| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Wannebo Veteran

|
Posted: 17.12.2010 16:08 Post subject: |
|
|
| Merkelig fetisj Moldskred har. Noen må rett og slett kastes ting på for å få tenningsnivået opp. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 17.12.2010 16:56 Post subject: |
|
|
Helt OT i forhold til trådens utvikling, men jeg våger meg:
Synes strategien for spillerkjøp skal gå ut på å spisse laget ved å kjøpe kun svært få spillere, men klare førstevalg.
Bredde, back-up og kriseløsninger får vi plukke fra nærmiljøet og deretter om nødvendig nasjonalt. (Egenrekruttering, bosman).
Spillere i første kategori (de som spisser laget) kan gjerne hentes fra markeder der spisskompetanse vi mangler/trenger er forholdsvis billig.
Dersom vi hadde lyktes med å implementere en rask, ballgod sør-amerikaner i laget/miljøet, hadde ledelsen i RBK bevist at de har klart å tilegne seg kompetanse de hittil ser ut til å ha manglet. Evnen til å bruke ikke-skandinavers ekstremferdigheter til å tilføre laget nye dimensjoner. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 17.12.2010 18:45 Post subject: |
|
|
| Amen |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 23.12.2010 14:39 Post subject: |
|
|
Vil bare påpeke at situasjonen hvor man lar Nordvik gå før sesongen for å deretter "miste" Stadsgaard og Demidov senere minner veldig om det slette logistikkarbeidet vi så da Stensaas fikk gå tidlig 2007, og at man ikke forlenget med Dorsin som gjorde at vi sto uten venstreback foran sesongen 2008.
Tydelig at klubben fortsatt ikke har lært. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 23.12.2010 20:03 Post subject: |
|
|
| Det var helt riktig å la Nordvik gå. På alle måter. Både i forhold til nivå, økonomi og spillergruppe. Han har heller ikke vist noe som helst i VIF som skulle tilsi at det er noen logikk i dette at folk nå plutselig skulle ønske han tilbake igjen. En av de aller svakeste på Vålerenga sitt lag i fjor, og ble også danket ut av Stefan Strandberg som midtstopper. Stefan er en langt bedre spiller, så det er naturlig. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 23.12.2010 20:33 Post subject: |
|
|
Vet ikke om jeg er enig i at han ble danket ut av Strandberg som midtstopper, eller Muri for den del. Vålerenga har jo bra dekning på stopperplassen, men ikke på backene, og da er det best for laget at Nordvik (foreløpig) bekler venstrebacken. Han alternerer jo også med å spille høyreback hvis Vålerenga sliter på den andre siden.
På mange måter spiller han delvis midtstopper nå også, da Strandberg (som oftest) går frem som ekstra midtbanespiller. Denne måten å spille på gjør at backene i Vålerenga (og da særlig Nordvik) ikke har de samme arbeidsoppgavene i det offensive spillet som f.eks. Dorsin/Lustig har i RBK. Det som skjer når en av stopperne går frem er at Nordvik går inn som en ekstra stopper hvis det trengs. På grunn av hurtigheten sin er han viktig å ha i defensive posisjoner når laget angriper, ettersom resten av backkjeden til Vålerenga ikke er spesielt hurtig.
Ettersom Nordvik også er trukket tilbake ved alle offensive dødballer, gjør dette at Nordvik har den mest defensive rollen i Vålerenga, med unntak av keeper-Lars. Ettersom backer i Norge som oftest blir bedømt på grunnlag av det de bidrar med offensivt (hvis de da ikke har veldig mange dueller de vinner mot en offensivt anlagt ving), gjør dette at Nordvik sjelden får fokus på seg selv etter kampene.
Jeg syns han stort sett har vært stødig og trygg i de kampene jeg har sett med Vålerenga i år. Noen glipper har det vært, men jeg har sett flere glipper hos Strandberg for å si det slik. At han blir brukt til å tette igjen hull på motsatt side hvis laget sliter, tyder også på at han gjør jobben sin, selv om den kanskje ikke er like synlig bestandig. Og det at den ikke er synlig går jo på at han blitt mye bedre til å plassere seg i forkant av situasjonene enn hvordan han fremstod i noen kamper for RBK.
En annen ting han har blitt synlig bedre på er pasningsspillet sitt. Han er mye mer orientert når han mottar ballen enn da han var i RBK, og har få feilpasninger. Spesielt i småpasningsspillet er han god. Noe dårligere når det gjelder å slå lengre gjennombruddspasninger, men også der seg jeg at han lykkes oftere enn tidligere. Pr. nå syns jeg han er bedre enn f.eks. Demidov på det området. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 24.12.2010 00:40 Post subject: |
|
|
Brady,
jeg er veldig enig med deg angående Nordvik. Pr tidspunkt synes jeg Nordvik er bedre enn Demidov i både hodespill, hurtighet og pasningsspill.
Det som, i mine øyne, foreløpig gjør Nordvik noe svakere enn Demidov, er at Nordvik plutselig kan "sovne".
Nordvik kan i løpet av et par år fort bli en landslagskandidat om han får orden på konsentrasjonen sin. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 24.12.2010 04:57 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | På mange måter spiller han delvis midtstopper nå også, da Strandberg (som oftest) går frem som ekstra midtbanespiller. Denne måten å spille på gjør at backene i Vålerenga (og da særlig Nordvik) ikke har de samme arbeidsoppgavene i det offensive spillet som f.eks. Dorsin/Lustig har i RBK. Det som skjer når en av stopperne går frem er at Nordvik går inn som en ekstra stopper hvis det trengs. På grunn av hurtigheten sin er han viktig å ha i defensive posisjoner når laget angriper, ettersom resten av backkjeden til Vålerenga ikke er spesielt hurtig. |
Tydelig at du har fulgt med.
Det er svært få som har lagt merke til det samme.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 02.01.2011 13:17 Post subject: |
|
|
| Tilfellet Shinji Kagawa (Dortmund) viser nødvendigheten av speidere. Hentet for en slikk og ingenting fra et nyopprykket japansk lag. Har herjet i 1.Bundesliga hittil. |
|
| Back to top |
|
 |
Green Goblin Rutinert

|
Posted: 07.01.2011 16:06 Post subject: |
|
|
Hmm,
Da Mourinho tok over Porto i 2002 ble han overrasket over hvor dårlig spillestallen var sammenlignet med det laget han og Sir Bobby Robson forlot i i 1996. Særlig med tanke på spillernes karakter. Det var mange der som var fornøyd med å spille for "store" Porto og heve fete gasjer uten å virkelig ha driven eller ambisjonene til å vinne.
Da hadde Porto i årene før gått gjennom en kommersialiseringsprossess med bl.a. etableringen av et AS (SAD). Finansiellt hadde ikke Porto vært sterkere noen gang tidligere. Mourinhos konklusjon til dette var at pga. klubbens finansielle styrke hadde man ikke utvist like mye forsiktighet og grundighet i spillerkjøpene slik man må i fattigere klubber hvor marginene for å prøve og feile er betydlig mindre.
Kan det være at noe av de samme har skjedd i RBK. At man på grunn av den "utømmelige" pengesekken har latt seg lokke til å gjøre kjøp som man strengt tatt ikke ville gjort dersom man hadde mindre midler til å prøve og feile med? Har alle pengene egentlig vært en skjult forbannelse i mange overgangssaker??? |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 07.01.2011 16:14 Post subject: |
|
|
Jeg nevnte det samme i en diskusjon i går. Det er nesten så det er bedre å være fattig og gjerrig, enn å være rik og sløsende. Bare tanken på at vi for kort tid siden ønsket å betale ti millioner kroner for en spiller som Jarl André Storbæk, gjør meg flau. I tillegg til lignende beløp på andre middelmådigheter som blant annet Alexander Ødegaard, John Anders Bjørkøy.
Da er det faktisk bedre å ha lite penger, da det tvinger oss til å være mer strategisk på overgangsmarkedet. Problemet her igjen, er jo at vi har Erik Hoftun om øverste sjef på akkurat dette området, så da har vi jo valgt bort både pose og sekk, og sitter igjen med middelmådigheter i alle ledd og dårlig med penger. |
|
| Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 09.01.2011 09:40 Post subject: |
|
|
| Quote: | | Staffan Tapper, lagkapten för MFF i Europacupfinalen 1979 och i dag ungdomsansvarig i klubben, berättar att Malmö FF har 15 scouter som håller koll på Malmös talanger. Dessutom har MFF 34 samarbetsklubbar i området. Så fort någon är tillräckligt intressant, bjuder MFF in spelaren till provträning och ger dem en matchbiljett. De som platsar erbjuds sedan organiserad skjutsning till ungdomslagens träningar med bussar som kör runt och plockar upp killarna varje dag. |
http://www.fotbollskanale...s_talanger _________________ Frihet for Assange. In Assange we trust. |
|
| Back to top |
|
 |
otters Rutinert
|
Posted: 09.01.2011 17:44 Post subject: |
|
|
Det er bare å lære, sånn vil vi ha det! _________________ vi banker Alltid LSK |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 09.01.2011 18:55 Post subject: |
|
|
| Oi, det var mange. Vet ikke hvor mange RBK har og har hatt, men seks-sju i distriktene rundt kanskje. Vet heller ikke hvordan det blir videre, da vel flere av de i NT ikke fortsetter i disse rollene. |
|
| Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 10.01.2011 09:12 Post subject: |
|
|
Da Rosenborg hadde sin storhetstid burde vi utnyttet dette og sendt utallige speidere rundt i svenske, danske og norske forstader. Rosenborg burde hatt en speider paa hver eneste krok i de skandinaviske storbyene. Naa er storhetstiden over, og det kan vi glemme. Vi kunne kommet i en unik posisjon, for vi var saa store. _________________ Frihet for Assange. In Assange we trust. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.01.2011 10:23 Post subject: |
|
|
| Har vel vært skrevet litt tidligere om at ikke alt som ble gjort ift unge spillere og god fornying av laget var helt bra på slutten av 90- og begynnelsen av 2000-tallet... |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 10.01.2011 10:59 Post subject: |
|
|
Problemet er at vi er fortsatt ikke flinke nok på denne fronten.
En ting at det er for mange unge gode spillere til at vi kan kjøpe alle, men det er mange talenter i Norge som vi burde hentet før de går til klubber som godset (bare for å ta en klubb som satser på ungdom).
Tar vi Ruud Tveter som burde vært Rosenborg spiller for 2 år siden er nå i FFK. Det beste hadde vært om han hadde vært Rosenborg spiller som vi hadde leid ut til FFK.
For jeg er ganske sikker på at gjør Ruud Tveter en god jobb denne sesongen så kommer Hoftun springende med lommeboken for å kjøpe. |
|
| Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 10.01.2011 12:37 Post subject: |
|
|
Naa konkurrerer vi med flere klubber. Utover 1990-tallet gikk flere ungdommer i hele Skandinavia med en droem om aa spille for Rosenborg. Om det var i vestre Toten, tykkeste Lofoten, blant samene ved Tanaelva, bibelbeltet paa det ultrakonservative Soerlandet, innerste Fana-Bergen, der man kunne se innvandringens praksis i oestlige Oslo; alle sa det samme, om de saa var Ailo, William, Ali, Mohammed eller Henrik: "jeg vil spille paa Rosenborg, klubben som moeter AC Milan, Lyon, Real Madrid, Carlos, Maldini, Juninho - uke etter uke, aar etter aar". Rosenborg har vaert veldig kresne paa aa hente spillere i tidlig aldersgruppe, noe vi kunne og burde gjort i mye stoerre grad.
Rosenborg VAR i den helt ekstreme posisjonen at klubben burde ha hatt "stands" over hele Nord-Europa, speidet i de stoerste byene i Skandinavia, i hver eneste krok paa loekkene rundt om i drabantbyene. Vaare utallige speidere (som ikke fantes) burde ha skilt ut de beste av de beste paa disse standene over hele Nord-Europa, der kun de beste ble hentet til Lerkendal.
Ungdomslandslagene burde RBK hatt staalkontroll paa. Hver eneste spiller skulle vaert i lupen paa RBK, og gjerne personlig kontakt. Vi skulle hatt utallige A4-sider med analyser av enhver spiller som var innom U-landslagene til Sverige, Norge og Danmark. Hver eneste turnering i hele Norden skulle RBK hatt sine speidere paa, minst - jeg ser gjerne at RBK ogsaa hadde utvidet soeksomraadet sitt og foretatt seg Afrika og Oest-Europa, kanskje Syd-Amerika.
Paa ungdomsturneringer burde RBK vaert faste innslag, da hadde vi muligheten aa tilby Champions League aar etter aar. Gjerne send speidere til en distriktsturnering i Georgia/vestlige Bulgaria, der er det neppe andre. Men det er slik vi maatte tenke! For 7 aar siden var jeg paa en liten ungdomsturnering i Senegal (ikke spoerr hvorfor), der Heerenveen hadde 3 (!) representanter som alle finsiktet mulige kandidanter. De er ikke den stoerste klubben, men tar sin scouting serioest. Jeg er sikker (100 %) paa at enhver gutt ville blitt fristet av o'store Rosenborg (som de faktisk var paa den tiden - vi var gigagiganter, selv Konan Ya hadde hoert om oss, slumgutten som Stig oppdaget paa et jorde (?)).
Spillerne burde blitt hentet i aldersgruppen 8-16 aar til Skandinavias stoerste og beste akademi (gjerne Nord-Europas beste). For seint: de tilknyttes til sin bysklubb, og blir svindyre (Fellah f. eks vet jeg at RBK hadde serioese foelere da han var 14 aar, men feiget ut etter en del typisk og kjent greie at man skal holde seg paa sitt omraade). Rosenborg burde gitt langt faen og pokker i den kritikken som hadde kommet i media og grasrota i norsk fotball pga. dette! Gigantene har alltid siste ordet. Vi skulle gjort slik vi ville, lekt diktatorer og pisset paa konkurrentene. For vi var STOERST og BEST.
Vi hadde sjansen. At en Oslo-gutt i dag skal komme til Troendelag er ikke direkte tenkelig dessvere, men det ligger fremdeles en bitte liten mulighet. Den posisjonen Rosenborg hadde paa 90-tallet MAA ikke undervurderes. Vi kunne faatt til ekstreme saker.
Hyka er slike spillere jeg vil ha til Rosenborg. Det viser at det fremdeles er haap. Men han var for liten og lett for RBK... _________________ Frihet for Assange. In Assange we trust. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 10.01.2011 15:48 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | Brady,
jeg er veldig enig med deg angående Nordvik. Pr tidspunkt synes jeg Nordvik er bedre enn Demidov i både hodespill, hurtighet og pasningsspill.
Det som, i mine øyne, foreløpig gjør Nordvik noe svakere enn Demidov, er at Nordvik plutselig kan "sovne".
Nordvik kan i løpet av et par år fort bli en landslagskandidat om han får orden på konsentrasjonen sin. |
Hæ???? Hva med manglende teknikk, pasningsfot og ikke minst den døde innleggsfoten? Han er jo helt død offensivt. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 10.01.2011 16:02 Post subject: |
|
|
| La det ligge senador, det er 0 til 100% sannsynlighet for at TomH har rett. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 10.01.2011 16:27 Post subject: |
|
|
| Nordvik får ta seg en tur ned på VIF2 sammen med Riseth når Stoor eller Dos Santos overtar backplassen hans. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 10.01.2011 16:54 Post subject: |
|
|
Seriøst, Kristobal? Nordvik ble jo flere ganger flyttet over til dos Santos/Noors backside i fjor, når de slet med å holde stand defensivt.
At dos Santos skal ta plassen fra Nordvik blir derfor en litt merkelig påstand, 2010-sesongen friskt i minne. |
|
| Back to top |
|
 |
smeboe Proff
|
Posted: 10.01.2011 17:07 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: |
At dos Santos skal ta plassen fra Nordvik blir derfor en litt merkelig påstand, 2010-sesongen friskt i minne. |
Enig. Det er i og for seg riktig at Nordvik sin svakhet er det offensive, men det kan komme plutselig, litt som Muri sin utvikling i år til en mer spillende stopper. I tillegg har Nordvik det vanskelig siden han er midtstopper som spiller på backplass, og han har Shelton foran seg som i teorien skal hjelpe til, men som ofte ligger høyt i banen selv når motstanderen er i angrep.
Nordvik gjorde en kjempejobb i 2010. Jeg tror Nouri vil være nærmest Andreas i år, og skifter mellom de to vil først og fremst bli gjort når Martin ønsker å skifte taktikk. Dos Santos er svakere enn Nordvik defensivt, og svakere enn Nouri offensivt, så unntatt ved skader kommer han heller til å bli brukt i andre posisjoner, potet som han er.
Last edited by smeboe on 10.01.2011 17:07; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
|
|
Abikom, jeg er enig i mye av det du sier.
Og jeg har i flere innlegg sagt at vi burde starte et ungdoms akademi, og fordi om det ville vært sent å starte et nå så ser jeg på det som veldig viktig for fremtiden til klubben hvis vil fortsette å hente gull uten at vi må kjøpe spillere til blod pris.
Men for at dette skal gå så må vi ha en 4-5 fulltids speidere og +10 speidere som jobber "deltid". Dette koster penger men det gjør også feilkjøp, så jeg ser dette som en god investeringer i fremtiden til Rosenborg.
(Grunnen til at jeg tror vi trenger så mange speidere er fordi vi burde ikke bare hente spillere ifra norden men også i asia, sør/nord amerika, russland og afrika. Samtidig skal disse speidere finne spillere vi trenger for å forsterke laget med en gang. Vi burde også ha speidere på all u-landslag og ungdoms turneringene). |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
|
|
Litt småsarkastisk og ironisk den da. Alle vet jo at Dos Santos og Berre er på laget uansett, og med Stoor som de må finne en plass til, så havner Nordvik sånn rent matematisk ut av laget.
Nordvik er selvsagt en klasse bedre enn Dos Santos, og har vel gjort en grei figur i VIF. Men jeg tror ikke vi får se ham som noe mer enn en helt grei TL-forsvarer, da det skorter på mye unntatt fart og duellkraft. |
|
| Back to top |
|
 |
|