English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Bjørn Hansen - en hyllest
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.11.2005 21:11    Post subject: Bjørn Hansen - en hyllest Reply with quote

Fant et par år gammelt portrettintervju med trener-Hansen fra da han skulle lede G19-landslaget i EM-sluttspillet 2002:

Suksess i det stille:
Bjørn Hansen har tidenes beste norske trener-CV




Blir Norge nummer tre eller bedre i sin EM-pulje, så blir det automatisk VM-sluttspill neste sesong. For trener Bjørn Hansen blir det hans sjuende internasjonale sluttspill. Ingen norsk trener kan vise til en slik CV, og evighetsmaskinen fra Trondheim har ingen umiddelbare planer om å trekke seg tilbake.

- Lærerjobben, familien og fotballen har vært hele livet mitt, forteller 63-åringen, og presiserer at rekkefølgen er tilfeldig valgt.

Bjørn Hansen blir lett avslørt i en samtale som omhandler temaet fotball. Hans engasjement og lidenskapelige kjærlighet til spillet er unikt, og hans respekt og takknemlighet for hva fotballen har gitt han er helt spesielt.

- Jeg har hatt et veldig nært samarbeid med RBK-trener Nils Arne Eggen i over 20 år, og vi er begge to like fotballgale i dag som den gang, sier Bjørn Hansen, nå like før han skal lose sine kjære U-19 gutter gjennom EM-sluttspillet på hjemmebane.

Tjekkia imponerer
Og den godeste Hansen kommer ikke uforberedt til dette sluttspillet, han har gjort en samvittighetsfull "spionjobb", og har kartlagt alle EM-lagene.

- Tjekkia har imponert meg voldsomt. Jeg så U-19 laget utklasse U-20 etter alle kunstens regler, og de vant hele 5-1 i en innbyrdes kamp. Om jeg ikke fikk nerver, så ble jeg i hvert fall meget tankefull. Hva de har gjort der nede er ikke lett å si, men det virker som de har funnet på noe meget lurt. Makan til aldersbestemt landslag har jeg aldri sett, kommer det fra mannen med ansvaret.

Vi gjør oppmerksom på at Tjekkia møter Norge til gruppespillkamp 25. juli på Nadderud.

Et stortalent
- Vi har mange talenter i vårt lag, og Odd Grenlands Martin Wiig er jo allerede en etablert Tippeligaspiller. Likeledes har Lyns Kristian Onstad debutert i vår fornemste serie, og Starts Kristoffer Hæstad er også Tippaligaspiller. Men jeg har Haugesunds Christian Grindheim som min favorittspiller. Han har det berømte "hovmesterblikket", og har samtidig en hurtig og riktig teknikk. Han er jeg svært sjarmert av, og han kan bli en virkelig toppspiller. Fortsatt mangler han litt muskler, sier Bjørn Hansen.

RBK-Hansen synes også at det er mer interessant å trene disse unggutta, enn etablerte 30-åringer.

- Det er ikke så lett å fortelle Bent Skammelsrud og Erik Hoftun hvordan de skal spille fotball. Følelsen av påvirkningskraft er en helt annen her hos disse gutta, enn hos voksne landslagsspillere. Her er jeg med i formingsprosessen, og gutta er lærevillige som bare det. Dette er rett og slett gøy, når du får så mye tilbake. Men likevel tviler jeg på at årets U-19 utgave kan gå helt til topps. En plass blant de tre og VM-sluttspill neste år er målsetningen, kommer det noe beskjedent fra Hansen.

Strålende
Bjørn Hansen er og har alltid vært en lagspiller, derfor skryter han av de andre karene i støtteapparatet.

- Tore Hagh fra Mo er min assistent, og han huskes sikkert som en meget god midtbanespiller i sin tid. Dan Risnes tar seg av keepertreningen, og Thomas Ødegård er en suveren fysioterapeut. Det er helt avgjørende for suksess på banen, at støtteapparatet fungerer optimalt. Jeg blir aldri sliten sammen med disse gutta her, sier trønderen, som ble hjerteoperert i 1997.

- Hjerteproblemene er en arvelig greie, og jeg har ikke merket noen
ting siden operasjonen. Likevel er det en liten advarsel, og jeg går nok med lengre skritt i dag enn før sykdommen. Jeg har en noe mer anonym heltidsstilling i Rosenborg, enn for eksempel kollega Nils Arne Eggen. Jeg er bindeleddet mellom Juniorlaget, 2. Ddivisjonslaget og Tippeligalaget i Rosenborg. Jeg er ikke med A-laget på bortekampene, men hjemme
på Lerkendal er jeg på benken.

Men nå er RBK byttet bort med Norges lovende U19-lag, og gjett om han gleder seg. Den norske landslagstreneren som har deltatt i flest EM- og VM-sluttspill gjennom tidene.

Av Tom Dahl Frøshaug / NFF-bulletin 5/2002
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Fredrik90
Senior


Joined: 28 Feb 2005
Posts: 151
Location: Harstad

PostPosted: 10.11.2005 13:12    Post subject: Reply with quote

ære være bjørn hansen!!!!!
_________________
Wonderfull, wonderfull football!!!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 10.11.2005 13:32    Post subject: Reply with quote

All ære til Bjørn Hansen. Han har nok betydd veldig mye for den suksessperioden RBK har hatt!
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 10.11.2005 14:12    Post subject: Reply with quote

Planlegger et avskjedsintervju med Bjørn.

Noen som har forslag til spørsmål? Må vel prøve å spinne litt videre på at han gjerne kan ta fra Eggen en god del av æren for RBK-suksessen de siste 20 årene, samtidig som han hele tida har vært bindeleddet mellom RBK-skolen (Eggen) og NFF-skolen (Morisbak/Drillo) her til lands.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 10.11.2005 14:43    Post subject: Reply with quote

Bra tiltak. Gleder meg til å lese.

Forslag til spørsmål:

1) Hvorfor sluttet han så brått i 1985-sesongen? Hva var årsakene, og ble laget bedre etter at han gav seg fordi han gav seg, eller var det andre grunner?

2) Hvilken RBK-spiller har vært mest profesjonell mht holdninger og treningsinnsats mens han har vært trener?

3) Hadde Rune Bratseths tilbakekomst midt på 90-tallet noen betydning for at de endelig fikk en viss skikk på forsvarsarbeidet mot europeiske lag?

4) Tar han selvkritikk på rekruttering av yngre spillere til RBK, er det noen talenter som han mener "slapp unna"?

5) Hva mener han selv er hans viktigste bidrag til RBK's suksess?

Forøvrig: Morisbak og Drillo står vel litt fra hverandre i synet på hvordan fotball skal spilles. Mener å huske at de to hadde en clinch i media for noen år siden angående dette. Morisbak er vel mere lik Eggen slik jeg har forstått det.
Back to top
View user's profile Send private message
joakleis
Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 3629
Location: Trondheim

PostPosted: 10.11.2005 15:25    Post subject: Reply with quote

Husk og spør om Bjørns fremtidsplaner også da. Såvidt jeg har hørt skal han være en slags rådgiver for Flatås IL. Men han har sikkert flere planer. Kan ikke skjønne at Bjørn greier å være pensjonist på heltid.
_________________
Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 10.11.2005 15:53    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
1) Hvorfor sluttet han så brått i 1985-sesongen? Hva var årsakene, og ble laget bedre etter at han gav seg fordi han gav seg, eller var det andre grunner?


Dette sier jo "Go'foten" litt om. Skal vi se hva jeg husker...

Resultatene var ikke allverden, og det var usemje i spillergruppa. Ledelsen tok spillernes parti mot treneren, og Bjørn fikk fyken. En furtete ledelse taklet situasjonen særs dårlig, og en del meget rutinerte spillere gjorde ingenting for å gjøre prosessen bedre (Bratseth, Brandhaug, Sollied?)

En medvirkende faktor var nok at Arne Dokken allerede sto klar på sidelinja for å overta.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 10.11.2005 16:33    Post subject: Reply with quote

haavarl wrote:
Brady wrote:
1) Hvorfor sluttet han så brått i 1985-sesongen? Hva var årsakene, og ble laget bedre etter at han gav seg fordi han gav seg, eller var det andre grunner?


Dette sier jo "Go'foten" litt om. Skal vi se hva jeg husker...

Resultatene var ikke allverden, og det var usemje i spillergruppa. Ledelsen tok spillernes parti mot treneren, og Bjørn fikk fyken. En furtete ledelse taklet situasjonen særs dårlig, og en del meget rutinerte spillere gjorde ingenting for å gjøre prosessen bedre (Bratseth, Brandhaug, Sollied?)

En medvirkende faktor var nok at Arne Dokken allerede sto klar på sidelinja for å overta.


Men hva var det som lå i bunn for uroen i spillergruppa? Mente spillerne at Bjørn Hansen var dårlig taktisk, dårlig på trenerfeltet eller dårlig på andre områder? Var spillerne for lite profesjonelle? Var de for glade i å gå ut på byen?

Sesongen hadde jo startet bra, før de fikk en liten downperiode midtveis, men tabellmessig lå de vel på et nivå som de ikke hadde vært nært siden 1981. Så rent resultatmessig var det vel ingen grunn til å sparke Bjørn Hansen.

Han ble vel heller ikke bedt med til festen etter at de vant serien den høsten, noe kona til Sverre Brandhaug kritiserte i en tale den gangen.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 10.11.2005 18:17    Post subject: Reply with quote

Nå venter jeg på at TomH skal spørre etter bilde av kona til Sverre Brandhaug Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.11.2005 13:01    Post subject: Reply with quote

Vi har ikke glemt at Bjørn Hansen ble takket av sist onsdag. Vi har ikke glemt det, vi har bare spart på det litt. Til en passende anledning. Som i dag, altså. Når det ikke er særlig å skrive om uansett. En av de to-tre viktigste personene i RBKs historie. Like viktig som Nils Arne. Og langt viktigere enn [webred]. Når alt kommer til alt. Beviset på at man ikke behøver å stikke seg fram og snakke i store ord for å bli hørt. Bjørn ser viktigheten av alt det viktige. Bevarer av klubbens sjel og profil og omtanke. Staffasjen og utskjæringene får andre ta seg av. Bjørn er en av disse som har holdt reisverket oppe. Bærebjelken. Ikke alltid så synlig, men desto viktigere. Det er ikke så mye annet å si enn takk for innsatsen. Hjertelig tusen takk, Bjørn. Vi er spente på om Rosenborg har folk som er kapable til å føre arven videre. Bjørn-arven. [webred] liker jo gjerne å se seg selv i en lignende rolle. Som vaktbikkjer og en motvekt til alt det kunstige og oppkonstruerte. Sunt bondevett. Det er det vi forsøker å formidle. Slik som Bjørn. Men av og til kommer selv [webred] til kort. Av og til. Ved noen anledninger. Dette er en slik.

Takk igjen, Bjørn.

Les mer: Bondevett
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Svennie
Senior


Joined: 15 Aug 2004
Posts: 170
Location: Oslo

PostPosted: 28.11.2005 13:34    Post subject: Reply with quote

Takk for innsatsen Bjørn Smile
_________________
Rosenborg - Stolt fortid - Stor fremtid.
Back to top
View user's profile Send private message
Maradona
Veteran


Joined: 16 Sep 2005
Posts: 3227

PostPosted: 10.12.2005 04:51    Post subject: Reply with quote

Det er nok den treneren som har hatt mest å si for at RBK har vært så godt organiserte deffensivt under Nils Arne Eggen. Håper han får en fin tid som pensjonist, for det har han fortjent, eneste treneren i Norge som har vært med i U-VM og VM på seniornivå.
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 10.12.2005 11:50    Post subject: Reply with quote

Han er vel den treneren som skal ha æren for at det fantes "en viss" defensiv organisering under NAE ...
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.12.2005 13:18    Post subject: Reply with quote

Sier p.t. å skriver på en lengre sak om Bjørn. I mellomtida kan dette være litt informativt lesestoff fra Aftenposten 23.08.1985 - dagen etter at han ga seg som hovedtrener:

Ingen kommentar

- Jeg har egentlig aldri følt noe behov for å uttale med i øst og vest, sa Bjørn Hansen i et sportsprofilintervju med Aftenposten i juni. Den gang var han Rosenborgtrener. Det er han ikke nå. Men stadig er han en ganske taus mann. Grunnene er høyst private.

- Ellers ingen kommentar, sier han på spørsmål om hvorfor han nå forlater RBK-skuta.

Men vi skal yde skolerådgiver Bjørn Hansen full rettferdighet: Han er slett ikke uvennlig, har heller aldri vært det.

- Jeg har fortsatt ideer om fotball. Og jeg dukker nok opp som trener i aldersbestemte klasser eller kanskje for et annet A-lag, sier trebarnsfar Hansen fra Trondheim.

Nettopp familiesituasjonen og full jobb var en av grunnene til at Hansen for flere måneder siden bestemte seg for å gi seg efter denne sesongen. Så selv om han fikk uventet hastverk, bør det ikke ligge allverdens dramatikk bak onsdagens beslutning. Men så lenge Bjørn Hansen tidligere har sagt at en trener langt på vei lykkes hvis han klarer å skape den rette harmoni og selvtillitt i et lag, er det naturlig at små rykter nå forteller at så ikke har vært tilfelle i årets Rosenborg-gjeng.

- Bjørn Hansens ønske om å gi seg kom overraskende, kommenterer Lars Krokan i Rosenborg.

På vårt spørsmål om Rosenborg-ledelsen er misfornøyd med sesongen så langt, svarer Krokan:

- Nei, vi hadde ambisjoner om å sikre en plass i E-cupen. Og vi ligger fortsatt på sølvplass, avstanden frem er heller ikke avskrekkende. Lillestrøm har dessuten igjen VIF, Viking og Rosenborg borte, så vi har faktisk heller ikke skrinlagt gullambisjonene ennå, sier Rosenborgs sportslige leder.

Duoen Arne Dokken og Harald Sunde overtar nå treneransvaret i Rosenborg. 1. jaunar overlater disse stafettpinnen til Torkild Brakstad.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.12.2005 14:49    Post subject: Reply with quote

Slik ble artikkelen min: - Legger meg ikke på sofaen

Håper det ikke ble alt for mange faktafeil. Si gjerne i fra om dere finner noe jeg bør rette opp.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Maradona
Veteran


Joined: 16 Sep 2005
Posts: 3227

PostPosted: 23.12.2005 15:28    Post subject: Reply with quote

Håper Bjørn får en fin pensjonisttid,han blir vel å se på Lerkendal, da som tilskuer til A, B og juniorlaget sine kamper.. Å når han satte laget framfor seg selv i 1985, så viser det litt hvilken person Bjørn Hansen er...
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 24.12.2005 03:50    Post subject: Reply with quote

Flott og interessant artikkel, 2mas.

Lykke til videre Bjørn Hansen, og takk for den kompetansen du har tilført RBK gjennom årene.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 31.12.2005 14:06    Post subject: Reply with quote

Bjørn "avslører" i dagens UkeAdressa at han skal fortsette i en liten stilling i Olympiatoppen. Samtidig skal han ha verv innen Kirkens bymisjon og AlkoKutt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.01.2006 20:03    Post subject: Reply with quote

Snakket så vidt med Bjørn på Brakka i dag. Framover skal han holde enkelte foredrag/kurs for studentene på topptrenerutdanninga til NTNU og Olympiatoppen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 25.04.2018 16:34    Post subject: Reply with quote

Hvil i fred, Bjørn Hansen. En legende og hedersmann hvis navn skrives med store bokstaver i Rosenborg-historien har forlatt oss. :'(
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jojojo
Senior


Joined: 11 Mar 2016
Posts: 144

PostPosted: 25.04.2018 16:36    Post subject: Reply with quote

Takk for kampen!
_________________
Æ ønske mæ et lag fra Portugal eller Spania
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 25.04.2018 16:38    Post subject: Reply with quote

Hvil i fred. En av de virkelig store personene i Rosenborg-historien. Viktigere enn folk flest egentlig vet og klubben hadde ikke vært der den er i dag uten han. En trist dag.
Back to top
View user's profile Send private message
Benoni Hartvich
Rutinert


Joined: 30 Jan 2004
Posts: 798
Location: Trondheim

PostPosted: 25.04.2018 16:39    Post subject: Reply with quote

Hvil i fred, Bjørn Hansen. En stor fotballmann er borte.
Back to top
View user's profile Send private message
3rl3nd
Rutinert


Joined: 13 May 2007
Posts: 617

PostPosted: 25.04.2018 16:39    Post subject: Reply with quote

Hvil i fred, og takk for alt du gav oss! En bauta har gått bort.
_________________
Troillan i tykt og tynt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 25.04.2018 16:54    Post subject: Reply with quote

Takk for alt. Det er ikke ofte jeg kan si det og mene det så fullhjertet.

Han sto for "halve" jobben i utallige fantastiske øyeblikk i oppveksten. Han har fått sin heder av oss som følger klubben, men er kanskje fotballnorges største "unsung hero" utenfor Lerkendal.

Nok en gang takk - du vil ikke bli glemt!
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb