View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
longines Veteran

|
Posted: 09.02.2010 00:30 Post subject: |
|
|
Når blir årets budsjett lagt frem? Pleier det ikke å komme en noen uker før årsmøtet? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 09.02.2010 14:27 Post subject: |
|
|
T.o.m. 2008 ble budsjettet først lagt ut ved fysisk oppmøte på årsmøtet; ikke engang på rbk.no i etterkant! I fjor ble budsjettet derimot lagt fram 19. februar, som vel var uka før.
Signalene denne gang tyder på at budsjettet kommer allerede sammen med 2009-regnskapet i overmorra. Skal få bekreftet. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.02.2010 14:57 Post subject: |
|
|
Vet ikke om opplysninga jeg fikk var feil eller om man har ombestemt seg: Både regnskap og budsjett blir lagt fram først over helga. Fortsatt uklart hvilken dag, men seinest torsdag. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 18.02.2010 02:36 Post subject: |
|
|
Hvertfall én gledesnyhet i forhold til årets budsjett, men dystre tall alikevell. For øvrig, forbred dere på innlegg fra Kristobal. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 18.02.2010 03:20 Post subject: |
|
|
Tilskuerbudsjett? |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 18.02.2010 03:28 Post subject: |
|
|
Det er en av delene ja, selv om det ikke er like ille som i fjor. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 18.02.2010 03:29 Post subject: |
|
|
Hva budsjetterer de med i år da? |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 18.02.2010 11:19 Post subject: |
|
|
Legg merke til at det i år budsjetteres med Europa inntekter, 10 mill faktisk. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 18.02.2010 11:53 Post subject: |
|
|
Jeg skal ikke påstå at jeg har peiling på dette feltet, men bare det at vi driver med enorme underskudd flere år på rad i håp om at sportslig suksess skal dekke inn underskuddet på sikt gjør at jeg blir lettere nervøs. Det høres ut som den samme type gambling som alle andre norske klubber har brent seg på gang på gang på gang. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.02.2010 11:55 Post subject: |
|
|
Jeg holder på å legge inn kommentarer fra Roar Munkvold, men man budsjetterer med tap i 4. kvalifiseringsrunde til CL. Alternativt vil tap i 3. runde og påfølgende 4. runde i EL (med stor sjanse for gruppespill) kunne dekke det samme.
Les mer: E-cupinntekter i budsjettet |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 18.02.2010 12:29 Post subject: |
|
|
Hva var det jeg sa? Det holder ikke å spare på teip og mobilregninger.
Her må lønnen kuttes til folk. Det finnes unødvendige stillinger i adminstrasjon og sportslig avdeling som bør fjernes for at klubben skal overleve.
Man må også spørre seg om det virkelig skal koste RBK så mye mer å ta et seriegull enn andre klubber? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.02.2010 12:41 Post subject: |
|
|
Jeg har flyttet noen innlegg hit fordi det egentlig ikke er så interessant å diskutere et "gammelt" regnskap; nettopp derfor snakker dere om framtidige kutt.
Sitter fortsatt å legger inn kommentarer fra Munkvold, men ser at jeg dropper hans grundige forklaring på samleposten "andre inntekter" på 10M i forsidesaken. Her er derimot "extended cut":
- Premiepenger fra NM, superfinale og Copa del Sol.
- Medlemskontingenter (2002 medlemmer = 700 700 kr i fjor)
- Gjennom Sparebank1-avtalen blir det langt større inntekter på fotballskolene.
- Penger fra talentfondet til Kjeldsberg, som blir pumpet rett ut igjen.
- Foredrag med Eggen.
Kort sagt mange "små" poster.
En dårlig nyhet: Spillersalg på 17,3 mill. dekker både Sapara og Hamrén...! |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 18.02.2010 12:49 Post subject: |
|
|
Er pengene for Sapara kommet på konto? Jeg er meget skeptisk til en tyrkisk bankgaranti. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.02.2010 12:53 Post subject: |
|
|
- Når man selger spillere i dag, så får du litt nå og litt da. Vi får ikke alt med en gang. Vi har for eksempel fortsatt 11 millioner til gode hos Rennes for Alexander Tettey. De pengene kommer først i juli, avslutter Munkvold.
Ler mer: E-cupinntekter i budsjettet
Det er verdt å merke seg at RBK faktisk ikke planlegger å oppnå 208 mill. i inntekt ettersom kioskdriften nå er satt bort. Men det betyr altså samtidig at kostnadene heller ikke blir så store som 231 mill.
Ble sjøl litt usikker på hvordan e-cupbudsjettet til Munkvold så ut, og fikk følgende svar:
Quote: | Budsjettet er lagt opp slik: bunnlinje e-cup + 8 mkr og bunnlinje TL/NM -30,1
For e-cup er det budsjettert med 3 hjemme og 3 bortekamper
Inntektsbudsjettet for e-cup er ca 14 mkr, av dette ca 4 mkr billett og resten 10 mkr UEFA/media/tilleggsssalg. Dvs den budsjettposten på 10mkr som er benevnt uefa er egentlig alle ekstra e-cup inntekter unntatt billett. Kostnadene er budsjettert med ca 6 mkr og deles i reiser, arrangementskostnader hjemme inkl markedsføring, samt ekstra varekost på økte salgsinntekter.
Nettoen av 3h og 3b kamper er således budsjettert med 8mkr |
Tror jeg dermed har fått lagt fram de mest interessante budsjettpostene. Dere får heller mase på meg/Munkvold om dere vil ha mer.
Jeg foreslår at vi diskuterer anslaget på tilskuersnitt i egen tråd, da kristobal med flere nok gjerne vil fortsette der man tidligere slapp.
Jeg kommer som vanlig tilbake med mine tanker.  |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 18.02.2010 19:05 Post subject: |
|
|
Dette bør jo få konsekvenser i ledelsen!!!! 14mill over budsjettert underskudd er meget, meget alvorlig. Her har arven blitt skuslet bort på unødvendige ansettelser som ikke skaper verdier.
Nå bør man konsentrere seg om hvem som skal sies opp.
Kostnadsnivået de har klart å få til er overhodet ikke realistisk med en trygg økonomi. Jeg har sagt det tidligere og sier det igjen, en glipp til, så er vi tilbake på 80-tallet. |
|
Back to top |
|
 |
brattigoal Junior

|
Posted: 19.02.2010 01:09 Post subject: |
|
|
Helt enig. De fleste 14 åringer klarer å budsjetterer bedre enn dette. Nå har disse idiotene allerede så godt som kastet bort hele formuen og jeg ser overhodet ingenting som tyder på noe bedre fremtid.
Gudene vet hva alle ansatte egentlig gjør der oppe på brakka. Hvor mange av dem forsvarer sin egen årslønn?
Hva angår spillerkjøp fremover så fines det jo ikke gode spillere i Norge som vi ikke allerede har, men jeg er helt sikker på at vi likevel klarer å svi av 3+ millioner på nok en midt på treet spiller.
Og så sist et spørsmål: Rosenborg har per dags dato ikke trener til høsten. Har de budsjettert med utgifter til ny trener? Eller skal vi spille uten kanskje..? |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 19.02.2010 02:15 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Dette bør jo få konsekvenser i ledelsen!!!! 14mill over budsjettert underskudd er meget, meget alvorlig. Her har arven blitt skuslet bort på unødvendige ansettelser som ikke skaper verdier.
Nå bør man konsentrere seg om hvem som skal sies opp.
Kostnadsnivået de har klart å få til er overhodet ikke realistisk med en trygg økonomi. Jeg har sagt det tidligere og sier det igjen, en glipp til, så er vi tilbake på 80-tallet. |
Hvilke ansettelse sikter du til. Du finner hele ansattlista på rbk.no. Så kan du fortelle oss hvem som skal bort og hvor mye penger rosenborg tjener på å si opp denne personen
du er medlem i klubben, slik at du kan fremme ditt krav på årsmøtet? _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 19.02.2010 15:26 Post subject: |
|
|
Den oppgaven du legger opp til vil ta såpass lang tid at jeg ikke gjør det.
Men likevel stusser jeg på at man trenger tre materialforvaltere og en heltidsansatt analyseansvarlig samt sekretær i sportslig avdeling. Det må jo gå ant å effektivisere bedre enn dette.
Det bør ikke være noen tvil om at kostnadsnivået som eksisterer er meget bekymringsfullt. Likevel virker det som folk er lite opptatt av dette. "jaja, det ordner seg". Ikke uten videre. En liten feil til uten inntekter fra e-cup, så er det slutt og tilbake til 80-tallet.
Instillingen på dette tidspunkt må være slik at man må fjerne kostnader. Det innebærer desverre uhyggelige oppsigelse av ansatte. Ledelsen kan for dette helt selv og det bør få konsekvenser.
Det er fotballen som vil genere mest inntekter på sikt. Da kan ikke kommersiell avdeling og andre stabsfunksjoner spise opp satsingen slik at vi taper slik kamper mot Quarabagh og annet søppel. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 19.02.2010 15:33 Post subject: |
|
|
Materialforvaltere, analyseansvarlig og den nevnte sekretæren tilhører sportslig avdeling. Ikke den komersielle delen som du vil fjerne.
Har du noen indikasjoner på at satsingen på medieavdelingen eller markedsavdelingen har gått ut over den sportlige satsingen? _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience,
Last edited by Moltisanti on 19.02.2010 15:37; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 19.02.2010 15:35 Post subject: |
|
|
Du sier endel riktig, men også mye tull senador.
Hvis du leser hvilke endringer som er gjort så ser du at det er kuttet ned og fortsettes å kutte ned i antall årsverk, det spares der man kan spare, og man klarer allikevel å øke inntektene.
Det er lagt en omfattende innsparingsplan som klubben følger, men dette er ikke et dataspill, man kan ikke bare skru igjen alle utgifter på en ettermiddag og tro at ting blir bra.
Det er jo også gjort en god innsats på spillersiden ved å kvitte seg med spillere som kan kalles backup, og erstattet disse med juniorer. Dette gjør at man har 5 spillere i klubben som tjener par hundre tusen hver istedenfor 1-3.5 millioner. Iversen har fått kontraktsforslag med årslønn på under 2 millioner, det samme har Demidov (og sikkert Jarstein) fått.
Det er spillerlønningene som virkelig generer store utgifter, ikke hvorvidt man har en sekretær som tjener 250-300 tusen kr
Kommersiell avdeling fortsetter du å mase om, men disse tjener jo virkelig lønna si og mer til. Det viser de nye ingåtte sponsoravtalene.
Mediagruppen er vel de som tar seg av blant annet rbk.no, og der ser man jo også at de haler inn mye penger til klubben. De tar seg vel av forbedringene på nettbutikken også, og den har hittil i år økt omsetningen med 5%
Alt i alt så syns jeg jobben klubben gjør med å håndtere inntekter/utgifter ser vel positiv ut. |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 19.02.2010 16:37 Post subject: |
|
|
Det virker temmelig "blåruss" på meg når man fyrer løs på ansatte uten å se litt nærmere på fakta.
Enten har man ikke forstått at ansatte er en ressurs og ikke en utgiftspost, eller man er type "blåruss".
Alternativt ikke særlig variert arbeidserfaring.
Før finanskrisen trådde ikraft sa Skutle at man valgte å være offensive og at det innebærer en viss risk.
Den risken ble sannsynligvis større pga. finanskrisen.
Så lenge man ikke ligger på grensen til konkurs, synes jeg det er riktig å fortsette med å være offensiv.
Sunn drift og 3-4. plasser er for slapt i denne klubben.
Men det er viktig å regulere antall ansatte i forhold til inntjening og ambisjoner. Det virker det som om er under løpende vurdering hele veien.
Har ingen grunn til å tro at det er amatører som steller med sånt. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 19.02.2010 17:43 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | kke hvorvidt man har en sekretær som tjener 250-300 tusen kr |
467 819 kr. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 19.02.2010 18:14 Post subject: |
|
|
Alt monner og en oppblåst admistrasjon koster penger som vi egentlig ikke har råd til å kaste vekk. Det med spillerlønninger er meget bra, dagens kontraktsituasjon gjør det også mulig å komme over på et mer levelig lønnsystem hvor spesielt middelmådighetene ( stallspillerene ) våre må finne seg i å gå kraftig ned i lønn.
At en la ned store resursser i junioravdeling kommer vi til å få mangedobblet igjen. Jeg tror uansett det er stort rom for å effektivisere driften av klubben uten at det nødvendigvis skal gå så voldsomt utover kvaliteten til det en leverer |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 19.02.2010 18:37 Post subject: |
|
|
Pust rolig og tell til 10. Det er ikke krise i klubben. De satser, og det er tøft slik markedet er for tiden. _________________ Never argue with an idiot... you'll
experience, |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 19.02.2010 18:52 Post subject: |
|
|
Ja, la oss lukke øynene. Det fungerer jo fint for TIL fansen, hvorfor ikke for oss?
Helt naturlig at det blir stilt spørsmål når det leveres sånne økonomiske resultater. Det finnes ingen seddelpresser på brakka Thor Arild. |
|
Back to top |
|
 |
|