View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 06.02.2009 11:40 Post subject: |
|
|
Tettey fungerer ikke som venstreindreløper i en diamant. Da er Strand og Traoré langt bedre alternativ. |
|
Back to top |
|
 |
Halvorsen87 Veteran

Joined: 16 Jan 2009 Posts: 2382 Location: Trondheim til høsten!
|
Posted: 06.02.2009 11:46 Post subject: |
|
|
Jeg kan ikke forstå annet enn at vi vil ha handlet inn en ny targetspiss innen seriestart. Iversen er jo skadet/ute av form halvparten av tiden, så vi trenger virkelig et alternativ på topp. Jeg har foreslått Occean tidligere, og mener fortsatt at det ville vært en brukbar løsning. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 06.02.2009 12:16 Post subject: |
|
|
Jeg er også skuffet over angrepsspillet som ble vist i de to siste kampene. Slik Joko har vært inne på er det svært mye som kan kjennes igjen fra i fjor, både i mangel av angrepsstruktur og unnskyldningene som brukes.
Jeg kunne skrevet en del om dette, men velger å avvente kritikken til seriestart. Enda er det et stykke igjen, samtidig som jeg skjønner at det er verre å ta de nødvendige løpene når beina er tunge av trening.
Det positive er at vi defensivt virker tryggere enn på lenge i den 4-3-2-1 formasjonen. Samtidig frykter jeg for den individuelle kvaliteten i forsvarsrekka, noe jeg håper blir gjort noe med gjennom et innhugg i transfermarkedet før sesongstart.
Det samme gjelder spissplassen, der jeg dessverre ikke har sett noe av Pelu eller Sellin som gir meg tro på at de vil fungere optimalt. Jeg er heller ikke overbevist om at en skadefri Steffen Iversen vil komme tilbake til samme nivå som i 2006. Hvor mye hurtighet har han mistet f.eks.? |
|
Back to top |
|
 |
Halvorsen87 Veteran

Joined: 16 Jan 2009 Posts: 2382 Location: Trondheim til høsten!
|
Posted: 06.02.2009 13:05 Post subject: |
|
|
Iversen skal ikke være hurtig. Det skal Pelu. Iversen - Pelu som spisspar 09! |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 06.02.2009 13:20 Post subject: |
|
|
det betyr litt dårligere enn fjorårets ivers - konan. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 06.02.2009 13:33 Post subject: |
|
|
Berisha bommet for øvrig alene med keeper for Horsens i gårsdagens treningskamp  |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 06.02.2009 13:34 Post subject: |
|
|
Hvordan i alle dager greide han å komme seg alene mot keeper? Kræsja midtstopperne i hverandre og ga han motorvei? |
|
Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 06.02.2009 13:51 Post subject: |
|
|
Halvorsen87 wrote: | Iversen skal ikke være hurtig. Det skal Pelu. Iversen - Pelu som spisspar 09! |
For det første skrev jeg ikke at Iversen skulle være hurtig. Jeg satte spørsmålstegn ved om han hadde mistet hurtighet grunnet skade og alder. Med litt mindre hurtighet kommer han oftere for sent inn i de situasjonene han tidligere nådde. Dette er en av de største årsakene til at spillere som har passert 30 faller i prestasjoner, om ikke den største. Se bare hva som skjedde med Hoftun mot slutten av karrieren.
For det andre blir det vanskelig med et spisspar når vi holder på å spille inn et system med kun én spiss på banen. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 06.02.2009 14:54 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Hvordan i alle dager greide han å komme seg alene mot keeper? Kræsja midtstopperne i hverandre og ga han motorvei? |
Hehe, jeg velger å tro at han tok overstegsfintene som sendte Lyn-forsvarerne på tribunen på Ullevaal, eventuelt utførte det kjappe skuddet som MFK-forsvarer Forren var alt for sent ute til å blokkere eller kom seg alene med keeper takket være sin smartness i posisjoneringen slik han viste på det første målet mot Molde og da han rev seg løs fra markeringen mot Ham-Kam...
Sant å si så har jeg ikke sett situasjonen da, så jeg vet ikke sikkert.
Når man ser på problemene klubben har med å skaffe en spiss, så opprettholder jeg faktisk min mening fra i fjor høst om at man i hvert fall kunne ha avventet situasjonen og ikke avskrevet et videre opphold så tidlig.
Jeg mente i fjor høst at det var et dårlig argument å foretrekke en Konan Ya tilbake i velkjent modus framfor Berisha med bakgrunn i at han hadde ei framtid i klubben. Jeg mente at det var minst like usikkert om han kom til å bli, jeg påpekte Iversens skadetrøbbel osv
Selv om Berisha framstod som urtreg mente jeg at det kanskje kunne skyldes det årelange skadeavbrekket, og han han kunne være grei nok å ha med seg siden vi ikke kom til å ha særlig mange andre spissvalg.
Så får meningene om kvalitetene være delte, men jeg skulle faktisk gjerne hatt ham i stallen når vi ser hvor problematisk det tilsynelatende er å skaffe en spiss til klubben. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 06.02.2009 14:59 Post subject: |
|
|
Ja, hvis de ikke klarer å hoste opp en god spiss i løpet av kort tid (han burde vært her for leeeeenge siden) så kunne faktisk Berisha vært grei å ha. |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 06.02.2009 19:09 Post subject: |
|
|
De får heller hente tilbake Aas enn å hente en Berisha-kopi.
Utrolig hvor raske Stabæk er til å spa fram spillere. Japaneren kom da rett etter at Alanzinho dro, nå er et nigeriansk talent fra Hamburg SV på vei.
http://fotball.adressa.no...129263.ece |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 06.02.2009 19:21 Post subject: |
|
|
Agenten til japsen benekter at han er klar for Stabæk. |
|
Back to top |
|
 |
thoves Veteran
|
Posted: 06.02.2009 19:42 Post subject: |
|
|
stabæk vil også ha parr fra aafk.. her er stabæk's noe underfundige svar på der ryktet:
– Vi kommenterer ikke slike ting før det blir konkret, og om det blir konkret, ja, da kommenterer vi det ikke da heller, sier klubbdirektør Henrik Hoff til aftenposten.no. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 06.02.2009 19:42 Post subject: |
|
|
Stabæk har gode folk i hvert ledd. De er meget opptatt av å hente kvalitet i hvert eneste ledd også i apparatet som er rundt fotballaget. Man ansetter ikke folk for at de er kompiser, men pga dyktighet |
|
Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 06.02.2009 20:34 Post subject: |
|
|
Derfor endte de opp med Lars Bohinen. |
|
Back to top |
|
 |
Rod Proff

|
Posted: 06.02.2009 21:37 Post subject: |
|
|
Øystein wrote: | Derfor endte de opp med Lars Bohinen. |
Og Jønson. Ikke mange som har dyktighet og tålmodighet til å dra opp spillere som alanzinho fra søla, men faen som det lønte seg. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 07.02.2009 03:41 Post subject: |
|
|
La oss nå se hva Stabæk presterer i forsvarsposisjon før vi genierklærer både trenere, sportsdirektører og nye spillere i klubben........ |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.02.2009 03:51 Post subject: |
|
|
Amen  |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 07.02.2009 05:59 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | En ting skiller seg ut i de kampene(hvis jeg ikke husker fullstendig feil), Statsgaard var ikke på banen.
Min gjetting er at Lago ikke underpresterte, han presterte akkurat så godt han er kapabel til uten Statsgaard ved siden av seg, noe som gjør Statsgaard langt viktigere enn Lago.
Jeg sier ikke at Lago er en dårlig spiller, men hyllingen av han på dette forumet begynner å nærme seg Storflor-fanatikerne. |
Det blir for dumt, hvis Lago sliter såpass med farten så har selvfølgelig Demidov ansvaret med å følge motstanderens raske spillere, ikke Lago. I så måte er din kritikk rettet mot Demidovs stopperkvaliteter (og at han ikke tar ansvar) ikke Alejandro Lago.
Lago hadde etter mitt syn en nedtur i serieavslutningen ifjor.
Hvorfor, vet jeg ikke. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 07.02.2009 06:06 Post subject: |
|
|
mye mulig det er Demidov sin skyld, alt etter øye som ser. men faktum er at Statsgaard dekker Lago sine mangler, å når Statsgaard ikke er på banen så vises Lago sine mangler. mye mulig det er den andre stopperen sin skyld hehe. men det viser ihvertfall at Statsgaard på banen er viktigere enn Lago på banen. vi sliter mer uten Statsgard, enn vi gjør uten Lago. er bare å se statistikken fra kamper med og uten Statsgaard det. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 07.02.2009 06:15 Post subject: |
|
|
Du har helt rett, Stadsgaard er viktigere enn Lago og Demidov.
Men når Lago først spiller så må han spille med en spiller som kan komplementere hans svakheter og eventuelt omvendt!
Det betyr at Stadsgaards reserve må ha fart for å komplementerer Lago og Demidov.
Spørsmålet da er hvorfor bruker vi ikke Nordvik som Stadsgaards faste reserve? Etter min mening er han mer enn god nok..
Og nettopp spilletid vil gjøre ham til en bedre spiller. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Tuco Junior

|
Posted: 07.02.2009 09:39 Post subject: |
|
|
Ja for midtstopperparet Lago-Nordvik lukter det jo gull av...
Herregud... _________________ When you have to shoot, shoot, don't talk. |
|
Back to top |
|
 |
kris0stby Veteran

|
Posted: 07.02.2009 14:26 Post subject: |
|
|
bennyboy wrote: | Ser en del snakker om høyrevingen, men var ikke det posisjonen Pelu spilte i Konsvinger om ikke jeg tar feil? |
Men la oss få det frem først som sist: Vi ønsker ikke pelu, en spiller som plutselig får kraftige kramper i begge låra inne motstanderens 16-meter. Vi ønsker noe fair play. Dessuten har han ikke prestert ne ennå som viser at han er i nærheten av potensialet til hverken Ciljan eller Sappi hva kreativitet angår, og vi kan ikke benke Norges største talent for en 29-årig svenske. For ikke å snakke om at høyrekanten bør ha en evne til å gå innover i banen og, vi har tross alt en fantastisk god offensiv høyreback i Lustig.
Ballahl wrote: | Demidov har vist både i U21-landslaget, Hønefoss og i Rosenborg, over tid at han er best som sentral midtbanespiller. |
De to første kansje, men ikke i RBK. Vi trenger en autoritær spiller som kan gå opp og skape overtall når vi skal dominere kamper. Lukter litt Hoftun (som spiller) av dette. Personlig ser jeg for meg Demi som kaptein om ikke så mange årene til.
Og WegHard, jeg liker forslaget ditt. 4-3-3 er tradisjon, og vi har gjort mye bra i den formasjonen. Jeg har stor tru på dette er en formasjon de trener noe på på feltet så snart de har fått inn den nye, Hamrén har jo sagt vi skal beherske flere formasjoner.
Men det fine med den nye er at vi får brukt Tettey og Sappi/Ciljan der de er aller best, og "hvor skal vi gjøre av tettey"-spørsmålet har vært noe a det som har trøblet meg mest i lang tid nå. Men når vi selger Tettey og/elelr Annan.. Hvem veit, da er vi meget mulig tilbake i 4-3-3, og sirkelen er fullført.
Saken er nok den at Hamrén er Eggens motsetning, Hamrén legger om systemet etter spillerne, Eggen la om spillerne til systemet |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 07.02.2009 16:38 Post subject: Rosenborg og 4-2-3-1 |
|
|
Denne posten skulle og burde sikkert vært lagt i en tråd kalt spillestil, men jeg tar det like gjerne her.
Jeg så her forleden kampen mellom PSV og ADO Den Haag på Canal +, en artig og underholdende kamp som fikk et ganske demotiverende resultat for André Wetzels ADO. 6-0 til PSV vitner om klasseforskjell.
PSV stilte med følgende lag og det var artig å se Toivonen for andre gang.
Code: | Toivonen
Balázs Dzsudzsak Ibrahim Afellay Nordin Amrabat
Jason Čulina Edison Méndez
J. Bréchet Dirk Marcellis Timmy Simons Carlos Salcido
Andreas Isaksson
|
Ettersom Rosenborg nå ser å gå for en 4-2-3-1-formasjon ble jeg ganske betatt av måten PSV spilte på, der de benytter seg av samme formasjonen. Det er selvfølgelig klasseforskjell på hver eneste spiller i PSV kontra Rosenborg, i sterk favør PSV.
PSV spiller en veldig artig fotball, hurtig langs bakken og gjennombrudsshissige som fy. De har også muligheten til å variere ettersom Toivonen er stor og viste at han evner å ta ned ballen med hodet, gå på løp i bakrom, møte og føre ballen alene for å trekke opp laget. Begge flankespillerne var hurtige, gode teknisk og trakk både inn og utover. Særlig Dzsudzsak imponerte, hans første mål hvor han demper ballen på brystet, paserer førsteforsvarer, drar seg fri for andreforsvarer og setter ballen kontrollert i hjørnet er en nytelse. Høyreback Salcido er også en del hakk bedre enn vår egen Lustig med sin eminente tenkikk og gode fremspill. Det som var mest imponerende var måten midtbaneleddet tredde paningene forbi ledd og at de trengte bare noen få trekk før de hadde store målsjanser. Da hadde PSV faktisk 60+ % posession. Til og med Drillo ville bifalt dette laget i den kampen.
En annen fordel var at Afellay kunne bytte posisjon med alle i angrepet, dog mest med Toivonen. Dermed ble det et usikkerhetsmoment for Haag-forsvaret når Toivonen plutselig stakk dypt ned i banen og Afellay gikk på løp.
Den spilleren som uten tvil imponerte meg mest var nok Balázs Dzsudzsak med sine to flotte mål og ekstremt gode crosser. En moderne ving med ekstremferdigheter som kommer til å ende opp i en større liga om han fortsetter i dette kjøret. I alle fall, PSV viser at 4231 kan være en dødelig og god taktikk om man har de riktige spillertypene. Det tror jeg faktisk ikke at Rosenborg har.
Våre sidebacker kan ikke sammenlignes med PSVs, men det burde de jo gjøre ettersom vi går for å være der PSV er i dag, nemlig en Topp 30-klubb. Dorsin har jeg skrevet side opp og side ned om, så jeg lar ham ligge. Roy Miller kan risikere å stå som et av RBKs største bomskudd gjennom tidene med sin prislapp og Lustig er ikke på Stoor-nivå selv om jeg har stor tro på ham. I midtforsvaret stiller vi ikke så dårlig med Stadsgaard skadefri, men uten ham er ikke Lago, Demidov eller Nordvik gode nok til å vinne Tippeligaen. Nordvik fremstår som den mest spennende av de og jeg tror han har potensial til å bli en god landslagsstopper (nivået vårt tatt i betraktning), men han har en lang vei å gå. Forsvaret er uansett ikke der skoen trykker hardest, Tippeliga-nivået tatt i betraktning.
På sentral midtbane ønsker jeg faktisk ikke å spille med både Annan og Tettey som noen har foreslått. Ingen av de er noen utpregede playmakere og de evner ikke å slå stabilt gode pasninger fremover i 90 minutter. Greit at noen må vinne ballen, men det er vel så viktig hva du gjør når du har ballen. Mitt førstevalg ville blitt den ghaneseren med lengst fartstid i Norge og sammen med ham Marek Sapara. Ettersom en spiller som innehar både Tettey og Sapis styrker ville ha spilt i en annen og større klubb må man nesten drive med ferdighetskomplementering og Tettey/Sapara er det beste vi har på sentral midtbane. Tettey vil da være ryddegutt og heller spille enkle pasninger og en gang i blant forsøke seg litt offensivt. Til tross for at arbeidskapasitet ikke er Saparas største styrke må han delta defensivt også, men på sentral midtbane får vi større bruk for pasningene hans. Greit at han truer mål, men man vil nok få større bruk for ham litt lengre bak på banen. Derfra vil han også ha muligheten til å trekke ut til høyre og slå inn. Annan og Skjelbred kan begge fungere som back-up på sentral midtbane.
De tre offensive midtbanespillerne vil da være Trond Olsen, Per Ciljan Skjelbred og John Pelu. I motsetning til sesongen 2008 hvor vi hadde midtbanespillere som trivdes best sentralt og trakk innvor og backene var breddeholdere, ønsker jeg meg i år to vinger som kan både trekke innover og helst holde bredden. Da kan de også overlappe med backene våre. Ettersom vi ofte opplever at motstanderlag legger seg lavt på banen og at vi må spille de ut blir det vanskelig å bare tråkle seg gjennom og få mål. Med Pelu og Olsen på hver sin ving har vi spillere som kan legge inn, fyre av skudd selv og utfordre backene på fart. Det gjør oss mindre forutsigbare ettersom vi kan variere, disse to spilleren har også muligheten til å true bakrom og kan ligge igjen om Iversen (eneste spissen vi har) trekker ned i banen. Skjelbred tror jeg er best i en offensiv midtbanerolle og her kan stikkerne hans og småspillet komme til sin rett. Lengre bak på banen går det for treigt, det ser fikst ut, men det går lite fremover. Han har ikke så veldig god toppfart, men akselrasjonen er veldig god og det får han nytte av der fremme. Han er også flink til å søke ut på sidene, men det blir litt five a side over det hele der han legger seg altfor nær medspillere. Dette er nok uansett hans beste posisjon.
Potetsekken på topp i mangel av bedre alternativ, tror at han vil spille bedre i år ettersom vi får brukt vinger som kan servere ham. Helst vil jeg se ham mobil slik at han kan trekke ned i banen og være spillbar der. Da har man også muligheten til å spille i lufta ettersom det er enklere for ham å vinne dueller backer etc enn store bamser av noen midtstoppere. Det kreves da at han evner å bytte posisjon med vingene, Skjelbred gjør seg ikke som spiss. Vi burde ha en spiss til, gjerne en litt mer komplett type som har noen av Iversens ferdigheter + fart.
Noen av de svakhetene som jeg ser det som gjør at jeg ikke tror på gull er; vi er ikke gode nok til å fylle på i boksen og dermed blir det lett for motstanderen å ta ut de få vi har der, ikke har vi mange gode luftspillere i de fremste rekkene som gjør at vi kan slite mot lag som ligger lavt, altså kjempekampene mot lag som Lillestrøm, FFK, Strømsgodset etc. Vi har for få målscorere og vi har få som truer mål fra distanse. Da blir det enklere å forsvare seg mot oss ettersom vi blir forutsigbare.
Men jeg er optimist og tror at det skal gå, men jeg savner en to indreløpere som kommer på dype løp inn i boksen og fyller opp  |
|
Back to top |
|
 |
|