View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
attach Forumsjef
|
Posted: 03.02.2009 21:02 Post subject: |
|
|
Da kan jeg ta med meg min såkalte logiske sans og finne meg noe annet å gjøre.
Du har rett i at reglene sier at vi kan bytte inn og ut spillere underveis. Dermed kan utlendingene bytte på å være vannbærer. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 03.02.2009 21:04 Post subject: |
|
|
Jeg har bedt om en liten avklaring, for jeg ser at han ikke var klar på akkurat den biten. Han nevnte bare at Juska var utelatt fra troppen i høst. Mulig jeg tolket for mye ut ifra det. Venter på nytt svar. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 03.02.2009 21:08 Post subject: |
|
|
11 av 14 brukte ulovlige spillere
- En spiller kan ikke spille for klubben før den datoen som står oppført på «Spillertroppskjemaet» hos NFF, sier Nordhaug til ABC Nyheter. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 03.02.2009 21:20 Post subject: |
|
|
Hele greia:
Quote: | 2. Spillertropp
Samtlige spillere i spillertroppen for klubber i 0. eller 1. divisjon menn skal ha profesjonell kontrakt. Kun de spillere som er oppført på NFFs spillertroppskjema, pr. 01.04 og 01.09, er spilleberettiget til kamper i 0. eller 1. divisjon menn. Spillere som blir benyttet i kamper i 0. eller 1. divisjon menn før 01.04 i samme sesong, skal føres opp på NFFs spillertroppskjema som sendes inn pr. 01.04.
Klubben kan legge til og fjerne spillere fra NFFs spillertroppskjema gjennom hele sesongen, forutsatt at spillerne oppfyller det generelle vilkåret for spilleberettigelse, samt kravet til LUS. Klubben er selv ansvarlig for å oppdatere NFFs spillertroppskjema gjennom sesongen. NFFs spillertroppskjema skal være oppdatert og innsendt til NFF før kamp.
En spillertropp for klubber i 0. eller 1. divisjon menn kan bestå av 25 spillere, minimum 14 av disse spillerne skal være lokalt utviklede spillere (LUS). Av disse 14 skal minst 2 spillere ha vært registrert i egen klubb (såkalt klubbutviklet spiller, jfr. kravene i pkt. 3), og resterende 12 spillere skal ha vært registrert i en annen klubb, som er medlem i Norges Fotballforbund (såkalt forbundsutviklet spiller, jfr. kravene i pkt. 4).
En spillertropp for klubber i 0. eller 1. divisjon menn kan, uavhengig av antall spillere totalt i spillertroppen, bestå av maksimalt 11 øvrige spillere eller såkalte ”frie” spillere (jfr. kravene punkt 6).” |
Noen som finner svaret på paradokset her? |
|
Back to top |
|
 |
Pi_Meson Proff
|
Posted: 03.02.2009 21:30 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Klubben kan legge til og fjerne spillere fra NFFs spillertroppskjema gjennom hele sesongen, forutsatt at spillerne oppfyller det generelle vilkåret for spilleberettigelse, samt kravet til LUS. Klubben er selv ansvarlig for å oppdatere NFFs spillertroppskjema gjennom sesongen. NFFs spillertroppskjema skal være oppdatert og innsendt til NFF før kamp.
Det står nå her at det er nettop det vi kan. |
Du sluttet å utheve skriften for tidlig. Det står at vi kan legge til og fjerne spillere, forutsatt at spillerne oppfyller kravet til LUS. (Dvs. de er enten klubbutviklet eller forbundsutviklet.) |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 03.02.2009 21:36 Post subject: |
|
|
Ja, men med "spillerne", mener de da kun at "spillertroppen" har maks 11 frie spillere eller at de nye som føres opp på skjemaet er LUS selv?
Dårlig formulering.
De tenker forresten å skrenke inn til 9 frie spillere fra neste år. Det vil gjøre det enda viktigere for oss å holde på spillere som Tettey og Skjelbred. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 03.02.2009 21:49 Post subject: |
|
|
Å det gir oss mer insentiv for å utnytte situasjonen som er nå til å handle norske profiler nå som dem er tilgjengelige. Faktisk vil jeg si at insentivene er så sterke nå at Riise og Moldskred bør vurderes veldig nøye. Det gir oss også sterke grunner til å hente unge utlandske talenter slik som Traore, de trenger ikke å være en del av vår A-stall. Noen som har moralske problemer med at f.eks at vi bruker Torbjørsen til å finne gode 15 - 16 åringer i Afrika slik at hvis dem er god nok så vil dem være klubb og forbundsutviklet.
Last edited by Keenoir on 03.02.2009 22:00; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 03.02.2009 21:53 Post subject: |
|
|
Jeg trodde jeg hadde kontroll, men nå snur jo alle hele tiden og jeg har mistet fullstendig oversikt over hva jeg egentlig mener.
Jeg velger å tro at en spiller som er ikke påmeldt før seriestart ikke kan spille før neste overgangsvindu. Det høres for meg mest logisk ut, hvis ikke er jo hele denne utlendingskvota helt bortkastet regelverk. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 03.02.2009 21:59 Post subject: |
|
|
Det går rundt for meg også. Først var jeg skråsikker, så skulle jeg gå å henge meg for å ha tatt feil, men nå vet jeg ikke hva som er riktig igjen. |
|
Back to top |
|
 |
Pi_Meson Proff
|
Posted: 03.02.2009 22:06 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Noen som har moralske problemer med at f.eks at vi bruker Torbjørsen til å finne gode 15 - 16 åringer i Afrika slik at hvis dem er god nok så vil dem være klubb og forbundsutviklet. |
Regelverket forbyr klubbene å hente spillere under 18 år fra land utenfor EØS-området. Var sånn med Traoré også: vi måtte vente til han hadde fylt 18. |
|
Back to top |
|
 |
Pi_Meson Proff
|
Posted: 03.02.2009 22:11 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Ja, men med "spillerne", mener de da kun at "spillertroppen" har maks 11 frie spillere eller at de nye som føres opp på skjemaet er LUS selv? |
Sånn jeg forstår det er det hver enkelt spiller som skal oppfylle kravet til LUS; det gir ikke mening å snakke om hele troppen i sånne vendinger. «Lokalt utviklet spiller» er en betegnelse som brukes om enkeltspillere, hver for seg. Det er ikke et poeng at hele troppen skal være lokalt utviklet, i så fall hadde den vel vært LUT. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 03.02.2009 22:15 Post subject: |
|
|
Pi_Meson wrote: | Keenoir wrote: | Noen som har moralske problemer med at f.eks at vi bruker Torbjørsen til å finne gode 15 - 16 åringer i Afrika slik at hvis dem er god nok så vil dem være klubb og forbundsutviklet. |
Regelverket forbyr klubbene å hente spillere under 18 år fra land utenfor EØS-området. Var sånn med Traoré også: vi måtte vente til han hadde fylt 18. |
Javel vi får hente rumenere eller noe sånnt da, eller unge sør - amerikanske gutter med europeisk pass. Du ser hvilken svakhet jeg vil ha frem i regelverket. Det er også derfor det plutselig har forsvunnet en god del 15 - 16 åringer fra Norge og over til England. Jeg liker ikke dette regelverket pågrunn av denne svakheten. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 03.02.2009 22:27 Post subject: |
|
|
Jeg synes heller det virker som at de har formulert seg upresist. Kravet til LUS er jo ikke til hver enkelt spiller som sådan, kravet er til spillertroppen om at den først må ha et bestemt antall klubbutviklede spillere, deretter forbundsutviklede og til slutt maks elleve frie spillere.
For meg virker det rart dersom klubbene kan legge til og fjerne LUS-spillere midt i sesongen, men ikke frie spillere, noe jeg tar deg for å mene. |
|
Back to top |
|
 |
Pi_Meson Proff
|
Posted: 03.02.2009 22:51 Post subject: |
|
|
«Kravet til LUS» er til hver enkelt spiller, og går ut på at man må ha vært tre hele sesonger eller 36 måneder i klubber under det aktuelle forbundet, mellom 15 og 21 års alder. Hvis en spiller innfrir dette kravet, er han å regne som LUS.
Videre stilles det krav til klubbene om at så og så mange spillere må oppfylle disse kravene, og at det maksimalt kan være 11 spillere som ikke gjør det, men det er jo ikke det som er kravet til LUS. LUS er noe hver enkelt spiller er eller ikke er.
Sånn forstår jeg det. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 03.02.2009 23:03 Post subject: |
|
|
Hver enkelt spiller er LUS, ja, men "kravet til LUS" sikter jo til antallet av LUS-spillere. Uansett, dette er ikke det viktige her. |
|
Back to top |
|
 |
Pi_Meson Proff
|
Posted: 04.02.2009 00:02 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Hver enkelt spiller er LUS, ja, men "kravet til LUS" sikter jo til antallet av LUS-spillere. |
Hvorfor tror du det egentlig? Er det ikke i så fall velig merkelig å bruke formuleringen om at det forutsetter at spillerne oppfyller kravet? |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 04.02.2009 00:13 Post subject: |
|
|
Spillerene i flertall, alltså en snakker ikke om enkeltspilleren, men spillerene som i troppen. |
|
Back to top |
|
 |
des Junior
|
Posted: 04.02.2009 00:38 Post subject: |
|
|
Det kan også vise til de spillerne som legges til i spillertroppskjemaet. |
|
Back to top |
|
 |
Pi_Meson Proff
|
Posted: 04.02.2009 10:40 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Spillerene i flertall, alltså en snakker ikke om enkeltspilleren, men spillerene som i troppen. |
Ja, det er vel ikke så rart? Det er jo snakk om å legge til og fjerne spillere (i flertall) i spillertroppskjemaet:
Quote: | Klubben kan legge til og fjerne spillere fra NFFs spillertroppskjema gjennom hele sesongen, forutsatt at spillerne oppfyller... |
Jeg er langt fra skråsikker på at jeg tolker det slik det er ment å bli tolket, men jeg synes sannelig ikke det er noen grunn til å være skråsikker på at det motsatte er riktig heller. Jeg synes det virker søkt å tolke det slik at man med «spillerne» plutselig mener hele troppen, når «spillere» tidligere i samme setning har vist spesifikt til de spillerne som legges til og fjernes fra troppskjemaet. Jeg synes også det virker merkelig å snakke om hvorvidt troppen oppfyller kravet til LUS, all den tid LUS er en betegnelse som brukes om enkeltspillere, ikke om hele lag. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.02.2009 10:45 Post subject: |
|
|
Jeg forstår ikke bæret av denne spiller/spillere-diskusjonen deres. Har det noen praktisk betydning, egentlig? |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 04.02.2009 10:52 Post subject: |
|
|
Jeg har falt av denne diskusjonen for lenge siden. Jeg gjør det enkelt for meg selv, satser på at Hoftun har kontroll og lener meg tilbake (kjent som "Peter Storey-taktikken"). |
|
Back to top |
|
 |
Pi_Meson Proff
|
Posted: 04.02.2009 11:06 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | Jeg forstår ikke bæret av denne spiller/spillere-diskusjonen deres. Har det noen praktisk betydning, egentlig? |
Hvis muligheten til å legge til og fjerne spillere fra skjemaet forutsetter at de aktuelle spillerne er LUS, kan vi ikke gjøre det med utenlandske spillere.
Hvis vi skal ha inn en ny utlending må vi derfor sette en annen ut av laget for hele vårsesongen, man kan ikke velge ut 11 for hver serierunde. Å sette en spiller utenfor troppen på denne måten virker problematisk, med tanke på kontrakten. Da må man i så fall heller fristille spilleren fra kontrakten; muligens må vi betale ham for å slutte. |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 04.02.2009 14:40 Post subject: |
|
|
Henning wrote: | Jeg har falt av denne diskusjonen for lenge siden. Jeg gjør det enkelt for meg selv, satser på at Hoftun har kontroll og lener meg tilbake (kjent som "Peter Storey-taktikken"). |
Jeg kom aldri inn i den, og har dermed fulgt samme strategi fra starten av. Og lever godt med det. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.02.2009 15:13 Post subject: |
|
|
Fikk endelig svar fra Rune Nordhaug i NFF:
Quote: | Så lenge en spiller er en del av spillertroppen (1. og 2. laget) så kan han tas inn og ut av spillertroppen gjennom sesongen. Altså spillere som er en del av laget kan gå inn og ut av LUS troppen, gjøres ikke forskjell på fri, klubb eller forbundsspillere her. |
|
|
Back to top |
|
 |
Pi_Meson Proff
|
Posted: 04.02.2009 16:13 Post subject: |
|
|
OK. Da burde det ikke være noe problem for klubben.
Større problem for NFF, får man si. Maken til diffust formulert regelverk. |
|
Back to top |
|
 |
|