English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Makedonia - Norge
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
senador
Legende

PostPosted: 09.06.2009 10:11    Post subject: Reply with quote

Hovedproblemet til Norsk fotball ligger på aldersbestemt nivå. Mange av lagene er fornøyd med å vinne for enhver pris.

Jeg husker selv da jeg spilte kamper i 15-18års alderen. Jeg husker spesielt en kamp mot KIL/Hemne på bortebane. Vi tapte mot et "godt" lag, men spillet var enkelt, store spillere som kunne mæle ballen så langt opp på en tung og rask spiss. Det var det "fine" spillet og man finner det overalt, spesielt i bygde-Norge. Det sparkes fotball og å vinne betyr alt.

KIL/Hemne fikk kjempe skryt for hvor gode de var den gangen, men spillet i seg selv var begredelig enkelt. Man skaper ikke teknikk og gode fotballspillere med slik fotball.

Så lenge denne "Frostafotballen" fortsetter så vil landslaget og våre spillere være for dårlig. Vi så det mot Makedonia, de har et bedre teknisk register og det er mildt sagt pinlig.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKalle
Rutinert

PostPosted: 09.06.2009 10:18    Post subject: Reply with quote

Mye av Keenoirs inlegg er jo rimelig sant, men jeg fortsatt synes det er utgangspunkt til hele resonnement som ikke er helt korrekt.

Har du en 12-åring som likner, f.eks. Karadas eller Flo, skal du trene ham slik at han kan utvikle sine BESTE ferdigheter (hodespill og duell-styrke], eller skal du kaste mange dager/uker/måneder bort for å lære ham dribbling og andre tekniske detaljer han IKKE er like god i, og som aldri skal komme til å mestre?

Store talenter er sjeldne, og enda mer sjeldne i et land som har vært påvirket av gammeldags engelsk fotball, og som "produserer" høye og store mennesker.

Var Messi 188cm og 85kg, tror du han kunne ha vært like god med ballen?

Vi kan legge skylden på Drillo, på mentalitet, på trening, på jurnalister, på publikum etc...

men når de fleste spillerne har banana-fot, og kan bare løpe eller duellere med albuene, finnes det INGEN trener som kan forvandle dem til tekniske vidundere.

Square peg, round hole...

Last edited by RBKalle on 09.06.2009 10:20; edited 1 time in total
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 09.06.2009 10:19    Post subject: Reply with quote

Hehe ja, jeg husker disse bortekampene mot lagene fra distriktet, der gjennomsnittshøyden var ti cm over vår, og gjennomsnittsvekta var femten kilo over. Det var tap i åtte av ti det, gitt Smile
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.06.2009 10:52    Post subject: Reply with quote

Vil bare poengtere Loki at det ikke er mitt innlegg ,men noe jeg fant på VGD og som er nærme mine egne synspunkter. Det med å ta hensyn til det individuelle forutsetningene er riktig ,men det er også et spørsmål om hvilke individer en skal dyrke. Det er riktig at råmatrialet ofte er for dårlig ,men jeg mener denne organiseringsholdningen og vinne for enhver pris holdningen er skadelig når det brukes på 5 - 6 opptil 16 - 17 åringer for fotball er i utgangspunktet for det aller fleste en lek.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Page 5 of 5

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb