|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
abikom Rutinert

|
Posted: 15.06.2010 18:15 Post subject: |
|
|
Konkluderer greit og helt akseptabelt med at folk som er opptatt av vuvuzela ikke er sikkelige fotballsupportere og fotballelskere. VGD er forumet for dere. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.06.2010 18:24 Post subject: |
|
|
Kjello wrote: | Bakklandia wrote: | Øystein wrote: | Kan for øvrig også nevne at vuvuzelaer ble satt i masseproduksjon i 2001, så det er ikke akkurat en lang afrikansk kulturell tradisjon vi snakker om her. |
Plastikkvarianten som blir brukt i VM ble det ja. men den bygger på en eldgammel afrikansk tradisjon - Kudu-hornet (eller på afrikansk: Kuduzela - legg merke til navnekoblingen her), som tidligere (inntil det ble mindre populært å jakte på kuduer kun for hornenes skyld, og spesielt etter at kudu fikk status som en svært truet dyreart) ble brukt akkurat på samme måte. Vuvuzela er rett og slett bare en plastversjon av det "ekte" hornet (Den er til og med bygd etter det samme prinsippet hva hulegang angår), skapt nettopp for å minske "presset" på kudu-bestanden.
Det er også et aspekt av rasismen i dette. Den utbredte historieløsheten som blir utvist i denne saken. |
Snakk om å drite seg ut. For det første, Kudu-hornet heter ixilongo på Xhosa, mhalamhala på Tshivenda og Koedoe horing på Afrikaans. Navnet Kuduzela er kun navnet for Vuvuzelaer som er formet som et Kudu horn. De har forskjellige produsenter og dermed også forskjellige navn. Kuduzelaen ble først lansert i fjor sommer i forbindelse med prøve-VM.
Vuvuzelaen ble først lansert som et leketøy for barn. Men dette solgte ikke. Og på midten av 90-tallet begynte enkelte å ta med seg slike på fotballkamper. Dette ble populært og etterspørselen økte stadig. Noe som førte til masseproduksjon i 2001.
Vuvuzelaen har altså ingenting med gamle afrikanske tradisjoner å gjøre. Enkelte hevder til og med at det hele stammer fra Kina hvor folk som fulgte kvinnelandslaget i basketball blåste i lignende trompeter. |
Ja, lignende horn blir også brukt i en del jødiske sermonier (da under navnet sjofar, og er stort sett saue- eller geitehorn), samt av engelske speiderleder-studenter. Og, det stemmer at en plastvariant som har farge og er formet nøyaktig som et kudu-horn også har dukket opp i kjølevannet av vuvuzela-suksessen. For øvrig en variant som gir en lit mer naturtrolyd (omtrent som en elefants snabelstøt) og, pga sin form, er noe lettere å bruke melodisk.
Men, det betyr ikke at det ekte, faktiske kuduhornet i lange tider har blitt brukt på samme måte av afrikanere, for det har det. I Afrika har man jo tradisjon for å benytte seg av det man finner og har tilgjenglig for hånden, og da er slike horn fort blitt det man har brukt. Og kuduen er jo selve symbolet på de sør-afrikanske savannene, iom at kudu er en antilope-art du knapt finner lenger nord på kontinenet, og således er ganske unikt nettopp for Sør-Afrika (selv om det finnes små bestander også i Øst-afrika.)
(Det finnes jo, tross alt, folk som blåser på elghorn her til lands også, selv om det tilhører sjeldenhetene.)
Men, jeg tar selvkritikk på at jeg ikke hadde gjort nok re-serach på akkurat navnet "kuduzela." Det burde jeg absolutt ha gjort. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Last edited by Bakklandia on 15.06.2010 18:37; edited 4 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.06.2010 18:27 Post subject: |
|
|
abikom wrote: | Konkluderer greit og helt akseptabelt med at folk som er opptatt av vuvuzela ikke er sikkelige fotballsupportere og fotballelskere. VGD er forumet for dere. |
Hør, hør! Man kan også, hvis man skal nedlate seg til slikt ufint spill, tillate seg å kalle dem "Luksussupportere", men akkurat i dette tilfellet er det faktisk så mnage som reiser land og strand rundt for å følge RBK at det blir feil i denne sammenhengen. Det man derimot kan gjøre, er å stille spørsmåltegn med om fotballinteressen deres egentlig favner særlig bredere enn akkurat omkring RBK. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.06.2010 18:27 Post subject: |
|
|
bolgebah wrote: | Alvorlig talt, jeg skal ikke ha på meg at jeg har forsøkt å svare deg. |
Nei, det skal da gudene vite!  _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 15.06.2010 18:31 Post subject: |
|
|
Har hørt så mange ulike forklaringer på historikken bak dette instrumentet nå, at det finnes ingen som kan arrestere meg når jeg hevder at vuvuzelaen opprinnelig er et helnorsk konsept.
Vuku-luren fra Verdal var et instrument som ble mye brukt i Norge i tiden rundt slaget på Stiklestad i 1030, og kristningen av Norge. Redskapet ble brukt til å påkalle folk i omkringliggende dalstrøk til samling. Dette kunne være både et slag, en gudstjeneste eller et spisegilde med mjød og salt sauekjøtt. Man hadde ikke telefon, fax og e-post på denne tiden, så luren ble et nyttig redskap for å informere folk over lange avstander om at en folkesamling var i emning. I det man hørte lyden av lursignalet, var det alltid seks skillingstunder (30 minutter, en skillingstund er 5 minutter) til samling, de trengte ofte god tid fordi de ikke hadde moped like lite som de hadde fax.
I hansatiden ble så luren fraktet videre fra det norske fastlandet og ned til Kiel, Rostock og Lübeck i Tyskland. Hvis det var dårlige avlinger eller lite fisk å få, kompenserte hanseatene med å fylle skipene med lurer, som et substitutt for manglende tørrfisk.
Når luren først var å få på kontinentet, spredte den seg som ild i tørt gress. Etter noen århundrer hvor nordmenn, dansker og tyskere var de eneste som kunne bruke luren, spredte den seg etterhvert til Østerrike, Liechtenstein, Belgia og etterhvert også Nederland. Da nederlandske boere etterhvert slo seg ned i kolonien i Sør-Afrika, hadde de med seg luren, og den dag i dag er vuku-luren et viktig element i enhver fest der nede. Men i århundrene som har gått har instrumentet dessverre også blitt offer for en gradvis språklig konvertering hvor vuku-luren først ble til vuku-fela takket være begrepsforvirring og misforståelser som kan tilskrives de mange omveiene og de språklige barrierene. Fra vuku-fela ble navnet endret til vuvu-zela (jfr. Mandelas konsonantendringsparagraf fra 1996 --> negroide konsonanter skal erstatte de tradisjonelle).
På bakgrunn av denne sanne, men litt ukjente historien mener jeg at norske motstandere av luren ei kan kalles rasister, ettersom det er en genuin norsk oppfinnelse det refereres til. Haakon Svartskjegg Alstadhaug var den første til å lage luren, og etter all sannsynlighet var dette en hvit mann med edle hensikter. Dessverre har lurens praktiske egenskaper i dag blitt overflødige takket være teknologi og globalisering, og den har blitt misbrukt som et redskap for fotballfans i det sydlige Afrika. Og faktum er at dette misbruket ikke kunne forekommet om Alstadhaug ikke hadde kommet opp med vuku-luren i første omgang.
(Alt dette er hentet fra Wikipedia, derfor er det sant)
 _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 15.06.2010 18:36 Post subject: |
|
|
abikom wrote: | Konkluderer greit og helt akseptabelt med at folk som er opptatt av vuvuzela ikke er sikkelige fotballsupportere og fotballelskere. VGD er forumet for dere. |
Jeg regner med at du ser på fotball uten lyd på tv-en?
Oppmannen, jeg klarer ikke å finne kildene dine på wikipedia. Jeg tror at du ikke snakker sant. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 15.06.2010 18:37 Post subject: |
|
|
Bakklandia wrote: | Resten klarer å svare, du gidder ikke en gang prøve. |
Nei, og det sparer jeg mye tid på. Jeg tror ikke de som tar seg bryet med å svare deg konstruktivt føler at de har brukt tiden sin på noe vettugt. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.06.2010 18:42 Post subject: |
|
|
Jaja, hadde du gjort bare ovenfor meg, så hadde jeg egentlig ikke reagert på det. Men du gjølr stort sett alltid dette ovenfor folk osm du ikke klarer å få enig med det, eller som mener noe du i utgangspunktet mener er høl i huet (igjen: Stort sett ensbetydedne med en mening som ikke samsvarer med din), og da er det først og fremst deg det er noe "feil" med, ikke alle oss andre. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Last edited by Bakklandia on 15.06.2010 20:21; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 15.06.2010 18:45 Post subject: |
|
|
Haha, veldig bra Oppmannen! Du glemte å nevne at man i Vuku ikke hadde tradisjon for å "bruke det man finner og har tilgjengelig for hånden", slik man ifølge Bakklandia har tradisjon for "i Afrika", derfor laget man Vuku-luren av plast, noe som var et helvete fordi man ikke hadde redskapene til å fremstille plast på den tida. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.06.2010 18:53 Post subject: |
|
|
Se og lær, Hedon! Skal man først absolutt latterligjgøre noen, så må man gjøre det med stil!
Det verste er jo at det faktisk kunne vært troverdig, også! Lur er jo så erkenorsk som det går ann å få det, og det eldste norske instrumnetet vi kjenner til.
Klasse, rett og slett!
(At han samtidig blottlegger at han ikke har noen som helst tro på at dte jeg sier kan være sant, fordi jeg ble arrestert på et punkt i et ganske langt innlegg, og samtiidig er brennsikker på at jeg har hnetet all ifno fra, og stoler blindt på, wikipedia får så være. Etter ett slikt klasseinnlegg er det ikke verdt å bruke tid på. Jeg skal faktisk også overse det faktum at han drar Nelson Mandelas navn helt ufortjent ned i søla, også, i rent storsinn over innlegets øvrige høye kvalitet) _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 15.06.2010 19:13 Post subject: |
|
|
Bakklandia wrote: | Se og lær, Hedon! Skal man først absolutt latterligjgøre noen, så må man gjøre det med stil! |
All ære til Oppmannen for at han gidder, men du flatterer deg selv vel mye om du tror det er flere som orker å skrive en hel avhandling for å illustrere at du er en gjøk.
Også all ære til Kjello0 som enkelt og greit arresterte deg på en rekke punkter og som med inngående kunnskap til tema avslørte at du prater langt over ditt eget hode.
Nå er det straks Brasil, biff og bayer. En kombinasjon man dessverre får kose seg med altfor sjelden. Gleder meg villt! |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 15.06.2010 19:26 Post subject: |
|
|
Bakklandia wrote: |
Har du vektige, objektive kriterer for hva som er "Sikkelig supporterkultur", eller er du rett og slett bare en gjennomsnittelig trangsynt og semi-rasistisk nordmann? |
Riste på hodet  |
|
Back to top |
|
 |
FKLyn Senior
|
Posted: 15.06.2010 19:30 Post subject: |
|
|
Dette var artig. Jeg har lest litt på forumet her før, men det som først får meg som høyaktivt Bastionen-medlem til å registrere meg på et RBK-forum er en diskusjon om vuvuzelaer. Det var da også noe. En enkelt grunn til at jeg følte jeg måtte svare: Voldtekten av begrepet rasisme. Altså. Hva faen?
I hvilket parallelt univers er det rasisme å irritere seg over vuvuzelaer? Ja, det er en møkk irriterende del av supporterkulturen i Afrika. Den skaper ikke stemning, den ødelegger for annen stemning. Så kan du gjerne mene at det er subjektivt; javel, og så? Alle slike meninger er subjektive. Det er imidlertid en allmenn oppfatning at vuvuzelaer ødelegger for annen supporterkultur i VM. En allmenn oppfatning. Flertallet av oss som ser det på TV mener det er noe forbanna herk. Det er en grunn til at selv klodens staeste organisasjon, med klodens største klovn som sjef, nemlig FIFA, har vurdert å gå tilbake på sitt eget vuvuzela-ja.
Har noen i det hele tatt påstått at dette har med etnisitet å gjøre? Jeg gir da bengen i om det er en svart (yeye, politisk korrekthet 'n' dat shit), hvit, latino/(a) eller østasiat som blåser i en vuvuzela. Det er lyden som irriterer meg. Det er at den overdøver supporterjubel, sang og slikt som irriterer meg (og andre med meg), ikke hvem som blåser i den. Den legger begrensninger for andres mulighet til å støtte sin nasjon og sette sitt preg på VM. For uansett hvor mye Blatter sier at vi ikke skal ta et verdensmesterskap i Afrika og gjøre det europeisk, så er det et verdensmesterskap. Dermed kan argumentet for vuvuzelaer like mye snus andre veien: Er det ikke legitimt å mene at supportere av alle 32 deltakende land skal ha mulighet til å sette preg på stemningen rundt kampene? Det har de ikke så lenge vuvuzelaene overdøver alt i samtlige kamper.
At de vil bruke dem i sine egne kamper; flott! Kjør på. Det er fordømt irriterende, men det er helt i orden. Det er slik sørafrikanere støtter sitt landslag, og det har de all rett i verden til. Det jeg sliter med er at de skal gjøre det i alle andre kamper. De er deltakere i egne kamper, vertsnasjoner i kamper mellom andre lag. Da kan de holde de vuvuzelaene unna. Da skal portugisere synge og lage liv for Portugal, og andre kan selvsagt slenge seg på, mens ivorianere skal få synge og lage liv for Elfenbenskysten.
Uansett er det ikke vuvuzelaene som er sentrale i denne diskusjonen. Det er, som nevnt, voldtekten av begrepet rasisme. Rasisme innebærer at du setter en konkret etnisk gruppe over eller under en eller flere andre. Her irriterer vi oss over ett trekk ved fotballkulturen i en stat som rommer flere etniske grupper. Det å snakke om "skikkelig" supporterkultur mener jeg er helt i orden. Ja, det er subjektivt, og nei, det har ingen med at kulturen er dårligere eller mindreverdig eller tilbakestående (in order of minst nedlatende) eller noe som helst slikt. Det har med at en fyr, en fyr jeg forøvrig er helt enig med, sier at vuvuzelaer i seg selv er noe dritt. "Vuvuzelablåsere" er ikke en etnisk gruppe.
At du velger å dra inn folk fra Møre og Romsdal får stå et monument over hvor fjernt du er fra å forstå hva du selv sier. Trøndere og møringer er - med all respekt, jeg er klar over at vi herfra er i samme situasjon med gutta på andre siden av byen - en del av samme etniske gruppe. Det er forskjell på å ha minimale forskjeller en selv opprettholder nettopp fordi begge parter ønsker det, og å irritere seg over (men samtidig akseptere) dem og å være rasist. Jeg er da fullstendig klar over at jeg og klansskallen på andre siden av Akerselva herfra er en del av samme folk, men det er likevel forskjeller på oss. Uten at det har noe med sosialdarwinisme å gjøre.
Et annet problem ved å spille ut rasismekortet på vegne av sørafrkanere er selvsagt at ethvert slikt utspill svekker antrasisme generelt. Altså, jeg er fullt klar over at et enkelt innlegg på RBKweb.no ikke vil ha noe å si i seg selv, men det er å rope ulv. Dersom terskelen for rasisme er så lav at det kan kalles rasisme å irritere seg over et spesielt trekk ved sørfarikansk supporterkultur, er det lite som ikke er rasisme. Stråmannsargumentasjon er gøy det, altså, men ikke når den skinner så enormt gjennom som den gjør i innleggene til Bakklandia.
Best regards fra Oslo. _________________ Vi kommer tilbake.
Lyn for alltid - Alt for Oslo! |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.06.2010 19:45 Post subject: |
|
|
Rasisme som begrep handler ikke lenger bare om folkegrupper, men om generell trakkasering, utfrysning, umyndiggjøring osv. av alt som er fremmed, FN har åpnet for dette videre begrepet de siste årene. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 15.06.2010 19:49 Post subject: |
|
|
Bakklandia wrote: | FN har åpnet for dette videre begrepet de siste årene. |
Dette vil jeg gjerne lese litt om. Kan du linke til disse uttalelsene i Pratetråden i Garderoben? |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 15.06.2010 19:51 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Bakklandia wrote: | Resten klarer å svare, du gidder ikke en gang prøve. |
Nei, og det sparer jeg mye tid på. Jeg tror ikke de som tar seg bryet med å svare deg konstruktivt føler at de har brukt tiden sin på noe vettugt. |
Det skal være sikkert og visst. Men likevel:
Bakklandia wrote: |
For øvrig har man brukt vuvuzela-avarter i Mexico i 40 år allerede, men hører jeg noen snakke negatvit om det. Nei, for man har liksom skjønt at man ikke skal snakke negativt om mexicanere (for de har det jo så tøft i hverdage uansett, stakkars), mens det derimot er blitt sosialt akspatret å bruke afrikanere som skyteskive her til lands (det har vel noe å gjøre med at somaliere er overrepresentert på kriminalitetsstatistikkene her til lands, tenker jeg), uten at jeg skjønner hvorfor. |
Hva faen er det du røler om nå? Nei, ingen har kritisert mexikanere her, det har du rett i. Men du overser fortsatt det faktum at ingen har snakket negativt om afrikanere heller.
Det eneste folk har sagt er at man ikke ønsker et plastrør som låter som en krysning mellom elefant og bie på Lerkendal. Alt som har med folkegrupper å gjøre har oppstått i ditt hode.
For øvrig: Heia Nord-Korea kl. 2030  |
|
Back to top |
|
 |
FKLyn Senior
|
Posted: 15.06.2010 20:01 Post subject: |
|
|
Bakklandia wrote: | Rasisme som begrep handler ikke lenger bare om folkegrupper, men om generell trakkasering, utfrysning, umyndiggjøring osv. av alt som er fremmed, FN har åpnet for dette videre begrepet de siste årene. |
Som det blir sagt: Vis meg gjerne dette. Jeg betviler ikke at det har skjedd, men vis det gjerne frem. Grunnen til at jeg ikke ser noen grunn til å tvile på at det er at det hverken har vært snakk om trakassering, utfrysning eller umyndiggjøring i denne saken uansett.
Er det trakasserende om noen mener at det ville vært irriterende med konstante kubjeller i samtlige hockeykamper uansett nasjon i -94-OL, som totalt overdøvet alt og alle? Eventuelt i et mulig fotball-EM med Norge som medarrangør, om du vil sammenligne med fotball. Ville det vært å fryse ut nordmenn? Ville det vært å umyndiggjøre oss? Nei, på ingen verdens måte. Folk ville akseptert at nordmenn feiret på norsk måte under norske kamper, men monoton lyd i samtlige kamper uansett hvem som spiller ville alle selvsagt hatt rett til å klage på uten at det hadde vært trakasserende, uyndiggjørende eller utfrysende. _________________ Vi kommer tilbake.
|
Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 15.06.2010 20:04 Post subject: |
|
|
Ah, de tre B'ene, biff, bayer og Brasil... Misunnelig!
Dette har potensiale til å bli den morsomste kampen så langt i mesterskapet, er såpass lei av tippekonkurranser og prediksjoner om det ene og andre fra alle slags hold, så skal ikke komme med noe kamptips, men vil bare oppfordre alle som har mulighet til å få med seg denne kampen om å gjøre det! Dette blir gøy!  _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 15.06.2010 20:07 Post subject: |
|
|
Gratulerer, FKLyn. Du greide aa ta diskusjonen enda lenger bort fra fotballen.
Vel, naa over til Brasil - Nord-Korea. Kim Jong-Ils gutter er klare til aa sjokkere verden. Turneringens desidert stoerste hoyedepunkt! |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 15.06.2010 20:10 Post subject: |
|
|
Av en eller annen merkelig grunn har jeg litt tro på at Nord-Korea kan få til et sjokkresultat her. Seier blir det nok ikke, men kan de mure igjen å få 0-0?
Finfin odds på Nord-Korea hvert fall, tror jeg setter en tier eller to på dem for moro skyld  |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.06.2010 20:16 Post subject: |
|
|
Husk nå for all del på at at denne utgaven av Brasil er den mest defensivt innrettede siden Dunga spilte selv. Kombiner det med Nord-Korea, og det er slett ikke sikkert at det blir festfotball i denne kampen heller. Men så klart, så lenge Brasil står på den ene banehalvdelen kan man aldri utelukke noe som helst, for da kan alt skje. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Tangen1986 Senior
|
|
|
Kongeinnlegg FK Lyn. Jeg vurderte selv å sende inn et innlegg om mye av det samme.
Å trekke rasismekortet i denne Vuvuzeladebatten er rett og slett hinsides all sunn fornuft. Dette handler verken om rase eller etnisitet og det er heller ingen generell latterliggjøring av afrikansk kultur. Ja å snakke om rasisme her er et hån mot kampen mot den virkelige rasismen og man må nesten være hjernevasket av SU eller Rødt-propaganda for å mene noe slikt.
Man kritiserer og misliker kun en mikroskopisk brøkdel av sørafrikansk kultur eller mer nøyaktig sagt supporterkultur. En supporterkultur som igjen er generelt sørafrikansk og inkluderer hvite og fargede sørafrikanske fotballsupportere ikke bare den svarte majoriteten og dermed er rasismekortet helt dødt. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
|
|
Tar jeg ikke helt feil, kom Nord-Korea lengre enn Brasil forrige gang de deltok i VM. Det var i 1966, og jeg innbiller meg at de kom til kvartfinalen, mens Brasil røk i gruppespillet. Det er jo ikke så verst statistikk å ta med seg inn mot kampen, iallefall.
Håper på et tidlig brasiliansk lag, slik at Nord-Korea må frem og angripe. De kan det bli målfest. Har tippet 4-0 så det blir det ikke, men noe i nærheten, iallefall. |
|
Back to top |
|
 |
FKLyn Senior
|
Posted: 15.06.2010 20:17 Post subject: |
|
|
abikom wrote: | Gratulerer, FKLyn. Du greide aa ta diskusjonen enda lenger bort fra fotballen. |
Jeg sporet vel ikke akkurat noe mer av enn andre, jeg bare gjorde det en time eller tre senere. Så legg a'rei tonen og/eller hold deg en tanke seriøs selv. Men jeg tar den gjerne et annet sted, for all del, bare reagerte på dette med rasisme.
At den imidlertid ikke hører hjemme her er jeg helt enig i. Finner riktignok ikke Brasil - Nord-Korea videre interessant, selv om jeg skal se den, i likhet med alt annet i VM. Jeg tenkte lenge Nord-Korea skulle ha DDR-disiplin, men etter å ha sett et par treningskamper slår jeg fast at de er totalitære i alt annet enn forsvarsspill i det landet. Pent var det ikke, i hvert fall. Blir ekstremt overrasket om de skulle være i nærheten av poeng i dag, som de fleste andre. _________________ Vi kommer tilbake.
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 15.06.2010 20:18 Post subject: |
|
|
abikom wrote: | Gratulerer, FKLyn. Du greide aa ta diskusjonen enda lenger bort fra fotballen.
|
Bort fra fotballen eller ikke, det var et veldig godt innlegg. |
|
Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |