| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 15.01.2009 20:51 Post subject: |
|
|
| Det med engelskkunnskaper er noe jeg også har mast litt om tidligere. Spør du meg er det ikke verdt å hente inn en spiller som ikke kan snakke engelsk, bare for å spare noen millioner... |
|
| Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 15.01.2009 20:53 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: |
Jeg tror talentspeiderne som oppdaget Drogba, Essien og Adebayor ville vært uenig med deg, men det viktigste er kanskje å oppnå enighet med debattantene på dette forumet. |
Ble ikke de spillerne hentet fra frankrike, og ikke direkte fra afrika, da? Kan ikke sammenlignes helt det vel? |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 15.01.2009 20:54 Post subject: |
|
|
Hahaha
Hvor tror du franskmændende fandt disse spillerne? _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 15.01.2009 20:56 Post subject: |
|
|
Nei du, det vet jeg jammen ikke du!!
Poenget mitt var at det ikke er helt sammenlignbart, men hey, bare fortsett med det tullet ditt du. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 15.01.2009 20:58 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: |
Jeg tror talentspeiderne som oppdaget Drogba, Essien og Adebayor ville vært uenig med deg, men det viktigste er kanskje å oppnå enighet med debattantene på dette forumet. |
Tror du det kunne være en mulighed at han snakker om folkene som fandt disse spillerne i Afrika og hentede dem til Frankrig? _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 15.01.2009 21:03 Post subject: |
|
|
| PIN-kode wrote: | | Det med engelskkunnskaper er noe jeg også har mast litt om tidligere. Spør du meg er det ikke verdt å hente inn en spiller som ikke kan snakke engelsk, bare for å spare noen millioner... |
Hadde du skrevet dette hvis Marek Sapara hadde vært afrikaner? Han kunne jo heller ikke engelsk.
Jeg tror iallfall franske klubber ville havnet i trøbbel dersom de skulle handlet etter den samme småbrune forutinntattheten som her legges for dagen, ettersom afrikanske spillere i lange perioder har dominert ligaen deres. De tre nevnte spillereksemplene burde iallfall effektivt detronisere den ikke direkte uttalte antakelsen om at afrikanere er late og uregjerlige. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.01.2009 21:05 Post subject: |
|
|
Dider Drogba flyttet faktisk til Frankrike som liten gutt, og ble således "oppdaget" i Frankrike.
Adebayor er forøvrig opprinnelig Nigerianer, og har dermed engelsk som morsmål. Ikke nødvendigvis en fordel i Frankrike. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Last edited by Bakklandia on 15.01.2009 21:06; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
|
|
| Harald wrote: | | bolgebah wrote: |
Tror du det kunne være en mulighed at han snakker om folkene som fandt disse spillerne i Afrika og hentede dem til Frankrig? |
Det er annerledes for afrikanere å dra til Frankrike. Uten at jeg har spessielt god kjennskap til dette, så vet jeg i hvertfall at Frankrike og afrikanske spillere ikke akkurat er noe uvanlig, for å si det sånn... |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
|
|
Yup, men de andre blev opdaget og hentet fra Afrika. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 15.01.2009 21:06 Post subject: |
|
|
| Og dro til Frankrike, ikke Norge. Frankrike, hvor det vel er mye lettere for afrikanske spillere å integreres eller hva det nå kalles. |
|
| Back to top |
|
 |
eksiltrøndern Veteran

|
Posted: 15.01.2009 21:08 Post subject: |
|
|
| Nå skal vel ikke akkurat Frankrike påberopes veldig god integrering jmf. opprørene som har vært det. |
|
| Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 15.01.2009 21:10 Post subject: |
|
|
Som sagt, jeg har ikke så allverdens med peiling på det der Men det må vel være en grunn til at så mange afrikanske spillere drar til frankrike? Jeg tenkte på at språkbarrierene er litt mindre der enn her i Norge, for de afrikanske spillerne som ikke snakker så godt (eller i det hele tatt) engelsk. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.01.2009 21:12 Post subject: |
|
|
Har vel også en del å gjøre med den store historiske og kulturelle linken mellom "Afrika" og Frankrike. Tross alt, gjengen som ble verdensmestere for Frankrike i 98 bestod av 66 % afrikanere.
Klubber fra Fransk Guyana har jo til og med innpass i den franske cupen, så lenge de klarer å kvalifisere seg. Og de aller fleste gode spillere der fra blir franske landslagsspiller, ikke Guyanikse.
Omtrent som med Surinam og Nederland, for øvrig. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Last edited by Bakklandia on 15.01.2009 21:14; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 15.01.2009 21:13 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: | | Byens lokale medier sitter med store mengder kunnskap om enkeltspilleres utelivsvaner, som av hensyn til privatlivets fred ikke publiseres, men som heller ikke RBK-ledelsen ser ut til å ha noe ønske om å endre på. Slike forseelser må regnes som like alvorlige som forseelsene man grunngir straffen mot Konan og Traoré med. |
Jeg er forsåvidt ikke uenig i at forseelsene er like alvorlig, men klubben som arbeidsgiver må slå ned på disiplinærsaker som de observerer, mens det er mer problematisk å straffe spillere på bakgrunn av informasjon som utenforstående sitter med (som kan være av ulik sannhetsgehalt). |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 15.01.2009 21:13 Post subject: |
|
|
| PIN-kode wrote: |
Det er annerledes for afrikanere å dra til Frankrike. Uten at jeg har spessielt god kjennskap til dette, så vet jeg i hvertfall at Frankrike og afrikanske spillere ikke akkurat er noe uvanlig, for å si det sånn... |
Det er jeg ikke enig i, den eneste forskel er at nogle afrikanere kan fransk pga. tidligere kolonier.
Men hvad så med Kolo Toure som Arsenal hentede i Afrika, Yaya Toure blev hentet af Beveren, Salomon Kalou af Feyenoord, Didier Zokora blev hentet af Genk, Yakubu blev hentet af Maccabi Haifa, Obafemi Martins blev hentet af Reggiana, Mikel af Lyn, Kanu af Ajax osv. osv.
Dette er en brøkdel af spillere der er hentet til afrika, som nu gør det godt i deres respektive klubber.
Spillere af en sådan kvalitet vil aldrig komme til os hvis klubben følger din tankegang. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
eksiltrøndern Veteran

|
Posted: 15.01.2009 21:14 Post subject: |
|
|
Enkelte Afrikanere har Fransk som morsmål, så noe kan ligge i det. Men det gjelder ikke for i nærheten av alle.
Jeg tror nok heller det er klubbene har en annen tradisjon i forhold til hvilke spillere de henter. Enkelte klubber er nok også bedre til å integrere spillerne der, men det er jo ikke alltid eksempelet der heller.
Det ble vel nettop laget en dokumentar om en Afrikansk spiller som ble hentet til Frankrike men ble droppet fra laget og endte opp som gategutt? |
|
| Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 15.01.2009 21:16 Post subject: |
|
|
| Jeg personlig mener at Konan er en spiller som har potensiale til å høre inn under de spillerne du nevner der, men afrikanske spillere og rbk ser rett og slett ikke ut til å passe bra sammen. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 15.01.2009 21:18 Post subject: |
|
|
Og derfor skal vi stoppe med at hente spilllere i Afrika, i stedet for at blive bedre til at integrere? Det giver jo ingen mening. Kone var da meget god i den tid han var her. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
eksiltrøndern Veteran

|
Posted: 15.01.2009 21:21 Post subject: |
|
|
| Skal man hente unge utenlandske spillere så må man bli bedre på å integrere. Det handler ikke om hvor de kommer fra, men at ungdommer har et sterkere behov for et nettverk rundt seg og antakeligvis ikke har så mye erfaring i å knytte bånd med personer fra andre kulturer. |
|
| Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 15.01.2009 21:22 Post subject: |
|
|
Kone var ikke akkurat definisjonen på klubbmoral, noe som også har mye å si for en spillergruppe. Hvis spillere som Roar Strand og Alejandro Lago skal få pluss for sine fantastiske holdninger, så bør også afrikanerne (*sukk* de som er/var i klubben, iiiiikke hele afrika generelt. Så slapp av Keenoir..) få minus for sine heller dårlige holdninger.
Og ja, selvsagt bør klubben bli bedre til å integrere spillere. Men de er jo ikke flinke til det, slik er ståa, og de ser ikke akkurat ut til å gjøre tiltak for å bedre dette heller. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 15.01.2009 21:25 Post subject: |
|
|
Vi har ingen ny spiss på plads heller, hvorfor ikke bare droppe at hente en. Med den tankegang om at vi skal droppe alt man ikke er god på kommer vi aldrig videre og vi udvikler os ikke som klub.
En sådan tankegang hører ingen steder hjemme i Rosenborg ballklub. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
eksiltrøndern Veteran

|
Posted: 15.01.2009 21:27 Post subject: |
|
|
Kone var jo veldig ryddig i forhold til oppførsel og uttalelser til media mens han var her.
Og de som er i klubben bør få samme behandling, men de som vi ikke har signert enda må jo få starte på blanke ark, samme hvor de kommer fra. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.01.2009 21:28 Post subject: |
|
|
| Begrunner du at Konè har dårlige holdninger med annet en et par uheldige uttalelser i pressen fordi han er langt ifra alene. Han satt tross alt over en sesong på benken uten å klage noe over spilletid og vi prøvde også å bytte han med Nilsson uten hans samtykke. Når han fikk tilitt så viste han det med å ha det beste målsnittet av klubben sine spisser og påtok seg stort ansvar i integreringen av Traore og Konan. Jeg synes Konè kan gå rakrygget etter sine tre år i Rosenborg og vi som supportrer har egentlig ingen grunn til å vær bitter på han fordi han dro. Da var det langt mer skuffende med Koppinen og Dorsin som holdt klubben for narr og dro på Bosman. Konè var ihvertfall klar på at ikke kom til å signere ny kontrakt og ga oss muligheten til å få igjen noen kroner på han. Så hvorfor hadde Konè dårlige holdninger? |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 15.01.2009 21:35 Post subject: |
|
|
| Henning wrote: | | Jeg er forsåvidt ikke uenig i at forseelsene er like alvorlig, men klubben som arbeidsgiver må slå ned på disiplinærsaker som de observerer, mens det er mer problematisk å straffe spillere på bakgrunn av informasjon som utenforstående sitter med (som kan være av ulik sannhetsgehalt). |
Helt enig. I slike tilfeller kunne man jo aldri brukt MMS-bilder fra tilfeldige observatører som grunnlagsmateriale, det ville virkelig vært å krenke spillernes frihet, men RBK-ansatte er jo også ute på byen og har øyne i hodet. Det er dog et faktum at det å reagere på slike ting i norske fotballklubber sitter veldig langt inne - det kan kanskje ha å gjøre med at det nesten uten unntak er tidligere toppspillere, deler av den samme kulturen som dagens toppspillere, som sitter i sportslig ledelse i eliteserieklubbene. Kanskje, jeg understreker kanskje, blir det da lettere å slå ned på en spiller som kommer utenfra og bryter allment aksepterte rammer for deltakelse. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 15.01.2009 21:39 Post subject: |
|
|
| PIN-kode wrote: | | Kone var ikke akkurat definisjonen på klubbmoral, noe som også har mye å si for en spillergruppe. |
De verste eksemplene på klubbmoral vi har hatt her i klubben er uten unntak norske. Både Koné og Konan har hele tiden vært ærlige på at de ønsket seg større utfordringer. Det er blodig urettferdig å sette Roar Strand som opponent mot de afrikanske spillerne våre uten å nevne spillere som Jan Derek Sørensen og Sigurd Rushfeldt. |
|
| Back to top |
|
 |
|