English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotball på web-TV
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 52, 53, 54  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
WegHard
Veteran

PostPosted: 15.03.2011 21:29    Post subject: Reply with quote

Det er vel ikke tilfeldigvis noen som vet om en måte man kan få mer enn 600 kb/s fra TV2 Sumo med utenlandsk IP?

Kjedelig å ta fatt på en ny sesong med streaming i middelmådig kvalitet...
Keenoir
Legende

PostPosted: 15.03.2011 22:38    Post subject: Reply with quote

Finnes det ikke programvare eller tjenester på nett som skjuler ip-adressen`?
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran

PostPosted: 15.03.2011 22:50    Post subject: Reply with quote

Jo, men problemet her er ikke i seg selv at man ser TV2-Sumo i utlandet, men derimot at den internettleverandøren man bruker (i utlandet) ikke har en spesialavtale med TV2.

Nå lever vi i 2011, så det er helt idiotisk at TV2 fremdeles begrenser streaming til 600 kb/s til de kundene som ikke har en leverandør med spesialavtale med TV2. Er dette en form for kundediskriminering som skal presse TV2-kundene over til å benytte (norske) internettleverandører med spesialavtale med TV2, eller finnes det tekniske årsaker som (i sin tid) gjorde det hensiktsmessig for TV2 (kanskje pga. kapasitetsproblemer) å ikke tilby mer enn 600 kb/s til de som ikke benyttet et utvalg av norske nettleverandører?

Det er på tide at TV2 fjerner denne begrensningen til de som har kjøpt Sumo og benytter tjenesten fra utlandet.

Når det gjelder å skjule sin utenlandske IP-adresse (og å benytte en proxy som skal lure mottaker til å tro man har norsk IP-adresse) for å få tilgang til kamper hvor TV2 kun har rettighetene til å vise de i Norge (såsom RBKs E-cup-kamper), så går det ikke lenger å forsøke å bruke en falsk IP-adresse. Forøvrig ganske idiotisk at RBK ikke selv sitter på rettighetene til å kunne vise RBK i land hvor det finnes de som ønsker å se RBK spille E-cup og hvor kampen ikke vises på tv. Jeg har gått glipp av mange E-cup-kamper når RBK kun spiller Europaleague, og ingen viser kampen på tv eller nett utenfor Norge eller det landet hvor motstanderlaget kommer fra.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 15.03.2011 23:14    Post subject: Reply with quote

WegHard - hva med å montere en paraboldisk?

Semi-kvalifisert synsing:

Ettersom Sumo sender signalet eksklusivt til hver ip-adresse krever det noe forjævlig med båndbredde om mange nok vil se kampen. Det er ikke noe p2p-opplegg hvor man mottar og sender, man mottar bare signalet. Det gjør at kvaliteten blir bra for mottaker, men det kreves da at TV2 har en distributøravtale for å kunne bruke såpass mye båndbredde. HD-sendingen over internett er på 5-6 mbit pr mottaker, og da kreves det at bredbåndsleverandørene allokerer den båndbredden lokalt. Har de ingen avtale med TV2 sendes det som "normalt" i en 600kbit. Det er vel sikkert én av grunnene til at Viaplay har såpass dårlig kvalitet, de har ikke like god løsning som Sumo.

De bruker også noe som heter smooth streaming, som gjør at kvaliteten på sendingen automatisk justeres etter din tilgjengelige kapasitet, så da går kvaliteten automatisk ned fremfor å stoppe kampen.

Selv foretrekker jeg parabol, da HD-sendinger der er på en 12-20 mbit i motsetning til sumos 5-6, og parabolen er eksklusiv for TV-sendinger i motsetning til internett.
Back to top
larenim
Veteran

PostPosted: 16.03.2011 10:27    Post subject: Reply with quote

Noen som har fått til å capture videosnuttene som blir lagt ut på rbk.no? (De bare hakker på min utenlandske linje, så screencapture går ikke)
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 16.03.2011 11:10    Post subject: Reply with quote

Funker fint med WM Recorder.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bingeling
Junior

PostPosted: 16.03.2011 13:20    Post subject: Reply with quote

Kan noen gi meg en spådom rundt ytelsen til Sumo og generelle tips?

Jeg har dårlig erfaring etter å ha brukt noen pizzakoder forrige sesong. Det aner meg dog at pizza-kundene kanskje ikke hadde verdens største prioritet fra Sumo. Jeg prøvde og Adressa uten å bli imponert.

Det hakket og holdt seg gjerne på 300k, og da kan man nesten like godt høre på radio.

Nettet mitt er Canal Digital Kabel-TV i Trondheim. 11Mbit ned og 4-5Mbit opp observeres på hastighetstester. En tanke med Sumo fremfor et TV-abonnement er at jeg kanskje flytter på meg.

Den maskina jeg brukte sist var den jeg skriver på nå, en svak laptop med HDMI-utgang. Den har en Neo-64 prosessor som ikke akkurat skinner i ytelse, og er svakere enn ordinære bærbare. Var det pjuskete maskinvare her som bidro til dårlig ytelse? Det virket ikke som det var den eneste skyldige, for på gode tidspunkt var i alle fall hastigheten i overkant av 1Mbit.

Et problem med å bruke denne er at det gjør det vanskelig å sjekke f.eks kamptråden på RBKweb mens man ser kamp.

Jeg har en PS3. Kunne denne brukes til å vise bildet? Et alternativ er den stasjonære, men det litt tungvindt med flytting av boks, trenger ny kabel, og er uprøvd.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 16.03.2011 13:31    Post subject: Reply with quote

Tror ikke maskina di skal ha noen problemer med å kjøre Sumo på full ytelse. Min erfaring med nettløsningen til TV2 er meget, meget bra. Har aldri opplevd å ligge på 300 kbps. HD-sendinger ligger på mellom 4mbit og 6mbit, og de sendringer som ikke går i HD sendes vel i 2,5 mbit - eller noe i det sjiktet der. Har en laptop med HDMI ved TV'en, som brukes til å streame fotball på en 42", og kvaliteten på TV2 sine sendinger er høy. Ser finfint ut på skjermen, og sjelden eller aldri noen store problemer. Om det først skulle være noe, så er det bare å sende TV2 en mail om det, så får du refundert penger eller forlenget abonnement.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Strand
Veteran

PostPosted: 16.03.2011 13:39    Post subject: Reply with quote

Høy og høy Hedon, alt er relativt. Meget høy for å være internett, men sett bildet du får fra sumo opp mot bildet du får fra en tv-distributør og du ser klar forskjell. Internett-sendingene har f. eks et "drag" i bildet..

Det kan hende bingeling at TV2 ikke har distribusjonsavtale med Canal Digital Kabel-internett i Trondheim, noe som gjør at de rett og slett ikke kan tilby høyere kapasitet.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 16.03.2011 13:44    Post subject: Reply with quote

Jeg har hatt internett gjennom CD Kabel, og det ga samme kvalitet som jeg nå har gjennom NGT.

Alt er relativt i forhold til kvalitet ja, men nå handler jo dette om nett-tv, og da må man sammenligne med andre leverandører av nett-tv. Jeg synes det blir det eneste naturlige, iallefall.

Jeg velger uansett Sumo istedet for et TV2 Sport-abonnement, rett og slett fordi de har et kamp- og programarkiv, noe som gir mulighet til å se ting i reprise når man måtte ønske. Kvaliteten er dessuten mer enn bra nok til at jeg kan leve med den, spesielt siden jeg veldig mye på PC'en uten tilkobling til TV. Greit det, når man er flere som skal sloss om den samme TV'en.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 16.03.2011 13:52    Post subject: Reply with quote

Kjøper selv månedsabonnement på Sumo i ny og ne da jeg ikke ser verdien av å ha TV2 Sport. RBK sendes uhyre sjelden på TV2 Sport og TV2 Sport sendes i så lav bitrate at bildet knapt er bedre enn Sumo, så da er det rett og slett like greit med Sumo som har de funksjonene du nevner.

Dog irriterende at TV2 ikke har en form for pakkeløsning for de som har TV2 Premier League og TV2 Sport på TV-abonnemanget, da synes jeg Sumo burde være inkludert rett og slett.
Back to top
Bingeling
Junior

PostPosted: 16.03.2011 14:01    Post subject: Reply with quote

Takk, Hedon og Strand.

Jeg drev og googlet om canal digital og distribusjonsavtale uten å finne noe. Samtidig var det jo en viss sjanse for å finne en "Hedon" her, som hadde prøvd CD i Trondheim.

Ellers er det vel ikke all verdens problem å prøve en måned, en trenger jo ikke starte med et halvår. Det som er et problem er at RBK sendes så mye på TV at det virker som dårlig valuta for pengene Smile
Back to top
georgios
Veteran

PostPosted: 16.03.2011 14:05    Post subject: Reply with quote

Om det kun er for RBK er det sikkert ikke verdt det, men om man liker å se mye annen fotball er det veldig bra. Særlig da med Sumo Gull som også gir premier League.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 16.03.2011 14:19    Post subject: Reply with quote

Bingeling, hvis du sender meg en PM så kan du få låne brukernavn og passord til Sumoen min, så kan du selv sjekke hvordan det fungerer. Hvis du sjekker PL HD1-kanalen, så sender den på 4mbit her akkurat nå, iallefall.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 16.03.2011 14:21    Post subject: Reply with quote

georgios wrote:
Særlig da med Sumo Gull som også gir premier League.

Og Tour de France og en hel rekke andre sykkelritt.

De sender også Europa League, og man kan naturligvis se nyhetssendinger, sportssendinger og det meste annet TV2 selv har produsert når en måtte ønske.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 16.03.2011 15:08    Post subject: Reply with quote

georgios wrote:
Særlig da med Sumo Gull som også gir premier League.
Premier League ser du med Sumo Sport også. Men med en prisforskjell på kun 30 kr pr måned så er det rimelig dumt å ikke velge Sumo Gull.
Back to top
georgios
Veteran

PostPosted: 16.03.2011 15:16    Post subject: Reply with quote

Ah, trodde det kun var med Sumo Gull man fikk det. God deal uansett.
Back to top
larenim
Veteran

PostPosted: 16.03.2011 17:02    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Funker fint med WM Recorder.

Jess, det gjør det vett! Dette er vel sjuende programmet jeg har installert i dag for å gjøre det, og endelig gikk det. Kan man bruke det på sumo-sendinger også?
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 16.03.2011 18:01    Post subject: Reply with quote

Det gjorde det før hvertfall.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 16.03.2011 19:43    Post subject: Reply with quote

Noen som vet om noen triks en kan bruke for å redusere sideveis lagging på SUMO spesielt synlig ved rask bevegelse av bildet?
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 16.03.2011 20:06    Post subject: Reply with quote

Det skyldes at antallet Frames Per Second (FPS, bilder i sekundet) overskrider hva pcen din klarer å håndtere. Den eneste måten å løse det på er enten å ha bedre maskinvare eller redusere bildekvaliteten.
Back to top
Bingeling
Junior

PostPosted: 16.03.2011 20:25    Post subject: Reply with quote

Etter å ha testet sumo via en vennlig sjel her på forumet kan jeg bekrefte det med tungpustet hardware.

Er alt begredelig kan en måtte restarte modem/ruter.

Om det er i orden, klarer en PC som var en bra gaming-pc for et par år siden (og stadig duger sånn noenlunde) fint å pushe et bilde i HD-kvalitet samtidig som en leser nettaviser på en annen skjerm.

Når en liten, svak laptop bes om å fore en HD-tv med bilde, peser den verre enn ei bikkje på en varm solskinnsdag. Samtidig faller bitrate mye.

Observerte bit-rates:

Laptop på egen skjerm: 1500kbs
Laptop på HD-skjerm: 350kbs
Stasjonær på egen HD-skjerm: 5000kbs

På den stasjonære så alt bra ut den lille tiden jeg så på en kamp (premier league). Men en HD-sending på TV er bedre...
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 16.03.2011 20:47    Post subject: Reply with quote

Du som har CD, bør vel uansett vurdere gratis Max-fotball?

Trodde først at alle filmer på Go-opplegget var gratis for CD-kunder, men ser nå at det bare gjaldt den aller første filmen du valgte... Tommel'n ned

Last edited by 2mas on 16.03.2011 21:09; edited 1 time in total
Back to top
Bingeling
Junior

PostPosted: 16.03.2011 21:07    Post subject: Reply with quote

Et særdeles godt poeng.

Jeg hadde ikke hørt knyst om den der. Ikke at det er mulig å teste det foreløpig, men det er jo serierunde til helga hvor det kan testes.

Det spørs om det dukker opp en melding i inboxen.

Takk for tipset!
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 17.03.2011 00:23    Post subject: Reply with quote

Strand wrote:
Det skyldes at antallet Frames Per Second (FPS, bilder i sekundet) overskrider hva pcen din klarer å håndtere. Den eneste måten å løse det på er enten å ha bedre maskinvare eller redusere bildekvaliteten.

Det er kun et problem på streaming og har litt av det samme på HD filmer jeg streamer. 0 problem med HD film som jeg har lastet ned.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 52, 53, 54  Next
Page 36 of 54

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb