English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Erik Hoftun
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 405, 406, 407  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vollrik
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 00:27    Post subject: Reply with quote

Jack L. wrote:
Keenoir wrote:
Hvilke kompetente klubber i Europa har nylig pensjonerte fotballspillere som SD?

Sannsynligvis ingen, etter de fleste her inne sin mening. Klubben er vel per definisjon ikke kompetent hvis man ansetter tidligere spillere som SD. Er det ikke sånn?

Om man har vært spiller før i tida bør ikke ha noe med en ansettelsesprosess å gjøre, verken med negativ innvirkning eller positiv innvirkning.
View user's profile Send private message
Ryujin
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 00:31    Post subject: Reply with quote

Jack L. wrote:
Keenoir wrote:
Hvilke kompetente klubber i Europa har nylig pensjonerte fotballspillere som SD?

Sannsynligvis ingen, etter de fleste her inne sin mening. Klubben er vel per definisjon ikke kompetent hvis man ansetter tidligere spillere som SD. Er det ikke sånn?

Det finnes mange fotball spillere med relevant utdanning, og kan derfor gå fra spiller til SD, men Hoftun er ikke en av disse.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Keenoir
Legende

PostPosted: 13.04.2011 00:33    Post subject: Reply with quote

Jack L. wrote:
Keenoir wrote:

Poenget er at det å ha vært spiller eller ei er ikke relevant for om en er skikket til å være SD eller ikke. Det samme gjelder forøvrig også for trenere. Rosenborg er ikke noe øvings arena og for Hoftun å gå rett inn i toppstillingen uten tilstrekkelig erfaring eller relevant utdanning er egentlig ganske hinsides.
Back to top
Jack L.
Junior

PostPosted: 13.04.2011 00:37    Post subject: Reply with quote

Ryujin wrote:
Jack L. wrote:
Strand wrote:
R E L E V A N T E

SÃ¥ kom med dem da!

Advokat med fordypning innen idrett.

Helt enig i at det er en bra utdanning. Adskillig mer krevende enn en bachelorgrad, vel å merke.

Men foretrekker faktisk at klubben ansetter en med lang og god erfaring fra fotballbransjen. Ser det som mye mer fornuftig at klubben henter inn ekstern advokatbistand. Noe de også gjør.

Har selvfølgelig forståelse for at andre vurderer annerledes. Tror imidlertid ikke det er manglende juskunnskaper som er årsaken til at Hoftun ikke har fått forsterket stallen før årets sesong. Eller tror du det?
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 13.04.2011 00:39    Post subject: Reply with quote

Jeg vet ikke. Hvordan sto det til med dem i Jarsteinsaken? Hva var det RBK prøvde som unnskyldning der igjen?

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 00:41    Post subject: Reply with quote

Hva har Rumenigge,Beckenbauer,Laudrup,Daglish osv. bachelor i?
Vollevik var god til å bygge opp chess,men en taper på børsen.
Kanskje finnes det noen med god irrelevant utdannelse som er Volleviker når det kommer til fotball-ledelse?
Klar over at trener og SD er to forskjellige ting, men utgangspunktet for Hoftun skulle være greit nok.
Ikke heng dere opp i skrivefeil på navn...
Hva har Bratseth bachelor i?
Hoftun har ikke levert,men er vel nå ferdig med utdannelsen.
Det kan ha kostet,men er det nødvendig å lære opp en ny SD?
Forstår kritikken,men er enig med bla,a Per O i at noen faktorer gjør at ingen kjenner fasiten helt.
Jeg velger å tro at en DM kommer inn i neste vindu og at vi blir bedre enn på mange år.
Til tross for lavere gjennomsnittsalder og flere lokale helter.
Jack L.
Junior

PostPosted: 13.04.2011 00:50    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Jack L. wrote:
Keenoir wrote:

Poenget er at det å ha vært spiller eller ei er ikke relevant for om en er skikket til å være SD eller ikke. Det samme gjelder forøvrig også for trenere. Rosenborg er ikke noe øvings arena og for Hoftun å gå rett inn i toppstillingen uten tilstrekkelig erfaring eller relevant utdanning er egentlig ganske hinsides.

Er ikke helt enig at det ikke er relevant med spillererfaring fra den klubben du skal lede. Hoftuns tilknytning til klubben, kjennskap til historien og filosofien tror jeg er viktig. Det at han er en kjent og respektert spiller har også sitt å si når man skal hente inn nye spillere.

Men å ha vært spiller kvalifiserer selvfølgelig ikke automatisk for jobben. Det gjør imidlertid ikke all verdens utdanning heller. Det er umulig å være 100% sikker på en ansettelse. Og jeg er helt med på at RBK ikke bør være en øvingsarena. Det beste hadde vært å hentet noen som hadde lengre erfaring fra en toppklubb. For det er forskjell på å lede en toppklubb og å lede Glimt. Problemet er bare at det finnes kun 1 norsk toppklubb. Så hvor henter man da?

Hoftun var ikke et perfekt valg, men synes heller ikke det var noen skandale. Og i motsetning til mange her så synes jeg ikke to seriegull på rad tilsier at den ansvarlige bør sparkes på dagen.
Back to top
bjodahl
Junior

PostPosted: 13.04.2011 01:27    Post subject: Reply with quote

Vollrik wrote:

Om man har vært spiller før i tida bør ikke ha noe med en ansettelsesprosess å gjøre, verken med negativ innvirkning eller positiv innvirkning.

Kanskje ikke. men at man har kontakter innen fotballen og vet hva fotball dreier seg om, er sinnsykt mye viktigere enn å ha en bachelorgrad i historie. Kanskje fotballklubber skulle begynne å ansette politikere? De kommer jo høyt utdannet fra skolebenken rett til stortinget hvor de skal styre landet. Jeg synes problemet løses best ved å sparke Mr. Svendsen og Mr. Skutle først og deretter samle et nykomponert styre og la de finne en verdig etterfølger av Hoftun. Jeg kan ikke se noen som utmerker seg som klare kanditater. Synd at Erik Soler fikk ny jobb og flyttet til USA. Det hadde vært mannen. Kunnskapsrik og med en mengde kontakter.
Back to top
^Mirth
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 01:58    Post subject: Reply with quote

Nå ja, om politikere kommer høyt utdannet rett inn til en jobb på Stortinget er en sannhet med en rekke modifikasjoner. Om man ser på utdanningsnivået til de som styrer i dette landet, kan man faktisk bli litt skremt... (Se over toppolitikerne og statsrådene. Mange som ikke har mer enn et årsstudium på høyere utdanning, og flere som ikke har det engang).

Jeg er villig til å se an Hoftun noe lenger, nå som han angivelig har gått ut læretiden sin, og se om det blir noe bedring fremover. Forventningene mine er ikke så høye lenger, men de er fortsatt der. Mulig jeg er litt naiv...
stenex
Rutinert

PostPosted: 13.04.2011 03:09    Post subject: Reply with quote

Vollrik wrote:
Da har du faen ikke peiling på universitetsutdanning. Hvem som helst klarer en bachlergrad?

Bachelor. Skal du være ovenpå bør du ihvertfall skrive graden riktig.

Uten at det burde hatt noe med diskusjonen og gjøre, så er jeg rimelig sikker på at hvem som helst kan klare en bachelor, ja. Kanskje ikke i astrofysikk, men kravene til mye av det du finner på ulike distriktshøyskoler er latterlig lave.

Klart, det har sin bakdel å ta slike utdanninger da man ikke kan en dritt etterpå uansett.
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 03:38    Post subject: Reply with quote

Hoftun:

Stolt fortid - null fremtid.
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 07:37    Post subject: Reply with quote

bjodahl wrote:
Synd at Erik Soler fikk ny jobb og flyttet til USA. Det hadde vært mannen. Kunnskapsrik og med en mengde kontakter.

Å lokke Siem til RBK hadde kanskje latt seg gjøre? Den mannen burde jo ha skaffa seg et rimelig bra kontaktnett etterhvert, og du blir vel ikke plukka ut til en administrativ stilling i forbindelse med et VM i fotball om du har null peiling på hva du driver med...
PerO
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 07:38    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:

Ikke kjent kunnskap? Bratseth reagerte jo med en gang han så hva som stod i kontrakten en liten uke etter at den ble skrevet av Hoftun, og deretter ble det forsøkt rettet opp gjennom en telefonsamtale uten at det hjalp.

Det var ukjent for meg. Men det er uansett ikke noe jeg klandrer SD spesielt for. Det er tydeligvis manglende rutiner innen klubben fra tidligere som er grunnlaget for at ny SD bommer her. Enhver organisasjon som inngår kontrakter av noen størrelse, har en advokatgodkjent standardskontrakt. Og hver gang en kontrakt avviker fra dette, så skal avvikene godkjennes av organisasjonens advokat.

Har ikke klubben hatt slike rutiner fra før, kan man faktisk heller klandre Skutle og Bratseth, som ikke har hatt orden på dette.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 07:41    Post subject: Reply with quote

Ryujin wrote:
Jack L.

Hoftun hadde ingen forutsetning for å bli en god SD, og han har bevist dette gang på gang.
Jeg er for at Hoftun finner seg en ny jobb, men det hjelper ikke å sparke han når det er Skutle & Svendsen som skal finne en ny SD.

Jeg tror det et PerO som sa at det er Skutle & Svendsen som skal bedømme arbeidet til Hoftun siden de vet hva han gjør og har full oversikt over arbeidsoppgavene hans. Men hvis de går ut og kritiserer han så må de også innrømme at de gjorde en dårlig jobb når de skulle finne og ansette en SD.

Det Rosenborg trenger er en SD som har en langsiktig plan (minst 5 år) og godt nettverk.

Det er riktig. Men de vil ikke minst måtte innrømme at de har sørget for rammebetingelser som i tillegg har gjort det svært mye vanskeligere for en NY SD å lykkes i jobben i tillegg.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 13.04.2011 08:01    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Det finnes relevante utdanninger til stillingen, faktisk burde en bachelorgrad være minstekrav.

Det sier jo sitt at hverken sportslig leder eller noen andre i RBK satte i gang toppidrettskultur med tanke på kosthold, mental trening etc etc før Hamren kom. Det viser jo at man ikke er analytisk.
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 08:04    Post subject: Reply with quote

Det ble da vel satt i gang slikt da Høgmo kom inn i 2005? I seineste laget men.
PerO
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 08:06    Post subject: Reply with quote

Mangelen på kosthold etc. viser vel bare at de ikke var så langt foran akkurat på det området. Det er vel fortsatt et fåtall klubber i verden, hvor slikt vektlegges innen fotball.

Fotballspillere verden over er vel mer kjent som partyløver enn toppidrettsasketer....
Back to top
Vollrik
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 08:11    Post subject: Reply with quote

bjodahl wrote:
Vollrik wrote:

Kanskje ikke. men at man har kontakter innen fotballen og vet hva fotball dreier seg om, er sinnsykt mye viktigere enn å ha en bachelorgrad i historie. Kanskje fotballklubber skulle begynne å ansette politikere? De kommer jo høyt utdannet fra skolebenken rett til stortinget hvor de skal styre landet. Jeg synes problemet løses best ved å sparke Mr. Svendsen og Mr. Skutle først og deretter samle et nykomponert styre og la de finne en verdig etterfølger av Hoftun. Jeg kan ikke se noen som utmerker seg som klare kanditater. Synd at Erik Soler fikk ny jobb og flyttet til USA. Det hadde vært mannen. Kunnskapsrik og med en mengde kontakter.

Nå må du gi deg!
Det finnes ikke en kjeft her på forumet som har sagt at en bachleorgrad i historie skal veie mer en at en person har vært spiller før i tida. Også begynner du å snakke om stortinget? irelevant! Det jeg påpekte var at en her inne så på bachleorgrad som en generel ting for deretter å legge inn et håpløst forsåk på å drite ut Strand(forumdeltakeren) med å si at:

"Kanskje vi like så godt skal ansette en med bachleor i fransk feministisk litteratur"

På en annen side så støtter jeg ditt ønske om å få sparket svendsen. Han greier verken å holde Skutle i øra eller ansette rett kompetanse i det sportslige. Skutle mener jeg kan være en bra mann hvis vi har en styreleder med tæl og en styreleder som ikke pisser i buksa så straks han hører ordet media.

Det som er så ille, er at flere har forutsett at dagens problemer i klubben ville komme alerede da Hoftun ble ansatt. [/i]
Vollrik
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 08:17    Post subject: Reply with quote

stenex wrote:
Vollrik wrote:
Da har du faen ikke peiling på universitetsutdanning. Hvem som helst klarer en bachlergrad?

Bachelor. Skal du være ovenpå bør du ihvertfall skrive graden riktig.

Uten at det burde hatt noe med diskusjonen og gjøre, så er jeg rimelig sikker på at hvem som helst kan klare en bachelor, ja. Kanskje ikke i astrofysikk, men kravene til mye av det du finner på ulike distriktshøyskoler er latterlig lave.

Klart, det har sin bakdel å ta slike utdanninger da man ikke kan en dritt etterpå uansett.

Slutt å rakke på skrivefeil og prøv heller og kom med et poeng. Det som er mitt poeng her, er at hvem som helst klarer vertfall neppe å ta en relevant bachelor til sportsdirektørjobben, og det var en slik bachelor Strand(forumdeltakeren) siktet til med en overført betydning som Jack L tydeligvis har store problemer med å ta. Også mulig det finnes noen bachelorgrader ute i distriktene som hvem som helst kan ta, men med en slik bachleor kommer du ikke langt med på et jobbintervju for å si det pent.
Henri
Legende

PostPosted: 13.04.2011 08:26    Post subject: Reply with quote

Jack L. wrote:
Men foretrekker faktisk at klubben ansetter en med lang og god erfaring fra fotballbransjen.

Man må gjerne hente inn en med lang erfaring fra fotballbransjen, men lang erfaring fra fotballbanen bør være irrelevant.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 08:28    Post subject: Reply with quote

Erfaring fra fotballbanen er slettes ikke irrelevant. Men det kan ikke være eneste kvalifikasjon.
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 08:43    Post subject: Reply with quote

Jack du snakket om samarbeidet mellom Hoftun og Hamrén.
Men ser vi på spillerkjøpene før Hamrén kom in og de etter han ble trener så ser vi at det er Hamrén som pusher igjennom de spillerne han vil.
Jobben til Hoftun under Hamrén er litt som jobben til en SD under Eggen, med en sterk trener og god økonomi så er det lettere å skjule en svak SD. Nå har vi en god trener som vil mye men ikke økonomien som ville gitt Hoftun pusterom.

Problemet med en svak SD er at lagets fremtid blir ikke tatt vare på, vi ser det på vinterkjøpene i fjor når Hamrén skulle bli Svensk landslagssjef (Winsnes er det første navnet som kommer til tankene). Og dette problemet kommer til å skje gang på gang fordi vi ikke har en SD som tar det ansvaret en SD i en liten klubb skal ha. Når vi hadde et mannskap som var tiltenkt 4231 eller 433 så kan vi ikke hente inn en 442 trener uten at vi har økonomi til å hente spillere som passer til en 442 formasjon.

Når det kommer til salget av Sapara så var det Hamrén som sa nei til dette og det har han rett til å gjøre, men Hoftun burde allerede når vi kjøpte Sapara begynt å se etter en ny spiller med de samme egenskapene sånn at vi hadde en erstatter klar den dagen Sapara ble solgt. Dette gjelder forøvrig alle spillerne som er tiltenkt start oppstillingen.

Til høsten så mister vi Lustig og Skjelbred (mest sannsynelig) og de som skal erstatte disse burde hentes til sommeren eller fra egen stall hvis vi har noen som er god nok.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 08:54    Post subject: Reply with quote

Jack L. wrote:
Men Hoftun må levere i neste vindu.

Hehe. Dette innbiller jeg meg at jeg har lest før.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 09:08    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:

Det var ukjent for meg. Men det er uansett ikke noe jeg klandrer SD spesielt for. Det er tydeligvis manglende rutiner innen klubben fra tidligere som er grunnlaget for at ny SD bommer her.

Har ikke klubben hatt slike rutiner fra før, kan man faktisk heller klandre Skutle og Bratseth, som ikke har hatt orden på dette.

Jeg foreslår at du leser deg litt opp på hva som skjedde, ettersom du tydeligvis ikke er veldig informert om hendelsesforløpet. Det mest relevante finner du i tråder her inne rundt tiden da rettssaken nettopp var over.
Back to top
Escudos
Veteran

PostPosted: 13.04.2011 09:59    Post subject: Reply with quote

Ryujin wrote:
Jack L. wrote:
Strand wrote:
R E L E V A N T E

SÃ¥ kom med dem da!

Advokat med fordypning innen idrett.

Så vidt jeg vet, men nå er det noen år siden jeg ble jurist finnes det ikke noe som heter fordypning i idrett på jusstudiet. Med mindre man da mener at man først skal ta 6 års jusstudiet og så hive på noen år på Idrettshøgskolen. Med nærmere 10 års studie på dette nivået, er nok SD i RBK en av de stillingene man ønsker ja.

Men dette sitatet viser vel strengt tatt hvor umulig oppgave dette er. SD skal ha god oversikt over fotballspillere i alle land (bør ihvertfall ikke hente spillere fra Adecco), følge med konsekvensene av gule kort, ha god innsikt i kontraktsforhandlinger osv.

Har sagt det før, og sier det igjen. Av alt man mener er Hoftun sin skyld, er dårlige kontrakter med Odd osv. noe av det jeg mener han har minst skyld i. Hva har man advokater for, hvis de ikke skal brukes i et slikt tilfelle. Dersom man ikke hadde rutiner for dette når kontrakten med Odd ble skrevet, var det i hvert fall ikke Hoftun sin skyld.
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 405, 406, 407  Next
Page 71 of 407

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb