| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.02.2009 13:06 Post subject: |
|
|
| joko- wrote: | | Men da finner jeg det merkelig at du heller vil bruke Jamtfall enn å kjøpe inn Riise. |
Jeg har ALDRIG skrevet dette. Jeg har skrevet at vi allerede har en ving i Jamtfall i udgangspunktet vil jeg hellere have Strand/Skjelbred på højrekanten.
Når vi så har Strand, Skjelbred og Jamtfall som alle kan figurere på højrekanten er købet af Riise overflødigt da han i mine øjne ikke nævneværdigt forstærker.
Brug pengene hvor vi har brug for dem; PÃ¥ 1-2 spisser og en midtstopper. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.02.2009 13:10 Post subject: |
|
|
Hvem mener du da skal være offensivt midt, hvis Skjelbred skal på høyrekanten? Vi som argumenter for Riise gjør jo det fordi Sapara har blitt lovet klubbskifte om det dukker opp noe i sommer. Forvinner Sapara så må jo han erstattes, hullet kommer til å bli enormt om vi satser på Pelu/Jamtfall/Strand der. Det er jo ren idioti og ikke erstatte Sapara for heller å satse på de unge lovende i klubben, når klubben allerede har for stor overvekt av unge spillere.
Og det at Riise ikke er god nok, jeg tror dere overvurderer denne RBK stallen en smule..
Last edited by longns on 12.02.2009 13:13; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 12.02.2009 13:13 Post subject: |
|
|
Selv om Jamtfall ikke skulle slå igjennom i år, har vi også Konan Ya som kan spille både sentralt og til høyre i den offensive delen av midtbaneformasjonen vår. Slik sett syns jeg vi er bra dekt opp på midtbanen.
Er enig med Harald i at førsteprioritet må være spiss og midtstopper. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.02.2009 13:13 Post subject: |
|
|
Og jeg mener at Riise ikke er en god nok ertstatter og vi derfor skal finde en bedre spiller. Hvis ikke er Skjelbred det naturlige valg centralt, Olsen/Traore på venstre, Strand/Jamtfall/Pelu på højre forudsat at vi spiller 4-2-3-1.
Vi kan begynde at kigge efter en ertsatter til Sapara allerede nu, så det er godt muligt at finde spillere som er langt bedre end Riise når vi både kan kigge på spillere som kan spille centralt og som kant. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.02.2009 13:15 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: |
Vi kan begynde at kigge efter en ertsatter til Sapara allerede nu, så det er godt muligt at finde spillere som er langt bedre end Riise når vi både kan kigge på spillere som kan spille centralt og som kant. |
All erfaring tilsier det motsatte. En slik prosess vil ta flere år, før vi til slutt ender opp med en ukjent utlending.
Last edited by longns on 12.02.2009 13:16; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.02.2009 13:15 Post subject: |
|
|
| joko- wrote: | | På meg virker det som om noen er litt vel for opphengt i disse "storfiskene". Min holdning er at storfiskene får komme når storfiskene kommer, og mens vi venter må vi legge oss på et anstendig nivå (LES: Norsk landslagsklasse/Ypperste i TL). Med den logikken Harald viser til så vil troppen til Rosenborg sakte men sikkert bli mer middelmådig for hvert eneste år som går. Da hjelper det lite om det kommer en storfisk hvert 4 år. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.02.2009 13:17 Post subject: |
|
|
Ja og nu kan vi så begynde forfra med de samme argumenter. At vi ikke er gode nok til at hente spillere gør ikke at vi skal hente spillere der ikke er gode nok, men blive bedre til at hente dem der er.
PS. En ukjent udlending er ikke nødvendigvis en dårlig ting. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.02.2009 13:19 Post subject: |
|
|
| Nei, men ofte et veldig usikkert kort. |
|
| Back to top |
|
 |
RainerWolfcastle Junior
|
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.02.2009 13:31 Post subject: |
|
|
Mange tak, men han har sin egen tråd her vor det er blevet nævnt. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
RainerWolfcastle Junior
|
Posted: 12.02.2009 13:33 Post subject: |
|
|
arhh...ok...havde jeg ikke set...min bad  |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 12.02.2009 13:37 Post subject: |
|
|
| Harald wrote: | | Jeg synes det er håbløst at hente spillere som Gashi og Riise når vi allerede har spændnede spillere i stallen, det kommer vi i mine øjne ikke langt med. |
Jeg mener at vi ikke har noen talent i stallen som kan erstatte Sapara (eller gå inn som høyrekant) på kort sikt. Vi kjemper forhåpentligvis i toppen i sommer, og da blir det bare helt for galt å satse på en av disse halv-talentene som vi har i stallen. Nå vet jeg ikke hvor mye du har sett av Jamtfall, men selv ikke på andrelaget eller sammen med juniorene (det siste året der) har han vært i stand til å dominere noe særlig. Snarere har han vært direkte svak i store perioder. Talentet er rett og slett overvurdert. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 12.02.2009 13:41 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Er enig med Harald i at førsteprioritet må være spiss og midtstopper. |
Det er da ingen som benekter dette. Nå diskuterer vi en erstatter for Sapara. Den dagen han forsvinner, vil den erstatteren være like prekær som en spiss er for oss i dag. Denne spissen bør være på plass før serien sparkes i gang, og er således ikke et tema i sommer når Sapi forsvinner (sannsynligvis). |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.02.2009 13:41 Post subject: |
|
|
Nu har jeg heller aldrig skrevet at Jamtfall er vores store håb på højrekant, men han er i mine øjne et talent. Men Strand/Jamtfall/Pelu og eventuelt Skjelbred er mere end god nok dækning på den kanten hvis Saparabliver solgt. Og vi kan derfor bruge tiden på at finde bedre spillere end Riise som ertstatning for Sapara. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.02.2009 13:43 Post subject: |
|
|
| Igjen, Skjelbred er god, men han kan kun spille på en posisjon av gangen. Derfor er han reelt ikke noe alternativ som høyrekant da han sitter på offensiv midt. Du legger bevisst navnet hans til den listen for å gi et inntrykk av at vi har bedre dekning enn vi egentlig har. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.02.2009 13:45 Post subject: |
|
|
Joko-, spar mig dine håbløse spekulationer om hvorfor jeg ligger ham til listen.Jeg skriver eventuelt, da intet er sikkert. Han er der fordi både Sapara og Konan stadig er i klubben og måske forsvinder ikke begge, selv om det er mest sandsynligt.
Selv ikke du med din store viden kan spå fremtiden. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.02.2009 13:47 Post subject: |
|
|
| Nei, men diskusjonen har da hele veien vært basert på hypotetisk tenking. Ikke noe poeng i å angripe meg for det nå. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.02.2009 13:50 Post subject: |
|
|
Jeg "angriber" dig fordi du tillægger mig en hensigt som jeg ikke har, ikke fordi du skriver hypotetisk.
Du skriver at han ikke er et reelt alternativ hvilket er forkert.
Du skriver at jeg kun putter ham derhen for at give indtryk af at vi har bedre dækning en tilfældet er, hvilket er forkert.
At du kun ser ham centralt får du stå for, for mig er han et alternativ for højrekant indtil situationen i klubben ændrer sig. Så stop med at tillæge mig menigner og hensigter som jeg ikke har ytret. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.02.2009 13:52 Post subject: |
|
|
| Det er ikke det at han ikke kan spille høyrekant, men det er det at han vil mest sannsynlig bli brukt som offensiv midtbane. Så lenge han spiller der, så er ikke han en del av bredden på høyrekanten. For hvis man putter Skjelbred på høyrekanten, så er det igjen et hull på offensiv midtbane. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.02.2009 13:54 Post subject: |
|
|
Måske spiller han centralt, måske ikke, måske fortsætter Sapara, Konan eller begge, måske ikke. Måske henter vi en central erstatter, måske ikke. Det er svært at sige hvad der er mest sandsynligt når det meste er så usikkert. Derfor skal du stadig ikke tillægge mig hensigter der ikke er sande. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 12.02.2009 14:01 Post subject: |
|
|
Jeg finner det uansett en merkelig måte å vurdere bredde på. Skjelbred kan bare spille i en posisjon av gangen, så Skjelbred er jo ikke nødvendigvis en del av bredden på høyrekant når han selv spiller et annet sted. Flytter man han til høyrekant har man jo bare skapt et bredde problem et annet sted.
Men dette gidder vi vel ikke diskutere videre? |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.02.2009 14:01 Post subject: |
|
|
Nej det gider vi ikke. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 12.02.2009 14:14 Post subject: |
|
|
Jeg synes det beste argumentet mot å hente Riise er at han strengt tatt ikke passer inn i noen posisjon i den formasjonen vi ønsker å spille. For å utdype: i 4-2-3-1 er Riise i mine øyne kun aktuell i to posisjoner: høyre back og høyre ving.
Som høyreback kunne nok Riise blitt en svært bra Rosenborgspiller, han har mange av de kvalitetene som kreves der, men der har vi allerede en ung svenske med stort potensiale. Lustig styrker også laget vesentlig på dødballer, og det trenger vi sårt.
Som høyreving tror jeg nok at måten Rosenborg må spille på i Tippeligaen passer dårlig for Riise. Motstanderlagene kommer til å legge seg lavt, og gi fra seg lite plass. Riise er ikke glad i tett markering og små flater, og trenger litt plass og tid for å slå innlegg. For å sammenligne med Skjelbred, som nok kommer til å bekle den posisjonen så lenge Sapara er i klubben, så blir Riise litt for enkel i spillestilen - han er rett og slett en dårligere spiller.
I utgangspunktet synes jeg Riise er god nok til at han burde være interessant, men før det skjer endringer i spillerstallen, så blir han bare backup, og dette er ikke tidspunktet for å kjøpe backup. Vi har begrensede ressurser og ingen gode spisser, og det må løses først.
Den lærdommen man burde ta av den kampen vi så i går, er at det er en stor fordel å sette opp et lag av spillere som har ferdigheter man har tenkt å benytte seg av. Det burde man ha i bakhodet når man handler inn spillere også, og et kjøp av Riise ville vært et kjøp av et navn, først og fremst. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 12.02.2009 14:18 Post subject: |
|
|
| Det er jo ikke sikkert Hamrén ønsker bredde på begge kantene. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 12.02.2009 14:23 Post subject: |
|
|
Nei, det er ikke sikkert, men jeg mener at man er nødt til å være god på små flater for å løse en såpass framskutt rolle for Rosenborg.
Hvis Riise skal bidra med noe, så må jo det være å slå innlegg og å gå på løp inn i boksen. Det sistnevnte fikser han sikkert, det gjør også mange andre, men det førstnevnte tror jeg ikke han har ferdigheter til. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
|