English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Aalesunds FK - RBK
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
abjoern
Veteran

PostPosted: 21.04.2010 16:11    Post subject: Reply with quote

Eguren spilte dårlige kamper for Rosenborg og han har nettopp spilt en dårlig(rævva) kamp for Aik. Poenget er at selv om det er stor forskjell på nivået i Spania og Skandinavia så er fotball først og fremst en lagsport. Det er mange spillere i Spania som kunne ha kommet til lag i Tippeligaen og ikke gjort mer enn en brukbar jobb, og det er endel spillere i Tippeligaen som kunne gjort en brukbar jobb for div lag i Spania. Som tidligere argumentert, mener jeg dette har med spillertyper å gjøre og i hvilken grad man "tar" nivået.

Jeg synes dere sterkt undervurderer Skjelbreds prestasjoner for Rosenborg(keenoir, hedon). Før kampen mot Aafk var de fleste her inne enig i at han hadde en positiv sesongåpning og at han har vært blant våre beste spillere i omtrent hver kamp. Det er bare å lese børser i kamptrådene og inntrykk ellers. Så etter en dårlig andreomgang mot Aafk så er han plutselig lagets svakeste punkt og en middelmådig TL-spiller. Jeg synes det blir tabloid og useriøst, spesielt i lys av at han gjør det beste ut av en posisjon som opplagt ikke er tilpasset ferdighetene hans og sett i lys av at han er en pasningsspiller på et lag som sliter med de offensive bevegelsene.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 21.04.2010 16:17    Post subject: Reply with quote

Kan bare snakke for min egen del, men jeg har iallefall aldri ment at han har vært en av våre beste spillere i år. Han har vært lite produktiv i år, som tidligere år. Klarer ikke lengre å bli imponert over kjappe tofotsfinter og snurrepipperier nede ved krittlinja, så lenge den påfølgende pasningen går bakover på banen eller rett til en motspiller. Han irriterer meg mer enn han begeistrer meg, og har gjort det i en god stund nå. Tragisk at han ikke har fått mer ut av sitt store potensiale. For fem år siden trodde vi alle at han i en alder av 22 år skulle være fast på et topplag i Europa, men det virker i dag fjernere enn noensinne.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
michael collins
Veteran

PostPosted: 21.04.2010 16:37    Post subject: Reply with quote

Peter Storey wrote:
michael collins wrote:
Jeg har tidligere gitt dere credit for å holde et høyt debattnivå på rbkweb, men her glipper det hos mange.

Jag tror att Tore Reginiussen skulle kunna klara sig bra i United efter lite
finputsning *fniss*. Ramovic skulle kunna ta över som säker ny målvakt efter van der Saar *fniss*.

Jeg skjønner ikke hvorfor du fniser så veldig. Jeg har aldri hørt noen TIL-supporter som har påstått noe så dumt verken om Reginiussen eller Ramovic.
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 21.04.2010 17:14    Post subject: Reply with quote

Ni är tydligen en jordnär skara med fiskarstövlarna stadigt planterad i myllan. Tommel'n opp!
Back to top
abikom
Rutinert

PostPosted: 21.04.2010 17:15    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Eguren spilte dårlige kamper for Rosenborg og han har nettopp spilt en dårlig(rævva) kamp for Aik. Poenget er at selv om det er stor forskjell på nivået i Spania og Skandinavia så er fotball først og fremst en lagsport. Det er mange spillere i Spania som kunne ha kommet til lag i Tippeligaen og ikke gjort mer enn en brukbar jobb, og det er endel spillere i Tippeligaen som kunne gjort en brukbar jobb for div lag i Spania. Som tidligere argumentert, mener jeg dette har med spillertyper å gjøre og i hvilken grad man "tar" nivået.

Har alltid ment Eguren er sterkt sterkt hypet av norsk media. Og det mener jeg fortsatt ja!
Back to top
kris0stby
Veteran

PostPosted: 21.04.2010 17:26    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Dagens kommentatorer har hittil funnet ut:

* 1-1 er et bra resultat for Aalesund
* Iversen var god for 10 år siden, og kan det fortsatt noenganger
* Annan har ikke sin største styrke som playmaker
* Høyre kant er ikke den beste posisjonen for Skjelbred.

Dæven for noen genier som sitter i studioet Rolling Eyes

Mer enn hva Hamrén har fått med seg...

Strengt talt synes jeg ikke det var en så håpløs kamp. Vi har gjort det mye værre tidligere i år. AaFK spilte oss litt ut, men det var bare marginer unna at hylekoret holder heilt kjeft. Vi spilte faktisk bedre i dag enn i 3-0-kampen mot brann. Ingen som gjorde seg helt bort (anna enn dommeren), heller ingen som skinte. Eller ok, Dorsin burde dras frem for god innsats offensivt.

Annan/Årøy gidder jeg ikke kommentere anna enn at jeg synes det er smålig fra alle parter. Ei heller gidder jeg melde meg inn i PCS-diskusjonen som vi har holdt gående siden jeg (og spesielt Halvorsen) joinet dette forumet.

Dommeren kan man derimot kommentere. Makan til veik jævel trur jeg ikke jeg har sett i Tippeligaen noen gang. Har sett tolv år gamle jenter med mer tæl enn ham. Ikke et eneste kort, så vidt noen avblåsinger, null forsøk på å gjøre noe med knuffinga og bitinga(?) der ute. Burde ikke få dømme flere kamper på denne siden av sommerferien.
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 21.04.2010 19:33    Post subject: Reply with quote

Jag är inte helt färdig med Annan-epilogen ännu. (Jag trodde att eftersnacket skulle handla om Carlsens kapningar och det soleklara röda kortet han skull haft. Man kan säga mycket om svenska domare men sådana förseelser brukar bestraffas i allsvenskan.) Jo, Annan har skväret opp med Aaröy, men vad med den anonyma Aalesund-spelaren som blev röska i understället. Om han inte vill/vågar träda fram så borde han i vartfall kunna visa fram ett läkarintyg om att han är öm i ballarna så att vi kan få lite kött på benen.
Back to top
Awake
Proff

PostPosted: 21.04.2010 20:28    Post subject: Reply with quote

Du skal nok ikke se bort i fra at dette blir såpass blåst opp av Rekdal like etter kamp nettopp fordi fokuset skal ledes bort fra Carlsen.
Back to top
Rocky83
Veteran

PostPosted: 21.04.2010 20:45    Post subject: Reply with quote

Og samtidig, at det var en del av taktikken til Rekdal og få spillerne til å hisse opp Annan. Rekdal har forstått at en Annan med fokus = mindre målsjanser til Ålesund.
Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 21.04.2010 20:47    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
ragisk at han ikke har fått mer ut av sitt store potensiale. For fem år siden trodde vi alle at han i en alder av 22 år skulle være fast på et topplag i Europa, men det virker i dag fjernere enn noensinne.

Enig, men dette er jo ikke Skjelbreds feil. Han spilte konge som oms og også bra som indreløper i 2005. Hadde han spilt i de samme rollene de siste 5 årene ville han kanskje oppfylt de håpene vi hadde for ham den gangen.
Ballahl
Veteran

PostPosted: 22.04.2010 02:39    Post subject: Reply with quote

Som jeg har sagt tidligere så var det egentlig dommeren som ødela kampen for oss. Han tillot Aalesund altfor mye, hadde han for eksempel gitt FC gult kort, så måtte han ha roet seg ned noe. Noe som dermed betyr økt spillerom for oss,.
Gjentar gjerne igjen, dommeren ødela kampen for oss!

Halvorsen87, Ciljan Skjelbred har ikke spilt høyrekant de siste 5 årene!

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 22.04.2010 02:52    Post subject: Reply with quote

Skjelbred har vært god som indreløper de siste årene. OMS har han ikke fått spille noe særlig, hvertfall ikke regelmessig, men de få gangene han har fått prøve seg der (som regel ubetydelige treningskamper..) har han vist svært gode tendenser.
kris0stby
Veteran

PostPosted: 22.04.2010 20:36    Post subject: Reply with quote

Dommeren tillot strengt talt for mye fra begge lag.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 22.04.2010 23:34    Post subject: Reply with quote

Dette er jo den norske fotballkulturen. Man gjør alt for lite for å beskytte de tekniske spillerne.
Back to top
Vat69
Junior

PostPosted: 23.04.2010 00:04    Post subject: Reply with quote

Nettopp. Men ikke stort bedre når kampene "blåses ihjel" heller.
Awake
Proff

PostPosted: 23.04.2010 12:15    Post subject: Reply with quote

Problemet i Norge er vel heller at graderingen er for dårlig. Hva er bare et frispark, hva er et gult kort og hva er et rødt kort. I Norge kan man ende opp med å få en blanding av at dommeren blåser i hjel kampen, men samtidig ikke gir kort for stygge taklinger, som igjen fører til at alle forseelser straffes likt, med unntak av hvis man sparker bort ballen eller tar av seg trøya, som fører til gult kort.

Når det er sagt synes jeg vanligvis norske dommere er mye bedre enn det de har vist til nå i år.
Back to top
acabar
Senior

PostPosted: 23.04.2010 12:50    Post subject: Reply with quote

Her var det en rekke mulig plausible forklaringer på dommerstanden. Jeg våger å lansere min egen, som kan minne noe om det Awake sa.

Det er ikke likhet for loven. Det er ikke lengre definert hva er et rødt kort, hva er gult og hva er straffe. Dommeren blåser på skjønn; han blåser det han føler for, og ikke hva standaren er i en liga eller internasjonalt. Du ser en rekke stygge tofots taklinger/stemplinger med knottene først som ikke får gult engang. Det samme gjelder en rekke stygge taklinger bakfra. Du må virkelig spørre: Hva har skjedd? Og hvem kan definere hva en straffe er nå? Vi har jo plutselig 100 forskjellige definisjoner på det, alt fra hvilken dommer du får.

Var det noen som så Bayern - Lyon? Vel, stemplingen til Ribbery var forferdelig stygg, men hvor ofte får man engang kort på det? Jeg ble sjokkert da dommeren våget å gi rødt. Senere får Lyon-spilleren to gule og rødt. Kommentatorene sier dommeren "gav noe tilbake", jeg sier han utøvde "likhet for loven".

Vi har vært meget uheldige med de to siste dommerne våre. Begge har vært helt utrolig svake, og det går alltids utover det beste laget. Det laget som skaper mest, vil selvsagt ha flest kontroversielle situasjoner. Uheldigvis for oss, er det RBK. Jeg tror ikke det er bevisst dømming mot oss, men heller bevisst elendig og vag kompetanse.

Vi må få hevet standaren på dømminga. Vi må få innført klarere retningslinjer, og dommerne som snakker sammen. Det kan ikke lengre være at hands dømmes litt her og der. 5 dommere i European League har vist seg å gi god effekt på situasjoner innenfor sekstenmeteren. Vi kunne også innført videodømming på om ballen er over streken. Vi kunne satt inn GPS-brikker i ballene, så hadde det skjedd automatisk. Mange kan si fotballen mister sin sjarm, men det gjorde den for lenge siden når det usportslige bare kulminerte i alle slags filminger. Spillerne hiver seg som om det er hjernerystelse hver gang noen berører dem. Lustig har vel tidenes laveste smerteterskel, eller kanskje årets skuespillertalent.

Sist men ikke minst... Hva med regelen om at er tvilen der (offside) så skal tvilen komme det angripende laget til gode? Vel, det har blitt omvendt. Dagens mediahysteri har gjort dommerne nevrotiske for å la tvilen komme angriperen til gode. Om nemlig gjør en feil, og det fører til mål - Ja da blir man halshugd minuttet senere i alle internasjonale aviser.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 23.04.2010 13:10    Post subject: Reply with quote

Enig med mye av det du skriver, acabar.

Et stort problem i Norge er at det blir lagt mest fokus på marginalsituasjoner, juks og usportslig opptreden. Grisetaklinger er det svært lite fokus på, selv om de i det store og det hele kan ha mye, mye større konsekvens en holding i feltet eller en hårfin offside. Grisetaklingene er den største unoten jeg ser i fotballen, men det slåes desverre alt, alt, alt for lite ned på. På sporten vies det mye tid til en offsidesituasjon det er tvil rundt, enn det krystallklare røde kortet dommeren ungikk å gi.

Kampen mot Brann var veldig illustrerende i så måte. Bergensbanden spilte i grunn grisete hele kampen, men kampens første gule kort kom da Huseklepp klaget til linjemann over at han ikke fikk corner. Om jeg ikke husker feil, kom kampens andre og siste etter en holding som stoppet en overgang. Ikke et kort ble gitt på taklinger som kunne gitt langvarige skader (i Dorsin sitt tilfelle var det nok små marginer fra), og klare frispark og straffe ble oversett. Men klaging på dommer og assistent ble i hvertfall slått ned på.

I kamper som de mot Brann og Aalesund må dommeren rett og slett dra fram kortstokken tidligere. Jeg føler dommerene i disse kampene mistet kontrollen, og aldri fikk den tilbake. Man kunne se tidlig i begge disse kampene at det begynte å utarte, og gulkortene burde dukket opp allerede da.

Det snakkes så mye om at "vi må få bort" ting som holding i feltet osv. Men knokkeltaklinger er det alt for lite fokus på. Spillere som Austin burde fått gult kort i det han snører skoene, så hadde kollegene hans kanskje vært noe mer vernet.
Keenoir
Legende

PostPosted: 23.04.2010 13:20    Post subject: Reply with quote

Et annet problem er at det er en forskjellig gradering av regelverket om en er tidlig eller sent i kampen om en har gult kort ifra før av. Det er for lite byråkratisk og for mye skjønn og det å tilfredstille trenere, publikum, media etc. som står å skriker. Å tilfredstille disse er ikke dommeren sin primæroppgave. Oppgaven er å sørge for likest mulig vilkår for alle aktørene. Det var helt latterlig å se Terje Hauge bli utskjelt etter finalen i CL 2006 fordi han likssom ødela kampen fordi han gjorde jobben sin og fulgte regelverket. Det er ikke dommeren sin oppgave å sørge for å legge til rette for underholdning og spenning. Hvis det er det så er det ikke lenger en sport vi ser på ,men et sirkus. Jeg venter på den dagen da en dommeren viser ut en keeper for drøying av tid hvis han allerede har fått gult kort og fremdeles holder på.

Videre så må forbundene og dommerstanden selv sørge for å vinne tilbake sin egen respekt og det gjøres etter min mening med å innføre en 0 tolleranse iforhold til spillere og trenere skjeller ut dommeren under kamp, etter kamp og før kamp og hvis det forekommer så gi karantener og bøter og hvis ikke det hjelper så poengtrekk. Jeg skal love dere at innen kort tid så vil atsmofæren på banen være langt mer positiv og dommeren ha bedre forhold til å ta den riktige avgjørlsen. Dette fungerer iandre idretter som Tennis, Rugby og Amerikansk Fotball.

Nummer 3 er å begynne å eksprimentere med videodømming da det kan være få problemer å ha en mann sittende på tribunen med en monitor som kan informe dommeren om når spillere f.eks burde vært utvist slik at dommeren kan ta tak i det når han får vite om det. Samme gjelder iforhold til om ballen krysser mållinjen. Det trenger ikke engang være unaturlig stopp i spillet og det ville vanskeligjort korrupsjon da en ikke lenger har unskyldningen om at dommeren ikke så det.

Hvis dommerene har mot nok til å følge sitt regelverk og får den rette backingen av forbundet så vil mye være gjort ,men av en eller annen grunn så ønsker ikke forbundene det.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 23.04.2010 13:57    Post subject: Reply with quote

Pierluigi Collina var jo et mesterverk av en dommer i så tilfelle. Han var riktignok den beste dommeren jeg noen gang har sett i det å observere og få med seg detaljer, men han kjørte også en steinhard linje som etterhvert ingen turte å utfordre. Hvis spillerene klagde på avgjørelser, satte han bare galmannsblikket sitt i dem, hvorpå de tuslet slukøret vekk med krom nakke.

Slår dommerstanden konsekvent og hardt ned på samme ting over tid, vil det kanskje etterhvert bli mindre klaging blant spillere og fans. Problemet er at alle må ha ei synkronisert og definert felles linje, som folk her er inne på.
1r9b1k7
Veteran

PostPosted: 23.04.2010 15:04    Post subject: Reply with quote

Apropos
- Ikke gi dommeren ansvaret for grisespill

Hele systemet må endre seg, ikke bare dommerne. Som knerten sier er det den norske fotballkulturen som er sånn, og en endring vil ikke skje over natta. Kanskje vil man se en endring når kunstgress-generasjonen vokser opp, og vi vil slippe trege og lite tekniske spillere som bare spiller på voldsomme taklinger?

Forøvrig vil jeg ikke innføre videodømming. Føler at det oppstykker spillet på feil måte. Da måtte en i så fall innføre effektiv spilletid, noe som kan være vanskelig å gjennomføre lenger nede i divisjonene og som også vil endre spillet totalt.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 23.04.2010 15:08    Post subject: Reply with quote

Som sagt trenger en ikke å stoppe spillet for å bruke videodømming. F.eks hvis en ser av tv bildene at f.eks spiller a slår spiller b så kan dommeren få beskjed på headsettet sitt og ta grep. Hvis et mål blir annulert og det er feilaktig dommeren får beskjed på headsettet og godkjenner målet. En stopper ikke spillet for å se på video ,men en bruker video til å gi dommeren mer informasjon sik at han kan ta en best mulig avgjørelse.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 23.04.2010 15:16    Post subject: Reply with quote

Skal du bruke videodømming på den måten, altså at det ikke er dommeren selv som skal avgjøre, men heller noen som sitter over hodet på han og, i verste fall, synser at det dommeren gjorde var feilaktig og ber han rette opp, vil dommer'n miste ganske mye av sin autoritet ute på banen, og det er vel neppe særlig ønskelig, det heller.
Rexalor
Veteran

PostPosted: 23.04.2010 15:37    Post subject: Reply with quote

Videodømming er vel noe som man ikke bør bruke på noe annet en grisespill som dommeren ikke får med seg og da blir de jo helst i etterkant siden man kan jo nesten aldri få med seg alt under en kamp. Og om man forsøkte å ta alt under en kamp blir det jo som de fleste sier mer oppstykket en de verste håndballkampene.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 23.04.2010 15:45    Post subject: Reply with quote

Hvorfor ville han miste sin autoritet? Han er lederen av sitt team og han som har siste ordet og han trenger heller ikke å avsløre hvor og hvem som kom med informasjonen eller om det var han egen. Hvordan skader det dommeren sin autoritet om han får beskjed om en voldelig hendelse på banen og tar grep? Den vil jo bli styrket da spillerene vil vite at dem ikke kommer unna med slik oppførsel. En har det i amerikansk fotball uten at det har gått utover dommeren sin autoritet.

Iforhold til autoriteten til dommeren så er det et langt større problem at han er redd store personligheter som Rooney, Gerrard, Ferguson, Terry, Bakke, Iversen, Andresen for å ta noen eksempler og dermed unngår å ta en objektiv avgjørelse fordi det blir så mye støy etter kampen og underveis. En dommer bør ikke tillate å bli bannet til eller bli skjelt ut etter kampen ,men så lenge det ikke finnes konsekvenser og et forbund som støtter dommeren på en ordentlig måte så vil bare autoriteten bli mer og mer svekket. Det første grepet bør være å få skilt dommerene fra forbundet og klubbene og få opprettet deres eget organ som selvstendig styrer opprykk og nedrykk av dommere og hvilke karantener som skal brukes. Samtidig ungår en problemet med motstridene interesser og påvirkning fra klubbene og forbundet.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Next
Page 12 of 13

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb