| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 26.08.2010 17:46 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Senador påstår at det er spillestilen til NAE som gjør at vi slipper inn altfor mange billige mål, men realiteten er at de to eneste målene vi har sluppet inn mot FCK var to dødballmål. Altså har det ingenting med spillestil å gjøre. Det er en ren faktaopplysning til fyren som forsøker å sette en eller annen verdensrekord i krisemaksimering. |
Du har naturligvis rett i at det var akkurat de to dødballmålene de scoret mot oss, men det blir for enkelt å argumentere på det viset. En fotballkamp har også årsakssammenhenger, og uten det vedvarende trykket og den ene gedigne muligheten etter den andre så hadde vi kanskje ikke sluppet inn det målet vi gjorde i går på en dødball.
Ikke alltid, men fotballkamper har ganske ofte en tendens til å være preget av det som har skjedd tidligere i kampen. Om man etablerer et trykk og skaper sjanser jevnt og trutt så pleier uttellingen å komme før eller siden. Det er ikke så rent uvanlig at når målet først kommer, så kommer det på en tilfeldighet, kanskje uten det store spillet i forkant, gjennom noe man har full kontroll på fram til da i kampen og så videre.
Når vi selv i enkelte kamper har ballen hele tiden, trykker motstanderen tilbake, kommer til avslutninger og til slutt får 1-0 på en keepertabbe fem minutter før full tid så kan det kanskje virke tilfeldig at vi faktisk vant kampen, men antakelig er det ikke det. Keepertabben hadde neppe kommet hvis ikke trykket hadde vært der i 85 minutter.
At gode lag avgjør i sluttfasen av kamper er ikke uvanlig, langt mindre tilfeldig. At gode lag tilsynelatende er "heldigere" enn mindre gode lag er neppe tilfeldig det heller.
Jeg synes det blir for enkelt å si at strukturen vår i kampene mot FCK ikke var avgjørende for at vi røk ut. Med bedre struktur hadde vi sluppet et sånt massivt trykk på oss, spillerne hadde blitt tryggere og mindre passive, brukt mindre krefter, og hadde mye mulig vunnet duellene som FCK avgjorde kampen på. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 26.08.2010 18:07 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Du har naturligvis rett i at det var akkurat de to dødballmålene de scoret mot oss, men det blir for enkelt å argumentere på det viset. |
Som sagt så var det en enkel faktaopplysning til den feilaktige påstanden til senador. Utover det har jeg verken argumentert for eller imot vår defensive organisering. |
|
| Back to top |
|
 |
Escudos Veteran
|
Posted: 26.08.2010 18:16 Post subject: |
|
|
Har ikke lest alle innleggene, og kan godt hende noe har skrevet dette før.
Jeg mener at den kanskje mest avgjørende situasjonen i disse 2 kampene var innbyttet av Bakhenga. På det tidspunkt ledet vi 2-0, og i stedet for å trygge denne ledelsen, ville selvfølgelig NAE gå for 3-0. Vi var nære, men jeg ville heller hatt inn en midtbanespiller med stor løpskraft.
2-0 ville ikke helt overraskende vært relativt mye bedre enn 2-1. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 26.08.2010 18:29 Post subject: |
|
|
| trondhb wrote: | Her er noen av lagene som spiller kvalik til Europa League i kveld:
- Villarreal
- Borussia Dortmund
- PSV
- Liverpool
- Feyenoord
- Stuttgart
- Bayer Leverkusen
- Celtic
- Aston Villa
- Napoli
- Juventus
- Manchester City
- Palermo
- Porto
Ikke mye dårligere sportslig sett med EL i forhold til CL... |
Med de spillerne RBK har er det bare å glemme hyggelige kamper mot de lagene der. Vi vet jo også hva som skjer når serien er ferdig, da vil Eggen spille treningskamp mot Ranheim før vi møter Liverpool. Så går vi på et stygt 6-0 tap på Lerkendal. |
|
| Back to top |
|
 |
stolavs Veteran
|
Posted: 26.08.2010 18:36 Post subject: |
|
|
| Greit at folk er skuffet etter gårdagen, men man må ikke svartmale alt..RBK kan gjøre en god figur i Europa.. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 26.08.2010 18:42 Post subject: |
|
|
| Ikke når Lustig, Annan, Stadsgaard går gratis til andre klubber, mens vi sitter igjen med Moldskred og Olsen på topp. Vi vet jo hvilke spillere Hoftun klarer å hoste frem, det er gråstein og atter gråstein. |
|
| Back to top |
|
 |
fortid-framtid-rbk Junior
|
Posted: 26.08.2010 19:01 Post subject: |
|
|
| senador wrote: | | trondhb wrote: | Her er noen av lagene som spiller kvalik til Europa League i kveld:
- Villarreal
- Borussia Dortmund
- PSV
- Liverpool
- Feyenoord
- Stuttgart
- Bayer Leverkusen
- Celtic
- Aston Villa
- Napoli
- Juventus
- Manchester City
- Palermo
- Porto
Ikke mye dårligere sportslig sett med EL i forhold til CL... |
Med de spillerne RBK har er det bare å glemme hyggelige kamper mot de lagene der. Vi vet jo også hva som skjer når serien er ferdig, da vil Eggen spille treningskamp mot Ranheim før vi møter Liverpool. Så går vi på et stygt 6-0 tap på Lerkendal. |
Synes du er vel negative nå. Rosenborg har vel tatt flere skalper der de ikke har gjort det så veldig bra rett før i Tippeligaen osv.. Og hvis jeg kan huske feil tapte vi vel mot Sandefjord(!) før vi slo Valencia.
Trenger ikke svartmale det helt, bare pga vi tapte igår. _________________ Den som inte våger inte vinner! |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 26.08.2010 19:20 Post subject: |
|
|
FCK får ikke ei krone av de millionene:
http://www.na24.no/articl...969501.ece _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
RBK_fan20000 Senior
|
Posted: 26.08.2010 20:29 Post subject: |
|
|
| Hvordan er det mulig for FCK å handle slik de gjør (forsterket med 3 spillere før mesterliga-kvaliken) med en slik presset økonomi? Det må da si stopp en dag..? Kan ikke skjønne at de får lov til å holde på slik for Nordea.. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 26.08.2010 20:38 Post subject: |
|
|
De har da vel også hatt stopp en stund til de fikk solgt unna noe, men det er vel sånn at leken fanger da. Det er lønnsomt for aksjekursen til PS&E at fotballklubben presterer, og så har man det gående. Det er vel ikke uten grunn at Hammer ikke avviser å selge fotballsatsingen. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
fortid-framtid-rbk Junior
|
Posted: 26.08.2010 20:41 Post subject: |
|
|
FCK får hvertfall bedre og bredere tropp en rbk
De kan sette inn Zanka, mens vi setter inn dr. Winsnes _________________ Den som inte våger inte vinner! |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 26.08.2010 20:52 Post subject: |
|
|
Kanskje fordi FCK forstår at de aldri må skjære ned på det produktet de tross alt lever av?
Her har Rosenborg feilet om man sammenligner med FCK.
La meg ta en analogi. En periode kom det mange såkalte "First Price" matprodukter, som skulle være billigere enn tilsvarende produkter, f.eks. salamipølse. Under en diskusjon med noen som kjenner bransjen, så fikk jeg fortalt følgende: "Kostnaden ved å produsere first price salami er den samme som med høykvalitetssalami. Lønn, embalasje, transport av produktet til butikk etc., alt er det samme. Det eneste man kan kutte i for å senke prisen, er kvaliteten på varen. Så, om du liker å spise kneskål på brødskiva, så værsågod!". Etter hvert vil folk forstå hva de egentlig spiser, og firmaene som selger first price produkter risikerer å få merkevaren sin skadet. Det vil heller lønne seg i lengden å holde fast ved et kvalitetsprodukt, og bevare merkevaren sin.
Og det gjelder Rosenborg også. Det siste man må kutte i, er det produktet man tross alt lever av. Der må det være kvalitet i alle ledd: spillere, trener, apparatet rundt laget, og sportslig leder. Rosenborg har ikke evnet å opprettholde bredden og kvaliteten i laget man hadde i 2009, men hva kunne laget ha utrettet i går om f.eks. Tettey kunne spilt sentral midtbane i Annans fravær? Man skulle ikke selge arvesølvet (Skjelbred og Tettey), men gjorde det allikevel.
Hvis de unge talentene som nå kommer opp virkelig er gode nok, så er det forsåvdt greit at RBK tar et steg tilbake for å komme sterkere tilbake i 2011 og senere, men det betinger at stallen forøvrig ikke svekkes ytterligere, men hvem skal erstatte Annan, Demidov, og eventuelle andre som forsvinner etter denne sesongen, f.eks. Iversen? Finnes det likvide midler å handle for? For noen måneder siden var det flere her inne som bagatelliserte påstanden om at RBK ikke hadde midler å handle for, men når vi nå ser tilbake i tid, så ser vi svaret.
Hoftun hinter i et intervju at stallen kanskje blir styrket i dette vinduet, men hvorfor i så fall ikke i forkant av CL-kvalifiseringen? Det tok evigheter å få på plass en kvalitetsmidtstopper, så en kvalitetsspiss, og ansettelsen og avgangen til Hamrèn har medført to trenerskifter midt i sesongen med halvårige vikariat imellom. Det skal bli interessant å se hvor vi står om ett år i forkant av en ny CL-kvalifisering. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 26.08.2010 21:11 Post subject: |
|
|
| longines wrote: | Jeg tror det var hovedsaklig tre ting som var veldig avgjørende i går.
1. At vi ikke kunne bruke Annan
2. At vi brukte Demidov som DM
3. At vi startet med Wangberg i forsvaret (Som kun har 5 kamper på elitenivå).
Nå var det Annans gule kort som utløste pkt 2 og 3. Og det er rimelig bitter å tenke på at INGEN i sportslig ledelse fortalte han at han ville bli suspendert ved gult kort. Jeg tror aldri Annan hadde kastet seg inn i den duellen om han hadde visst dette. |
Det betyr vel at vi mangler den fornødne kompetanse i sportslig ledelse?
Hoftun kostet oss avansement?
NÃ¥r det er sagt:
Annan og andre spillere har selvfølgelig ansvar for egne handlinger og kort. Allikevel må man kunne påpeke om det mangler kvalitetssikring i det leddet noen har ansatt en med kvalifikasjoner som sympatisk og solid spiller. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 26.08.2010 23:15 Post subject: |
|
|
De elleve beste er meget bra, men stallen til Rosenborg har ikke vært så tynn på tjue år spør du meg. Synd for oss at den aller beste var indisponibel i går, vi ser jo hvordan dekningen er på enkelte plasser.
Kan si mye om spillere som Storflor, Traorè og Nordvik, men slik det er nå hadde man hatt stor bruk for litt flere alternativer i stallen. Når vi misset CL kan vi komme til å bli nødt til å kjøre på dagens linje med tynn stall og å kaste de unge til løvene. Kan være bra på sikt såklart. I dagens marked er det gull verdt å ha en bevisst satsing på egne talenter framfor å kjøpe spillere fra eksternt hold som ikke er bedre og som krever mer i lønn.
Hadde jeg vært Hoftun hadde jeg nå forsøkt å selge 1 eller 2 av de etablerte (Moldskred og Lago) og hentet inn Borges og Atta i deres sted, samt å matche de yngste ofte hjemlig og jobbe for at de spillerne vi har blir komfortable i flere posisjoner og blir fleksible spillere som kan gjøre en fullgod jobb flere steder. Helland er en spiller jeg ser ekstremt potensiale i når det gjelder dette. Han har egenskaper til å bekle både venstrebacken og flere roller på midten. Utfordringen blir jo å få til dette uten å rullere laget ut i ubalanse.
Disse endringene tror jeg ikke RBK hadde kommet veldig dårlig ut fra økonomisk. De jeg vil vi skal selge er ikke unge, men det skal være mulig å få 6-8 millioner for de tilsammen. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 26.08.2010 23:20 Post subject: |
|
|
| Oppmannen wrote: | De elleve beste er meget bra
[...] samt å matche de yngste ofte hjemlig og jobbe for at de spillerne vi har blir komfortable i flere posisjoner og blir fleksible spillere som kan gjøre en fullgod jobb flere steder. Helland er en spiller jeg ser ekstremt potensiale i når det gjelder dette. |
Første: De er jo ikke det. Vi ser jo det i går den tydelige mangelen på tempo og teknikk, og der er det kun Annan som mangler i den beste elleveren.
Andre: Uff, jeg avskyr den greia der. Det er liksom det RBK har drevet med siden 00. Masse gjennomsnittlige travere som er "poteter" og "greit gode" i flere posisjoner. Dyrk enerne i den posisjonen de skinner i!
Vi gjør akkurat det samme som på begynnelsen av 00'ene. Vi skulle aldri prøve finne noen som var bedre enn Hoftun og co, nei de skulle spille. Vi skulle bare ha dekning for dem. Vi handler kun backup-spillere, og når de beste selges er det det vi står igjen med. En stallfyll-ellever. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 26.08.2010 23:21 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | | Har vi plutselig glemt at ingen i klubben klarte å informere Annan om at han måtte stå over med gult på Lerkendal? Dette må ikke glemmes, men stilles spørsmål ved. Denne tabben kan ha kosta oss 100 mill. |
EDIT: For øvrig helt enig med Recon. |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 26.08.2010 23:23 Post subject: |
|
|
Ja, jeg er helt enig Knerten. Det var en opplysning hele forumet visste om, utrolig at de i sports.avd ikke var klar over dette.
Last edited by longines on 26.08.2010 23:30; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 26.08.2010 23:25 Post subject: |
|
|
| NFF jo kalte inn Nordtveit på landslagsoppdrag helt uvitende om at han hadde karantene i kampen som skulle spilles. Gikk glipp av viktige preseason-treninger med Arsenal da han kjempet om en plass i troppen. Forskjelln er at denne tabben kan ha kosta oss 100 mill, helt sjukt. NFFs forklaring var; "vi har ikke noe system som fanger opp dette". MICROSOFT EXCEL/WORD. Evt. PENN OG PAPIR. Neida, sikkert knallhardt å holde styr på gule kort blant all kaffen som drikkes og kakene som spises på Brakka. Jeg blir gal av å tenke på denne tabben. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 26.08.2010 23:26 Post subject: |
|
|
| Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å ha Rosenborg som jobb og ikke være klar over dette. Det gjelder både spiller og klubb... |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 26.08.2010 23:29 Post subject: |
|
|
| Det bør så absolutt tas opp på årsmøtet, og hvis ingen andre gjør det skal jeg manne meg opp til å gjøre det selv. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 26.08.2010 23:31 Post subject: |
|
|
| Flott, for vi må ha svar på dette. Det er sånne små ting som vi supportere FORVENTER at klubben skal holde styr på. Med så mange ansatte så bør man jo ha en eller annen sjel som pugger regelverkene og følger med på antall gule kort. Det høres sikkert ut som bitter etterpåklokskap, men det er bare så irriterende at vår beste og viktigste spiller ikke VISSTE at han kom til å måtte stå over med gult. Han hadde jo selvfølgelig roet seg ned litt bevisst om han hadde vært klar over det. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 26.08.2010 23:32 Post subject: |
|
|
1. det kommer vel medlemsmøter å spørre på før årsmøtet
2. burde absolutt vært holdt koll på det
3. jeg er slettes ikke sikker på at Annan hadde styrt seg uansett. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 26.08.2010 23:33 Post subject: |
|
|
| Recon wrote: |
3. jeg er slettes ikke sikker på at Annan hadde styrt seg uansett. |
Uenig, jeg tror ikke Annan hadde kastet seg inn i den taklingen som førte til det gule kortet mot FCK.
Last edited by longines on 26.08.2010 23:34; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 26.08.2010 23:33 Post subject: |
|
|
| Sikker kan man selvfølgelig aldri være, men det er jo ikke umulig at fyren er smart og kald nok til å tenke på neste oppgjør heller. Kan godt hende Eggen hadde bedt han roe ned litt om han hadde visst det og. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 26.08.2010 23:52 Post subject: |
|
|
| Men hvis du skal ha en stall som er så tynn (noe økonomi av og til tvinger fram) er det nødvendig at vi har 3-4 mann som kan spille i mer enn èn posisjon. Ja, for alle del, alle må jo ha sin ene posisjon hvor de har spisskompetansen sin, men i nødsfall må man ha flere bein å stå på. |
|
| Back to top |
|
 |
|