| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 09.04.2010 08:29 Post subject: |
|
|
For å si det sånn så tror jeg ikke mange spillere i dag nødvendigvis hadde blitt solgt til store klubber selv om Eggen hadde vært trener og laget hadde hatt et bedre system offensivt. Men enig i at spillere som Skjelbred og Olsen mye mulig hadde framstått som bedre (dog tror jeg fortsatt at Olsen kan vise seg å innfri forhåpningene om 15 seriemål i år).
I det defensive kunne kanskje noen spillere sett dårligere ut under Eggen dersom laget ikke hadde hatt den samme defensive strukturen. Så man må se litt begge veier på det. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 09.04.2010 08:54 Post subject: |
|
|
Jepp, enig. Ville egentlig frem til det samme. Man kan se det på mange måter.
Appropos Olsen, vet ikke om jeg nevnte det; Men i vårt private ekspertpanel sist, fikk jeg inn en ny inner-tier på den største Olsen-hateren.
Jeg er enig i at han har sine klare begrensninger som fotballspiller, men han vil alltid bli involvert i noen farligheter som skaper mål/målsjanser sa jeg like før den satt i nota  _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 09.04.2010 09:19 Post subject: |
|
|
| Det tror jeg er riktig Kristobal. Bortsett fra Stadsgaard, som jeg tror hadde blitt enda bedre under Eggen. Bruk farten din og ta med deg ballen fremover. Skap overtall. Han er flink nok med ballen i beina til å gjøre det. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 09.04.2010 09:25 Post subject: |
|
|
Skyldes vel litt den rufsete starten også. Men at Stadsgaard driver fremover mens Annan holder litt igjen, det er noe jeg håper å få se mere av. Bevegelsene fremover må være til stede da, ellers er det liten vits. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Wilhelm S Myhr Veteran

|
Posted: 09.04.2010 09:42 Post subject: |
|
|
Tenkt scenario april 2000. Et tilbakeblikk på den nye, unge generasjonen RBKere som Eggen har formet i sin ånd.
Skjelbred, født 1977, debuterte for RBK i 1995. Tross sin unge alder var han en bærebjelke i RBK i flere sesonger før han ble solgt til Liverpool i 1999. Mestscorende midtbanespiller i Tippeligaen i sin siste sesong i svart og hvitt.
Lustig, født 1976, meget solid på høyrebacken i både Tippeligaen og Champions League. Solgt til Tottenham i januar 2000.
Demidov, født 1976, har vært fast på midtstopperplass i to år og er het på overgangsmarkedet.
Stadsgaard, født 1975, har gjennom sine prestasjoner i RBK-trøya blitt linket til AC Milan og Bayern München.
Olsen, født 1974, har hatt en svært god sesong, scoret 21 mål. Svært aktuell for Celtic (!).
Tettey, født 1976, som Skjelbred mer eller mindre fast på laget siden 1995. Solgt til Aston Villa sommeren 1999.
Sapara, født 1972, brillierte på midtbanen og måtte til slutt bli solgt etter klimakset hvor han scoret to mot Borussia Dortmund i høst. At han havnet i klubben han selv senket, er en del av historien. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 09.04.2010 10:21 Post subject: |
|
|
Joda, jeg kan jo ikke si at dette hadde vært fullstendig urealistisk hvis de hadde vært 10 år yngre og man ser bort fra nasjonaliteten.
Eggen hadde dog sine problemer med å få alle til å fungere i sin måte å spille fotball på, og selv i de beste årene våre hadde vi spillere innom som aldri fikk ut sitt sitt aller beste eller utviklet seg slik vi håpet. Karl Oskar Fjørtoft, Tom Kåre Staurvik, Andreas Mayer, Robert Boateng for å nevne noen.
Dessuten var vi allerede i før årtusenskiftet i ferd med å slutte med formingen av den unge generasjon. Istedet ble det hentet litt på lykke og fromme og etablert i stedet for å satse på gjenbygging av lag.
I og for seg er det forståelig, siden kravene og forventningene til å bli enda bedre er enormt store. Mange andre norske klubber og trenere har gjort akkurat det samme, bare her hjemme hvor de har tviholdt på spillere og hentet etablert istedet for å satse ungt i det tidspunkt at de har vært i nærheten av å oppnå noe.
Hovedproblemet tror jeg ligger i at RBK følte at de ble for store for Trøndelag. Man nektet kanskje litt å tro at det var mulig å få fram gode nok erstattere lokalt, og endte opp med å plukke litt her og der av spillere ellers i landet som på grunn av helt andre forventninger og krav fra omgivelsene hadde fått prøve seg på riktig nivå.
Så var de kanskje i realiteten ikke bedre enn det spillerne her i området var i det hele tatt. Det var bare at RBK så seg blind på at de var alt for suverene her til at spillere fra de mindre klubbene i distriktet kunne gjøre seg forhåpninger om å spille seg inn.
Litt av det samme skal man være oppmerksom på i dag. Flere av spillerne på juniorlaget til RBK er antakelig allerede bedre og har større potensial enn enkelte av spillerne på samme alder som får muligheten i andre tippeligaklubber og roses opp i skyene.
Men de andre klubbene uten forventninger kan naturligvis la disse spillerne få tillit fordi kravene fra omgivelsene ikke er så store. Nettopp dette mener jeg også er en av grunnene til at Per og Alex slo gjennom - at RBK var i en fase hvor man innså at det måtte gjenbygges fra bunnen av - hvor man var villig til å bruke tid på det.
Dette er også en av grunnene til at jeg er skeptisk til Eggen-comeback. Han har ikke tid til noe som helst, og det hadde han egentlig ikke hatt om han fikk femårskontrakt heller. Fordi forhistorien med de suverene resultatene henger ved ham. Vi leser daglig på dette forumet hvor godt RBK kommer til å gjøre det under hans ledelse. Vi har lest hundrevis av innlegg på adressa.no om det samme. Noe som viser at omgivelsenes forventninger til Eggen er så enorme (urealistiske i mine øyne) at han fort kan bli nødt til å tenke som i perioden etter sabbatsåret sitt - hvor det ble valgt en del ugjennomtenkte og kortsiktige løsninger som sikret at nivået ble opprettholdt innenfor et kortsiktig perspektiv.
Eggen er antakelig en fantastisk trener fortsatt, men med de forventningene som stilles så er jeg redd at utvikling av klubben i langsiktig perspektiv ikke er det som kommer til/ville kommet til å prege hans trenergjerning.
Last edited by kristobal on 09.04.2010 10:41; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Wilhelm S Myhr Veteran

|
Posted: 09.04.2010 10:32 Post subject: |
|
|
| Ikke alle ble stjerner eller bærebjelker, og ikke alle fikk den utviklingen de kanskje kunne ha hatt. Tanken bak scenariet var den at det foregikk et generasjonsskifte i RBK i første halvdel av 90-tallet, og i en slik situasjon kunne flere av overnevnte spillere ha blitt en del av laget og utviklet seg til hete objekter internasjonalt dersom de hadde vært født ti år ++ tidligere. Poenget mitt er uansett at Hoftun, Strand, Skammelsrud og Brattbakk ikke var eksepsjonelle talenter fra naturens side, og at de godt kunne ha vært erstattet av Stadsgaard, Skjelbred, Tettey og Olsen i et RBK på 90-tallet under Eggen. Prestasjonene til laget ville sannsynligvis også blitt like gode. |
|
| Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 09.04.2010 11:45 Post subject: |
|
|
En surmaget Frank Lidahl er ute og slenger med kjeften: - Rosenborgs sjel er død
Jeg lar Engasupporteren i kommentarfeltet under få stå for svaret:
| Quote: | | Lurer på om du har hvert på brakka i det siste? Noen dager tar jeg selv den første kaffen der kl 0700 om morgenen og den siste på kvelden etter kamp slutt og ingenting jeg har sett tyder på at brakka er død eller sjelen er borte. Selv er jeg Vålerenga gutt og er evig tro mot klubben min, men kan med hånda på hjerte si at livet mitt hadde hvert litt mindre innholdsrikt uten brakka og folka rund. Som alle andre som er glad i fotball så har jeg også stor respekt for Eggen men sjela på brakka er så mye mer enn Eggen og godfoten, tar du deg en tur inn ditt en dag og ikke er opptatt av hvem som er mest kjent o.s.v så tror jeg du også vil få en opplevelse som går rett opp fra godfoten til sjela. For tro meg Brakka lever, sjela klarer seg fint og dresser er det i grunn lite av på brakka. Jeg ønsker Odd lykke til i tippeligaen og deg Frank velkommen til brakka tar gjerne en kaffe med deg jeg. Vennlig hilsen Stian N |
Frank virker å basere sin mening om RBK utelukkende på Kroksæter og Adressa sin beskrivelse av virkeligheten. Det er vel bare å vente på Heldal sitt svar her. |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 09.04.2010 12:01 Post subject: |
|
|
Frank Lidahl er ikke en mann man kan ta seriøst.
Fabler om sjel i RBK når han selv har forlatt klubben sin for å jobbe for et østlandslag. Stusselig fyr. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 09.04.2010 12:18 Post subject: |
|
|
Det er i hvert fall total mangel på konkrete eksempler på manglende sjel. Aldri har flere vært på Lerkendal i løpet av en sesong enn i fjor. Er klubben mindre populær? Snakkes det mindre om RBK enn før? Jeg tror ikke det. Det skrives i hvert fall vesentlig mer.
Om alt var som før, ville RBK nødvendigvis vært mer eller sågar like populære som de faktisk er i dag? Jeg tviler. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 09.04.2010 12:20 Post subject: |
|
|
| RBK bør nesten ikke engang nedlate seg til å svare på kritikken, det er vel bare å sende åpent brev til fyren og si fra om at døra på Brakka er like åpen som før, og at det bare er å ta turen innom dersom han mot all formodning skulle inneha et ønske om å skaffe seg et faktagrunnlag for meningene sine. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 09.04.2010 12:33 Post subject: |
|
|
Hvilken betydning for folkeligheten har det at man går i dress eller ikke? Det spiller jo ingen rolle.
Poenget må jo være at man er velkommen på Brakka og at man kan ta en kaffe med alle der. Der er det jo åpnet, så det virker som det er noe annet som ligger implisitt bak. Er han bitter over noe spesielt? |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 09.04.2010 12:43 Post subject: |
|
|
Neida. Dette er vel omtrent som når artister skal utgi plate eller bok, og man har behov for å gjøre seg interessant på andres bekostning for å skaffe blæst (à la Finn Kalvik, som tok Eia og Tuftes vitsing med ham med stor humor mens det sto på, men som plutselig innrømmet at han hadde vært nedbrutt og deprimert noen måneder etterpå, da han var aktuell med ny CD).
Svaret fra Heldal har ikke latt vente på seg - sjekk bloggen hans. |
|
| Back to top |
|
 |
olaola80 Senior
|
Posted: 09.04.2010 22:05 Post subject: |
|
|
Har selv jobbet sammen med Lidahl og klarer ikke å ta han seriøst i dette her. Min oppfatning av han er at han er mer "stor" enn folkene på Brakka. Er ikke sikkert han har tålt all skryten av sin jobb som "Mr.Kolstad"  |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 10.04.2010 04:43 Post subject: |
|
|
| snegle wrote: | | Ballahl: Din sammenligning er helt ute å kjøre da Heggem for eksempel spilte få sesonger.... |
Hva slags argument er dét?
Har Lustig spilt for oss såpass lenge?!
| snegle wrote: | | .... og å dra inn Bratseth i denne sammenligningen blir helt på jordet. |
Ja, den beklager jeg. Skylder på klokka..
| snegle wrote: | | Stadsgaard er minst like god som alle stopperne Eggen benyttet seg av (bortsett fra Hoftun som er vanskelig å sammenligne med da han hadde litt andre kvaliteter )og Demidov minst på nivå med Bragstad. |
Den diskusjonen blir litt vanskelig for stopperparet Hoftun/Bragstad var ekstremt komplementær. Å tro at bare å bytte ut en av de med dagens stoppere, å at laget ville vært like bra, vil jeg si er nokså naivt..
Nå synes jeg uansett du undervurderer Bragstad, han hadde sine ekstreme styrker også..
| Wilhelm S Myhr wrote: | | Poenget mitt er uansett at Hoftun, Strand, Skammelsrud og Brattbakk ikke var eksepsjonelle talenter fra naturens side, og at de godt kunne ha vært erstattet av Stadsgaard, Skjelbred, Tettey og Olsen i et RBK på 90-tallet under Eggen. Prestasjonene til laget ville sannsynligvis også blitt like gode. |
Det de førstnevnte gutta har prestert er ikke bare bare å kopiere..
Jeg vet i alle fall hvem jeg hadde valgt av de nevnte spillerne, og synes også du undervurderer kvaliteten til de førstnevnte. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 12.04.2010 11:08 Post subject: |
|
|
RBK2010 vs RBK2009 til nå:
Molde (B) 2-1/2-0
Start (H) 3-3/2-3
VÃ¥lerenga (B) 0-0/2-1
Strømsgodset (H) 3-0/3-0
Odd (B) 3-1/1-1
2010: 3-2-0 11-5
2009: 3-1-1 10-5
Serieinnledning 2010: 3-2-0 11-5
Serieinnledning 2009: 3-2-0 11-5
Usedvanlig likt må jeg si. Man kan aldri vite, men det er grunn til å anta at lagene over og rundt oss på tabellen i år har noe dårligere forutsetninger for å kunne holde det oppe. Antakelig er vi noe svakere nå enn for ett år siden også. Likevel er dette en gullkantet åpning for oss. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 15.04.2010 08:46 Post subject: |
|
|
Kroksæter hyller RBK...men alt er ikke rosenrødt.
http://fotball.adressa.no...166586.ece
«Jeg tviler på at det finnes et mer effektivt lag noe sted på kloden. Det normale er en sjanseuttelling nærmere én av fire sjanser. Rosenborg er nede i én på to sjanser. Og de blir mer målfarlige for hver kamp.»
«Men alt er ikke bekymringsfritt. Hva skjer om klubben kommer inn i en måltørke, slik de fleste gjør før eller siden? RBK sliter med å produsere sjanser mot etablert forsvar. I går gikk det 57 minutter før den første sjansen kom. Det var på grensen til provoserende å se Rosenborgs hvileskjær etter ballerobring. Når de vant ballen, så tok de seg gjerne litt god tid til å orientere seg, satte ned tempoet i stedet for å utnytte ubalansen. Jeg lurer på hva Drillo og Eggen snakket om i pausen?»
Det er jo ikke nødvendigvis slik at RBK kommer inn i noen måltørke. Det som antakelig kommer til å skje er at laget i enkelte kamper kommer til å skape haugevis av «sjanser», bare score et mål eller to, og vinne 1-0 eller kanskje spille 1-1. Det gjorde laget av og til i glansdagene også. Det er ingen ting som tilsier at laget skal gå inn i lengre perioder hvor de fortsatt skaper lite men ikke klarer å rote inn et mål før eller siden.
Ellers synes jeg det er påtagelig å lese dagens kommentar hvor RBK altså beskrives som et omstendelig lag, men hvor uttellingen er den beste i verden. Det kan man sette opp mot hva Kroksæter skrev etter RBK - Glimt i serieavslutningen for to år siden - i en kommentar som slett ikke var lystig om RBK-framtida. Da het det:
«Et litt omstendelig Rosenborg bekreftet sitt rykte som laget med dårligst uttelling av alle i eliteserien. Et mer gjennombruddshissig Bodø/Glimt scoret på alt. Det kan være tilfeldig, men det kan også ha en basis i tankegodset som ligger i bunnen. Da Rosenborg spilte etter samme premisser som Bodø/Glimt gjør nå, så hadde de oppsiktsvekkende god uttelling, mens motstanderen hadde tilsvarende dårlig uttelling.»
Det var den kommentaren som utløste min vrede her på RBKWeb:
http://www.rbkweb.no/vis/6487 |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 15.04.2010 09:40 Post subject: |
|
|
Hvem orker å høre på KK? Den mannen er så bitter fordi RBK har skrudd igjen informasjonsflyten til Adressa, så les alle hans kommentarer med det i bakhodet. Tullkopp! _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
Rocky83 Veteran
|
Posted: 15.04.2010 10:25 Post subject: |
|
|
eller la være å lese det i det hele tatt. Kan ikke huske sist gang fyren kom med en lesbar og fornuftig kommentar. Hadde vært mye enklere om han ikke hadde pakket det inn på den måten han gjør og heller skrevet:
Jeg har et bestemt inntrykk av fotball ut fra en bestemt periode i Rosenborg sin historie. Dette har limt seg fast i hjernebarken og gjort det umulig å se andre måter å utvikle ting på i forhold til tid og omstendigheter. På bakgrunn av dette vil jeg alltid komme med en selvmotsigende kommentar som på dårlig vis dekker over nostalgionanien og bitterheten som renner ut som slim fra en verkebyll. Jeg savner Eggen, og jeg gråter meg i søvn hver natt. Punktum. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 15.04.2010 12:28 Post subject: |
|
|
 |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 17.04.2010 16:16 Post subject: |
|
|
| Tanker fra en gubbe, som tydeligvis legger ut "leserbrev" på Youtube. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 17.04.2010 16:38 Post subject: |
|
|
Hahahaha. Beste jeg har sett!
Er det Nou Camp han har lagt på i bakgrunnen?
Edit: Hahaha, en gang til. For en herlig mann! |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 17.04.2010 16:48 Post subject: |
|
|
Haha. Sportsnyheter for eldre? _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 17.04.2010 17:11 Post subject: |
|
|
| Haha, så igjennom et par andre klipp og jeg må bare si at han slår meg i bakken med den karismaen sin. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 17.04.2010 17:12 Post subject: |
|
|
| Produktiv er han også. Lagt ut over 900 videoer av seg selv! |
|
| Back to top |