English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Jan Jönsson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 79, 80, 81 ... 381, 382, 383  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Tangen1986
Senior

PostPosted: 09.11.2010 02:37    Post subject: Reply with quote

herregud hvor lenge skal denne diskusjonen fortsette?

Jeg ser også og er enig i at Eggen på langt nær er den beste talentutvikleren på jord, men Ærlig talt kristobal hvor lenge skal du kverne så enormt og overdrevent på den manglende talentsatsingen til RBK og Eggen på slutten av 90 og første halvdel av 2000-tallet når all utvikling siden rett og slett har bevist at norsk fotball generellt var i en gedigen talenttørke på denne tiden. Jeg var også underveis i denne perioden la oss si 97-04 svært skeptisk til den manglende talentsatsingen, men ser som sagt i ettertid at talenttilgangen rett og slett var så elendig at det var særs få virkelige talenter å satse på.

Vi snakker tross alt om en tiårsgenerasjon sånn ca 1976-1986 hvor i sin tid spillere som Dos Santos, Morten Knudsen, A Valencia, Martin Wiig, E Hoff, C Steen osv har vært fremhevet som voldsomme talenter og man ser hvordan det gikk.

For å illustrere denne talentørken til norsk fotball fra slutten av 90 til langt langt utpå 2000-tallet har jeg laget en liste over mer og noen ikke fullt så kjente norske fotballspillere født i årgangene 1976-1986 og den er slik:

1976: Kjetil Wæhler, Hans Erik Ramberg, Kristian Sørlie, Freddy Dos Santos, Børge Hernes og Steffen Iversen.
1977: M Andresen, Thor Hogne Aarøy, Thorstein Helstad, Rune Lange, Atle Roar Håland, Erik Bakke, Morten Knudsen og Christian Steen.
1978:Stian Ohr, Frode Kippe, Inge Andre Olsen, Amund Skiri, Runar Nordmann, Bjørn Dahl, Arild Sundgodt og Kenneth Dokken.
1979: John Anders Bjørkøy, Espen Olsen, John Carew, Kenneth Høie, Alex Valencia, Ragnvald Soma, Øyvind Storflor, Espen Johnsen og Christer George.
1980: Øyvind Svenning, Bugge, Alex Ødegård, John Arne Riise, Magne Hoseth, Morten Moldskred og Tommy Øren.
1981: Erlend Hanstveit, Simen Brenne, Jan Gunnar Solli, Andre Muri, Ardian Gashi, Brede Hangeland, Azar Karadaz, Marius Johnsen, Are Tronseth, Espen Hoff, Espen Nystuen, Gamsten og Thomas Holm.
1982: Fredrik Strømstad, Helge Haugen, Vidar Marthinsen, Daniel Braathen, Håkon Opdal, Trond Fredrik Ludvigsen og Alex Lund Hansen.
1983: Tarjei Dale, Lars Iver Strand, Bjørn Helge Riise, Lars Kr Eriksen, Chr Grindheim, Kenneth Udjus, Martin Wiig, Kristoffer Hæstad og Øyvind Hoås.
1984: Petter V Moen, Trond Olsen, Espen Ruud, Kristian Fl Onstad, Trond Erik Bertelsen, Erik Huseklepp, Rune Jarstein og Tommy Edvartsen.
1985: Thomas Sokolowski, Henning Hauger, Knut Olav Rindarøy, Daniel F Holm, Amin Askar, Alexander Gabrielsen, Moa og Arve Walde
1986: Steffen Hagen, Alexander Tettey, Tore Reginiussen, Johan Lærde Bjørdal, Arnar Førsund, Alexander Mathiesen og Vadim Demidov.

Denne listen skal vel som sagt illustrere greit at det ikke akkurat flommet over av norske stortalenter når disse årgangene var gjeldende på talentfronten selv om det selvsagt har kommet frem noen gode spillere. Også noen av OK og godt internasjonalt nivå, men de er skremmende få sett iforhold til at det er snakk om hele 11 årganger. Med andre ord stor talenttørke og dette gjelder for hele landet og ikke bare vårt primære nedslagsfelt for talenter i Midt-Norge som selvsagt ble enda mye mindre og dårligere.

Last edited by Tangen1986 on 09.11.2010 22:03; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 09.11.2010 12:48    Post subject: Reply with quote

I og med at det vi sitter med er fasit for hvordan det gikk med disse talentene, så er det egentlig ikke noe godt argument mot at denne generasjonen ble tatt dårlig vare på.

Jeg tror vel egentlig ikke at manglende bruk av unge spillere var et problem som var eksklusivt for Rosenborg, selv om grunnene til at dette skjedde nok var litt annerledes nedover på tabellen.

- Rosenborg var etablert i Champions League, og i tråd med trenerens tankegang innebar det å bruke mest mulig etablerte spillere med gode eksisterende relasjoner. Selv om spillerutskiftningen sesong for sesong var stor, så var det mange returer av gamle RBK-spillere, og få unge spillere verken fra egen stall eller fra andre klubber.

- Nedover på tabellen var situasjonen preget av enten mobilisering for å ta igjen RBK eller desperat kamp mot nedrykk. Som en følge av det ble det stort sett satset på spillere på topp av karrieren. Mange islandske spillere midt i 20-årene kom inn.

- Likevel var det fortsatt et stort marked for de norske spillerne med sine antatt gode holdninger utenlands, og flere av de mest talentfulle spillerne forsvant utenlands uten å ha særlig erfaring fra Tippeliga overhodet. Iversen, Bakke, Andresen, Wæhler, Lange, Normann, Kippe, Solskjær, Riise og Carew er noen av de som forsvant med varierende suksess.

Poenget mitt oppi det hele er at jeg tviler på at årgangene egentlig var så svake som det antydes her, og det er jo enkeltspillere som er blant de mest suksessfulle vi har hatt, men det var rett og slett veldig dårlig grobunn for de "nest beste" som ikke kom seg ut som unge spillere, samtidig som flere av de som dro satt på benken i tre år. Rosenborg og Eggen må selvfølgelig ta sin del av skylda for at det ble sånn.
Strand
Veteran

PostPosted: 09.11.2010 13:12    Post subject: Reply with quote

Det må de ikke, Rosenborg var et storlag resultatmessig og kan ikke forventes å samtidig skulle få frem talenter på løpebånd.

Når topplagene blir bedre øker det nivået på ligaen, som igjen ofte vil føre til en nivåøkning nedover i samme divisjon, og gjerne den under. Dess trangere det blir å spille seg inn på RBK, dess flere gode spillere og talenter må søke lykken i bunnlag eller på nivå to.

Ved å hente gode utlendinger øker det også nivået i Tippeligaen, og disse såkalte "talentene" må da finne tilholdssted litt lenger ned. Tror dere at Vadim Demidov ble en dårligere fotballspiller fordi Sandefjord neglisjerte ham? Han tok tak i egen karriere og gikk ned et nivå og ble en bauta for Hønefoss.

Det er de dårlige utlendingene som ødelegger for talentene, det er nesten slik at man burde ha maks tre-fire utlendinger i Adeccoligaen.
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 09.11.2010 13:14    Post subject: Reply with quote

Burde ikke denne diskusjonen heller flyttes til NAE-tråden? Confused
Back to top
Fosningen
Rutinert

PostPosted: 09.11.2010 13:52    Post subject: Reply with quote

Larse: Ei kort oppsummering av det jeg skrev. SÃ¥nn at det ikke kan mistolkes, og dermed debattere andre ting enn POENGET:

1. Jeg er FAN av Nils Arne Eggen. Jeg tror han på mange måter er RETT MANN for Rosenborg. Jeg ELSKER hans offensive tilnærming (synes dog ikke den er ufeilbarlig!).

2. Jeg har flere gode uavhengige kilder på følgende: Mange spillere er MØKK LEI hans lederstil. Samarbeidet ville ikke fungert I LENGDEN, uavhengig av hvem som har skylda. GLEM spillestil, talenter, resultater og historie! SAMARBEIDET spillerne og Eggen er ei TIKKENDE BOMBE, noe flere har bekreftet. Jeg ønsker ikke spilleropprør (selv om vi allerede har sett det i små doser), eller en trist Eggen-sorti til sommeren. La ham gå nå, med æren i behold!

Comprendes?

Og når det gjelder Jönsson, så håper og tror jeg følgende: At han kan bidra med det beste fra Eggen (offensiv fotball i rom), og det beste fra Hamrèn (profesjonalitet, mediehåndtering, samarbeid). Velkommen skal han være.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 09.11.2010 14:35    Post subject: Reply with quote

Nok en gang Tommel'n opp! Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
v_olden
Veteran

PostPosted: 09.11.2010 15:50    Post subject: Reply with quote

Bare jeg som så Moldskred kjefte på Eggen under kampen mot Athletico? Uten at jeg hørte hva som ble sagt så var kroppsspråket meget tydelig.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 09.11.2010 17:25    Post subject: Reply with quote

Instämmer med Kristobal; goda inlägg av Fosningen.
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 09.11.2010 18:06    Post subject: Reply with quote

v_olden wrote:
Bare jeg som så Moldskred kjefte på Eggen under kampen mot Athletico? Uten at jeg hørte hva som ble sagt så var kroppsspråket meget tydelig.

Gjorde ikke Sørloth noe liknende en gang? (kjefta opp Eggen, altså)
kristobal
Legende

PostPosted: 09.11.2010 18:12    Post subject: Reply with quote

Det var vel flere enn Gøran som kjeftet ham opp på den tida. Gnisningene var vel så store tidlig på 90-tallet at Eggen holdt på å få sparken på grunn av spilleropprøret. Istedet sa han opp selv, og skjønte at han kom til å bli bønnfalt om å komme tilbake Smile

Leser man Skrede-boka om 1991-sesongen får man jo et bra innblikk i det indre liv i RBK på den tida, som på langt nær kom så enkelt ut i media som i dag.

Eggen måtte den gangen justere seg ganske mye inn i forhold til spillere og omgivelser, men den justeringen har vi kanskje ikke sett denne gangen, når det uansett bare var snakk om et halvår.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 22.12.2010 13:48    Post subject: Reply with quote

Jan Jönsson til Adressa i dag:
Spillere som Steffen Iversen, Per Ciljan Skjelbred, Markus Henriksen, Fredrik Winsnes, Simen Wangberg, Kjell Rune Sellin, Gjermund Åsen, Michael Jamtfall og nyervervelsen fra Ranheim, Tom Erik Nordberg, er viktig for trønderprofilen i klubben, sier han.

Hva i all verden er poenget med å ramse opp alle trøndere i stallen for å fortelle at det er viktig med en trønderprofil i klubben?

Og når han først allikevel gjør det, kan det ikke være særlig morsomt for Bakenga og Oviasu å se at den nye treneren ikke regner de som trønderprofiler.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 22.12.2010 14:01    Post subject: Reply with quote

Vi ska husk på det at'n Mushaga e mørk.
Back to top
smogli
Proff

PostPosted: 22.12.2010 14:06    Post subject: Reply with quote

Brady:

Tror du Jan Jönsson svarte bekreftende på spørsmål fra Adressa om det var viktig å ha trøndere i stallen, hvorpå Adressa fyllte inn de navnene de kom på, eller tror du han sto rett opp og ned og svarte følgende da Adressa lurte på hvem han anså som viktigst for trønderprofilen til Rosenborg:

"Spillere som Steffen Iversen, Per Ciljan Skjelbred, Markus Henriksen, Fredrik Winsnes, Simen Wangberg, Kjell Rune Sellin, Gjermund Åsen, Michael Jamtfall og nyervervelsen fra Ranheim, Tom Erik Nordberg, er viktig for trønderprofilen i klubben"

Jeg heller i alle fall bittelitt mot det første scenarioet.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 22.12.2010 14:14    Post subject: Reply with quote

Vett da faen jeg, men syns ikke det så bra ut på trykk iallfall.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 22.12.2010 14:44    Post subject: Reply with quote

Tror smogli har et godt poeng der Tommel'n opp!
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 22.12.2010 14:51    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Jan Jönsson til Adressa i dag:
Spillere som Steffen Iversen, Per Ciljan Skjelbred, Markus Henriksen, Fredrik Winsnes, Simen Wangberg, Kjell Rune Sellin, Gjermund Åsen, Michael Jamtfall og nyervervelsen fra Ranheim, Tom Erik Nordberg, er viktig for trønderprofilen i klubben, sier han.

Hva i all verden er poenget med å ramse opp alle trøndere i stallen for å fortelle at det er viktig med en trønderprofil i klubben?

Og når han først allikevel gjør det, kan det ikke være særlig morsomt for Bakenga og Oviasu å se at den nye treneren ikke regner de som trønderprofiler.

Sikkert en glipp. Oviasu har kanskje ennå ikke bodd lenge nok i Norge til å bli kaldt trønder, men Mush har vel bodd her hele livet og burde ha vært nevnt, ja.

Skal bli spennende å se om JJ tørr satse på flere av de lokale uetablerte spillerne når han sikkert føler presset på å levere gode resultater med en gang.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 22.12.2010 14:58    Post subject: Reply with quote

Haha, smogli Tommel'n opp!
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 30.12.2010 03:47    Post subject: Reply with quote

Ikke noe spesielt nytt:
- Min største utfordring
- Dette blir nok min største utfordring som trener så langt i karrieren. Det handler om å forsvare et gull, og at vi skal synes på Europa-kartet, sier Jan Jönsson til Adresseavisen.

- Jeg har fulgt RBKs siste kamper i Europa-ligaen ekstra, og hele veien holdt tett kontakt med Erik Hoftun. Den første uka blir det mye møtevirksomhet. Så starter vi på feltet. Det blir bra. Det er på feltet jeg trives aller best, sier han.

Økonomi
Er det en annen situasjon enn du forestilte deg?
- Alle klubber må tenke på økonomien i disse tider, og slik er det også i RBK. Jeg er ikke så overrasket over det, sier han som uansett håper det er noen midler tilgjengelig til kjøp.

- I utgangspunktet har vi en bra tropp, men per i dag er stallen noe tynn. Det er få spillere allerede, og det vil bli enda færre (mister i hvert fall Demidov og Strand). Derfor har vi «koll på» overgangsmarkedet, sier han.

- Rosenborg har hatt ni trenerskifter - permanent eller midlertidig - på de åtte siste årene. Er du forberedt?
- Hehe.. Det gjenstår jo å se. Men ja, jeg føler meg forberedt. Man har en grunntanke i klubben som er offensiv og konstruktivt. Det liker jeg.

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Flaav
Veteran

PostPosted: 03.01.2011 14:56    Post subject: Reply with quote

Mer et teknisk spørsmål: Skulle prøve å se intervjuet med Jönsson på RBK.no nå, men sliter med å starte videoen. Bruker firefox, har skjedd en del ganger før.

Ligger feilen hos meg eller hos avspilleren?
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 03.01.2011 15:37    Post subject: Reply with quote

Jeg sliter også med videoer på RBK.no med Firefox, så problemet ligger ikke bare hos deg, i hvert fall.
Iziba Jaja
Veteran

PostPosted: 03.01.2011 15:43    Post subject: Reply with quote

Funker med Firefox hos meg.
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 06.01.2011 22:15    Post subject: Reply with quote

Janne var gjest i morgensendingen til NRK Trøndelag i går morges. Syns han fremstår som en klok og veldig sympatisk kar Tommel'n opp!

Samtalen med Janne starter ved 35:30, og varer til 53:15 :

http://www.nrk.no/nett-tv...pp/697573/
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 06.01.2011 22:47    Post subject: Reply with quote

Drømmespiller hvis han kunne velge hvilken som helst til Rosenborg XAVI Tommel'n opp!
Fremstår som en utrolig sympatisk fyr.
Back to top
Kjetil Rekdal
Veteran

PostPosted: 06.01.2011 22:51    Post subject: Reply with quote

Forsterker det inntrykket jeg har hatt av han i flere år.
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 06.01.2011 22:57    Post subject: Reply with quote

Sa han ikke Messi på et intervju tidligere i uka?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 79, 80, 81 ... 381, 382, 383  Next
Page 80 of 383

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb