English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Makedonia - Norge
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
davus
Rutinert

PostPosted: 06.06.2009 18:51    Post subject: Reply with quote

Jeg fryder meg. Synd Makedonia ikke vandt. Hadde de fortjent.
Uansett skulle vi hatt straffe til sist. Tilbakespil etterpå var det sandelig også.
Shitkamp, shitdommer, shit-shit.
toki
Veteran

PostPosted: 06.06.2009 18:51    Post subject: Reply with quote

Hadde et lite håp om seier - men, nei.
Gadd ikke å se hele kampen en gang, og er vel lenge siden jeg har sett en hel også. Selv om de nå har enda mindre sjangs på VM, så klarer jeg ikke å bli særlig skuffet. Jeg kjenner det litt, men det går fort over. Det er ikke den samme følelsen som om det var Rosenborg som leverte et dårlig resultat, det kjennes ikke i hjertet og jeg tror jeg også får sove i natt.

og dommern ja, hva skal en si, trodde de sluttet med slikt i Italia, og rart at Makedonia bruker penger på det, all den tid de sikkert kunne klart seg uten...
doris
Veteran

PostPosted: 06.06.2009 18:54    Post subject: Reply with quote

Trist å konstatere at Drillo-effekten varte i en kamp. Etter kampen mot Tyskland har det gått rett i dass med det meste, inkludert dagens elendige kamp.
Back to top
View user's profile Send private message
SverreBrandhaug
Rutinert

PostPosted: 06.06.2009 19:13    Post subject: Reply with quote

Sølve wrote:
SverreBrandhaug wrote:
Norge har absolutt ingenting å gjøre i et slutt-spill uansett. De er for dårlige.

Det der var ein fantastisk original kommentar, du.

Men kampen var dårleg, ja...

He he, mulig det ja, men det var min umiddelbare reaksjon etter å ha lidd meg gjennom nok en nedtur med landslaget. De presterer ALDRI når det virkelig gjelder..dessverre.
gm
Veteran

PostPosted: 06.06.2009 19:26    Post subject: Reply with quote

Får håpe vi taper 13-0 mot Nederland, slik at vi blir kvitt denne idioten for godt. Sender ikke opp folk på slutten da vi er nødt til å ha scoring. Latterlig.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 06.06.2009 21:11    Post subject: Reply with quote

Det var akkurat som det manglet en spillertype der utpå, kanskje en som har masse løpskraft og er flink til å løpe seg inn i de rommene som fins. En med fart nok til å komme seg i nærheten av Carew i duellene, og som har driv til å skape ubalanse med og uten ball. En som har for vane å komme seg til sjanser når han spiller.

Morten Berre?
Back to top
KFF_RBK
Rutinert

PostPosted: 06.06.2009 21:29    Post subject: Reply with quote

Vad jag inte förstår är varför backlinjen ska ligga så fruktansvärt lågt? Det skapar ju värdens största mellanrum när alla mittfältarna springer upp! Okej att man utgår från att ha en låg backlinje men om Norge har bollen och biter sig fast där uppe ska de ffs följa med en liten bit i alla fall.
Back to top
jadda
Veteran

PostPosted: 06.06.2009 21:40    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Det var akkurat som det manglet en spillertype der utpå, kanskje en som har masse løpskraft og er flink til å løpe seg inn i de rommene som fins. En med fart nok til å komme seg i nærheten av Carew i duellene, og som har driv til å skape ubalanse med og uten ball. En som har for vane å komme seg til sjanser når han spiller.

Morten Berre?

Legger til grunn at det der BERRE var kødd, hvis ikke har du et problem.

Tettey er vel en slik type for tiden. Hadde garantert ikke gjort seg bort i forhold til Ciljan ihvertfall.
Back to top
julegrisen
Rutinert

PostPosted: 06.06.2009 22:18    Post subject: Reply with quote

Norge i VM hadde vært en fornærmelse mot god fotball og dit skal vi ikke. I denne kampen fikk vi se kalkulert feighet for å å få et mål og vinne, noe som heldigvis ikke skjedde. Nå må standarden ift. offensiv fotball på banen igjen her i landet. De beste spillerne fra Nisselandet ute i Europa for tiden er forsvarsspillere . Jeg skulle heller sett at de beste spillerne fra Norge utenlands var de offensive spillertypene. Da ser jeg bort ifra Carew som er et "monster" som passer som targetman for de nest beste engelske klubbene. Hva med Tarik og Nevland for en gangs skyld ?
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 06.06.2009 22:32    Post subject: Reply with quote

jadda wrote:
zaphod81 wrote:

Morten Berre?

Legger til grunn at det der BERRE var kødd, hvis ikke har du et problem.

Tettey er vel en slik type for tiden. Hadde garantert ikke gjort seg bort i forhold til Ciljan ihvertfall.

jadda: ironifilter.

prøver igjen: Raymond Kvisvik?
Back to top
RBKalle
Rutinert

PostPosted: 06.06.2009 22:53    Post subject: Reply with quote

Men ærlig talt...

jeg synes DETTE er nivået norsk fotball kan prestere i øyeblikket.

Det er kanskje på tida det demrer for oss (og for media) at Norges "beste" spillere ikke er så gode som de pleide å være (hvis de egentlig var noen gang).

Semb, Hareide, Drillo... vi kan bytte så mange sjefer som vi vil, men hvis spillerne er middelmådige og ikke holder med i internasjonal sammenheng, INGEN kan komme opp med Løsninga.

Trist å si, og å se, men "spille feig og kjedelig" er det eneste valg Norge har, spesielt på bortebana.

Landslaget mangler offensive ferdigheter og må da satse på Carew og samme gamle "lang ball+stussing".
Eller tror dere noen virkelig kan trille kula rundt forsvaret og skåre etter mange flotte one-touch pasninger?

Et lag som er svak i angrep MÃ… forsvare seg forsiktig, ellers blir det en rekke 0-1 tap...

Hellas ble Europamester med å skamløst spille verdens styggeste "catenaccio"...
Back to top
julegrisen
Rutinert

PostPosted: 06.06.2009 23:06    Post subject: Reply with quote

Hellas ble Europamestere med å spille "stygg"fotball, ja, men de greske spillerne hadde i tillegg spisskompetanse OG tekniske ferdigheter,,,,,noe det norske laget fullstendig mangler. Se på Whæler i forsvar som "mæler " ballen opp på tribunen i upressede situasjoner og får applaus fra studio for å spille safe....Jeg gremmes. Switchet over til U 21 i Toulouse turneringen og fikk se morsom og ofensiv fotball uten mæling.....Norge hadde tapt både mot Frankrike, Egypt og Argentinas U 21 lag.
God natt.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 07.06.2009 15:30    Post subject: Reply with quote

Hadde hjulpet å ikke sette sammen et lag av bunn-spillere fra tippeligaen og heller tatt ut Tettey.
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 08.06.2009 13:49    Post subject: Reply with quote

Denne kampen viste nok en gang hva vi får med Drillo som landslagstrener; få sjanser, ikke noe framdrift, svakt pasningsspill. Vi må ha noe mer konstruktivt å komme med av spillesystem viss Norge skal plukke poeng. Feil uttak av spillere er det også, savnet Helstad, Demi, Tettey og kanskje Strømstad. Måtte ledelsen i NFF snart trekke seg. Det neste blir vel Solbakken som ny landslagstrener. Bryt med mye av fortida, og start med noe nytt, Makedoniakampen manifisterte bare Drillos og NFFs utilstrekkelighet. Nå må vi få et landslag med sjel og sjarme så folk blir engasjert og glad i landslaget som egentlig skal være landets flaggskipp innen verdens viktigste idrett; fotball!
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 08.06.2009 13:51    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp! Fullstendig enig og med tap mot Nederland så kan vel en få en slutt på denne nostalgi trippen.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 08.06.2009 13:58    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Nå må vi få et landslag med sjel og sjarme så folk blir engasjert og glad i landslaget som egentlig skal være landets flaggskipp innen verdens viktigste idrett; fotball!

Det er Rosenborg som skal være landets flaggskip. Spør katalonerne om de bryr seg om landslaget. Dersom landslaget blir bra og får mye oppmerksomhet så vil det være i konkurranse med RBK, og det vil heller ikke være bra for RBK fordi norske spillere blir mer ettertraktet på transfermarkedet. For min del må gjerne BAMA få ha landslaget for seg selv.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 08.06.2009 19:19    Post subject: Reply with quote

- Makedonia-kampen var ikke så gæern

Drillo må ha fått feil video, eller ha ekstremt lave forventninger. Mannen er virkelig en stor hemsko for norsk fotball.
Back to top
RBKalle
Rutinert

PostPosted: 08.06.2009 23:12    Post subject: Reply with quote

Tja...

kan vi bare akseptere norsk fotball ikke har mye å tilby, og at generasjonsovergangen etter EM2000 har blitt skuffende?

Herregud, bare se på våre naboer, som har en del STØRRE profiler enn oss (med Zlatan som kunne enkelt danse forbi Norges hele forsvar], mens som sannsynligvis skal reise til Sør-Afrika som turister...

Jeg synes mange har altfor store forventninger på nåtids landslag og nekter å se den triste virkeligheten.

Vi kan ønske oss å ha med Norge så mye RBK som vi vil, men jeg tviler på at Demidov og Tettey kan snu landslaget på hodet.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 08.06.2009 23:16    Post subject: Reply with quote

Det er greit at spillematrialet ikke er bra ,men for øyeblikket så er landslaget sine prestasjoner til å sammenligne med land som Lichtenstein, Armenia, Island, osv. land som er betraktelig mindre enn oss uten noen som helst tradisjoner for gode resultater. At den nye generasjonen ikke har greid å leve opp til forgjengerene er Drillo og hans stil og den påvirkning på norsk fotball sterkt medskyldig. Resultatene på 90 tallet har kommet til en veldig høy pris og hvem vet kanskje vi kunne fått til gode resultater med en mer publikums og utviklingsvenlig også.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 08.06.2009 23:28    Post subject: Reply with quote

Det er greit at vi kanskje ikke har like mye å velge i nå som det vi hadde for ti år siden. Det kan jeg være enig i. Det jeg ikke kan være enig i er at dette skal være en unnskyldning for å ikke spille bedre mot lag som Makedonia, som på papiret ikke skal være oss overlegne på noen som helst måte. Det er også et land med færre innbyggere enn oss, og mindre materielle fotballressurser.

Drillo er en ulykke for norsk fotball både på kort og lang sikt. På kort sikt betyr det at landslaget ikke vil få det nødvendige løftet vi sårt hadde trengt etter et tiår uten å ha kvalifisert oss til et mesterskap.

På lengre sikt vil det bety at klubbfotballen ikke får de impulsene den sårt hadde trengt fra et landslag som forsøker å spille fotball, og ikke kun være en defensiv festning med tilfeldige offensive anslag som kan gi et bra resultat i ny og ne.

Jeg er også bekymret for den oppvoksende fotballgarden som får høre fra Drillo at vi aldri vil ha mulighet til å komme opp på det tekniske nivået de beste spillerne er på. Drillo uttalte nylig at vi kunne være på nivå om ti år, men at da hadde de beste blitt enda bedre.

Dette resonnementet greier jeg ikke å følge da det i utgangspunktet like gjerne kan dukke opp en ny Maradona i Norge som i Argentina, sett bort fra folketallet og et annet element vi faktisk kan gjøre noe med. Hvis vi får et større fokus på ballbesittelse og teknikk, samtidig som vi lar de beste få spille allerede fra ung alder, vil jeg tro at vi kan ha muligheter til å fostre langt bedre spillere i fremtiden.

Norge er jo faktisk et fotballand, mer enn et skiland. Og når en tsjekker kan bli verdens beste tekniker i klassisk langrenn, kan vel også en nordmann bli den nye Messi eller Ronaldo.

Men det må starte en plass, og punkt en er å få en landslagsledelse med en helt annen filosofi enn i dag.
Back to top
RBKalle
Rutinert

PostPosted: 08.06.2009 23:36    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
At den nye generasjonen ikke har greid å leve opp til forgjengerene er Drillo og hans stil og den påvirkning på norsk fotball sterkt medskyldig. Resultatene på 90 tallet har kommet til en veldig høy pris.

Hva mener du med dette?

90-tallet Storhetstid kom fordi mange gode spillere fikk sjansen til å spille i gode ligaer (f.o.f. EPL), mens RBK var imponerende i Mesterliga, og til og med andre norske lag hadde brukbare forestillinger i Europa.

Men de unge som skulle ta over var ikke like gode. End of story. Eller?

P.S. Mange større nasjoner har opplevd sine stygge nedturer... sånt er fotball.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.06.2009 00:05    Post subject: Reply with quote

Hva jeg mener med det er at istedenfor at motorikk, teknikk og fotballforståelse var fokus på treninger for yngre spillere så ble mange av disse trenerene inspirert av Drillo og fokuset istedenfor ble organisering, soneforsvar, lav risiko og overganger. En slik type spill hemmer selvsagt utviklingen av yngre spillere.
Back to top
RBKalle
Rutinert

PostPosted: 09.06.2009 00:44    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Hva jeg mener med det er at istedenfor at motorikk, teknikk og fotballforståelse var fokus på treninger for yngre spillere så ble mange av disse trenerene inspirert av Drillo og fokuset istedenfor ble organisering, soneforsvar, lav risiko og overganger. En slik type spill hemmer selvsagt utviklingen av yngre spillere.

Greit nok.

Men jeg synes dette kan være en "høna-eller-egget" situasjon.

Unge spillere har blitt ikke så gode fordi mange trenere satset på organisering/soneforsvar/lav risiko og kjedelig fotball, eller satset de på alt dette fordi unge spillere ikke var i stand til å gå en annen vei?

Det er mulig å ta 11 middelmådige og teknikk-fattige spillere og klare å skape et kompetent lag med en god struktur. Glem fantasi og "Joga Bonito", men noe kan vel gjøres med dem.

Men hvis du tar de samme 11 spillere og bestemmer deg at du vil skape et lag som kan spille strålende fotball, da skal du trenge masse tid, masse tålmodighet og enda mer flaks.

En som ikke kan passe eller skyte skal aldri bli en Cristiano Ronaldo... du kan jo jobbe med ham 24/7, men når naturlige ferdighetene ikke er der, da kan du IKKE lære dem.

Hvem som helst kan lære å spille "kjedelig" fotball, det dreier bare seg om hvor lang det skal ta før han blir så god som han kan.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.06.2009 09:32    Post subject: Reply with quote

Vil bare quote et innlegg fra VGD som er fantastisk bra skrevet og som etter min mening gir et veldig godt bilde på hvorfor norsk fotball er der dem er idag.

Skrevet av: Ollias

Quote:
Norge er midt i avgjørende kvallikkamper og i diverse blogger diskuteres det hva som er galt med Norge siden vi er så dårlige. Noen hevder Drillo ikke er god nok, i likhet med Hareide og Semb, andre mener at spillerne ikke er gode nok.

Vel, la meg tillate meg å være så arrogant å presentere sannheten: verken spillerne eller trenerne er gode nok pga vår forferdelige fotballkultur. Og den forferdelige fotballkulturen er det følgende som er skyld i (i uprioritert rekkefølge):

- Trenere på toppnivå som ikke forstår at deres syn påvirker trenere på lavere nivå.

- Trenere på lavt nivå som ikke skjønner at det er forskjell på hvordan voksne menn og barn spiller fotball.

- Trenere som bruker tid på innkast, headinger og løping i treningstiden.

- Supportere som kommer med mishagsytringer når en ving mislykkes i å passere en back for å komme til linjen, men som ikke gir beskjed når samme ving poler ballen inn 30 meter fra dødlinjen i håp om at tometersmannen på topp skal slå keeper i duell.

- Kommentatorer som velger å skryte av backen som sklitackler ballen ut til kast etter at vingen har passert 3 mann i løpet av et 40-metersløp, uten å kommentere den offensive prestasjonen.

- Mødre som skriker og hyler fra sidelinjen på at ballen "skal vekk", ballen "skal fremover", ballen "skal klarereres" og alt som innebærer risiko skal unngås.

- Alle som fremdyrker den overorganiserte fotballen.

- Trenere som spiller med strenge formasjoner.

- Fotballklubber som prioriterer å svi av kroner på lykkejegere i stedet for studieturer til nederlandske fotballakademier og påfølgende ungdomssatsing.

- Fotballsupportere som krever umiddelbar suksess og dermed ikke tillater klubbene å tenke på talentutvikling.

- Trenere som prioriterer å satse på treningsprodukter i stedet for naturlige talenter fordi de førstnevnte er flinkere til å løpe og utfør sine plikter.

- Trenere som bruker duellspillere på kanten i stedet for raske, tekniske spillere.

- Trenere som ikke ser forskjell på midtstoppere og spisser, som om jobben er likedan...noe den forsåvidt kanskje er i heade-ligaen vår.

- Baneansvarlige som ikke ser at gresset skal være kort og vått for at ballen skal spilles kjapt langs bakken på få touch.

- Homofobe supportere som synes benkpress er viktigere enn teknikkøvelser.

- Supportere/kommentatorer/såkalte eksperter som ikke klarer å se bak resultatene.

- Klubber og media som tror at fotball er så populært i seg selv at underholdningsverdien neglisjeres.

- Trenere som tror at to små raske spisser sammen ikke er forbudt, bare ansett som fyfy i Norge hvor man tror at man MÅ ha et fyrtårn som oppspillspunkt.

- Kommentatorer som Alsaker som alltid kommenterer at spilleren er "uheldig" i mottaket der det skal sies at han er rett og slett dårlig.

- Voksne som fremdyrker det organiserte spillet hvor dribleglade Kjartan får grei beskjed om å slutte å drible og alle skal være like gode.

Når Drillo ikke er imponert over verken Barcelona eller Nederland eller andre store lag så er det fordi han mener de kunne vært enda bedre med hans spillestil. Ergo sier Drillo at han ikke har gode nok spillere. Nå er det 18 år siden han overtok som landslagstrener og dagens unge talenter er vokst opp under en fotballkultur dypt inspirert av Drillo. At en ellers klok mann som Drillo ikke evner å se årsak/virkning-forholdene i norsk fotball er både skremmende og skuffende. Det er noe som heter at man høster som man sår, og i Norge sår man bortimot ingenting.

Folk må gjerne leve i troen på at Norge bare er en solid trener fra å igjen skulle delta i mesterskap. Selv ikke 4 år med Hiddink, Advocaat eller noen annen trenerkapasitet vil ha sjanse til å klare det, men kanskje 4 år med en slik trener ville lært treneren til Gloppens småguttelag at det finnes flere måter å spille fotball på. Kanskje det ville dreid eksperters og treneres vektlegging mot mer modig og offensiv fotball der man ikke fokuserer på antall feil, men på antall gode involveringer.

En dag jeg og en kamerat så på en eliteturnering for 14-åringer hvor en forsvarspiller som var feilvendt og litt presset av en angriper klarerte ballen til innkast. Kameraten min, som forøvrig dyrker den lekne tekniske fotballen, sa at det hadde han aldri gjort om de spilte på løkka... En veldig god observasjon synes jeg. La ungene få leke og komme seg ut av vanskelige situasjoner. Mestringsevnen er vesentlig for å lære, og ingen lærer noenting av å klinke ballen ut av banen, selv om sikkert noen mødre på linjen vil rose handlingen med klapp og tilrop...*sukk*
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 09.06.2009 10:08    Post subject: Reply with quote

Interessant innlegg, men kanskje litt på futsal-nazi-enden av spekteret. Det går jo an å spille attraktiv fotball selv om man øver på heading på treningene (selv Messi kan jo score mål på hodet iblant), og det er jo ikke utelukkende de små, raske og tekniske spillerne som kan utrette noe pent offensivt.

Hvis jeg skal gjette, så er innlegget skrevet av "dribleglade Kjartan" på 14 år, som antagelig har like mange pasninger som mislykkede dribleforsøk i løpet av ei trening.

Men en del gode poenger, det har han jo.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Page 4 of 5

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb