|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Hvem blir tøffeste utfordrer til RBK? |
| FK Bodø/Glimt |
|
0% |
[ 0 ] |
| SK Brann |
|
10% |
[ 8 ] |
| Fredrikstad FK |
|
1% |
[ 1 ] |
| Lillestrøm SK |
|
21% |
[ 17 ] |
| SFK Lyn |
|
1% |
[ 1 ] |
| Molde FK |
|
1% |
[ 1 ] |
| Odds BK |
|
1% |
[ 1 ] |
| Sandefjord Fb |
|
2% |
[ 2 ] |
| Stabæk IF |
|
37% |
[ 30 ] |
| IK Start |
|
0% |
[ 0 ] |
| Strømsgodset IF |
|
1% |
[ 1 ] |
| Tromsø IL |
|
6% |
[ 5 ] |
| Viking FK |
|
7% |
[ 6 ] |
| VÃ¥lerengens IF |
|
7% |
[ 6 ] |
| Aalesunds FK |
|
1% |
[ 1 ] |
|
| Total Votes : 80 |
|
| Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 29.08.2009 16:59 Post subject: |
|
|
Har du tvilt på det?  |
|
| Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 29.08.2009 17:02 Post subject: |
|
|
Vinner vi 5 av de 9 gjenværende kampene, er vi seriemester uansett. Selv om vi måtte tape de resterende 4.
Om Molde fortsetter trenden, kan vi jo tape de 9 resterende og likevel vinne serien :p |
|
| Back to top |
|
 |
doris Veteran
|
Posted: 29.08.2009 17:09 Post subject: |
|
|
| Det er en lukt i dette rommet i kveld, og det er lukten av...gull! |
|
| Back to top |
|
 |
Katalysator Veteran

|
Posted: 29.08.2009 17:11 Post subject: |
|
|
Jeg elsker lukten av gull på ettermiddagen. _________________ "A talented youngster from Slovakia or Norway, once doomed to slog out his career in Košice or Trondheim with occasional appearances on his national team, could now hope to play in the big leagues." - Tony Judt, Postwar |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.08.2009 17:21 Post subject: |
|
|
| Må medgi at jeg vasker såpass sjelden at lukta har sittet i helt siden i sommer... |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 29.08.2009 20:49 Post subject: |
|
|
Så det var DEN lukta jeg kjente når jeg gikk tur på Øra i ettermiddag ja... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 29.08.2009 21:12 Post subject: |
|
|
Hehe, ja nettopp  |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 29.08.2009 21:18 Post subject: |
|
|
Kan ikke skjønne annet enn at det er kjørt for fiskerne nå... Vi kan fort ha 13 poengs forsprang etter mandagens kamp pluss hengekampen, og kan aldri tro vi roter bort en sånn ledelse på den tida som er igjen av sesongen... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 29.08.2009 21:22 Post subject: |
|
|
| Jeg har null tro på at Molde klarer 60 poeng. Tipper de ender opp på 58 eller 59. Da trenger vi 3 seire. Åh, korr hærlig! |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 29.08.2009 21:22 Post subject: |
|
|
Etter mandagen kan vi maks ha 10 p forsprang, så med hengekampen blir det maks 13, ikke noe pluss  |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 30.08.2009 18:00 Post subject: |
|
|
Synes vi kan flytte fokus bort fra størrelsen på ledelsen nå. Viktigere er det hva vi trenger å produsere resten av sesongen for å bli mestere, om vi til slutt vinner med ett fattig poeng bryr det meg ingenting.
Pr nå må vi ha 15 poeng på de siste ni kampene. Hvert poeng vi vinner, alternativt hvert poeng Molde taper, kan trekkes fra denne summen. Når vi har kommet til 0 møtes vi alle over en pils  |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 30.08.2009 19:28 Post subject: |
|
|
Rosenborg blir visst ikke FULLT så historiske som enkelte har hevdet dersom vi går ubeseiret gjennom årets sesong. Det blir i så fall første gang et lag har gått ubeseiret gjennom en hel sesong i det _nåværende_ divisjonssystemet, men om vi også tar med den gamle Norgesserien ser det faktisk ut til at Frækksta' klarte kunststykket å gå ubeseiret gjennom 1951/52-sesongen: http://no.wikipedia.org/w...en_1951-52
Så det HAR tydeligvis skjedd før... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
TrønderBob Rutinert

|
Posted: 30.08.2009 19:37 Post subject: |
|
|
Hvordan i all verden har du klart å finne frem til det dær?  |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 30.08.2009 19:38 Post subject: |
|
|
Fins en kjekk oppfinnelse som ble gjort i USA på 1970-tallet som kalles Internett - der kan man visst finne info om nesten alt mulig. _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 30.08.2009 19:41 Post subject: |
|
|
England og Norge var også med.  |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 30.08.2009 19:43 Post subject: |
|
|
Litt mer seriøst: Infoen kommer fra tabellene på www.nifs.no (den sida er ikke fullt så nifs som URL'en antyder), og fra norsk Wikipedia.
(Hele greia ble starta av en diskusjon på Nettby(!), hvor noen påsto at Rosenborg kom til å bli unike i norgeshistorien dersom de går ubeseiret gjennom årets serie. Noe som viser seg altså å ikke være tilfelle likevel). _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 30.08.2009 19:44 Post subject: |
|
|
| Samtidig skal det sies at Fredrikstad spilte kun 14 + 1 kamper i serien det året. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 30.08.2009 19:47 Post subject: |
|
|
Jada, de gjorde det, og det vil selvsagt være en langt større prestasjon av Rosenborg å gå ubeseiret gjennom årets sesong, med dobbelt så mange kamper, enn det var av FFK å gå ubeseiret gjennom 1951/52-sesongen. Det er jo en viss forskjell på nivået på fotballen fra den gangen også... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 30.08.2009 20:07 Post subject: |
|
|
| Fredrikstad gikk også ubesieret i seriekampene i 55-56 og 58-59, men tapte finalene. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 31.08.2009 21:04 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: | Et poeng som jeg i min visdom har pønsket meg fram til, er at vi foreløpig har identiske resultater i vår- og høstsesongen. Uavgjort mot Odd både hjemme og borte, ellers har vi vunnet alle kampene fra og med serierunde 16 mot lag vi også slo i vår.
Dermed går jeg for uavgjort mot Lyn neste helg. |
Åh, som jeg elsker å ta feil. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 31.08.2009 23:06 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: |
Hva vil så skje fremover?
RBK kommer lørdag kveld til å lede serien med sju poeng og lagene har like mange kamper spilt. Glimt er et lag som RBK har et ekstremt godt tak på (til tross for tapet i fjor), laget er svake bakover og kommer til å slippe inn flere mål mot RBK på grunn av personlige feil og duellsvakhet foran eget mål. Glimt er et lag som RBK vil score mål på selv om de ikke spiller godt angrepsspill.
Molde kommer med meget stor sannsynlighet til å avgi to eller tre poeng mot Viking på mandag. Det er psykologisk svært vanskelig å komme fra to overlegne hjemmeseire og attpåtil mot selve favorittmotstanderen. Jeg antar Viking vinner og at avstanden er sju poeng med en kamp til gode.
RBK har flyttet fram FFK-kampen pga Real-invitasjonen. Det er en fordel, fordi det vil sette ekstra press på Molde. En helt åpen kamp, og det er også lokaloppgjøret mellom Molde og Aafk. Vanskelig å si om avstanden vil endre seg her, og jeg tror ikke runden gir tre poengs utslag til noen av lagene. I utgangspunktet status quo.
Molde har fordelen av å være "først" ute når de møter Vålerenga. Oslo-laget noe på gang igjen virker det som, selv om det skranter bakover. Vålerenga er likevel et lag som er flinke til å stikke kjepper i hjulene for topplagene, og er mer "til å stole på" mot de bedre lagene. RBK kommer til å valse over Lyn, og Molde kommer slettes ikke nærmere denne runden, snarere tvert i mot.
RBK tar med andre ord 6, 7 eller 9 poeng resten av måneden.
Molde tar neppe mer enn 6, antakelig tar de færre.
Personlig tipper jeg at avstanden mellom lagene er åtte eller ti poeng idet vi snur kalenderbladet til september og RBK stadig har en hengekamp til gode. Landslagspause blir det også da. |
So far so good, velkommen september!  |
|
| Back to top |
|
 |
kilik Junior
|
Posted: 31.08.2009 23:14 Post subject: |
|
|
| Tror vi nå får en liten knekk etter rekord og greier. Tipper vi står med 55 poeng og Molde med 53 poeng etter kampen i Molde (runde 26 for begge lag). Vi drar det uansett i land til slutt, men det blir jevnt. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 01.09.2009 00:53 Post subject: |
|
|
Hvis vi tar ett poeng på fire kamper nå (Stabæk borte, Sandefjord hjemme, Tromsø hjemme og Molde borte) så kvalifiserer ikke akkurat det som en liten knekk, det er definitivt en stor knekk for et lag som er like godt borte som hjemme så langt.
Personlig tror jeg vi tar sju poeng på de tre neste (U mot Tromsø hjemme).
Molde skal altså vinne samtlige (Godset hjemme, Tromsø borte og Rosenborg hjemme). Jeg tror det blir en seier og ett tap i de to første.
Da er altså utgangspunktet for kampen på Aker Stadion at Rosenborg leder tabellen med 61 poeng, mens Molde er nummer to med 47. I den situasjonen tipper jeg på en borteseier, da har vi 64 poeng mot Moldes 47, og game over. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 01.09.2009 16:17 Post subject: |
|
|
Gullkampen er vel nå ikke så mye mer å diskutere. Akkurat når den blir endelig avgjort er jo et slags spenningsmoment, men om det blir mot Tromsø, Molde eller Start får vi vente og se.
Sist uke fikk jeg en PM med forespørsel om å se litt på bunnstriden også. Fallhøyden er enorm etter gullkamp-kommentaren, men det er jo bunnstriden som nå blir mest spennende. Jeg tar det som en utfordring, selv om jeg følte meg noe sikrere og hadde mange færre momenter å ta hensyn til i gullkampen.
Og dette blir bare et forumsinnlegg, siden det kanskje ikke er superrelevant i forhold til RBKWebs misjon.
1. Hvor mange poeng trengs for å være sikker på å unngå nedrykk? Det er første vanskelige spørsmål. Ett poeng i snitt per kamp er en grei tommelfingerregel, men vi har sett at det enkelte sesonger har vært i minste laget faktisk. I verste fall for lagene i bunnen så trengs det over 33 poeng. Antakelig blir vel kvalikgrensen 31-33 poeng.
2. Hvordan påvirker kampoppsettet bunnstriden? Nja, i litt mindre grad enn folk flest tror er min mening. Men litt betyr det jo. Noe jeg vil komme litt tilbake til.
3. Hva har overgangsvinduet å si? I enkelte tilfeller en god del, slik også trenerskifter til dels har hatt tidligere. Det greie med årets sesong er at til tross for utvidelsen er tallet på kamper fra overgangsvinduet og inn omtrent det samme som før. Det er stort sett alltid 6-8 kamper igjen fra 1. september og ut sesongen.
4. I hvor stor grad skjer det store endringer i bunnen? Det er sjelden de helt radikale endringene skjer, selv om det unntaksvis hender at de lagene som er i nedrykksposisjon på denne tida bytter plass med helt andre. Men det er mer unntaket enn regelen.
Nå er det forholdsvis mange lag som er innblandet i bunnstriden i år, slik det har for vane å være. Jeg tror jeg vil sette grensen for lagene som kan regnes med i nedrykksstriden på Vålerenga og nedover. Tromsø og Sandefjord rykker ikke ned, og havner heller ikke i kvalifiseringsspill.
Vålerenga er bare ett poeng bak, men har en grusom rekke kamper foruten seieren mot Molde sist, og står overfor tre vanskelige kamper nærmest. Så de kan ikke regnes bort før etter de tre oppgjørene i hvert fall.
Det som gjentar seg år etter år er at bunnlagene har en egen evne til å ta ganske mange poeng i sluttfasen. Det finnes enkeltunntak, men at to lag i bunnen skulle plukke nada poeng resten av sesongen er høyst usannsynlig. Det ene poenget bunnlagene gjerne har i snitt med sju kamper igjen av sesongen er svært ofte høyere for de resterende kampene. Enkelte år tar flere av bunnlagene veldig mange poeng i sluttfasen i forhold til hva de har tatt tidligere i sesongen. De siste to årene har ingen av de fem nederste på tabellen med sju runder igjen tatt mindre enn sju poeng påp disse kampene.
Nettopp dette poenget blir dessverre Lyns bane i år. Lyn kommer etter alt å dømme til å ta en del poeng resten av sesongen, men kommer til å være "uheldig" med resultatene i de andre oppgjørene, slik at de ikke kommer noe særlig nærmere selv om de ikke avslutter så verst.
At Lyn skal berge plassen er helt usannsynlig, uten at jeg tror folk sier det er noe oppsiktsvekkende i den konklusjonen. Jeg frykter at Lyn også renner rett gjennom 1. divisjon neste år - men den vurderingen kan vi ta litt senere.
Dermed står vi igjen med FFK, Godset, Glimt, Aafk, LSK og VIF som skal kjempe om å unngå den andre nedrykksplassen og kvalikplassen.
Kvalikplassen er for øvrig mer utsatt i år enn tidligere, fordi elitelaget får to muligheter til å rykke ned gjennom den nye ordningen.
Hvordan vil så fortsettelsen arte seg?
Stillingen nå er VIF 28, LSK 26, Aafk 24, Glimt 24, Godset 23, FFK 22 og Lyn 16.
Jeg tror ikke jeg skal gå riktig så i detalj på hver enkelt kamp her som i gullkommentaren. Det er veldig mange flere ting å forholde seg til, og da blir enkeltresultater vanskelig å forutsi. Istedet vil jeg se litt overordnet på noen flere runder sammen.
Man kan si hva man vil om Nordlies inntreden i FFK, men jeg tror det kommer til å gi dem et (kortvarig) løft. Interessant, siden de er verst stilt av de som reelt sett kjemper mot nedrykk. Et par interessante signeringer gjør også at FFK har gode forutsetninger framover. Nivået fra i fjor ligger nok latent et sted i laget, og vi har sett eksempler på at lag med potensial har kommet seg når det drar seg til. RBK fra 2005 inkludert, som var virkelig ille ute med fem kamper igjen. Nordlie er flink til å trykke på de rette knappene, og klare enkle beskjeder er det FFK trenger akkurat nå.
Resten av september har FFK kamper mot VIF hjemme, Godset borte og LSK hjemme. Jeg tror på stor poengfangst i disse kampene. VIF ned på jorda igjen etter Molde-kampen, Godset normalt sterke hjemme og blir en småvanskelig nøtt, men samtidig har Godset innimellom evnen til å spille mye dårligere mot dårlige lag hjemme enn mot de bedre lagene hvor de henter fram mye ekstra i Drammen.
Godset har denne FFK-kampen da, men kan ikke regne med poeng i noen av de to bortekampene mot Molde og Stabæk. Maks tre poeng i mine øyne. Mest tro på 0 eller 1 poeng.
Glimt viser tegn til bedring, så fremt de klarer å holde noenlunde rent bakover. Det synkende skipet Start er en perfekt motstander om to uker, LSK på Åråsen er verre, mens Vålerenga hjemme igjen er en ny fin høstmotstander. Grei nok poengfangst vil jeg tro. Garantert tre, kanskje seks poeng.
Aalesund er så uheldige å møte Lyn i neste kamp. Et Lyn som kommer til å ta en del poeng på slutten, men som nevnt ovenfor likevel ikke komme seg på rett side av streken. Hjemmekamp mot Brann og bortekamp mot Viking høres heller ikke lovende ut, selv om dette er rimelig åpne saker. Høres ut som tre-fire poeng.
LSK har bortekamper mot Odd og FFK samt hjemmekamp mot Glimt. Har vanskelig for å se poengfangst i bortekampene, men hjemme mot Glimt tar de nok poeng, trolig tre.
VIF med FFK borte, Lyn hjemme og Glimt borte. Jeg tror ikke Molde-kampen nødvendigvis var noe stort vendepunkt, og dette blir vanskelige kamper alle tre. Lyn slår de jo aldri, og de to andre er kommentert tidligere. Ett til tre poeng.
Lyn kaprer nok poeng både mot Aalesund og Vålerenga, og kanskje mot Tromsø. Fire til sju poeng bør det kunne bli.
Ved utgangen av september med 26 spilte kamper vil Tromsø og Sandefjord stort sett ha de poengene de trenger for å berge.
Det er fortsatt jevnt i bunnen, men FFK er på rett side av streken. Godset er under streken, med Lyn litt i ryggen på seg. Sånn omtrentelig har jeg satt VIF 31, FFK og LSK 29, Glimt 28, Aafk 27, Godset 24 og Lyn 22.
Vålerenga berger nok plassen med seier mot Viking i begynnelsen av oktober. Viking er svake og er da på alle måter i et ingenmannsland på tabellen. Resten av sesongen blir lite interessant for Vålerenga, som surfer greit inn med fire til seks poeng mot Sandefjord og Start helt til slutt.
FFK har tre småvanskelige kamper i oktober, mot Stabæk borte, Odd hjemme og Molde hjemme. Men de klarer nok å kludre det til for ett av de medaljejagende lagene. Dessuten har de Lyn i siste serierunde på Ullevaal, som dersom FFK absolutt må vinne den kampen kommer til å gjøre. Lag rykker ikke ned med stil, og Lyn kan gå på 0-5 der hvis FFK trenger seier for å være helt sikker.
LSK kommer nok langt på vei mot ny kontrakt i hjemmekampen mot Lyn først i oktober. Sandefjord borte blir verre, men Brann hjemme i nest siste runde er greie poeng dersom LSK trenger det. Da blir avslutningskampen mot Molde av mindre betydning, hvor Molde får leke seg litt og få sine medaljer etterpå.
Glimt innleder oktober borte mot Godset, noe som kan bli trøblete. Tromsø-kampen hjemme bør de ha greie muligheter til å vinne. Borte mot Stabæk taper de nok, og da kan den siste kampen hjemme mot Odd bli en skikkelig rysare.
Aafk har bortsett fra RBK borte ganske åpne affærer i oktober, og hva som blir enklest av Sandefjord hjemme og Start borte er jeg ikke sikker på. Men de vinner vel en og taper en tenker jeg. Serieavslutningen spilles hjemme mot Godset...
Godset tar nok Glimt hjemme, Lyn borte er en tja-kamp, Viking hjemme en ny god mulighet, og så avslutter de altså mot Aalesund...
Lyn, som jeg tror har fått litt kontakt før oktober, kommer til å slite på Åråsen, før de får denne tja-kampen mot Godset. Men så taper de mot Odd borte, og da er nok nedrykket klart uansett. Dermed blir den siste kampen ubetydelig for Lyn, som enten får fulle tribuner av folk fra plankebyen hvis FFK må vinne avslutningen, eller det blir årets laveste publikumstall i eliteserien og en helt ubetydelig kamp. Som de antakelig taper uansett, med mange mål hvis FFK må vinne.
Foran siste runde vil i mine øyne stillingen likne noe ala:
Vålerenga 37, LSK 35, Glimt og FFK 31 (Glimt med mye dårligere målforskjell), Godset og Aafk 30 (sistnevnte med mye dårligere målforskjell) og Lyn med 25 poeng.
Glimt har det i egne hender, men møter Odd som nok stadig er i medaljekampen. Aalesund og Godset kan kanskje møtes i en ren kamp om å unngå nedrykk. FFK kan muligens havne i kvalik på målforskjell med uavgjort i Ålesund, men som sagt har de Lyn borte i avslutningen og vinner veldig greit.
Jeg frykter at Glimt ikke klarer å vinne mot Odd. Hvis det ovenstående skulle stemme kan uavgjort i Ålesund i teorien bety fire lag på 31 poeng, men Aalesund vinner nok fordi de selv ikke kommer på trygg plass uten tre poeng.
Veldig mange kamper og momenter i bunnstriden som man skjønner, og alt kommer ikke til å stemme. Det kan like gjerne bli riv ruskende galt. Men mine vurderinger tilsier at Godset rykker ned sammen med Lyn, mens Glimt havner i kvalifisering.
Tett og jevnt akkurat rundt streken er jeg rimelig sikker på at det blir. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 01.09.2009 18:08 Post subject: |
|
|
Drømmen er om en av Lillestrøm eller Vålerenga rykker ned. Håper også Glimt holder seg fordi det som regel er 3 sikkre poeng. Aalesund har en publikumsoppsluttning som gjør at dem fortjener å være i vår øverste divisjon. Godset er et lag stort sett bestående av gamle helter og spennede ungutter. Liker også Deila som trener og synes han gjør en veldig god jobb når en tar resurssene i betraktning. Kommer til å være en sterk kandidat for Viking jobben den dagen Rössler får sparken. Fredrikstad kan gjerne rykke ned for min del med sin arrogante ledelse og en uforskamet skam og tendens til å rane til seg poeng mot oss. Er heller ikke spesielt begeistret for Tom Nordlie og synes dem har få spennede spillere, jeg synes også Rosenborg kan ta over Borges.
HÃ¥per:
Lillestrøm, Vålerenga rykker ned i sammen med Lyn.
Tror:
Lyn, Aalesund og Glimt er dem som ligger dårligst ann, når sesongen er slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |