|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
larse65 Veteran
|
Posted: 03.08.2010 15:34 Post subject: |
|
|
Helt enig i at vi er for dårlige på spillerinnkjøp. Da er vi raskt over på et annet viktig spørsmål; Erik Hoftun. Han virker for meg å være en svak sportslig leder. Han har gjort en veldig dårlig jobb på innkjøpssiden og jeg synes også han har vært svak i forhold til trenerspørsmålet. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
Eggen, etter å ha slått Real Madrid 2-0 i 1997. |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 03.08.2010 15:37 Post subject: |
|
|
| larse65 wrote: | | Er enig i at Eggen heller ikke var ferdig utviklet. Men han tok likevel sju av ni mulige mesterskap fra 87-95! Kan ikke se at JJ er noe i nærheten av det. Der ligger hunden begravet for meg. Han er ikke god nok for et lag som RBK. |
Vi må huske at Jönnsons Stabæk ble ribbet fordi styret ikke gjorde jobben sin. Hvert år siden gullet har laget blitt dårligere og dårligere, de gode spillerne har blitt byttet ut mot dårligere spillere.
De gode talentene blir ikke tatt vare på, og går (Mix vurderer å finne seg en ny klubb og Thomas Rogne gikk gratis til Celtic).
Og det at Jönsson klarer å ta medalje etter å miste flere av sine beste spillere ut å få de erstattet med de spillerne han ønsker er veldig bra gjort. |
|
| Back to top |
|
 |
Rocky83 Veteran
|
Posted: 03.08.2010 15:39 Post subject: |
|
|
Jeg har forsått at du er skeptisk, og kan i en viss grad forstå den skepsisen, men det er vel litt merkelig å dømme Jönnson så hardt når han ikke har trent Rosenborg enda. Jeg synes det han har gjort med Stabæk er imponerende, intet mindre. I en liga som er helt bingo(bortsett fra Rosenborg), så har Jönnson tross alt levert stabilt i 6 år(i år sliter de). Det var en sesong Stabæk hadde et godt lag, og da vant de suverent. Ellers har han vist at han er flink til å få spillere gode i roller, sånn at når halvtjukke islendinger drar til Frankrike og ikke har den samme rollen, så faller de litt utenom. Litt som de fleste som var innom Rosenborg i eggens tid som prøvde seg utenlands. Vi kommer aldri til å kunne matche lag i mesterligaen individuelt(ihvertfall ikke mann for mann), derfor er det viktig med en slik trener som evner å bygge lag.
Min skepsis går på at han mangler det bittelille ekstra(jf tap for København), men håper den tvilen ikke stemmer. Det lar seg vanskelig gjøre å finne noen med like mange titler som Eggen og samtidig få han til Rosenborg. Hvem skulle det ha vært liksom?
I Rosenborg finnes det en prestasjonskultur og et jag etter å være best, og forhåpentligvis vil Jönsonn både dra nytte av den, og bidra ytterligere til den. |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 03.08.2010 15:40 Post subject: |
|
|
Joda, ser den også. Men nå hadde vel hverken Moss eller Rosenborg tykke pengebøker mellom 86 og 95 heller? Likevel hadde NAE suverene reultater, hvert år. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 03.08.2010 15:40 Post subject: |
|
|
| larse65 wrote: | | Helt enig i at vi er for dårlige på spillerinnkjøp. Da er vi raskt over på et annet viktig spørsmål; Erik Hoftun. Han virker for meg å være en svak sportslig leder. Han har gjort en veldig dårlig jobb på innkjøpssiden og jeg synes også han har vært svak i forhold til trenerspørsmålet. |
Her er vi enige, jeg synes Hoftun virker som en hyggelig fyr men han er ikke noen sportslig leder type for en klubb som Rosenborg.
Han burde holdt seg i Bodø Glimt.
Og skal Rosenborg ha en ny sportslig leder så burde de finne en som enten har mye utenlands erfaring eller er fra et av de sør europeiske landene. |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 03.08.2010 15:49 Post subject: |
|
|
Helt enig i at Hoftun er en hyggelig fyr. Men han mangler vyer og ideologi. En sportslig leder i Rosenborg kan ikke bare være en administrator, han må ha helt klare tanker om hva han vil,hvor han vil og hvordan han skal komme dit. Det synes jeg det virker som han mangler. Dette var vel,etter hva jeg har forstått, argumenter som kom opp da han ble ansatt også. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 03.08.2010 15:49 Post subject: |
|
|
| larse65 wrote: | | Joda, ser den også. Men nå hadde vel hverken Moss eller Rosenborg tykke pengebøker mellom 86 og 95 heller? Likevel hadde NAE suverene reultater, hvert år. |
Eggen kom in i en tid hvor norsk fotball ikke var semi proff engang.
Og de fleste trenere var mer der for å se viktige ut.
Eggen kom med et system noe som var ganske nytt for norsk fotball, ser vi på de andre lagene så er det ikke før på midten av 90 tallet at de ser alvoret og begynner å jobb mot Rosenborg modellen.
Og det er dette vi lovpriser Eggen for, og dette gjorde han bedre en de fleste andre (nå tenker jeg på verdens basis).
Men vi så på slutten at Eggen hadde store svakheter og det var fornying, jeg tror det ble viktigere å holde den gode statistikken sin. |
|
| Back to top |
|
 |
kris0stby Veteran

|
Posted: 03.08.2010 15:57 Post subject: |
|
|
| Det var fem sider som var skrevet siden sist jeg var inne. Alle er like. Denne diskusjonen kommer til å fortsette i samme tralten til Dovre faller |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 03.08.2010 15:59 Post subject: |
|
|
| Ryujin wrote: |
Eggen kom med et system noe som var ganske nytt for norsk fotball |
Det er feil, Ryujin. Det var gode trenere, noen med svært suksessfulle system som jobbet i norsk fotball, før NAE kom tilbake til RBK i 1988.
Vi har f.eks. Joe Hooley og LSK, med sin fantastiske utnytting av dødballene til Tom Lund, og som slo Ajax i e-cupen. Jeg vil også nevne Gunder-modellen i Vålerenga, Tony Knapp i et meget solid Viking-lag, Karsten Johannessen i Start, Kjell Schou Andreassen i Viking, Bryne og LSK og Tom Lund i LSK.
Alle disse var gode trenere med et innarbeidet system i lagene sine. Eggens system var forøvrig ikke mer nytt enn at RBK spilte på samme måte i 1981. |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 03.08.2010 16:03 Post subject: |
|
|
Må nok si meg enig med Brady her. Det var mange gode trenere i Norge på sen 70-tall og utover. Og selv om Eggen gjorde det han gjorde i sin tid, var han likefult en trener i verdensklasse. Det han fikk ut av RBK tilsvarer vel nesten at ManU vinner CL-hvert år. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 03.08.2010 16:11 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Ryujin wrote: |
Eggen kom med et system noe som var ganske nytt for norsk fotball |
Det er feil, Ryujin. Det var gode trenere, noen med svært suksessfulle system som jobbet i norsk fotball, før NAE kom tilbake til RBK i 1988.
Vi har f.eks. Joe Hooley og LSK, med sin fantastiske utnytting av dødballene til Tom Lund, og som slo Ajax i e-cupen. Jeg vil også nevne Gunder-modellen i Vålerenga, Tony Knapp i et meget solid Viking-lag, Karsten Johannessen i Start, Kjell Schou Andreassen i Viking, Bryne og LSK og Tom Lund i LSK.
Alle disse var gode trenere med et innarbeidet system i lagene sine. Eggens system var forøvrig ikke mer nytt enn at RBK spilte på samme måte i 1981. |
Det tar jeg til rettelse.
Eggen har igjennom hele sin trener karriere brukt den samme taktikken, så at Rosenborg spilte på den måten før 88 er ikke noe rart. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 03.08.2010 16:17 Post subject: |
|
|
| Ryujin wrote: |
Men vi så på slutten at Eggen hadde store svakheter og det var fornying, jeg tror det ble viktigere å holde den gode statistikken sin. |
Jeg så at du skrev dette tidligere også, og da utdypet du, og sa at Eggen i motsetning til Ferguson manglet evnen til å fornye seg og å tenke nytt.
Jeg blir veldig trist dersom dette nå har blitt gjentatt så mange ganger at det har blitt en etablert forumsannhet.
Skal en som har tatt seriegull 13 år på rad liksom ikke ha evnen til å fornye seg selv og laget sitt?
Se på følgende resonnement. I 1999 var Rosenborg på høyden av storhetstiden sin. Nivået var veldig høyt, både individuelt og kollektivt. Det sier seg selv at det er mye vanskeligere i et begrenset marked som det norske og skape et nytt lag som er like godt som det forrige, når det forrige holdt høy europaklasse.
Se for deg at Ståle Solbakken leder landslaget i to sluttspill. I det første sluttspillet kommer han til semifinale i VM, takket være en gylden generasjon. Å kritisere Eggen for at laget ikke var godt nok i 2000 blir som å kritisere Ståle for at man i det neste mesterskapet kun når en 1/8-finale, ettersom den neste generasjonen rett og slett ikke er gode nok til å opprettholde det høye nivået.
Det at Eggen skapte et vinnerlag hvert eneste år med det store spillersvinnet er det beste argumentet mot denne påstanden.
Når det er sagt så var Eggen aldri en overgangsmaestro, og det er det mange topptrenere som ikke er. Det viktigste er at han er klar på hva slags spillertyper og hva slags ferdigheter han trenger.
Det å kritisere ledelsen i Rosenborg for at man fortsatt så etter norske spillere etter 99-sesongen blir litt som å kritisere Edison for ikke å ha oppdaget elektrisiteten litt tidligere.
Når det er sagt er jeg selvfølgelig enig i at de dyre kjøpene rundt tusenårsskiftet var helt horrible; dessverre er det mye som tyder på at det ikke fantes så mange bedre spillere i vårt marked.
Aller sist så er jeg så lei av at fallet i 2005 skal forklares med det vi gjorde rundt 2000. Denne formen for historieskriving hører ikke hjemme i fotballen synes jeg, når det er så mye som kan skje i løpet av et år, i løpet av et overgangsvindu. Det viktigste Eggen kunne gjøre for fortsatt suksess var jo å skape gode resultater og å kvalle til CL. Fallet vårt skyldes inkompetanse lenge etter at Eggen ga seg.
Og siden dette er en Jönsson tråd-vil jeg si at jeg velger å være optimistisk. Jeg er ikke helt enig i at en trener må ha helt nye/egne idèer. Selvsagt er det mange detaljer som ulike trenere ser ulikt på, men du finner veldig få trenere som spiller fotball på en måte som ingen andre gjør. Bielsa er vel en av dem. Det som er viktig for Rosenborg, og her er jeg enig med Brady, er at vi gjør ting som veldig få andre gjør. Hittil har dette vært offensiv mentalitet og samhandling, og det har gjort underverker. Dessverre kreves det godt håndverk av en trener og ikke bare idèene i seg selv, og det er lov å håpe at Jönsson er en god håndverker. Min største frykt med Erik H. var at vi på lengre sikt kunne ende opp som en slags FCK: ingenting som gjør at vi skiller oss ut i fotballverdenen, spiller småkjip fotball, men har økonomi til å hente spillere som gjør at vi vinner serien, men ute i europa kan man ikke håpe på seire over lag bedre enn oss, siden vi spiller samme type fotball som dem. |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 03.08.2010 16:27 Post subject: |
|
|
| abjoern wrote: | | Ryujin wrote: |
Jeg så at du skrev dette tidligere også, og da utdypet du, og sa at Eggen i motsetning til Ferguson manglet evnen til å fornye seg og å tenke nytt.
Jeg blir veldig trist dersom dette nå har blitt gjentatt så mange ganger at det har blitt en etablert forumsannhet.
Skal en som har tatt seriegull 13 år på rad liksom ikke ha evnen til å fornye seg selv og laget sitt?
Se på følgende resonnement. I 1999 var Rosenborg på høyden av storhetstiden sin. Nivået var veldig høyt, både individuelt og kollektivt. Det sier seg selv at det er mye vanskeligere i et begrenset marked som det norske og skape et nytt lag som er like godt som det forrige, når det forrige holdt høy europaklasse.
Se for deg at Ståle Solbakken leder landslaget i to sluttspill. I det første sluttspillet kommer han til semifinale i VM, takket være en gylden generasjon. Å kritisere Eggen for at laget ikke var godt nok i 2000 blir som å kritisere Ståle for at man i det neste mesterskapet kun når en 1/8-finale, ettersom den neste generasjonen rett og slett ikke er gode nok til å opprettholde det høye nivået.
Det at Eggen skapte et vinnerlag hvert eneste år med det store spillersvinnet er det beste argumentet mot denne påstanden.
Når det er sagt så var Eggen aldri en overgangsmaestro, og det er det mange topptrenere som ikke er. Det viktigste er at han er klar på hva slags spillertyper og hva slags ferdigheter han trenger.
Det å kritisere ledelsen i Rosenborg for at man fortsatt så etter norske spillere etter 99-sesongen blir litt som å kritisere Edison for ikke å ha oppdaget elektrisiteten litt tidligere.
Når det er sagt er jeg selvfølgelig enig i at de dyre kjøpene rundt tusenårsskiftet var helt horrible; dessverre er det mye som tyder på at det ikke fantes så mange bedre spillere i vårt marked.
Aller sist så er jeg så lei av at fallet i 2005 skal forklares med det vi gjorde rundt 2000. Denne formen for historieskriving hører ikke hjemme i fotballen synes jeg, når det er så mye som kan skje i løpet av et år, i løpet av et overgangsvindu. Det viktigste Eggen kunne gjøre for fortsatt suksess var jo å skape gode resultater og å kvalle til CL. Fallet vårt skyldes inkompetanse lenge etter at Eggen ga seg.
|
Det er viktig at han tok oss til CL, ja.
Men det er ikke sånn at du kan bytte ut 5-6 spiller og alt er som før, i de beste årene gikk 2-3 maks 4 spillere ut og vi hentet in 2-3 spillere for å erstatte disse. Tidligere ble det hentet in unge spillere og talenter som skulle erstatte de som ble solgt, og mange av disse hevet laget. Men ser vi til 00 - 02 perioden så ble laget eldre også etter innkjøpene av nye spillere. Helt enig at det er kun et fåtalls talenter i hvert kull, og det er da du ser utenfor landegrensene etter nye impulser. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 03.08.2010 17:00 Post subject: |
|
|
Jeg synes vi hadde flere gode diskusjoner på årsakssammenhenger fra 1999-2005 i vinter, hvor det kom gode innspill i mot min antakelse om at nedturen startet rundt årtusenskiftet. Blant annet med fødselstall, hvor mange fra de aktuelle årgangene som hadde blitt til noe ellers i landet og det at RBKs prestasjoner i 2002-CL var bedre enn de to årene forut.
Til de som kun ser blindt på at RBK faktisk vant serien og kvalet inn til CL både i 00, 01 og 02 og ut fra det konkluderer med at intet galt var fatt, så mener jeg de overser det faktum at RBK var så suverene i utgangspunktet at laget godt kunne vinne serien selv om ikke alt ble gjort riktig, og at veien inn i CL også må sees i lys av lettere kvalikmotstand på grunn av innsatsen da RBK var på sitt beste. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 03.08.2010 17:17 Post subject: |
|
|
Jeg er enig i at det var mye man kunne gjort bedre i klubben, og Eggen slet jo med motivasjonen i 01-02, uten at det jeg tror det viste seg veldig på treningsfeltet.
Det jeg er uenig i er påstanden om at det var Eggens manglende evne til fornying som gjorde at det gikk ikke fullt så bra i 01-02 som i 99. Jeg mener at det er helt andre faktorer som må tas hensyn til; mange av de faktorer som RBK ikke hadde kontroll over. Jeg er i tillegg uenig i fremstillingen av 01-02 som uår.
Vi hadde et godt fotballlag i 2002. Vi spilte mange veldig gode CL-kamper. Dessverre skortet det med kvalitet foran begge målene, som det så ofte gjør når lag fra mindre nasjoner møter lag fra større nasjoner, og derfor fikk vi dårlig betalt poengmessig. Men 2002-laget var ikke en så dårlig årgang Eggen som mange vil ha det til; når man ser på spillerne, så vil jeg vel heller si at det var en god dose Eggen-magi som gjorde at vi kunne rundspille Inter. Eggen gjorde mye ut av lite, og etterlot seg et ressurssterk klubb med et lag som i hvert fall var gode nok til å vinne TL også med en mer normert trenergjerning. (men ikke gode nok til å rundspille Inter)
Når det gjelder talentutvikling og slike ting så ble jo aldri det neglisjert. Man prøvde mye forskjellig, men jeg kan virkelig ikke se at det fantes noen trønderske talenter som var gode nok, men som ikke ble gitt sjansen.
Man må huske på at talentene som kommer fram i dag, i tillegg til at 92-generasjonen er en kvantitativt stor generasjon, er vokst opp med CL-fotball. Det er da naturlig å tro at dette har inspirert flere til å satse på fotball og å bli gode nok for RBK. Det samme kan ikke sies om talentene som vi prøvde å få fram i 98-99-00-01. Det var ikke noe spesielt ved dem, med enkelte unntak, som tilsa at de var gode nok for en klubb som Rosenborg. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 03.08.2010 19:23 Post subject: |
|
|
| mortenlj77 wrote: | | Ballahl wrote: | | Veigar Páll Gunnarsson klarte kunststykke å bomme på to straffer i hjemmeoppgjøret.. |
Jeg vet det, men marginer mot og med jevner seg ut over tid. Blir for dumt å skylde på det. Stabæk var rett og slett ikke gode nok totalt over to kamper til å gå videre. |
Da kan du umulig ha sett oppgjørene, RBK var bedre enn FK Qarabağ, Stabæk var klart bedre enn Dnepr Mogilev.
| abjoern wrote: | | Min største frykt med Erik H. var at vi på lengre sikt kunne ende opp som en slags FCK: |
Tror nok de fleste tok det men du burde kanskje presisere hvilken Erik H?
| abjoern wrote: | | Når det gjelder talentutvikling og slike ting så ble jo aldri det neglisjert. Man prøvde mye forskjellig, men jeg kan virkelig ikke se at det fantes noen trønderske talenter som var gode nok, men som ikke ble gitt sjansen. |
Hverdagen idag er nokså anderledes for talentene enn det den var da. RBK gjorde svært lite selv og lot Trøndelagsklubbene ta jobben selv, det vil jeg nesten kalle neglisjering. Det samme konseptet hadde vært svært urealistisk og ekstremt kritikkverdig idag.
I tillegg til studietilbud og spill for RBK2, RBK3 og ikke minst et guttelag har nå RBK også fått frem en nummer to klubb i Trøndelag. En annen ting som er kritikkverdig er at RBK ikke godt nok delte kunnskapen de besatt rundt talentarbeid og toppfotball ut til de andre Trøndelagsklubbene.
Det ble heller ikke skapt nok blest rundt talentene som var, og de hadde ikke guleroten RBK som inspirasjon, grunnet manglende system hos oss. Akkurat som speiderene idag så var arbeid rundt talentene også sett ned på. En så heller ikke utenlands, slik flere klubber gjør nå for å få inspirasjon fra de virkelige store i verden. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 04.08.2010 21:22 Post subject: |
|
|
Ja, etter dagens kamp har jeg fått den endelige bekreftelsen: ansettelsen av Jønsson er en helt fantastisk, uforståelig, idiotisk, sta og egen, mot bedre viten, med skylapper, totalt historieløst, grusomt GALT!!!!!!!!!!!!
Hva helvete er det dere har gjort, Hoftun og Svendsen?! _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 04.08.2010 21:24 Post subject: |
|
|
Ta deg en bolle, ditt troll _________________ De som tror de vet best, er en plage for oss som vet bedre |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 04.08.2010 21:27 Post subject: |
|
|
Ta en bolle selv,troll!
Bare kutt ut slik meningsterror! Jeg står 100% for det innlegget!
Og ikke gidder jeg bruke tid på slike som deg heller!
Argumenter for hvorfor jeg tar feil, eller hold fred! _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 04.08.2010 21:38 Post subject: |
|
|
Start med at komme med argumenter selv larse, og stop med at skrive stort set identiske innlegg hver gang vi vinder en kamp under Eggen, hvisa du ikke har noget nyt at komme med. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 04.08.2010 21:45 Post subject: |
|
|
Jeg har kommet med utallige argumenter- det er bare å lese. Jeg kommer også med nye ting. Det er helt fantastisk å oppleve all negativiteten som fins mot Eggen på disse sidene. Helt utrolig, noe som vitner om meget mangelfulle fotballkunnskaper. Og forsøk på å kneble meg vil dere aldri lykkes med. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 04.08.2010 21:49 Post subject: |
|
|
Der er intet nyt i dit tidligere innlegg, og jeg skal greit klare og kneble dig hvis det forstsætter, for da rykker innleggene i Gapestokken. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Lavik Proff

|
Posted: 04.08.2010 21:58 Post subject: |
|
|
Larse du er jo seriøst som en unge som har fått det beste godteriet i veden, du veit det ikke varer evig og når du ikke får mere begynner du å hyle og skrike som en annen tulling! Selv når du får noe som varer enda lengre, kanskje like godt, men ser litt anderledes ut.. _________________ "Gir meg ikke i en diskusjon selv om jeg har tapt"
Terje Ã… |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 04.08.2010 22:01 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: | | Der er intet nyt i dit tidligere innlegg, og jeg skal greit klare og kneble dig hvis det forstsætter, for da rykker innleggene i Gapestokken. |
Meningskontroll,altså? Mens folk som latterligjør, henger ut og kaller andre for troll-noe som jo er velsig seriøst,får fortsette. Ja, det vitner jo virkelig om god vurderingsevne. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 04.08.2010 22:04 Post subject: |
|
|
Meningskontrol? Læs forumreglerne, når du bare spammer de samme innleggene igen og igen, ryker de i Gapestokken. Enkelt og let. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |