overhodet ikke har Villa´s egenskaper i å gjenvinne ball og gjøre medspillerne gode.... der ligger Villa flere hakk foran Zlatan ( og Henry) og dette er selvsagt grunnen til at Gardiola har hentet spilleren. Det er direkte trangsynt å hevde at den og den spilleren ville ha hevet Barcelona som lag, til det har jeg mer tro på geniet Gardiola som har komponert et kollektiv spisset med verdensenere på hvert sitt område. At Mascherano hadde gjort det kjempebra som stopper i Liverpool hadde jeg blitt overrasket over .... for å si det mildt...Gardiola hadde ingen skrupler med det.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 29.05.2011 00:51    Post subject: Reply with quote

Mascherano var en fantastisk spiller for Liverpool, men da som midtbaneanker og som back. Herlig type.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 29.05.2011 11:35    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Han er en lightversjon av Iniesta/Xavi,

Han er en helt annen spillertype enn begge disse. Langt mer direkte, målfarlig og skapende av direkte målsjanser (altså høyere antall assist) enn disse. Hadde også slått dødballene om han hadde spilt i Barca. Barcas spillestil kommer nok til å forandres/tilpasses litt den dagen Cesc kommer tilbake, og de kommer nok ikke til å bli dårligere av det. Fábregas er verdens beste på L1 + trekant i FIFA-språk.

Blant flere United-sympatisører satt jeg i Barca-drakt (ikke at jeg er noen fan av klubben, men av fotballen) og nøt denne kampen. Dette er perfekt fotball. Barcelona er utilnærmelige. Skal man vinne over dem, må man bruke oppskriften Arsenal gjorde på Emirates, nemlig hente opp to mål soå fantastiske at ingen kan forsvare seg mot det. Skal man ta Barca på noe, er må det være på perfekt utførte kontringsangrep, hovedsakelig.

Angående resten av topplagene, tror jeg denne sommeren blir ekstremt viktig: Alle ser at United må forsterke, Liverpool prøver å komme tilbake i kampen om gull i PL, Abramovitsj er ikke fornøyd med 2. plass, Real må kanskje punge ut enda mer og til og med Wenger har lovet å være veldig aktiv på markedet. Det blir en veldig spennende overgangssommer og en veldig spennende neste sesong i fotball-Europa, men en ikke veldig vågal spådom er at Barca vinner CL også neste år Smile
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 29.05.2011 11:44    Post subject: Reply with quote

Vil gjerne ha tall på at Fabregas har flere assist enn Xavi..

Og med dødballer, hva tenker du på da? Frispark nære målet vil nok Messi ta, og de slår bare korte cornere, noe jeg også klarer.

- Torgeir Børven
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 11:49    Post subject: Reply with quote

RÃ¥nny.

Sesongen 10/11 for spillernes respektive ligaer:
Xavi: 31 kamper - 7 målgivende
Cesc: 25 kamper - 11 målgivende
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 29.05.2011 11:52    Post subject: Reply with quote

Cesc har 13 i årets liga. Jeg fant statistikker på dette i en annen tråd:

Siden 06/07: (liga)
Xavi: 155 kamper, 22 mål, 48 assist
Cesc: 141 kamper, 30 mål, 68 assist

På akkurat dette området er det klasseforskjell på Cesc og Xavi. At Xavi er en bedre spiller, no shit, men at Cesc er en "Iniesta/Xavi light"? Neppe
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 29.05.2011 11:52    Post subject: Reply with quote

Den fotballen Barcelona viser på sitt beste er i en helt annen liga enn det noen andre fotballag noensinne har vist. Verdens nest beste lag, til enhver tid, kan ikke håpe på noe annet enn å ødelegge spillet og score et heldig mål.

Det pekes på Pedro og Busquets som potensielle svake punkter i Barcelona-laget, men jeg er sannelig ikke sikker på om det stemmer. Barcelona har nok spillere som vil ha mye ballkontakt og dele på å holde dirigentpinnen, mens Pedro og Busquets bidrar med kvaliteter som utfyller laget.

Busquets er en undervurdert defensiv midtbanespiller med ekstreme kvaliteter taktisk og posisjonelt, som vinner langt flere dueller enn det man skulle tro. I tillegg er han, som elev av Barcelona-skolen, svært ball- og pasningssikker, tilstrekkelig til å henge med på tempoet til Xavi og Iniesta, noe ikke mange midtbanespillere i verden kan skilte med.

Pedro er egentlig en klassisk toveis vingspiller, med bra fart, gode dribleferdigheter, godt rykk, og veldig bra evne til å time løp. Det er ofte Pedro som er målet de gangene Barcelona stikker gjennom i bakrom, på grunn av hans tydelige bevegelser rundt Messi spesielt, når han trekker på seg tre motstandere. Han er også en svært god førsteforsvarer.

Jeg tror etablerte "stjerner" i disse rollene kun vil bidra til å senke tempoet i laget, og ta vekk noe av det som er kjernen i Barcelonas suksess - at spillerne kjenner, og er tro mot, sine roller i laget. Det er her Barcelonas homogene stall har sin styrke.
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 29.05.2011 11:54    Post subject: Reply with quote

Ingen kunne erstattet Busquets i Barca. Beste beskrivelse jeg har hørt av Busquets er følgende (begrunnelse for at han er favorittspiller):

"Når man ønsker å skape lag som presterer stabilt - og ikke er i tilfeldighetenes vold - setter man ekstra pris på spillere som alltid kommer ut i pluss over en hel kamp, selv om de kanskje ikke er spektakulære i enkeltsituasjoner."
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 11:54    Post subject: Reply with quote

Jeg ser etter å ha lett flere steder at målgivende-statistikken varierer. For ordens skyld så fant jeg tallene på espn soccernet. Wikipedia hevder at Cesc har 14 målgivende i serien år.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 29.05.2011 11:59    Post subject: Reply with quote

14 stemmer forresten Smile

Dette er vel den greieste statistikken å bruke på PL: http://www.premierleague....06,00.html, altså den offisielle. Siden 06/07 har Cesc hatt følgende assisttall: 13 (1. plass i PL) - 19 (1. plass) - 10 (3. plass) - 15 (2. plass) - 14 (3. plass)
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 12:12    Post subject: Reply with quote

Att Fabregas skulle vara i närheten av Xavi/Iniestas klass tillhör en av Knertens vilda fantasier i likhet med glorifieringen av Storflor. United har aldrig haft några större problem med att tämja Fabregas.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 12:19    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Den fotballen Barcelona viser på sitt beste er i en helt annen liga enn det noen andre fotballag noensinne har vist. Verdens nest beste lag, til enhver tid, kan ikke håpe på noe annet enn å ødelegge spillet og score et heldig mål.

Midt oppe i alt dette, så er det greit å se på motstanden de møter. Spørsmålet man kan stille seg, har motstanden de møter stort forbedringspotensial i forhold til tidligere årganger? Både når det gjelder United og Real Madrid, mener jeg svaret er et ganske klart rungende ja. Det er snart ingen tvil om at Pep-årgangen er tidenes klubblag, for dens spill, stabilitet og resultater, men jeg mener oppriktig talt at de har fått det litt for enkelt ved enkelte anledninger.
Quote:

Det pekes på Pedro og Busquets som potensielle svake punkter i Barcelona-laget, men jeg er sannelig ikke sikker på om det stemmer. Barcelona har nok spillere som vil ha mye ballkontakt og dele på å holde dirigentpinnen, mens Pedro og Busquets bidrar med kvaliteter som utfyller laget.

Sergio er fantastisk god. Punktum. Kan ikke helt si meg enig i at han er så undervurdert dog. Føler vel at Sergio og Pedro ikke hører hjemme i samme bås. Den ene en stjerne i dag og en stjerne i lang, lang tid fremover. Den andre en ypperlig arbeidshest på offensiv banehalvdel.

Quote:

Pedro er egentlig en klassisk toveis vingspiller, med bra fart, gode dribleferdigheter, godt rykk, og veldig bra evne til å time løp. Det er ofte Pedro som er målet de gangene Barcelona stikker gjennom i bakrom, på grunn av hans tydelige bevegelser rundt Messi spesielt, når han trekker på seg tre motstandere. Han er også en svært god førsteforsvarer.

Dribleferdighetene til Pedro er vel heller oppskrytt. Han er det nærmeste man kommer en trelegg i Barcelona, likevel er han fordømt god uten ball, klinisk foran mål og helt nødvendig for å fullføre gjennomspillstrusselen som gir spillere som Messi og Iniesta rom til å avslutte på egen hånd.

Quote:

Jeg tror etablerte "stjerner" i disse rollene kun vil bidra til å senke tempoet i laget, og ta vekk noe av det som er kjernen i Barcelonas suksess - at spillerne kjenner, og er tro mot, sine roller i laget. Det er her Barcelonas homogene stall har sin styrke.

Ikke uenig, men glem ikke at Barca har hentet etablerte stjerner og gjort dem til en del av laget. Villa gjør det helt greit, men ikke fantastisk, Ibra gjorde det litt under helt greit. En mann som Eto'o var jo fantastisk. Pedro er viktig for spillet til Barcelona, men det han representerer er ikke like vanskelig å finne og dyrke frem som det Xavi representerer. Man må ikke lulle seg inn i en tro på at dette Barca-laget er hellig på noen slags måte. De har tidvis har rotert mye, både fra kamp til kamp og fra sesong til sesong. Enkeltspillere kan byttes ut, og det er nok også nødvendig for videre fremgang og for gruppedynamikken.

Barca skiller seg ut kraftig ved at de har mange like spillertyper med ferdigheter som tillater dem å ta tak i ballen - og beholde den så lenge de vil. Det åpner mildt sagt for en del muligheter. Denne årgangens uovervinnelighet er grunnet i overlegen kreativitet på siste tredjedel og den stabile evnen til å omsette possession i målsjanser, i tillegg til perfeksjon i gjenvinningsfasen.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 29.05.2011 12:24    Post subject: Reply with quote

ENIG PS!!! 1:30 og utover her. Cesc hjerne har aldri vært i nærheten av å åpne Uniteds forsvar, og da i særdeleshet ikke verdens beste stopperpar Vidic/Ferdinand! Du kan jo også ta en titt HER (etter 1:30), om du vil. Holder det med 2 ganger Cesc åpner Uniteds forsvar som om det skulle være en hvilken som helst inngangsdør? Kan vel også legge til sånn for sikkerhets skyld at Cesc ble kåret til banens beste borte mot United allerede i 06/07-sesongen i purung alder. Jeg forstår dog at United aldri har hatt store problemer med Cesc i år, da han ikke har møtt United denne sesongen Smile Artig å drite seg ut?
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 13:35    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Dribleferdighetene til Pedro er vel heller oppskrytt. Han er det nærmeste man kommer en trelegg i Barcelona, likevel er han fordømt god uten ball, klinisk foran mål og helt nødvendig for å fullføre gjennomspillstrusselen som gir spillere som Messi og Iniesta rom til å avslutte på egen hånd.

Ærlig talt, å sette "trelegg" og Pedro i samme setning hører ikke hjemme. Spilleren har basisteknikk av klasse. Trenger ikke se lenger enn til den perfekte, silkemyke nest-siste-touchen før 1-0 i går.
abjoern
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 13:47    Post subject: Reply with quote

Nei, altså, vi som er vant til Johnsen og Olsen setter selvfølgelig lista mye høyere, men jeg mener nå fortsatt at Pedro er det nærmeste man kommer på Barcelona. Selvfølgelig har han som regel et godt mottak og bla bla klønete overstegsfinte bla, men sett over mange kamper er det bemerkelsesverdig hvor mange bommer det blir, om det så gjelder pasninger eller mottak. Men det hemmer han jo ikke stort, da han i rollen sin får brukt styrkene sine til det fulle, og da er han meget, meget verdifull.
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 13:59    Post subject: Reply with quote

Synes det er merkelig å bruke den betegnelsen om noen av Barca's spillere.

Autografjegeren er det nærmeste man kommer ekstraordinære silkemyke mottak på verdensklassenivå i Tufte IL.
abjoern
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 14:06    Post subject: Reply with quote

Jeg har kun brukt betegnelsen, ikke om, men i samme setning som én spiller på Barcelona, og det er Pedro. For øvrig får vi bare være uenig, men etter å ha sett Pedro, og blitt imponert, i veldig mange matcher, skal du argumentere godt for at jeg viker fra min oppfatning om at han skiller seg godt ut på Barcelona hva gjelder teknisk repertoar og karakteristikk.

Når det gjelder det språklige, så er det vanlig å bruke ekstreme begreper fra motsatt sfære, for å karakterisere elementer som skiller seg ut i sin egen sfre. For eksempel "Bjørvika er det nærmeste man kommer Manhattan i Norge" eller "Strendene i Lofoten er det nærmeste man kommer karibien". Det er nesten ironisk.

Edit: Hehe. Jeg la forresten ikke merke til at du hadde svart, da jeg endret det, men joda.

Last edited by abjoern on 29.05.2011 14:25; edited 3 times in total
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 14:09    Post subject: Reply with quote

Ja, han er det nærmeste man kommer en trelegg i Barcelona.

edit: ufint å endre innlegget (legge til avsnitt nr. 2) etter at jeg har svart, abjoern Wink

Last edited by Torbjørn on 29.05.2011 14:19; edited 1 time in total
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 14:16    Post subject: Reply with quote

Knerten, grattis att du har hittat några rariteter i ditt arkiv. Sådana sällsynta ögonblick är värda att bevara. Min huvudtes att det är klasskillnad mellan Xavi/Iniesta och Fabregas vidhåller jag. Det är en skymf mot Barcelona att komma dragande med en Arsenal-loser efter en så storartad triumf.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 29.05.2011 14:18    Post subject: Reply with quote

Men hvordan gikk det med tesen om at Mourinho (som Inter-trener) hadde knekt koden til Barcelona, Peter?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 29, 30, 31  Next
Page 30 of 31

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb