| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
acabar Senior
|
Posted: 09.11.2009 10:12 Post subject: |
|
|
| Klevolainen wrote: | | Må innrømme at jeg synes Molde kunne fått cupgullet, de var det beste laget og ble snytt på 2-1 og på den første straffebommen. |
Jeg må innrømme at det å snakke om tapte dommeravgjørelser er høl i huet. I så fall ville Barcelona aldri ha vunnet CL 2009, og dermed ville de ikke vært så genierklærte som de ble.
Selv om Silva hjelper til, så blir han faktisk felt i foten av Lillebakk. Dermed skulle en Molde-spiller vært utvist, og kampen kunne fått et annet utfall. I følge reglene skal det faktisk være en utvisning samt ett mål.
Det Lindegaard gjør på straffe nr 1, gjør begge keeperne på alle de påfølgende straffene. Regelen er ganske klar, altså at man ikke har lov til å bevege seg fremover før ballen er blitt begynt skutt. Så jeg skjønner ikke hva du snakker om med den "første straffebommen". Greit om vi kan reglene, uten at vi lar oss påvirke av TV2. Derfor blåser ikke dommeren, da keeperne har en praksis med at de faktisk prøver å bevege seg ut *i-det-spilleren-skyteren* og dermed er det vanskelig å avgjøre hva som skjedde først. Bare fordi Lindegaard kommer seg lengre ut av målet, kan man ikke bare blåse og kreve omstraffe.
Om Molde hadde vært det beste laget så ville de faktisk vunnet en kamp mot 10-mann, når de leder 1-0. Det er flaut 'beyond reasonable'. _________________ Work hard, every day. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKalle Rutinert
|
Posted: 09.11.2009 11:22 Post subject: |
|
|
Enig...
Norges "beste lag" som ikke var i stand til å slå en av sesongens nedrykkskandidater til og med med en mann mindre, er kanskje ikke så best da.
Mota ble "snytt" på 2-1 for han sovna og/eller ville trille ballen helt inni mål.
Molde kasta bort mange gode sjanser og samtidig var uryddig i forsvar. Utilgivelig og svak av et lag som har fått så mye skryt.
Altfor mye skryt hvis vi til slutt ser på hva de egentlig har gjort i år.
Noen kanonkamper, men når det var mest tellende, smelta de bort som snø i sola.
1 poeng av 6 mot RBK, noen billige tap... Mye røyk men liten ild. Nok for å imponere TV2 eksperter og for å vinne premier, men ikke nok for å ta gull verken i liga eller i cupen.
Og skal det bli bedre neste år uten MB Diouf, den eneste som var (nesten) kontant? |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 09.11.2009 16:03 Post subject: |
|
|
| acabar wrote: |
Om Molde hadde vært det beste laget så ville de faktisk vunnet en kamp mot 10-mann, når de leder 1-0. Det er flaut 'beyond reasonable'. |
Jeg er selvsagt helt enig med deg, men hadde egentlig håpet å unngå å innrømme at jeg er halvt romsdaling og dermed har mer sympati for Molde enn Aafk.  |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 09.11.2009 16:11 Post subject: |
|
|
| Loki wrote: | | Og skal det bli bedre neste år uten MB Diouf, den eneste som var (nesten) kontant? |
Det er slett ikke sikkert at han blir hentet i januar, med Moldes flaks blir han en hel sesong til. Og hvis ikke står lillebror klar til å ta over der storebror slipper.. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 09.11.2009 17:14 Post subject: |
|
|
| Klevolainen wrote: | ... egentlig håpet å unngå å innrømme at jeg er halvt romsdaling og dermed har mer sympati for Molde enn Aafk.  |
Uren! _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 09.11.2009 17:19 Post subject: |
|
|
Skal vel noe til å følge opp årets hyperaktive sesong for Molde, MBD eller ikke  |
|
| Back to top |
|
 |
DavidWatts Junior
|
Posted: 09.11.2009 17:44 Post subject: |
|
|
Jeg husker godt hvem som tok sølv i fjor. Tør vi håpe på en gjentagelse? _________________ I wish I could be like David Watts, fafafafafafafafa. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 09.11.2009 21:54 Post subject: |
|
|
Det er nå engang deilig å se alltid sjarmerende Molde returnere til sitt vanlige sjarmerende selv, etter å ha vært "best" hele sesongen uten å sitte igjen med en eneste pokal.
Jada, Jonathan Parr skulle vært utvist for fellinga av Mota, det er riktig det, men bortsett fra det gjorde faktisk Helgerud en oppsiktsvekkende bra kamp, etter min mening. Og den situasjonen er faktisk ikke så lett for dommeren å se, spesielt når Mota knøler så lenge som han gjør. Forøvrig klarte altså Molde å tape 2-1 med en spiller mer på banen i over en time, og denne verdensmesteren av en trener ble jo rett og slett taktisk utklasset av Kjetil Rekdal.
Så at Kjell Jonevret velger å ta en Alex Ferguson nå, etter sesongen, når det ikke har noen effekt foruten å få ham selv og klubben til å virke smålige og trangsynte, det lover skikkelig bra for neste sesong. Ingenting ville nemlig være bedre enn et Molde-lag som tror de er best gjennom hele vintertreninga.
Forutsatt at man ønsker Molde ned i Adeccoen 2011, selvfølgelig. Det er neppe særlig bra hvis man vil ha gode norske lag ut i Europa neste år. Men den statistiske sjansen for at Molde skal være et slikt lag er vel uansett for laber til at det er verdt å ta hensyn til. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 09.11.2009 22:01 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Jada, Jonathan Parr skulle vært utvist for fellinga av Mota, det er riktig det, men bortsett fra det gjorde faktisk Helgerud en oppsiktsvekkende bra kamp, etter min mening. Og den situasjonen er faktisk ikke så lett for dommeren å se, spesielt når Mota knøler så lenge som han gjør. |
Og dessuten klipper Lillebakk stamfoten til Silva i forkant av 1-1, og hadde ikke Helgerud benyttet fordelsparagrafen der, hadde det blitt straffe, rødt kort til Lillebakk og 10-10 i antall spillere på banen (Jada, det sies at Silva handset da han falt, men han hadde ikke falt hvis Lillebakk ikke hadde felt han.)
Så Molde kan bare klappe igjen. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Snorkel Veteran

|
Posted: 09.11.2009 22:11 Post subject: |
|
|
| Å hvis jeg ikke husker helt feil, så er det ikke fordel på straffesituasjoner. Husker ikke helt når jeg fikk med meg denne informasjoner, men mener det var nye retningslinjer fra UEFA før sesongstart i Europa eller noe slikt. |
|
| Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 09.11.2009 22:27 Post subject: |
|
|
| Blir ikke fordel innenfor 16, nei. Samme situasjon som tidligere i år på Lerkendal da Viking fikk straffe mot oss. Men var det straffe da Silva falt da? |
|
| Back to top |
|
 |
acabar Senior
|
Posted: 10.11.2009 10:16 Post subject: |
|
|
Etter alt det oppstyret rundt den norskdømte Arsenal-kampen i CL, så ble det satt i gang nytt arbeid hos FIFA. De skulle vist forby fordel innenfor sekstenmeteren, slik at de slapp å få flere lignende situasjoner. Jeg har også hørt noe om at slike retningslinjer ble gitt før sesongen, men de står ikke i reglene under 'Advantage'. Dermed vil jeg tro at det er opp til enhver dommer å tolke/bruke de retningslinjene. De ble jo brukt i Viking-RBK, men ikke her.
-- Skrev visst litt rundt meg selv.. _________________ Work hard, every day.
Last edited by acabar on 10.11.2009 13:38; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 10.11.2009 10:33 Post subject: |
|
|
| Lillebakk hvis han hadde blitt utvist så hadde det vært fordi han fratok Aalesund en opplagt målsjanse, men når Aalesund likevel lager mål så er det ikke tilfelle lenger og det er ikke lenger grunnlag for å gi rødt kort. |
|
| Back to top |
|
 |
Snorkel Veteran

|
Posted: 10.11.2009 12:22 Post subject: |
|
|
| Det er ikke lov å gi rødt kort og fordel, så enten eller. |
|
| Back to top |
|
 |
acabar Senior
|
Posted: 10.11.2009 13:32 Post subject: |
|
|
| Snorkel wrote: | | Det er ikke lov å gi rødt kort og fordel, så enten eller. |
Der tar du veldig feil. Det er kun om fordelen fører til et mål at det ikke blir gitt *rødt* kort, det kan likevel bli gitt gult kort. Det betyr også at om Ålesund ikke hadde skåret, eller fått en god nok fordel (om Ålesundspilleren som mottar ballen etter fellingen er såpass presset at han ikke klarer å gjøre et godt skudd, så er det etter reglene ikke en fordel) så ville Lillebakk fått direkte rødt kort.
| Laws of the game wrote: | Advantage should not be applied in situations involving serious foul play unless
there is a clear subsequent opportunity to score a goal. The referee shall send
off the player guilty of serious foul play when the ball is next out of play. |
Her ser man altså at laget kan både få fordelen i tillegg til at spilleren på det motsatte laget får rødt kort. Dette gjelder ved alle forseelser som det skulle vært gitt rødt kort ved, men hvor fordelen ikke fører til mål. Det ang. at kortet annuleres ved mål etter fordel er spesifisert i "Laws of the game" _________________ Work hard, every day. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 10.11.2009 13:43 Post subject: |
|
|
| Jeg synes det så ut som Silva filma. |
|
| Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 10.11.2009 20:23 Post subject: |
|
|
| Har ikke sett episoden mer enn èn gang, men også for meg så det ut som Silva gikk alt for lett der. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.11.2009 10:34 Post subject: |
|
|
Hvem som bestemte at straffene skulle tas på Ålesund-siden er uklart. Cupfinaledommer Kristoffer Helgerud sa til oss i formiddag at avgjørelsen ble tatt av andre, mens dommersjefen i forbundet Rune Pedersen sier det er dommeren som bestemmer.
- Det er i forhold til spillereglene og det er det dommeren som skal ta en avgjørelse på, sier Rune Pedersen.
- Helgerud sier at han hadde fått beskjed om at straffene skulle bli tatt i "Aalesund-svingen". Hva sier du til det?
- Det kjenner jeg ikke noe til, sier Pedersen videre.
Saken blir enda mer pikant når dommersjef Pedersen og dommer Helgerud skjønner at NRK lager sak og forandrer sine forklaringer, Helgerud husker plutselig at det ble foretatt en trekning som avgjorde hvilken side som skulle brukes.
Les mer: Full straffeforvirring |
|
| Back to top |
|
 |
|