English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nye spillere 2010
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 163, 164, 165  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bakklandia
Legende

PostPosted: 03.04.2010 22:26    Post subject: Reply with quote

Noen som tror det kan være realistisk for klubben å få tak i Dario Conca?

26 år Kortvokst (omtrent på Minis høyde) argentiner som spiller offensiv midtbane, virker på meg som den perfekte Sapara-erstatter. Spiller for Flumines, viktig brikke i laget da de ble nr. 2 i Sør-Amerikanske Champions League i 2008, kåret til den brasilianske ligaens beste spiller ved to ulike kåringer i fjor, samt latin-amerikas 15 beste spiller.

En evt. kjøppris for en slik spiller vil vel bli alt for høy for en klubb som Rosenborg?

Macha
Veteran

PostPosted: 04.04.2010 14:22    Post subject: Reply with quote

Etter det jeg har forstått så er ikke Fluminese en liten klubb i Brasil, og det er mye mer prestisje og penger i brasiliansk fotball en man tror. Tror nok ikke Rosenborg får denne spilleren.
Back to top
View user's profile Send private message
abikom
Rutinert

PostPosted: 04.04.2010 21:56    Post subject: Reply with quote

Fluminese er en enorm klubb i Brasil. Men saa spilte vel Ygor der ogsaa en periode, og han var jo i Start sesongen foer....
Back to top
LarsG
Veteran

PostPosted: 07.04.2010 21:38    Post subject: Reply with quote

Jeg har sansen for Bentley hos Odd. Var i 2007 og 2008 for ujevn, men jeg synes både i fjor og i år at han har prestert på høyt stabilt nivå. God til å utfordre, god teknikk, hurtig og har nydelige innlegg.

Vil heller ha Bolaños om jeg måtte velge, men de er litt ulike typer. Føler begge kunne tilført RBK noe vi mangler sårt (ving og kreativitet).
Back to top
Jonas
Veteran

PostPosted: 07.04.2010 23:07    Post subject: Reply with quote

Fagermo krever vel 30 millioner for å slippe han til Rosenborg...
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 07.04.2010 23:15    Post subject: Reply with quote

Var det ikke 40 han hevdet verdien hans var? hehe
Back to top
Jonas
Veteran

PostPosted: 08.04.2010 00:19    Post subject: Reply with quote

Sikkert noe sånt. Forundrer meg ikke akkurat.
Back to top
hendrix
Veteran

PostPosted: 08.04.2010 08:17    Post subject: Reply with quote

Er ikke Bentley bosman i desember? Isåfall en fin signering vi kan gjøre i sommer og hente gratis i vinter.
Back to top
fortid-framtid-rbk
Junior

PostPosted: 09.04.2010 20:20    Post subject: Reply with quote

passer ikke bentley best i et 4 - 3 -3 system.. lukter litt trond olsen dette
Bakklandia
Legende

PostPosted: 09.04.2010 20:35    Post subject: Reply with quote

Ja, og se hvordan han funker! Wink
abjoern
Veteran

PostPosted: 10.04.2010 18:14    Post subject: Reply with quote

Nosa er den nye Mikel.

Hva er det Henning Berg gjør for å finne slike spillere?

Sannsynligvis er det allerede for sent for oss å tenke på å hente han, men hvis vi selger Annan for en god sum penger i sommer, hadde jeg meget gjerne sett at vi brukte halvparten/en tredjedel på å hente Nosa før CL-kvaliken.

Jeg innbiller meg også at Lillestrøm er litt mer realistiske enn Start/Tromsø når det gjelder prising av spillere.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 10.04.2010 18:37    Post subject: Reply with quote

Teknisk og lettbeint spiller ja. Men litt ustrukturert. Innbiller meg at Konan Ya er en bedre spiller, og vi vet jo hvordan vi får tak i slike spillere.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Erlendr
Veteran

PostPosted: 10.04.2010 19:05    Post subject: Reply with quote

Men ikke hvordan de skal brukes..
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 10.04.2010 19:11    Post subject: Reply with quote

Har alltid ment at Konan Ya spilte godt for oss, men det er to vidt forskjellige spillertyper. Nosa er en playmaker som også blir med framover. Konan Ya har vært best som spiss/hengende spiss.

Den største svakheten til Nosa er avslutningene. Teknikk, overblikk, pasningsfot og forseringsegenskaper i Mikel-klasse. Nå var han ikke så dominerende i dag, men jeg tror ikke det går lenge før man virkelig får øynene opp for han.

Jeg tror for øvrig ikke det er så lett å finne spillere som Konan Ya heller. Stig T. hadde stor tro på Konan Ya, og ventet på at han virkelig skulle storspille for oss. Jeg tror ikke Stig T. forventer å finne balltalenter som Konan Ya hver gang han speider i Afrika.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 10.04.2010 19:32    Post subject: Reply with quote

Nei, vi har ofte slitt litt med det, selv tilbake i Eggens dager, så det er tydelig ikke så lett.

En årsak er nok antakelig det at vi er en storklubb etter norske forhold, med store forventninger og større krav til permanent storspill enn andre klubber i landet.

Alle roser Nosa når han spiller en god kamp, men ingen bryr seg så enormt når han har tre svake på rad. Når han er god i den fjerde igjen så kommer superlativene på nytt, og det gis et inntrykk av at spilleren er god hele tiden.

Nettopp fordi han spiller i LSK, en klubb som folk flest og media har et avslappet forhold til. En klubb som i hvert fall i øyeblikket ikke regner med å kjempe om gull og er fornøyd med å være med i toppen på et vis.

Når man faktisk ser på hvor mange av alle disse storspillerne som har blitt til noe mer, så er det ikke så mange av dem. Mikel er nok unntaket. Artig for LSK hvis Nosa blir en ny Mikel, men sjansen er utrolig liten. Han kan fort forbli LSK-er, eller havne i en medioker klubb utenlands.

Angan som ble genierklært på litt samme måte i fjor frister nå tilværelsen i Hønefoss for eksempel. Borges er stadig i Fredrikstad, mer forunderlig i mine øyne. Bentley får vi se i morgen, og uansett hva han gjør da så føler jeg heller ikke han leverer jevnt nok til at den enorme hausingen det til tider har vært av ham kan forsvares.

Bolaños kunne neppe ha fått spilt kamp etter kamp i RBK så dårlig som han til tider var i fjor høst. Men han har fått en ny vår (!) igjen nå da. Kobayashi ble hauset mye i fjor vår, men det viste seg vel kanskje at han ikke var riktig så bra som hausingen kunne tyde på.

Og om Nosa faktisk er så bra og brukes så riktig av LSK vil først vise seg over tid. Nosa hadde et par virkelig gode kamper i fjor høst også, da han fikk tilnavnet "Nosa-mannen" for en kort periode. Så gikk han litt i glemmeboka før han har hatt en fin innledning på denne sesongen igjen.

Sohna på Sandefjord har fått mye skryt, også en spiller som spiller i en klubb uten forventninger. Synes selv han virker spennende, men ser såpass lite av Sandefjord at han sikkert godt kan gjøre flere dårlige kamper innimellom uten at jeg får det med meg.

Kanskje er ikke RBK alltid like flinke til å gi spillere fra en annen kultur tid til å spille seg inn og forme sin rolle. Samtidig er det forståelig at RBK raskere blir nødt til å benke spillere når supportere og media krever sportslige resultater.

Samme problematikk melder seg i det å bruke unge norske spillere. Der er det all grunn til å rose Hamren for å ha gitt de unge ganske mye tillit samtidig som de sportslige resultatene har blitt opprettholdt.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 10.04.2010 19:42    Post subject: Reply with quote

Jeg synes du generaliserer vel mye kristobal, både nå og i andre diskusjoner.

Nosa er ikke Angan, Eggen er ikke Drillo, alle unge talenter i andre klubber blir ikke hauset opp fordi de spiller i småklubber sammenlignet med oss..OSV

Hvorfor ikke se på hvert enkelt tilfelle for seg selv?

Nosa har prestert jevnt for Lillestrøm helt siden han ble hentet. Han er fortsatt ustabil innad i kampene, men han har sjelden spilt en helhetlig dårlig kamp. Kampen i dag var på ingen måte en årsak til at jeg trakk han frem. Jeg har sett han langt mer dominerende enn han var i dag.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 10.04.2010 20:04    Post subject: Reply with quote

Mulig jeg blir oppfattet som generaliserende, men jevnt over er jeg kanskje noe mindre i skyene og dypet enn debattantene flest her inne.

Jeg prøver også å se sammenhenger og dra paralleller for å forklare min forståelse. Sier ikke at det alltid fungerer og er riktig måte å tenke på, men det har hjulpet meg veldig i de overordnede betraktningene jeg har "truffet" med.

1994-1995 er ikke 2008-2009, men tankegangen om at utvidelse med flere kamper betyr tilskuersnittnedgang viste seg å stemme.

2009-høsten trengte ikke å være lik tidligere RBK-høster, men når RBK i nesten alle høster har plukket veldig godt med poeng så var det liten grunn til å tro at fjoråret ville være noe unntak og kampen om seriegullet veldig reell.

Når Glimt ble genierklært høsten 2008 av Adressa så ville ikke 2009 nødvendigvis ende med nedtur for laget, men erfaringen fra tidligere liknende tilfeller tilsa i mine øyne at sjansen var stor for at laget ville falle igjennom året etter.

Jeg skal alltids være oppmerksom på generaliseringsfaren, men samtidig er jeg trygg på at det å sammenlikne og se sammenhenger også kan være nyttig innimellom. Smile
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 10.04.2010 20:37    Post subject: Reply with quote

En ting er at historien gjentar seg, og at man kan peke på felles årsaker til at småklubber som er oppe og snuser på medalje det ene året, faller ned som en skinnfell det neste året. I disse tilfellene er årsakssammenhengen ofte ganske rett fram, som spillersalg/økonomi/overprestering. Også i utvidelsen av serien er det ganske rett fram å forklare hvorfor det kom en nedgang pr. kamp, selv om de færreste fotballlederne innså dette. Så jeg synes ikke det er noe galt å bruke historien som argument, men i alle tilfellene du har truffet så har du kunnet være mer nøyaktig og presis når det gjelder årsakene enn du har vært i for eksempel trenerdebatten. (For øvrig er det fortsatt en prestasjon å kunne forutse disse tingene, selv om jeg kaller årsakssammenhengen "rett fram". Det er jo en prestasjon nettopp fordi spådommene har kunnet være presie og ikke diffuse)

Jeg synes det blir noe annet å putte vidt forskjellige fenomener/enkeltpersoner/enkelttrenere i en bås basert på overordnete prinsipper som "det gamle og det nye"/"kommer fra liten klubb eller stor klubb"/"gammel eller ung" osv

Da mener jeg at man tar i bruk en generell forklaringsmodell som er ment å gjelde for definerte grupper, basert på runde likhetstrekk, men der man ser bort i fra særegenhetene ved hvert enkelt tilfellet. Særegenheter som er viktige å ta hensyn til når man skal forklare hvorfor feks et importert talent lykkes i utlandet og et annet mislykkes.

Det får bli nok off-topic for denne gang. Kanskje det skal opprettes en egen spådomstråd?
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 10.04.2010 21:18    Post subject: Reply with quote

Gode betraktninger fra din side. Selv vil jeg naturligvis mene at også mine tanker i trenerdebatten er et forsøk på å se sammenhenger og helhetlig utvikling, selv om det naturligvis er særegenheter og enkeltpersoner som ikke kan sammenliknes inne i bildet. På den annen side synes jeg mange av meningene på motsatt side er vel mye rett fram og uten forsøk på å se sammenhenger. Men det tar vi vel fortsatt i Trener 2010-tråden.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 10.04.2010 21:47    Post subject: Reply with quote

Ikke glem Edu nå da, Kristian.
kristobal
Legende

PostPosted: 10.04.2010 22:26    Post subject: Reply with quote

Edu ja, naturligvis. Beklager. Han var jo god over mye lenger tid i Lyn enn Mikel. Dorsin hadde en presis målgivende til ham på Ullevaal husker jeg Smile
Back to top
LarsG
Veteran

PostPosted: 12.04.2010 05:21    Post subject: Reply with quote

Ryktes jo at Guti vil vekk fra Real Madrid. Han sier han vil prøve noe nytt.

Da sier jeg at vi sender han på hurtigruta fra Bergen til Trondheim og så viser vi han Bakklandet, Nidarosdomen og den lille klubben vår. Finn frem Trondheims flotteste damer til å servere kaffen og vaflene og så skriver han under neste dag.
Back to top
Katalysator
Veteran

PostPosted: 12.04.2010 08:17    Post subject: Reply with quote

Ryktes det ikke også at mannen er mer glad i flotte gutter?
"A talented youngster from Slovakia or Norway, once doomed to slog out his career in Košice or Trondheim with occasional appearances on his national team, could now hope to play in the big leagues." - Tony Judt, Postwar
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 12.04.2010 08:54    Post subject: Reply with quote

Noen som har sett mye av AaFKs Pablo Herrera? Jeg har bare sett ham litt her og der, men han virker å ha en del gode høyreving-kvaliteter. Liker å ligge bredt, har god fart og brukbar teknikk, og legger veldig gode innlegg. Jobber også bra bakover.

Kan han kanskje være et alternativ dersom Bolaños glipper?

Fo øvrig litt snodig at Costa Rika har blitt et yndet land å hente spillere fra til TL.
kristobal
Legende

PostPosted: 12.04.2010 09:03    Post subject: Reply with quote

Forekom meg som bedre framover enn bakover da jeg så ham i fjor høst. Mulig at han har utviklet seg i løpet av vinteren, men tror at hans positive bidrag eksempelvis i går mer er et produkt av et lag i flytsonen. Særlig det med arbeidet hjemover på banen. Aldri noe problem å finne ekstra krefter til å jobbe steinhardt hjemover når det går veldig bra.

Marek Sapara kom til oss da laget var skikkelig i flytsonen høsten 2006, og både jobbet bra og bidro begge veier den høsten. Året etterpå hvor laget slet atskillig mer vil jeg hevde at hans bidrag nesten utelukkende var offensivt.
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 163, 164, 165  Next
Page 76 of 165

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb