English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
VM 2010
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 65, 66, 67, 68  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sylta
Veteran

PostPosted: 08.07.2010 01:57    Post subject: Reply with quote

Nederland var muligens litt ballbesittende de to første kampene, mot Danmark og Japan, men etter det har de aldri hatt mer enn 53% av ballbesittelsen. De har heller ikke vært noe særlig ballbesittende tradisjonelt sett, med 70-tallet som unntak. F.eks. har Argentina gjennomsnittlig hatt mye mer ballbesittelse enn Nederland.
Back to top
View user's profile Send private message
Keenoir
Legende

PostPosted: 08.07.2010 02:26    Post subject: Reply with quote

Det handler ikke bare om ballbesittelse ,men vel så mye om hvor lang tid en bruker på å bygge opp angrepene og at en liker styre kampene. En gjør ikke som f.eks Tyskland som liker å senke seg relativt lavt for å så kontre lyn hurtig. Mot lag som England og Argentina som var svake i gjennvinningsfasen funket det utrolig bra ,men mot litt smartere lag som Serbia, Ghana og Spania ble det mye vanskligere.
Back to top
Rocky83
Veteran

PostPosted: 08.07.2010 14:20    Post subject: Reply with quote

Frode Grytten med et lite intellektuelt stikk til foballeksperter og analyser:

http://frodegrytten.tv2bl...882350.ece

Noen av bloggene hans har vært tamme, men denne likte jeg.
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 09.07.2010 00:07    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Det handler ikke bare om ballbesittelse ,men vel så mye om hvor lang tid en bruker på å bygge opp angrepene og at en liker styre kampene. En gjør ikke som f.eks Tyskland som liker å senke seg relativt lavt for å så kontre lyn hurtig. Mot lag som England og Argentina som var svake i gjennvinningsfasen funket det utrolig bra ,men mot litt smartere lag som Serbia, Ghana og Spania ble det mye vanskligere.

Ikke glem at spania tapte mot sveits.
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 09.07.2010 02:56    Post subject: Reply with quote

Blekkspruten Paul i Oberhausen spår utfallet av bronsefinalen mellom Tyskland og Uruguay kl 11 fredag formiddag.
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 09.07.2010 13:54    Post subject: Reply with quote

Og han valgte Uruguay.

- Torgeir Børven
Back to top
RBK_fan20000
Senior

PostPosted: 09.07.2010 14:12    Post subject: Reply with quote

RÃ¥nny wrote:
Og han valgte Uruguay.

Nei, det gjorde han ikke:

http://www.vg.no/sport/fo...d=10003211
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 09.07.2010 14:13    Post subject: Reply with quote

Adressa hevder Tyskland og Spania.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
1r9b1k7
Veteran

PostPosted: 09.07.2010 23:17    Post subject: Reply with quote

Fotballfamiliens gjøk
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 11.07.2010 03:54    Post subject: Reply with quote

Paul fikk rett igjen.. Smile

Det gleder meg at Uruguay ikke vant, når de først ikke fortjente å være i semifinalene så er det godt at de kom på fjerdeplass.

Tror juksemålet til Suárez blir husket i større grad enn Uruguays fantastiske prestasjon i dette VMet.

Det er både hyggelig og trist..

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 11.07.2010 14:04    Post subject: Reply with quote

Det er jo fordi folk generelt insisterer på å huske slikt tull i stedet for de virkelig store øyeblikkene. Handsen til Suarez kommer til å bli husket foran Diego Forláns fantastiske mesterskap på samme måte som målvaktprofilen i 1990-VM ble fjolset Higuita i stedet for Sergio Goycochea, akkurat som at det eneste mange tydeligvis ønsker å huske av Roberto Baggio var bommen i straffekonkurransen i 94-finalen. Det er slike ting som dessverre er grobunnen for at vi får Mikke Mus-fotballsendinger à la TV2.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 11.07.2010 14:15    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Det er jo fordi folk generelt insisterer på å huske slikt tull i stedet for de virkelig store øyeblikkene. Handsen til Suarez kommer til å bli husket foran Diego Forláns fantastiske mesterskap på samme måte som målvaktprofilen i 1990-VM ble fjolset Higuita i stedet for Sergio Goycochea, akkurat som at det eneste mange tydeligvis ønsker å huske av Roberto Baggio var bommen i straffekonkurransen i 94-finalen. Det er slike ting som dessverre er grobunnen for at vi får Mikke Mus-fotballsendinger à la TV2.

Suarez hands er jo selve definisjonen på et gigantisk øyeblikk. Det blir ikke mer dramatisk enn som så; viljehands på strek i aller siste sekund i en kvartfinale. Man skal være ganske rebelsk i sin feinschmecker-mentalitet for ikke å anerkjenne dette øyeblikket som et av VMs aller, aller største. Og hvis ikke, hva er da et virkelig stort VM-øyeblikk? Baggios straffemiss likeså. Man har helter, anti-helter og skurker. Sånn er kulturen vår, og sånn er fotballspillet lagt opp til å være, til tross for at det er et lagspill.

Det blir så lett stivnede oppfatninger om hva folk egentlig mener og husker. Når det gjelder Baggio så hører man jo slike setninger hele tiden. "Baggio var kanongod i 94 og ellers, men alt han huskes for er straffemissen". Det er begrenset hvor mange som kan komme med slike setninger før den blir meningsløs.

Jeg tror heller ikke at man kommer til å glemme Forlans gode VM-sluttspill.
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 11.07.2010 14:35    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Når det gjelder Baggio så hører man jo slike setninger hele tiden. "Baggio var kanongod i 94 og ellers, men alt han huskes for er straffemissen".

Da tror jeg vi har vidt forskjellig omgangskrets. Det eneste jeg hører fra de generelt fotballinteresserte er minnet om straffebommen, mens setningen du siterer hører jeg fra et lite og noe elitistisk miljø - kall det gjerne rebelsk - som fortviler seg over at slike detaljer blir hengende ved en fantastisk spiller.

Samtidig er jeg da slett ikke ufeilbarlig i så henseende sjøl. Tenker jeg på David Seaman, for eksempel, husker jeg cupvinnercupfinalen mot Zaragoza i 94, da spanjolene pepret Arsenal-målet med avslutninger fra femti meter i ekstraomgangene, uten at han skjønte hintet før ballen til slutt lå i nota etter et skudd fra midtbanen.

Nå har jeg heller ikke nektet for øyeblikksverdien i Suarez' hands, hvis du kikker litt lenger opp kommenterte jeg følgende påstand:

Ballahl wrote:
Tror juksemålet til Suárez blir husket i større grad enn Uruguays fantastiske prestasjon i dette VMet.

Det tror jeg også, og det synes jeg er trist. Uten Diego Forlán ville Suarez aldri kommet i nettopp den situasjonen, siden han da formodentlig ville sett kvartfinalen på en TV et sted i hjemlandet. Likevel er det altså nettopp Suarez som står igjen som helten/antihelten/kall det hva du vil.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 12.07.2010 00:11    Post subject: Reply with quote

Er så glad Spania vant. Finnes det noen grunner til å like denne utgaven av Nederland? For et gjennomført usjarmerende lag på alle mulige måter.
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 12.07.2010 00:13    Post subject: Reply with quote

Er helt utmattet etter denne ultraspennende kampen. Nøyer meg med å skrive 'tiltredes' til longines' innlegg. Lykke.
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 12.07.2010 00:16    Post subject: Reply with quote

Ingen fan, men vi kunne også fått verre lag enn Spania som verdensmester. Det startet treigt, men de har en sentral stamme av spillere som kjenner hverandre og, ikke minst, ballen, svært godt. Alle fire semifinalistene ville vært greie vinnere, og selv om det desverre ikke ble Tyskland denne gangen så er bronse meget bra. Det er umulig at ti lag når finalen. Frankrike, England, Brasil og Argentina har mer grunn til å være skuffet. For ikke å snakke om Italia.

Totalt sett et VM-sluttspill som jeg her og nå vil rangere foran 1994 og 2002, men etter 1998 og 2006. Tok seg opp, men leverte litt få minneverdige enkelthendelser. Mye bra og også noe skrekkelig dårlig fotball.

Tre generelle ting som vil feste seg fra dette VM:
- Tyskland, yngste og mestscorende lag. Måten de ydmyket England og Argentina på, og fortsatte trenden fra mesterskapene i 2006 og 2008, med positiv og rakrygget fotball. Skremmende nok er det fremdeles noen som tviholder på de nedarvede fordommene fra flere tiår tilbake.
- Skandalen i den franske troppen. Godtet meg over dette. Har ventet på en anledning til å si "hva var det jeg sa" om denne gjengen.
- Hele pakka med Jabulani, Vuvuzela og den afrikanske rammen.

Tre konkrete ting:
- Bronckhorst sitt mål i semifinalen.
- Den generelt grisete finalen.
- Lampards "mål" mot Tyskland i 1/8.

Har forsøkt å samle alle målscorerne i VM i denne quizzen. Den er enda ikke helt ferdig laget. Gi gjerne tilbakemelding om du finner noe som må rettes på.

http://www.sporcle.com/ga...oalscorers
abikom
Rutinert

PostPosted: 12.07.2010 00:20    Post subject: Reply with quote

Maa ogsaa graultere Soer-Afrika for aa ha levert et godt mesterskap.
Back to top
abikom
Rutinert

PostPosted: 12.07.2010 00:24    Post subject: Reply with quote

Et stort oeyeblikk for meg. Vurerer aa ramme det inn. Tae-Se kan vaere en brobygger til den vestlige verden:

Back to top
Forumsjef
Veteran

PostPosted: 12.07.2010 01:05    Post subject: Reply with quote

Hvorfor sympatiserer du så voldsomt med Nord-Korea?
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 12.07.2010 01:11    Post subject: Reply with quote

Dette VMet huskes først og fremst for blekkspruten Paul som tippet riktig hele veien og danket snåsamannen ned fra tronen. Very Happy

Og for Forlan som førte Uruguay til semien og vant gullballen med sin fantastiske fotball.
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 12.07.2010 01:29    Post subject: Reply with quote

Abikom, så du Casillas i dag etter målet? Han gråt jo konstant!

- Torgeir Børven
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 12.07.2010 01:49    Post subject: Reply with quote

Jeg er ekstremt missfornøyd med finalen, maken til stygtspillende finale skal du lete lenge etter. Frispark og gul kort-konkurransen de drev på med utpå der var helt latterlig.

Det verste er egentlig at dommeren ikke gjorde en eneste feil, alle de gule kortene og frisparkene han ga ut, var faktisk korrekt idømt.

Eneste gledelige var at det var en stor spiller som avgjorde kampen. Ellers var dette 120 minutter av livet mitt, jeg gjerne skulle ha tilbake..
Det sier litt!

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 12.07.2010 01:55    Post subject: Reply with quote

Ja, denne kampen inneholdt både stygt spill (et under at Van Bommel og De Jong ikke ble utvist), filming, klaging på dommeren og generelt dårlig stemning ute på banen. For galt at finalen skal være den styggeste i hele VM.
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 12.07.2010 02:36    Post subject: Reply with quote

Ballahl wrote:
Det verste er egentlig at dommeren ikke gjorde en eneste feil

Tja, Nederland skulle vel hatt 3-4 røde kort. To bare i første omgang.
Keenoir
Legende

PostPosted: 12.07.2010 03:09    Post subject: Reply with quote

Webb er en dårlig dommer og hadde han ikke vært feig i frykt for å ødlegge finalen hadde han gitt De Jong rødt kort ,men istedenfor viste han til spillerene at det meste var tilatt og at det skulle mye til for at det skulle få ordentlige konsekvenser.

Takk og lov for fotballen sin del så vant Spania.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 65, 66, 67, 68  Next
Page 66 of 68

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb