English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kypros - Norge
Goto page Previous  1, 2, 3, 4

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Brady
Veteran

PostPosted: 09.10.2010 22:30    Post subject: Reply with quote

Drillo er en god motivator og meget god til å organisere forsvarsspill. Det vitenskapelige og moderne i hans trenergjerning er jeg ikke med på, da han bruker kvasi-forskningen til Charles Reep som et fundament for sine tanker om såkalt 'effektiv fotball'.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende

PostPosted: 09.10.2010 22:30    Post subject: Reply with quote

Poenget mitt var bare at jeg ikke ser noen grunn til å ta av til tross for en knallstart. Vi mislyktes da vi hadde muligheten i forrige kvalifisering, og som Bakklandia er inne på er gruppeledelsen langt fra trygg med de vanskelige kampene vi har igjen.

Selvfølgelig er jeg en smule forutinntatt i denne diskusjonen, slik jeg også har vært i Eggen-diskusjonene. Jeg velger å være litt skeptisk, og heller ta oppsummeringen når ting er mer klart.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 09.10.2010 22:32    Post subject: Reply with quote

Det er ikke noe særlig rom for å holde ballen i laget når vi er Norge. Vi kan alltids sette innpå Singh og Skjelbred, men i 9 av 10 landslagskamper vil de møte motspillere som er like god eller bedre på nettopp det. Det er gjentatt til det kjedsommelige, men skal vi slå gode landslag, må vi spille på en helt annen måte enn det de gjør. Står man foran en med svart belte i karate, må man velge en annen taktikk enn "karate" om man skal klare å gi han juling. Det vil kanskje ikke se så vakkert ut (sparking i ballene, lugging, spytting og biting), men det er der vår sjanse ligger.

Synes diskusjonen om å utvikle spillestilen bør legges stein dau så lenge Drillo er landslagssjef.

Han sa det selv på en grei måte for et par dager siden. Om Norge skulle møtt Spania, og Spania spilte "norsk" mens vi spilte "spansk", så ville vi blitt grisebanket etter alle kunstens regler. Enhver som etter kampen da forsøkte å forklare at det var vi som spilte fotball slik fotball skulle spilles, ville blitt latterliggjort.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 09.10.2010 22:37    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Selvfølgelig er jeg en smule forutinntatt i denne diskusjonen, slik jeg også har vært i Eggen-diskusjonene. Jeg velger å være litt skeptisk, og heller ta oppsummeringen når ting er mer klart.

Det fremstår vel heller som et forsøk på å kvele all entusiasme. Hva hadde fotball vært om man ikke hadde blitt med på alle opp- og nedturene? Høres utrolig kjedelig ut å sitte og vente seg gjennom en EM-kvalifisering, for så å ta en avgjørelse ved kvalikens slutt om man skal feire eller grine.

Tror ikke det er en sjel som påstår at gruppeledelsen er trygg, og det er vel heller ikke det som gjør folk oppildnet. Greia er heller den at vi for første gang på veldig lenge faktisk evner å skape gode resultater på landslagsnivå. Ikke bare en gang i blant, men gang på gang på gang. Og ikke mot C-nasjoner, men mot svært god motstand.

Slår vi Kroatia på tirsdag, vil vi trolig ligger som nummer 9 eller 10 på FIFA-rankingen. Var det 59. plass vi lå på da Drillo tok over? Det er en helt fantastisk fremgang.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 09.10.2010 22:40    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Drillo er en god motivator og meget god til å organisere forsvarsspill. Det vitenskapelige og moderne i hans trenergjerning er jeg ikke med på, da han bruker kvasi-forskningen til Charles Reep som et fundament for sine tanker om såkalt 'effektiv fotball'.

Mulig han baserer det på "kvasi-forskning", men resultatene er i aller høyeste grad reelle.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 09.10.2010 22:47    Post subject: Reply with quote

... men vi kunne spilte bedre 'spansk' enn hva Spania gjorde, og slik ville vi også på den måten utlignet de individuelle forskjellene.

Det er mange veier til målet. Nederland var også et landslag med dårligere individuelle spillere enn f.eks. Brasil tidlig på 70-tallet. De utlignet forskjellen gjennom å skape sin egen måte å spille fotball på, som gikk på manipulering av rom på banen. Når de angrep skapte de mest mulig plass og bredde, mens når de forsvarte seg søkte de å skape minst mulig rom for motstanderen. Dette var en annen måte å spille fotball 'med ballen i laget' på enn den som Brasil spilte.

Slik skapte de også et grunnlag for å produsere bedre individuelle spillere enn de hadde gjort tidligere, fordi spillesystemet la opp til det. I Norge har vi på en måte bestemt oss for at vi er dårlige, og gjennom måten å spille på vil vi forbli dårligere.

En såpass fotballgal og idrettssterk nasjon som vår egen har et utgangspunkt som tilsier at vi kan produsere spillere på et mye høyere individuelt nivå enn hva vi har greid tidligere. Men da må et annet tankesett inn hos lederne i fotball-Norge.

Og hva er det egentlig Drillo-fotballen har gitt oss? Ett gruppespill og en åttendedelsfinale. I samme tidsrom som Drillo var fotballtrener på 90-tallet fikk Sverige VM- og EM-bronse, mens Danmark vant EM og kom til kvartfinale i VM der de røk ut for Brasil etter en fantastisk kamp som kunne gått begge veier.

Dette er våre naboland, som det er naturlig å sammenligne seg med. Og disse nabolandene oppnådde mye mer enn Drillo, og med unntak av Danmark i '92 spilte de en helt annen type fotball.

Ville vi gjort det bedre på 90-tallet med en annen trener og filosofi enn Drillo? Umulig å svare på, men jeg ser ikke det umulige i det om man sammenligner med Sverige/Danmark.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 09.10.2010 22:49    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:

Mulig han baserer det på "kvasi-forskning", men resultatene er i aller høyeste grad reelle.

Joda, men det at Drillo blir beskrevet som en vitenskapelig basert trener, i motsetning til sine kolleger, er bare tull, da denne vitenskapen ikke holder mål. Det hadde vært mye ærligere av Drillo å si at dette er hans tro, i stedet for å påstå at det er vitenskapelig bevist slik og slik.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 09.10.2010 22:54    Post subject: Reply with quote

Man må skille mellom den vanlige entusiasmen og de mer overordnede diskusjonene.

Drillo har løftet oss høyt, og det er riktig at vi var nummer 59 ved 2008-sesongens utløp. Det er selvsagt veldig bra det, og at vi slår gode lag igjen må vi naturligvis kose oss med.

Men til VM kom vi ikke, og spillemessig har det skrantet så mye i starten av EM-kvalen til tross for ni poeng at en mer overordnet vurdering fra min side tilsier at de som idag hyller Drillo som den reneste Messias kan komme ned på jorda igjen.

Man kan også ha ulike oppfatninger av Eggens jobb i RBK, resultatene har egentlig i all hovedsak vært gode hele veien. Likevel preges vel mange debatter i dag av en noe mer edruelig holdning til ham enn i vinter, vår og sommer, og selv om jeg er forutinntatt der også så føler jeg at flere synes det var like greit at han ikke ble et permanent valg i dag enn for en del måneder siden.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 09.10.2010 23:01    Post subject: Reply with quote

Tiltreder også Brady her. Særlig synes jeg ikke noe om holdningen om at "vi kan aldri bli gode". Det er ikke noe godt utgangspunkt. I alle andre idretter er det ikke snakk om å innse sine begrensninger, men ta utfordringen.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 09.10.2010 23:02    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Hedon wrote:

Joda, men det at Drillo blir beskrevet som en vitenskapelig basert trener, i motsetning til sine kolleger, er bare tull, da denne vitenskapen ikke holder mål. Det hadde vært mye ærligere av Drillo å si at dette er hans tro, i stedet for å påstå at det er vitenskapelig bevist slik og slik.

Selvfølgelig er det ikke vitenskapelig "bevist" på noen som helst måte. Poenget er at Drillo baserer tankene sine på vitenskapelige *funn*. Hvordan han tolker disse funnene, og baserer spillet sitt på dette er selvsagt gjenstand for diskusjon.

Jeg er langt i fra enig i alt Drillo står for, men han bruker fotballvitenskap aktivt og har selv skrevet hovedoppgave i fotball. Da er han per definisjon fotballvitenskapsmann. All vitenskap er ikke god vitenskap; det er lov å anerkjenne hans bakgrunn og fortsatt være uenige med han.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 09.10.2010 23:08    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Det er ikke noe særlig rom for å holde ballen i laget når vi er Norge. Vi kan alltids sette innpå Singh og Skjelbred, men i 9 av 10 landslagskamper vil de møte motspillere som er like god eller bedre på nettopp det. Det er gjentatt til det kjedsommelige, men skal vi slå gode landslag, må vi spille på en helt annen måte enn det de gjør. Står man foran en med svart belte i karate, må man velge en annen taktikk enn "karate" om man skal klare å gi han juling. Det vil kanskje ikke se så vakkert ut (sparking i ballene, lugging, spytting og biting), men det er der vår sjanse ligger.

Synes diskusjonen om å utvikle spillestilen bør legges stein dau så lenge Drillo er landslagssjef.

Han sa det selv på en grei måte for et par dager siden. Om Norge skulle møtt Spania, og Spania spilte "norsk" mens vi spilte "spansk", så ville vi blitt grisebanket etter alle kunstens regler. Enhver som etter kampen da forsøkte å forklare at det var vi som spilte fotball slik fotball skulle spilles, ville blitt latterliggjort.

Poenget er at det er langt mellom Washington og Moskva. Vi trenger ikke å imitere Spania; det handler om å ha flere egenskaper i laget. Jeg mener ikke at vi skal bli mindre ekstreme når det gjelder fremdriften på kontringer, tvert i mot. Her kan man ikke bli ekstrem nok. Vi mister ingen dimensjoner ved å utvikle denne delen av spillet, tvert i mot så får vi en streng til å spille på, som jeg mener vi trenger for å kunne hevde oss på en enda større arena.

Grunnen til at jeg nevner Singh og Skjelbred er jo at disse i tillegg har stor løpskraft og jobber godt defensivt. En av dem burde så absolutt kunne ta en plass i Drillos system. Jeg tror også Skjelbred kommer til å erstatte BHR ganske snart.

Mot Kypros (i 2.omgang), så burde vi i mye større grad klart å holde ballen i laget, samtidig som vi ikke tar stor risiko.

Det er ikke akkurat fotballkunst, men kynisme, og har ingenting med å være en dårlig utgave av Spania å gjøre.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 09.10.2010 23:14    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Tiltreder også Brady her. Særlig synes jeg ikke noe om holdningen om at "vi kan aldri bli gode". Det er ikke noe godt utgangspunkt. I alle andre idretter er det ikke snakk om å innse sine begrensninger, men ta utfordringen.

Selvfølgelig kan vi, hypotetisk sett, få gode nok spilere til å feie Spania av banen, men per i dag er vi ekstremt langt derifra. Jeg tror vi må nesten 20 år tilbake i tid før vi finner et norsk landslag med svakere enkeltspillere enn det vi har i dag. Typer som Kjetil Wæhler, Tom Høgli, Bjørn Helge Riise og Erik Huseklepp er nærmest for nøkkelspillere å regne. Selv bittelille Kypros viste i løpet av kampen i går, at de holder et helt annet teknisk nivå enn våre spillere. Norsk fotball er nede i en skikkelig bølgedal, og da er det desto mer imponerende det Drillo gjør med landslaget. Vil nesten si at det er mer imponerende enn det som foregikk på nittitallet. Da besto nærmest hele førstelaget av spillere som var etablerte på meget gode lag i en av verdens beste ligaer. I dag har vi tre-fire stykker som er etablerte på middels gode lag i utlandet (ingen på virkelig gode lag), og de hauses frem som våre aller største profiler og beste spillere. Det er egentlig ganske naturstridig at Norge skal prestere så bra som vi gjør akkurat nå.

Synes også det er veldig urettferdig å gi Drillo skylda for at norske fotballedere har drevet med uteknisk spillerutvikling de siste tjue år. Det er ikke på landslagsnivå at man skal drive med spillerutvikling. Drillo gjør det han selv tror på, og det skapte så gode resultater og et så stort engasjement at "alle" ville få frem spillere som kunne bli gode nok til å være med på den moroa. Jeg er helt sikker på at Drillo hadde valgt Lionel Messi foran Jostein Flo 20 dager i uka, men vi har ingen Messi - og da gjør han det absolutt beste ut av det vi kan velge mellom.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 09.10.2010 23:29    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
kristobal wrote:

Selvfølgelig kan vi, hypotetisk sett, få gode nok spilere til å feie Spania av banen, men per i dag er vi ekstremt langt derifra. Jeg tror vi må nesten 20 år tilbake i tid før vi finner et norsk landslag med svakere enkeltspillere enn det vi har i dag. Typer som Kjetil Wæhler, Tom Høgli, Bjørn Helge Riise og Erik Huseklepp er nærmest for nøkkelspillere å regne. Selv bittelille Kypros viste i løpet av kampen i går, at de holder et helt annet teknisk nivå enn våre spillere. Norsk fotball er nede i en skikkelig bølgedal, og da er det desto mer imponerende det Drillo gjør med landslaget. Vil nesten si at det er mer imponerende enn det som foregikk på nittitallet. Da besto nærmest hele førstelaget av spillere som var etablerte på meget gode lag i en av verdens beste ligaer. I dag har vi tre-fire stykker som er etablerte på middels gode lag i utlandet (ingen på virkelig gode lag), og de hauses frem som våre aller største profiler og beste spillere. Det er egentlig ganske naturstridig at Norge skal prestere så bra som vi gjør akkurat nå.

(Min utheving)

Enig i det meste du sier her, men når det gjelder spillermaterialet mener jeg det ikke er noe dårligere enn hva Drillo hadde i begynnelsen av 92-kvaliken. Når det gjelder Riise, Wæhler og Høgli vil jeg vel si at de er så langt unna nøkkelspillere som kan komme. Jeg venter i hvert fall på at Skjelbred og Demidov vokser nok i Drillos øyne til å ta over disse plassene. Høyrebacken er en problemplass og her får Ruud og Høgli gjøre en grå mus-jobb så godt de kan. Huseklepp vil jeg hevde er på nivå og vel så det med vingene vi hadde på 90-tallet, rent kvalitetsmessig.

Huseklepp gjorde seg fortjent til en 7.plass på verdensbasis med assists i banespill som kriterium. Dette over treårspeioden august 2007 - august 2010. En grei prestasjon vil jeg hevde, selv om han spiller i TL. Da kjempet han mot 7464 spillere.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 09.10.2010 23:52    Post subject: Reply with quote

Ett annet naturlig land å sammenlinge oss med, både folketallsmessig og delvis også klimatisk og mentalitetsmessig er vår neste motstander, Kroatia. I VM 98, samme år som vi altså spilte 8-dels finale, debuterte Krotia i VM - de ednmte opp med både toppscoreren og bronseplass, etter seiere over såpass sterke lag som Nederland og regjeredne europamester Tyskland - og de spilte flott fotball også. Kan de, så bør også vi kunne.

(Dobbel verdensmester Uruguay med 2,5 millioner innbyggere never jeg ikke som sammenlinginverdig grunnet sin tilhørighet i Sør-Amerika, med alt det tilførerer av mentalitetsforskjeller.)
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 09.10.2010 23:56    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Når det gjelder Riise, Wæhler og Høgli vil jeg vel si at de er så langt unna nøkkelspillere som kan komme. Jeg venter i hvert fall på at Skjelbred og Demidov vokser nok i Drillos øyne til å ta over disse plassene. Høyrebacken er en problemplass og her får Ruud og Høgli gjøre en grå mus-jobb så godt de kan.

Regnet forsåvidt med at denne ville komme, og alt handler vel om hvor man legger lista for å være en "nøkkelspiller". Det er likevel engang slik at Høgli muligens er den spillere som har minst konkurranse på sin plass -og er selvskreven på høyrebacken. Vi ville faktisk hatt et problem uten han. Han fremstår ikke som noen nøkkelspiller utpå banen nei, men han er likevel en av de aller fasteste i førsteelleveeren. Både Riise og Wæhler spiller også så og si hver eneste kamp når de er skadefri.

Det er ikke akkurat noe styrketegn for landslaget vårt.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 10.10.2010 00:02    Post subject: Reply with quote

Bakklandia wrote:
Ett annet naturlig land å sammenlinge oss med, både folketallsmessig og delvis også klimatisk og mentalitetsmessig er vår neste motstander, Kroatia.

Min kjenskap til Kroatia og kroatere tilsier ikke mye likheter på klima og mentalitet. De er MYE mer individuelle anlagt enn oss nordmenn, og da er det også naturlig at de individuelle ferdighetene hos hver enkelt spiller er mye bedre. Likt klima? Veel. De har en mye mildere vintere enn oss (lite snø) og en mye tørrere sommer enn oss. Den biten av Norge som kan sammenlignes med Kroatia sånn rent klimatisk, er vel muligens Agder-fylkene. En veldig liten del av Norge.

De har ganske enkelt mye bedre forutsetninger enn oss til å bli gode i fotball. Deres fremste fortrinn er uansett mentaliteten. De har en mentalitet som ikke har noe som helst grobunn i erkesosialdemokratiske Norge. Her setter vi laget og fellesskapet foran individuell frihet og utvikling.
Back to top
abikom
Rutinert

PostPosted: 10.10.2010 12:19    Post subject: Reply with quote

Naar man snakker om norske sammenligninger: Nord-Korea. Smile
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 10.10.2010 12:26    Post subject: Reply with quote

Ja, legg merke til at jeg skreiv "delvis", for å gjøre det klart at jeg veit at det er klare forskjeller klimatisk sett, også. Men litt snø finnes det likevel i innlandet, der de har ett mer kontinantalt klima enn ved kysten. Men, det er klart, at når landet er såpass lavtliggedne som det er, ligger snøen naturligivs noe kortere enn hos oss her opp i nord. Men det er nok neppe tilfeldig at Kroatia er en over gjennomsnittelige god alpinnasjon, fe.ks.
Jonas
Veteran

PostPosted: 10.10.2010 13:40    Post subject: Reply with quote

Kroatia er Europas sør-amerikanere hva ballferdigheter angår. Det gjelder ikke bare i fotball, men i ballidrett generelt. Se bare til håndball og Ivano Balic. Gode i basket er de óg.
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 10.10.2010 18:40    Post subject: Reply with quote

abikom wrote:
Naar man snakker om norske sammenligninger: Nord-Korea. Smile

Det er vel nesten større likhet mellom Norge og Vest-Sahara (Vest-Sahara har tross alt olje, så vi har i hvert fall _en_ ting felles med dem)
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4
Page 4 of 4

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb