View previous topic :: View next topic |
Hvem blir nærmeste utfordrer til RBK? |
SK Brann |
|
1% |
[ 2 ] |
FK Haugesund |
|
0% |
[ 1 ] |
Hønefoss BK |
|
0% |
[ 1 ] |
Kongsvinger IL |
|
1% |
[ 2 ] |
Lillestrøm SK |
|
1% |
[ 2 ] |
Molde FK |
|
13% |
[ 14 ] |
Odds BK |
|
1% |
[ 2 ] |
Sandefjord Fb |
|
0% |
[ 0 ] |
Stabæk IF |
|
44% |
[ 47 ] |
IK Start |
|
2% |
[ 3 ] |
Strømsgodset IF |
|
1% |
[ 2 ] |
Tromsø IL |
|
1% |
[ 2 ] |
Viking FK |
|
19% |
[ 20 ] |
VÃ¥lerengens IF |
|
5% |
[ 6 ] |
Aalesunds FK |
|
0% |
[ 1 ] |
|
Total Votes : 105 |
|
Author |
Message |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 06.04.2010 01:44 Post subject: |
|
|
Hadde PCS fått spille OMS litt regelmessig hadde han vært en soleklar kandidat til den plassen. |
|
Back to top |
|
 |
Demolith Rutinert

|
Posted: 06.04.2010 02:27 Post subject: |
|
|
Kan han ikke gjøre det på ditt lag da?  _________________ "Could the world fall?" - Karl Pilkington |
|
Back to top |
|
 |
Halvorsen87 Veteran

Joined: 16 Jan 2009 Posts: 2382 Location: Trondheim til høsten!
|
Posted: 06.04.2010 02:52 Post subject: |
|
|
Har ikke sett Pontus så spessielt mye/lagt spessielt merke til han, ville han hatt pondus nok til å kunne fylle Tettey-rollen? _________________ "Does the brain control you or are you controlling the brain? I don't know if I'm in charge of mine."
- Karl Pilkington |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 06.04.2010 16:03 Post subject: |
|
|
JellyFish wrote: |
Hønefoss er ene og alene et kjempeargument for 14-lags serie igjen. Tør vi tippe antall scorede/innsluppede mål i løpet av sesongen? |
Det kan nok komme til å bli brukt for hva det er verdt ja. Kongsvinger også. Problemet er bare at det ikke er noe veldig godt argument fordi Glimt og FFK som kommer opp igjen til neste år har langt bedre forutsetninger for å gjøre det som nyopprykkere har gjort de siste årene - satt sitt preg på eliteserien i positiv forstand.
Jeg var skeptisk til utvidelsen da den skjedde, og mest på grunn av tidspunktet den skjedde på. Den burde enten ha kommet for tre-fire-fem år siden, eller neste gang det er en opptur i norsk fotball.
Samtidig, når serien en gang er utvidet, så er det ikke noe poeng i å redusere den ved første og beste anledning igjen. Da må den heller få tid til å sette seg.
Den komplette fadesen er hvis man velger å vedta en reduksjon igjen ved neste fotballting, gjeldende fra 2012. Det kan føre til at betydelige klubber i norsk fotball ramler ned en divisjon etter neste sesong. Nettopp fordi Glimt og Fredrikstad godt kan komme til å plassere seg et fint stykke opp på tabellen neste år.
Da kan det ta enda to år å få stabilisert nivået mellom eliten og førstedivisjon på riktig måte.
HBK og KIL får nok noen poeng etter hvert, men jeg tror begge to går rett ned igjen. Jeg føler meg omtrent like trygg på at Glimt og FFK kommer opp igjen. Da har vi en 16-lagsserie i 2011 som kommer til å bli jevn og spennende ut fra forutsetningene.
At denne sesongen får enkelte kamper som ikke er så veldig spennende i utgangspunktet får vi leve med. Det er helt som forventet. Det står litt om det på side to og tre i denne tråden. Om også RBK kan få disse seks-sju-målsseirene som jeg har preiket om det siste halve året så finnes det jo en slags underholdningsverdi i det også. Vi klarte oss jo uten alt for mye spenning på siste halvdel av 90-tallet også, så selv om det beklageligvis ikke er så moro for alle andre tror jeg det ville vært et sunnhetstegn både for RBK og norsk fotball at det er så stor forskjell mellom RBK og Hønefoss/Kongsvinger.
MÃ¥lforskjell for HBK/KIL: Cirka 22-75 |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 07.04.2010 03:46 Post subject: |
|
|
Jeg har alltid støttet 16-lagsserien og gjør det fremdeles.
Kristobal kommer med gode argumenter, ser man utenlands så er slike resultater også hverdagslige.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
El Gordo Junior
|
Posted: 07.04.2010 11:43 Post subject: |
|
|
Vi må ihvertfall gi 16 lagsserien en fair sjanse.
Problemet med norsk fotball er at 12 av 16 lag drømmer om medaljer i TL. Før eller senere stabiliserer ligaen seg og da vil det i realiteten være de 4 store bylagene Rosenborg, Brann, Viking og VIF samt kanskje Stabæk og LSK som vel jevnlig bør kunne regne med å være oppi der.
De øvrige bør se seg om etter andre målsetninger. Da vil 16 lag være en fordel fordi vi vil kunne få et stabilt midtsjikt fra plass 6 til 12, med gode klubber som kan fungere som rekrutteringsanstalt for de større klubbene og 4 lag som kjemper i bunnen.
Så vil det selvsagt variere litt innimellom hvem som befinner seg hvor. Det sentrale er geografisk spredning. Skulle vi gå ned til en 12 lagsserie er jeg redd vi kan risikere å miste en hel landsdel (Nordnorge) og selv om det sikkert ikke er udelt negativt tror jeg likevel det ikke gavner norsk fotball. De utvikler jo faktisk en hel del alrighte spillere nord for polarsirkelen! |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 07.04.2010 11:55 Post subject: |
|
|
El Gordo wrote: | Før eller senere stabiliserer ligaen seg og da vil det i realiteten være de 4 store bylagene Rosenborg, Brann, Viking og VIF samt kanskje Stabæk og LSK som vel jevnlig bør kunne regne med å være oppi der. |
Dette har de såkalte riksmedia påstått så lenge jeg kan huske, men heldigvis er ikke fotballen så forutsigbar. Tenk litt over hvordan flere av disse lagene har plassert seg de siste årene. Et par eksempler: I 2008 ble Brann nr 8, Vålerenga nr 10 og Lillestrøm nr 12. I 2009 ble Vålerenga nr 7, Viking nr 10 og Lillestrøm nr 11. Ikke desto mindre tippes de seks lagene du nevnte på topp år etter år, også foran sesongen 2010 - og "alle" blir like overrasket hver gang over at det ikke skjer. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 07.04.2010 13:48 Post subject: |
|
|
At det vil vaere fire-fem lag som hele tiden er oppe i toppen er rett og slett utenkelig. Til det er Norge er altfor lite land, og de "store" byene altfor smaa. Stavanger er paa stoerrelse med Kristiansand, Fredrikstad m.fl, Bergen er ikke en spesielt stor by og Trondheim vil jeg si er unikt i int. sportssammenheng og har faatt utrolig mye ut av egentlig ingenting. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.04.2010 13:52 Post subject: |
|
|
Stavanger er Norge sitt tredje største urbane område og større enn Trondheim så det er nok endel større enn Kristiansand. Sandnes alene er i ferd med å ta igjen Tromsø som by. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 07.04.2010 14:13 Post subject: |
|
|
Urbane område? Hva legger du i det begrepet? _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.04.2010 14:35 Post subject: |
|
|
Byområde ( ommråde med sammenhengende tettbebyggelse ), det eneste som skiller Stavanger og Sandnes er en kommunegrense det samme gjelder også iforhold Sola og Randaberg. Det har mye med å gjør at Stavanger er fryktelig liten i areal ca 70 kvadratkilometer. Trondheim er til sammeligning ca 325 kvadrakilometer. Bergen 465 kvadratkilometer. Oslo 455 kvadratkilometer. Bergen er f.eks et glittrende eksempel på en by som har slukt sine nabokommuner slik som Fana og Arna.
Trondheim har ca 170000 innbyggere.
Stavanger + Sandnes = 124000 + 64000 = 188000
Forutenom det så har en Randaberg og Sola som er ca 10 - 15 minutter fra Stavanger sentrum og en naturlig del av samme urbane område Randaberg: 10000 ; Sola: 22000 innbyggere.
Mitt inntrykk av det andre norske byene er at Trondheim og Bergen har allerede tatt opp det nærliggende områdene noe Stavanger ikke har og ikke kommer til å gjøre fordi det er for mye kommunal stolthet i Randaberg, Sola og Sandnes til å ønske å være en del av Stavanger.
Kilder: Wikipedia |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 07.04.2010 15:17 Post subject: |
|
|
Malvik og Klæbu burde bli en del av Trondheim kommune. De er så nære og uten spesielt klare skiller så det burde gå fint. Kall gjerne kommunen Nidaros samkommune eller whatever.
Borettslaget mitt har flere innbyggere enn Tydal og Snillfjord. Man burde strengt tatt begynt der. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 07.04.2010 15:20 Post subject: |
|
|
Jeg tror heller ikke at vi i veldig nærframtid får noen varig dominans av lag fra byene Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim.
Denne tankegangen skyldes nok mer den anglifiseringen norsk fotball har forsøkt å tilegne seg over mange år.
Å tro på noen fire store i Norge ala ManU, Arsenal, Liverpool og Chelsea i England er det ingen grunn til. Til det er både forskjellene i norsk fotball og landet genrelt for små her i Norge.
RBK har muligheten for å gjeninnta et varig og suverent hegemoni, men vi må nok leve med at Tippeligaen for øvrig preges av alt fra Bodø/Glimt til Lillestrøm, lag fra små og mellomstore byer som får en sesong eller to hvor de genierklæres og frontes som varige topplag, for deretter å befinne seg i motsatt ende av tabellen neste sesong. |
|
Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 07.04.2010 15:23 Post subject: |
|
|
Det stemmer at Stavanger/Sandnes/Sola/Randaberg er regnet som Norges tredje største tettsted. Mest fordi Trondheims innbyggertall blir regnet alene, mens de 4 førstenevnte legges sammen. Når det gjelder fotballklubbers nedslagsfelt så blir det helt individuelt om man skal legge disse tallene til grunne for publikumspotensiale.
Mens RBK er helt enerådende i Midt-Norge, så er det mange klubber rundt Stavanger som kjemper om de samme publikummerne, slik at fotballmessig sett så har RBK Norges tredje største nedslagsfelt når det kommer til antall innbyggere. Ikke bare det, men RBK er i tillegg den mest populære klubben i hele Norge. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 07.04.2010 15:24 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Malvik og Klæbu burde bli en del av Trondheim kommune. |
Nå nei du, får itj ta fra oss Malvik-landet nei. Finast plassen som fins. Men skjønne jo litt kor det bær hen når trondhjemmeran no har gitt regninga på veiutbygginga te nabokommunen i øst. Bom på Være eller ikke Være det e no egentlig spørsmålet. Svevestøvet på Væresletta har vi no betalt for i fler år allerede  |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 07.04.2010 15:44 Post subject: |
|
|
Hvor mange av Malviks yrkesaktive jobber i Malvik? _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.04.2010 16:00 Post subject: |
|
|
Det er stor forskjell på Malvik og Klæbu kontra f.eks Sandnes og det skyldes i hovedsak Stavanger sin arealmessige størrelse og eksplosive vekst det siste 50 årene i befolkning. En kjører ikke mer enn en halvtime - time så kan en ta med jærkommunene Time og Klepp som er nye 30000 innbyggere. Kjøretid fra Stavanger til Sandnes sentrum er ca 10 - 15 minutter som er like langt som f.eks Bergen sentrum til Nestun eller Åsane som er to store "sentrum i Bergen.
En kan rekne hele sørfylket som Viking sitt nedslagsfelt som nok vil si kansje 200000 - 2500000 innbyggere. Et lag som Sandnes Ulf har kun 200 - 300 hundre i snitt på kampene sine når dem har vært adeccoligaen mye likt det mindre lagene i Trondheim og Bergen.
Nordfylket bor det også en rundt 100000 innbyggere ,men Haugesund på grunn av manglende sportslig suksess og ordentlige tradisjoner har mistet endel tilhengere til Viking og Brann. En annen ting jeg har bitt meg merke i er at mange av Haugesunderene jeg har møtt faktisk har vært Rosenborg tilhengere. Begge trøndelagsfylkene samlet har færre innbyggere enn Rogaland.
Rosenborg har en langt bredere appel og et større nedslagsfelt som gir flere tilskuere. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 07.04.2010 16:08 Post subject: |
|
|
Skal man regne etter nedslagsfelt for publikum- og taltentpotensial, vil jeg tro Start bør nevnes helt i toppen. De er jo så å si enerådene på hele sør-landet, så sånn sett er jeg slett ikek sikker på om Rosenborg forsvarer en pallplass der heller. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.04.2010 16:13 Post subject: |
|
|
Agder fylkene er ca 150000 færre innbyggere enn Trøndelagsfylkene og Rosenborg sitt nedslagsfelt går ett godt stykke nedover østlanded og oppover Nordland før en finner ordentlig konkurrenter. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 07.04.2010 16:19 Post subject: |
|
|
Ja, men da så. Jeg mner å huske at jeg hørte "Matta" stå å skryte i et intervju av at Start var det laget i norsk fotball som hadde største ukonkurerte "talentnedslgsfeltet." Men da var det vel bare innholdsløst slyrt osm vanlig fra den kanten. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 07.04.2010 16:23 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | En kjører ikke mer enn en halvtime - time så kan en ta med jærkommunene Time og Klepp som er nye 30000 innbyggere. |
Jeg er enig i alt du har sagt så langt, men akkurat dette blir jo å dra det litt langt. Det blir som å skulle regne Drammen som en del av Oslo. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.04.2010 16:26 Post subject: |
|
|
Start har vel en hvis form for konkurranse fra Mandalskameratene og det stod nettop om Soler som var å hentet Kleiven på skolen for å sikre seg han til Start fremfor Mandalskameratene. Steffen Hagen i Odd er et eksempel på en spiller som har kommet fra i Mandalskameratene.
Er det noen som bør skjems så er det Brann som nesten er enerådene ( Viking og Haugesund tar et par i ny og ne ) i et fylke med 477000 innbyggere og landets mest folkerike fylke forutenom Akershus og Oslo. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.04.2010 16:27 Post subject: |
|
|
Juchmako2 wrote: | Keenoir wrote: | En kjører ikke mer enn en halvtime - time så kan en ta med jærkommunene Time og Klepp som er nye 30000 innbyggere. |
Jeg er enig i alt du har sagt så langt, men akkurat dette blir jo å dra det litt langt. Det blir som å skulle regne Drammen som en del av Oslo. |
Time og Klepp rekner jeg ikke som en del av Stavanger sitt byområde ,men er et nedslagsfelt for Viking som klubb. Hatet fra Bryne begynner å bli litt blodfattig. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 07.04.2010 16:29 Post subject: |
|
|
v_olden wrote: | Hvor mange av Malviks yrkesaktive jobber i Malvik? |
Cirka 70% pendler så vidt jeg vet til Trondheim. Så bomstasjonen på Være er et storsluk. De resterende 30% handler vel på Lade fra tid til annen også... |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 07.04.2010 19:10 Post subject: |
|
|
Nettopp.
Arbeidsplasser i Trondheim står for altfor mye av skatteinntektene i Malvik til at det er forsvarlig å ha de som egen kommune. At Trondheim vil ha noe av de pengene tilbake er jo forståelig, men det er synd at det må en bomring til.
Regner med det mye det samme for Klæbu mens det for Melhus er en god del mindre som pendler. _________________ Medlem nr. 2201
|
Back to top |
|
 |
|