English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Lerkendal stadion
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 135, 136, 137  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
1r9b1k7
Veteran

PostPosted: 26.08.2009 19:09    Post subject: Reply with quote

Vil ikke ha bare provisoria

Quote:
Finansiering er nøkkelordet fordi NFF bare ønsker å søke om statsstøtte til bygging av provisoria. Mens Viking og Lillestrøm ønsker å satse på delvis permanent utbygging, har Rosenborg foreløpig lagt opp til stort sett midlertidige tribuner, som etter EM skal demonteres og flyttes til andre anlegg. Dermed slipper klubben unna de største kostnadene.

Så NFF støtter det hodeløse prosjektet LSK har, og liker ikke måten RBK tenker på?[/b]
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 26.08.2009 19:16    Post subject: Reply with quote

Både LSK og Viking vil ta på seg store deler av kostnadene. Det vil tilsynelatende ikke RBK.

Føler generelt at det er på høy tid at RBK begynner å ta medlemmene med i diskusjonene rundt løsninger. Syns det er merkelig at ikke medlemsmøtet på tirsdag så langt har EM på agendaen - få timer etter kostnadene er offentliggjorte.

Har som dere ser, fått tak i bedre utgave av den siste skissen:

I VG-utgaven i juni var det tilsynelatende kladdet på mer gjenbygging i hjørnene:

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
1r9b1k7
Veteran

PostPosted: 26.08.2009 20:02    Post subject: Reply with quote

Så både Viking og LSK som klubber vil ta på seg store deler av kostnadene.
Hvor skal disse pengene komme fra?
Da burde vel RBK klart noe av det samme eller?
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 26.08.2009 20:22    Post subject: Reply with quote

Er det urealistisk å håpe på at de nåværende tribunene blir til èn enhet - altså en enkel etasje? Kan vel ikke bli så veldig fint med sju rader, også to store tribuner oppå der? Spesiellt Adressa bør bygges om slik at Kjernen får plass til å vokse uten å bli separert av VIP-en.

Hele opplegget med opp- og nedbygging høres ut som resultatløst etter EM. Isåfall håper jeg hele opplegget går på trynet så vi ikke får statsstøtte. Fire-fem kamper mellom Skottland og Polen er lite verdt sammenliknet med et flott stadion i fremtiden.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 27.08.2009 08:32    Post subject: Reply with quote

Det virker som Skutle synes det er mer vikitg å ha flust av markedsarbeidere og materialforvaltere som ikke skaper verdier enn å ha ne riktig fin løsning på stadionproblemet når det gjelder EM.

Disse bakgårdsklubbløsningene er ikke et EM verdig.
Back to top
KBR
Junior

PostPosted: 27.08.2009 08:46    Post subject: Reply with quote

1r9b1k7 wrote:
Vil ikke ha bare provisoria

Quote:
Finansiering er nøkkelordet fordi NFF bare ønsker å søke om statsstøtte til bygging av provisoria. Mens Viking og Lillestrøm ønsker å satse på delvis permanent utbygging, har Rosenborg foreløpig lagt opp til stort sett midlertidige tribuner, som etter EM skal demonteres og flyttes til andre anlegg. Dermed slipper klubben unna de største kostnadene.

Så NFF støtter det hodeløse prosjektet LSK har, og liker ikke måten RBK tenker på?[/b]

Ja, selvsagt. Gjør ikke du? Rema1000 EM på Lerkendal blir jo stas. Mener at det var en feil å la Trondheim bli arrangørby, når Braan tilbød seg å bygge et nytt stadion. Med det lappverket RBK planlegger, tror jeg sjansene til å få arrangementet blir minimale og skulle vi få det blir det flaut for oss RBK supportere å ønske Europa velkommen til stilasstadionet Lerkendal.

Hva er forresten hodeløst med planene til LSK og Viking? Synes de virker både fornuftige og spennende.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 27.08.2009 09:26    Post subject: Reply with quote

Skutle har jo helt rett i at det er lite poeng i å sitte her med permanente 30.000 plasser.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
KBR
Junior

PostPosted: 27.08.2009 10:39    Post subject: Reply with quote

Det er jeg helt enig i, men noe kan jo gjøres permanent, f.eks. tette hjørner. I tillegg må det være mulig å bygge den midlertidige delen slik at det ser ut som et permanent stadion. Utseendet på Lerkendal vil faktisk prege flere 100 millioner europeere sitt syn på Trondheim og Norge.

Det virker på meg som om Trondheim har holdningen at staten skal betale hele gildet og selv er vi ikke en gang villig til å utbedre stadionet permanent.
Back to top
martibs
Veteran

PostPosted: 27.08.2009 11:50    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Skutle har jo helt rett i at det er lite poeng i å sitte her med permanente 30.000 plasser.

Ja, og nettopp derfor har ikke Trondheim (eller resten av Norge også, forsåvidt) noe i EM å gjøre.
Back to top
toki
Veteran

PostPosted: 27.08.2009 22:43    Post subject: Reply with quote

Jeg synes man godt kan sitte igjen med 26 000+ etter et EM, og klarer man ikke å få flere enn rundt 15 000 på de dårligst besøkte seriekampene synes ikke jeg det er noen krise. Derimot kan man på toppkamper og 16. mai få plass til 5000 flere.

Problemet med en utvidelse av stadion, er vel hvordan den er utformet i per i dag. Skutle sa vel for ikke så lenge siden noe om at man kunne gjort ting annerledes. Hovedproblemet er vel kanskje at tribunene er lite "kompakte" og at de er ganske høye(store) tribuner i forhold til kapasiteten. Ser man på Brann Stadion er det motsatt. Når det gjelder spørsmål om å tette hjørnene har det vel alltid vært snakk om nok luft/sollys til matta, men om dette har endret seg med de nye "drivhusene" vet jeg ikke.
dalla
Rutinert

PostPosted: 29.08.2009 01:04    Post subject: Reply with quote

Blir lei meg når jeg ser skissene til nye lerkendal...

Makan til stygg stadio skal man lete lenge etter....

Bygg igjen hjørnene så er jeg fornøyd.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 29.08.2009 01:11    Post subject: Reply with quote

Nå skal man ikke legge så mye vekt på gloss og farger som er brukt i skissen, men det ser jo langt bedre ut enn nå uten stolper. Det ser ut til at de ikke vil øke etasjeantallet også.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.09.2009 13:11    Post subject: Reply with quote

Giske frykter et EM fort kan bli for dyrt for det må store investeringer til i forbindelse med mesterskapet.

- Det er avhengig av hvordan man har tenkt finansieringen av de store stadionene som trengs. Hvis dette er noe de største eliteserieklubbene faktisk trenger selv, kan det lettere forsvares enn om det er svære engangsutgifter for et 14 dagers arrangement, sier kulturministeren.

Les mer: Giske forventer gjennomarbeidet søknad
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.09.2009 15:40    Post subject: Reply with quote

Rapporten - se "fysiske" sider 25 og 47:

Utgangspunkt: 643M
Høy usikkerhet (25 %): 771M
Høy usikkerhet (25 %): 804M'

Dyrt, ja.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.09.2009 15:46    Post subject: Reply with quote

- Det er ikke dyrere å bygge midlertidig enn permanent, men det er dyrt å rive. At du bygger opp for å bruke det bare en gang betyr at det blir en engangskostnad. Det er ikke en kjempeløsning, men vi har en stadion som tar 22 000 og for å klare kravet må vi opp i over 30 000. Men vi har ikke behov for 30 000, slår Nils Skutle fast overfor rbkweb.no.

Les mer: EM-utbygging koster 800 mill.
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 02.09.2009 15:48    Post subject: Reply with quote

Vi sitter jo ikke igjen med en skit sjøl etterpå.. Nei, dropp hele EM.
Back to top
Stano_11
Veteran

PostPosted: 02.09.2009 15:55    Post subject: Reply with quote

Så Rosenborg har forkasta en permanent utbygging for lang lang tid fremover da? Mener å ha hørt Skutle sagt at de vurderte å bygge ut Lerkendal til 26 000 tilskuere. Men dette blir det tydeligvis ikke noe av da.
Back to top
Erlendr
Veteran

PostPosted: 02.09.2009 16:12    Post subject: Reply with quote

Ikke noe poeng i å bygge ut så lenge man har problemer med å fylle den eksisterende størrelsen. Når det er sagt så er 2016 langt frem i tid, og ting kan forandre seg slik at man evt ikke trenger å rive alt.
Back to top
Stano_11
Veteran

PostPosted: 02.09.2009 16:20    Post subject: Reply with quote

Ja det er langt fram i tid og hva hvis tilskuertallene da viser flere år med et gjennomsnitt på 20 000 tilskuere? Hvis Rosenborg da skulle bestemme seg for at de vil utvide til permanent 26 000 tilskuere, vil de da måtte betale tilbake endel av pengene. Og vil de seksjonene de planlegger å sette opp også kunne brukes permanenet?

Adidas tribunen vil få et stolpefritt tak. Det taket vil da bli stående permanent? Og hva med takene til de andre 3 tribunene etter et evt EM? Vil de gå tilbake til stolpetak?
Back to top
toki
Veteran

PostPosted: 02.09.2009 17:02    Post subject: Reply with quote

Er det dyrere å beholde en kapasistet på 27 000 etter EM, enn det er å "rive ned" til dagens kapasitet?

Hadde virkelig håpet at de ville gå for en større stadion etter EM, og hvis de noen gang håper å få et gjennomsnitt på 20 000 (eller mer) er det nok betydelig enklere med en større stadion enn i dag.

Skuffet. Tommel'n ned
robinla
Veteran

PostPosted: 02.09.2009 17:03    Post subject: Reply with quote

Det optimale hadde vel, om mulig, vært å beholde takene fra de tre tribunene slik at man kan evt utvide etterhvert som behovet kommer. Hvordan det eventuelt vil kunne se ut ønsker jeg ikke å spekulere i, men det ville iallfall vært tragisk om man skulle gå tilbake til stolper igjen.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 02.09.2009 17:20    Post subject: Reply with quote

toki wrote:

Hadde virkelig håpet at de ville gå for en større stadion etter EM, og hvis de noen gang håper å få et gjennomsnitt på 20 000 (eller mer) er det nok betydelig enklere med en større stadion enn i dag.

Det tror jeg faktisk ikke. Det beste er å ha et stadion tilpasset den størrelsen man antar man trenger. En stadion på 30.000 hvor 10.000 seter står tomme hver gang gir dårligere reklameeffekt enn et stadion som ser fullsatt ut.

Det nevnte jeg også i forbindelse med publikumsdiskusjonene tidligere i år. Det å faktisk ha rift om billettene til enkelte kamper gir økt fokus og større lyst til å gå på kamp. Folk tror jeg også er mer tilbøyelig til å gå på kamp hvis de sitter tett i tett med andre publikummere istedet for å sitte på en rad eller et felt for seg selv. Da er jo selve vitsen med å gå på kamp for kjenne stemningen borte.

Aalesund har klart å bygge et stadion som er utrolig godt tilpasset publikumstilstrømningen sin. Nettopp derfor tror jeg også de har klart å trekke så mange publikummere. Hadde de hatt 20.000 plasser tror jeg faktisk mange flere kamper hadde hatt færre tilskuere enn i dag.

Det blir rett og slett litt identitetsløst når stadion ikke harmonerer med den vanlige publikumsoppslutningen. Greit nok at man kanskje kunne trukket 25.000-30.000 på 16. mai-kampene på Lerkendal hvis kapasiteten hadde vært der, men de andre kampene i sesongen ville vært mindre attraktive hvis det alltid var en drøss med ledige seter.

Historisk sett har RBK trukket mellom 8.000 og 13.000 tilskuere på kampene de aller fleste årene mellom 1967 og 2000. Så har man i takt med økt fokus på TV og bedre fasiliteter klart å øke tallet til nærmere 20.000. Imidlertid er det i mine øyne mye som tilsier at toppen er nådd innenfor et 20-årsperspektiv. Jeg klarer ikke å se at norsk fotball som produkt vil være attraktivt nok til å trekke over 20.000 tilskuere i snitt på Lerkendal de neste 10-15 årene. Det er naturligvis vanskelig å fastslå, men fotball har alltid vært populært i Trondheim og at man plutselig skal stabilisere seg på et nivå som er himmelhøyt over snittet fra de siste 30-40 årene klarer jeg ikke helt å se.
Back to top
h b
Veteran

PostPosted: 02.09.2009 20:17    Post subject: Reply with quote

er ikke dette bare taktikk for å få staten til å betale regninga da, så velger man å beholde utbygginga permanent etterpå uansett ??
2mas
Sjef

PostPosted: 02.09.2009 23:01    Post subject: Reply with quote

Har ikke satt meg inn i det, men det ryktes at nettopp så har skjedd i Østerrike og Sveits, hvor flere anlegg fortsatt ikke er bygd ned fordi man krangler om hvem som skal betale.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2009 23:03    Post subject: Reply with quote

Vil ikke nytt stolpefritt tak telles som utvikling av stadion? RBK må vel i så fall betale for dette.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 135, 136, 137  Next
Page 91 of 137

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb