View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Snorreth Rutinert
|
Posted: 27.06.2010 21:22 Post subject: |
|
|
Ballahl wrote: | Stabæk er ikke en norsk storklubb i et historisk perspektiv. | Utdyp!
Syntes bare du er litt urettferdig med Stabæk der. Selvsagt kan det være Jönssons verk, men fortsatt... |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 27.06.2010 21:50 Post subject: |
|
|
Så sent som i 1991 spilte Stabæk i 3. divisjon. 'Nuff said! _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Snorreth Rutinert
|
Posted: 28.06.2010 15:48 Post subject: |
|
|
Joda. Og alt som kommer opp, må komme ned.
Kan ikke skjønne at deres potensial skal kuttes før det skjer av seg selv.
Vil ikke akkurat skryte av de antatt andre storklubbene i Norge heller. Noen av de har sine grå historier ikke alt for mange år tilbake. *kremt* |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 28.06.2010 16:51 Post subject: |
|
|
Stabæk har kanskje ikke vært en stor klubb gjennom flere tiår, nei, det er sant. Men nå må man da vel si at Stabæk er blant de største klubbene.
Personlig syns jeg stabæk er en flott klubb, med en klar spillestil/filosofi, med en flott arena (de som har vært der, og fortsatt er negative kan virkelig ikke ha rare argumentene) og er blant de mest stabile lagene i Norge, dog i år sliter de litt. Akkurat det er jo ikke så rart, mtp utrolig mange skader i begynnelsen, trenerspørsmålet og salg av viktige spillere.
Heller Stabæk enn VIF.
RBK
Stabæk
Viking
Det hadde vært en fet kamp hvert år |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 28.06.2010 17:25 Post subject: |
|
|
Historisk sett er det selvsagt tøv å påstå at Stabæk er en toppklubb. Like dumt er det å påstå at Vålerenga er det (Wikipedia):
"1990 rykket Vålerenga ned til 1. divisjon etter 14 sesonger i toppdivisjonen. Vålerenga var også nære ved å rykke ned til 2. divisjon i 1992-sesongen, men klarte å holde seg i den nest øverste divisjonen takket være en kamp mot Eik-Tønsberg på bortebane som endte 3-0. I 1994 returnerte Vålerenga til toppdivisjonen, men rykket ned igjen i 1996. I 1997 vant Vålerenga cupen og 1. divisjon og ble igjen forfremmet til Tippeligaen. I løpet av 90-tallet var Vålerenga bare noen få sesonger i den øverste divisjonen. I 2000 tapte Vålerenga kvalifiseringskampene (én hjemmekamp og én bortekamp hvor resultatene, totalt, avgjør) mot Sogndal og rykket ned til 1. divisjon. I 2002 var Vålerenga tilbake i Tippeligaen. 2003-sesongen var dårlig for Vålerenga, og de endte på 12. plass i ligaen, den såkalte kvalifiseringsplassen. I kvalifiseringskampene måtte Vålerenga slå Sandefjord for å beholde plassen. Resultatet var 0-0 i Sandefjord og 5-3-seier til Vålerenga i en dramatisk kamp i Valhall i Oslo."
Tromsø har siden opprykket i 1985 spilt på øverste nivå alle år unntatt ett (2002), og har totalt sett langt bedre resultater enn både Stabæk og Vålerenga. Vår gjennomsnittlige plassering de siste tre årene er 4. plass. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
krakra1 Proff
|
Posted: 28.06.2010 17:32 Post subject: |
|
|
Nå var det vel ordet "storklubb" som ble brukt. Ingen tvil om at VIF er en mye større klubb enn både Stabæk og TIL, selv om Stabæk er ganske større enn TIL igjen.
Stabæk er helt klart en toppklubb, uavhengig av hvordan de gjorde det i 1991. |
|
Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 28.06.2010 17:55 Post subject: |
|
|
Macha wrote: | Men nå må man da vel si at Stabæk er blant de største klubbene. |
Spaadom: Stabaek vil slite i aarene som kommer. Nannskog-generasjonen er over, naa kommer virkeligheten. Tror de vil hoppe opp og ned mellom TL og 1.div. |
|
Back to top |
|
 |
Tangen1986 Senior
|
Posted: 28.06.2010 17:56 Post subject: |
|
|
det er vel liten tvil om at Stabæk liten klubbstørrelse og maks ressurspotensiale grunnet fotballens svake stilling i Blærum er for en toppklubb å regne all den tid de så vidt jeg erindrer kun har to sluttplasseringer under topp 6 og tre under topp 5 på 14 tippeligasesonger siden debuten i 1995.
De har et gull, et sølv, tre bronsjemedaljer, en fjerdeplass, fem femteplasser, en sjetteplass, en niendeplass og et nedrykk med trettendeplass som sin fasit som tippeligaklubb. De er jo uten tvil topplagsmateriale og god stabilitet selv om de ikke er noen nasjonal storklubb. Det er kun vi i RBK som har hatt en sterkere stabilitet på øvre halvdel enn Stabæk over en så lang periode. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 28.06.2010 18:01 Post subject: |
|
|
Men de har vel ca 0 penger, eier ikke egen stadion, har ingen stor supporterskare. De har i tillegg hatt litt uflaks med talenter som har dratt, og noen som har stagnert litt, så de er nok avhengig av voldsom flaks på overgangsmarkedet for å holde klubben flytende på øvre halvdel av tabellen.
Jeg deler Abikoms syn på Stabæk, prestasjonene vil bli dårligere og dårligere, og plutselig er de et heislag som slår et storlag nå og da, etterfulgt av 4 sider i vg hvor steen-jensen slår fast at den kampen overgår alle prestasjoner Rbk har gjort i Europa noengang. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 28.06.2010 21:29 Post subject: |
|
|
Selv om en har noen år med gode sportslige resultater så gjør det en ikke til en storklubb. Stabæk har langt igjen og det er også om et har et tilstrekkelig potensial for å bli det over tid. Dette potensialet har Viking, Brann, Vålerenga ganske enkelt av deres historie og at dem har store tilhengskarer og er tilnærmet enerådene i sitt distrikt. Lillestrøm har tradisjoner ,men også der må en stille spørsmål ved størrelsen.
Start, Tromsø og Fredrikstad er andre klubber som med eksepsjonell god styring kan bli storklubber. |
|
Back to top |
|
 |
El Gordo Junior
|
Posted: 29.06.2010 09:39 Post subject: |
|
|
Jeg har vanskelig for å se for meg Vålerenga som et stabilt topplag over tid. Det er for mange kokker som har meninger om hvordan klubben skal drives.
Det skal bli spennende å følge de til høsten. De har strengt tatt ikke mannskap til å henge med i toppen. Gjør de det likevel er jeg redd det sier mer om kvaliteten på TL enn VIF anno 2010.
Brann er litt i samme situasjon. Mange kokker, mye søl. Etter en periode med fremgang går det til hundene. Jeg spår en lignende utvikling for VIF.
Når det gjelder Lillstrøm og Stabæk så har ikke de størrelsen, men de har bedre og mer stabil ledelse. De kommer til å henge med i toppen.
Viking og RBK er etter min mening i en særstilling hva gjelder potensiale her på bjerget. |
|
Back to top |
|
 |
krakra1 Proff
|
Posted: 29.06.2010 09:52 Post subject: |
|
|
Viking faktisk. Det er mange som trekker dem frem som en godt styrt klubb, men de har jo ikke fått til en dritt dette årtusnet til tross for at de faktisk bruker endel kroner. Hva er det som gjør at Viking er i en særstilling i positiv forstand? |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 29.06.2010 10:06 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Start, Tromsø og Fredrikstad er andre klubber som med eksepsjonell god styring kan bli storklubber. |
Som Per Høgmo pleier å si: TIL kan ikke kjøpe seg til suksess, men vi kan bli best på alt som ikke nødvendigvis koster penger. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 29.06.2010 10:22 Post subject: |
|
|
krakra1 wrote: | Viking faktisk. Det er mange som trekker dem frem som en godt styrt klubb, men de har jo ikke fått til en dritt dette årtusnet til tross for at de faktisk bruker endel kroner. Hva er det som gjør at Viking er i en særstilling i positiv forstand? |
Viking er en klubb som har bygget et veldig solid økonomisk fundament med mange unge lovende spillere og en dyktig trener. Forutsettningene for en langvarig sportslig suksess ligger der ,men nå det er sagt har dem vært der en stund allerede uten at det er noe som tyder på at Viking evner ta det ut i sportslige resultater.
Angående Vålerenga forstår jeg ikke dem som kan påsta at dem har et for dårlig manskap. Hvis vi selger Annan, Traore og Demidov i sommer og Hoftun fortsetter på nåværende linje vil jeg påstå at Vålerenga har en likeverdig tropp som oss om ikke bedre.
Keeper:
Hirschfeldt - Ørlund er en smaksak og begge er meget gode keepere på dette nivået.
Forsvar:
Her er Rosenborg klart best ,men Vålerenga er også veldig bra og med store talenter som Strandberg og Nordvik kommer dem til å bli bedre.
Midtbanen: Rosenborg vinner denne for øyeblikket fordi en har Annan ,men forutenom det er det ikke så fryktelig sprekt med en halvgod 35 åring, underpresterende Skjelbred og en utrolig lovende 17 åring. Vålerenga har enorm kvalitet i form av Fellah, Singh, Hæstad og med bra bredde i bakhånd.
Angrep: Prica og Iversen er av stor kvalitet på dette nivået ,men bak disse er det utrolig svakt og Vålerenga har en kvalitetspiss i Moa. Sæternes har holdt bra nivå og Berre har en god sesong samt spennende ungutter i Leigh, Mos, etc.
La Hoftun få holde på som i vinter litt til og Vålerenga har en bedre tropp enn oss. Andresen har lært utrolig fort iforhold til idiotkjøpene han bedrev sin første høst som Vålerenga trener. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 29.06.2010 11:07 Post subject: |
|
|
Keenoir:
Hirchfeld er en brukbar GK som er på linje med Ørlund.
Forsvarsmessig er VIF dårlig. Nordvik og Strandberg er etter min mening ikke gode nok. De er ikke spennende etter min mening. Nordvik faller gjennom pga manglende teknikk og stor feilprosent som spiller. Har RBK blitt dårligere etter at Nordvik dro? NEI!
Midtbanen til Vålerenga består av mye talent. Likevel synes jeg VG er veldig god til å skryte de opp i skyene når det går bra. "Verdensklasse" etc når man slår elendige TL-lag. Skjelbred på toppnivå er bedre enn samtlige VIF har.
Moa vil jeg si er ikke den kvalitetsspissen som scorer jevnt og trutt. Ustabil er ordet. Han er enormt oppskrytt, scorer ikke så ofte og bommer på opplagte sjanser. Nok et talent som ikke har slått seg ut. Problemet i Norge er at man er autmatisk en god spiss hvis man aldri scorer, bare skuddet ser bra ut blir man rost opp i skyene.
Når dette er sagt er jeg enig i at det er meget tynt i RBK også. Tar man bort Prica, Iversen og Annan er vi en nesten en 1.div klubb. Fortsetter Hoftun dette Ingebrigtsen-opplegget med å kun hente spillere fra trøndersk 2div og 1div er det slutt. |
|
Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 29.06.2010 11:22 Post subject: |
|
|
El Gordo wrote: |
Viking og RBK er etter min mening i en særstilling hva gjelder potensiale her på bjerget. |
Skal gaa fra London hvis Viking blir en stabil toppklubb i saerstilling sammen med Rosenborg. Til og med Brann har stoerre potensial enn Viking. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 29.06.2010 11:26 Post subject: |
|
|
Hva er det som mangler i Viking etter din mening som er umulig for dem å få til?
Last edited by Keenoir on 29.06.2010 11:55; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
El Gordo Junior
|
Posted: 29.06.2010 11:31 Post subject: |
|
|
Kunne ikke vært mer uenig!
Det er et ellerannet som gjør at så fort noen trekker på seg VIF trøya så tar sportsredaksjonene i akersgata frem superlativene.
Ta Moa for eksempel. Han er kanskje den største eksempelet på overvurderingen av VIF spillere. Skulle man høre på pressen er han den neste solskjær eller carew. Men fyren er 26 år og sliter med å prestere jevnt i TL.
Fellah og Singh er litt i samme bås. Men de er yngre og kan selvsagt stabilisere seg. Skjønt jeg tviler.
De mer etablerte vif spillerene som dos santos, muri, berre, shelton, madsen,sæternes og doffen er stort sett middelmådigheter.
Men det de har, er en stall med et bredt register. Noe som gjør dem taktisk fleksible. Det er da alltids noe. |
|
Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 29.06.2010 11:54 Post subject: |
|
|
Fantastisk analyse!  |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 29.06.2010 12:28 Post subject: |
|
|
El Gordo wrote: | Det er et ellerannet som gjør at så fort noen trekker på seg VIF trøya så tar sportsredaksjonene i akersgata frem superlativene. |
Det er ikke mer merkelig enn at Akersgata faktisk ligger i Oslo, hjembyen til VÃ¥lerenga. Adressa skriver mest om Rosenborg, Nordlys skriver mest om TIL, BA skriver mest om Brann osv osv  _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 29.06.2010 19:40 Post subject: |
|
|
Lokal eller nasjonal avis?
Håper du tok den.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 29.06.2010 20:30 Post subject: |
|
|
Hverken Stabæk eller Viking vil være en del av de helt i toppen om noen skulle stikke av fra resten.
Personlig tror jeg et slikt skille vil begynne å vise seg mellom 2020 og 2025. Og de tre klubbene som da kommer til å stikke fra resten er RBK, Brann og VIF. Disse tre klubbene har soleklart flest supportere, mest mediedekning og derav også beste forutsetninger.
Viking vil nok sammen med Lillestrøm være del av en gruppe som holder seg like bak de tre i toppen. Men det blir stort sett med 4. og 5. plasser.
Stabæk kommer neppe til å kjempe mye i toppen i årene som kommer. Muligens så kan de kjempe seg inn i samme gruppe som Viking og Lillestrøm. Men sansynligvis havner de i en gruppe av middelhavsfarere som feks Start, Strømsgodset, Odd Grenland og Tromsø.
Ideelt sett så ser jeg for meg en liga bestående av 20 lag hvor 3 rykker ned.
3 topplag (RBK, Brann og VIF).
Disse tar 9 av 10 gull og 15 av 20 medaljer. Disse havner aldri utenfor topp 5 og det er bestandig minst to av dem som havner på topp 3. Lagene deltar "alltid" i gruppespillet i E-cup, og går som oftest videre til sluttspillet. Men etter det tar det fort slutt. Selv om man en sjelden gang går langt.
Disse tre klubbene har et nedslagsfelt på mellom 700 og 800 000 hver.
2 utfordrere (Viking og LSK).
Disse tar det siste gullet og de siste fem medaljene. I gode sesonger tar de som sagt medaljer og en sjelden gang gull, i dårlige sesonger kan de havne helt nede på 8. plass. Men stort sett så havner de på 4. og 5. plass.
Disse to har et nedslagsfelt på rundt 300-350 000.
5 midt på tabellen (Stabæk, Start, Odd Grenland, Strømsgodset og Tromsø).
Disse klubbene havner på alt fra 4. til 13. plass. Men stort sett så holder de seg mellom 6. og 10. plass.
Disse fem klubbene har et nedslagsfelt på rundt 200 000 hver.
5 på nedre halvdel (Lyn, HamKam, Aalesund, Haugesund og Bodø/Glimt).
Disse klubbene holder seg like under midtstreken på tabellen, men holder seg stort sett unna nedrykkskamp. Likevel, i gode sesonger kan de kjempe seg helt oppe på en 6. plass, og i dårlige sesonger faktisk havne på 18. plass som gir nedrykk. Skulle de rykke ned blir det dog meget kortvarig og man rykker rett opp igjen.
Disse fem klubbene har et nedslagsfelt på rundt 100 000 hver.
10 klubber i bunn TL og topp AL.
Disse klubbene bytter på å rykke opp og ned mellom Tippeligaen og Adeccoligaen. De kan godt ha både fire og fem sesonger på rad i TL, men de klarer aldri helt å etablere seg som fast inventar. I meget gode sesonger så kan de kjempe seg helt opp på 11. plass i Tippeligaen. Men i dårlige sesonger så er man også utenfor opprykkskampen i Adeccoligaen.
Disse har et nedslagsfelt på rundt 50 000 hver.
Videre nedover er det i stor grad likt slik det har vært de siste årene.
Det kan for all del oppfattes forferdelig kjedelig med en liga hvor det å havne på en 4. eller 5. plass bør oppfattes som ufattelig bra for klubber som Start, Strømsgodset og Odd Grenland. Men dersom Norsk fotball skal utvikle seg, både på klubb og landslagssiden, så er stabilitet i toppen helt nødvendig. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 29.06.2010 23:01 Post subject: |
|
|
Ballahl wrote: | Lokal eller nasjonal avis?
HÃ¥per du tok den.. |
Hvis du innbiller deg at osloavisene fungerer som nasjonale aviser er du dessverre helt på jordet. Spesielt når det gjelder fotball. Tok du den? _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 30.06.2010 01:38 Post subject: |
|
|
Det nettopp det som er poenget.
De gjør ikke det, men de skal egentlig gjøre det.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
El Gordo Junior
|
Posted: 30.06.2010 08:16 Post subject: |
|
|
Jeg er temmelig sikker på at dersom man går gjennom sportsredaksjonene i vg og dagbladet (hvis de har en) så finner man svært få oslofolk. Aftenpostens er dominert av sunnmøringer.
Uansett, jeg kunne også benyttet tv2 eller nrk som eksempel. Poenget ville blitt det samme. De unge VIF spillerne er kraftig overvurdert.
VIF er en klubb som i et historisk perspektiv sportslig hører hjemme midt på/nedre del av tabellen og som år om annet vil bli å finne i Adecco ligaen. Men også en klubb som med sånn ca 20 års mellomrom vil ha en kort storhetsperiode. Akkurat passe til at de holder liv i mytene. |
|
Back to top |
|
 |
|