English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tippeliga vs Allsvenskan/Superligaen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Søring
Senior

PostPosted: 30.08.2008 19:08    Post subject: Reply with quote

Thomas(BIF) wrote:
yoko-: Aalborg er Danmarks 4. største by, samt den 3. mest succesrige klub i Danmark de sidste 15 år. Aalborg kan ikke sammenlignes med Stabæk, Fredrikstad og Tromsø.

Jeg siger ikke at Rosenborgs præstiation i Champions League var dårlig eller heldig. Det var fantatisk flot at slå Valencia. Men Valencia var vel ikke så stærke sidste år som de plejer at være. De blev nummer 10 i den Spanske liga, og havde en katastrofe sæson. De var i kæmpe krise. Det er vi vel ikke uenige om? Men det var stadig fantastisk flot af Rosenborg at vinde over dem. Jeg prøver slet ikke at tage noget fra jer, men fakta er at Rosenborg gik videre med 7 point, og FCK ikke gjorde. Det var blot et svar til joko- der undrede sig over at danske lag ikke var med i Europa efter nytår. Og mit svar var at Danske lag har fået ligeså mange point som de norske, men alligevel ikke er gået videre. Og det er bare uheld for de danske lag.

Det var først kampene etter at RBK hadde vunnet over Valecia, at Valencia var ute og kjøre, det kan vi da ikke være uenige om.

Men slik ståa er nå så har Danmark den beste ligaen (tror jeg), mens sverige har et riktig godt landslag. Selv syntest jeg at tippeligaen er den mest underholdende. Jeg tror at dansk og norsk fotball ligger noen hakk over svensk, men at norge kommer til å følge danskene gjennom mange år. Vi kommer nok til å passere hverandre mange ganger på uefa's klubbranking.

Det må jo også sies at den sinnsyke satsingen på breddefotballen i Norge kommer til å bære frukter. Har møtt så jævla mange utrolig gode spillere i serien nå og vi spiller ikke engang i 1.div.

Lurer også på hvordan følgene av at det blir 16 lag i den norske ligaen neste år vil være.
Ingeman
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 19:20    Post subject: Reply with quote

nr. 1 - Danmark
nr.2 - Norge
nr.3 - Sverige

Akkurat nå er det slik. ferdig med det! MEN. Norge kan ha et høyere sportslig nivå til neste år. Detter går, som flere har skrevet her, opp og ned.

Jeg håper bare på at vi slår Brøndby!
Back to top
View user's profile Send private message
Troilonge
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 19:24    Post subject: Reply with quote

Lag kommer og går, men Rosenborg gjør det bra hver eneste gang. Sier ikke det sitt?

FCK bør vel vise frem noe mer enn èn CL sesong før de påstår at de er skandinavias stolthet? Er liksom ikke noe tvil fra den kanten. Bare for de har 20.000 flere (tomme) seter, mer penger og slo Mænnju en gang er de liksom bedre?

At Ajax scorte et utrolig klønete selvmål som gjorde at de vant på bortemål er vel heller ikke nøye poengtert når danskene prater om den sesongen...
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 30.08.2008 19:28    Post subject: Reply with quote

Mine tanker om Tippeligaen kontra Superligaen.

Tippeligaen:
Ustabile topplag med et høyt toppnivå med ditto lavt bunnivå
Høyt nivå på bunnlagene
Derav også en jevn liga

Superligaen:
Stabile topplag med et høyere stabilt nivå enn de norske
Lavere nivå på bunnlagene

Thomas, hvilke argumenter brukte man egentlig da man innførte dagens seriesystem i Danmark?`Ikke at forgjengeren var noe bedre, men hvordan kan man forsvare et system der noen lag får flere hjemmekampen enn de andre?

Finner noen av topplagene i Norge tilbake til stabiliteten fra tidligere år så ligger alt til rette for å parkere danskene igjen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Harald
Forumsjef

PostPosted: 30.08.2008 19:32    Post subject: Reply with quote

Thomas, som Søring også er lidt inde over så var Valencia i toppen af La Primera da vi mødte dem, nedturen kom bagefter.

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Thomas(BIF)
Junior

PostPosted: 30.08.2008 20:00    Post subject: Reply with quote

Fair nok. Men som sagt, jeg prøver slet ikke at nedtone jeres flotte sejr over Valencia. Uanset hvad, er det altid imponerende at vinde over spanske lag.

I øvrigt er det vidst kun det er FCK selv der mener de er skandinaviens stolhed. Set over de sidste 10 år er Rosenborg uden tvivl skandinaviens største klub. Resultaterne siger sig selv. Men de sidste par år har FCK dog vist gode resultater i Europa. Og ambitionerne er store i FCK. De har en målsætning om at være blandt de 25 bedste lag i europa, samt snart at få et tilskuresnit på 30.000. FCKs problem er bare at de spiller enorm kedeligt fodbold, hvilket har gjort at deres tilskuretal i øjeblikket styrtdukket, samt at de har solgt en masse af deres proffiler. Men FCK har så mange penge at de altid vil være i toppen. De har vidst brugt omkring 100 mio. danske kroner på spillere bare på 1 år. Men FCK kommer næppe til at spille god fodbold imens Ståle er træner.

Troilonge: Ja, de var heldige i den kamp mod Ajax. Men omvendt så var de uheldige med ikke at vinde over Benfica sidste sæson hvor de udspillede Benfica og havde fortjent at vinde klart over 2 kampe. Sådan er der så meget.

Kjello: Det er efterhånden 15 år siden at systemet med 12 lag blev indført. Og det har altid været et problem at nogle lag har 2 hjemme kampe og 1 borte kamp. Dengang Brøndby og FCK kæmpede om guldet, var det næsten altid den klub med 2 hjemme kampe der vandt guldet. Og ja, det er et ganske håbløst system. Der bliver også tit diskuteret om man skal indføre en liga med 10, 12, 14 eller 16 lag. Men so far er der intet sket.
Back to top
Søring
Senior

PostPosted: 30.08.2008 20:23    Post subject: Reply with quote

Dere dansker kan vel prøve dere på 14 lag i serien. Dere er rundt 5,5 millioner i Danmark, mens i Norge er vi 4,7 millioner.

FCK har brukt 135-140 mill NOK i 07/08, men har ikke fått så mye valuta for pengene. Dessuten har de brukt mer på overgangsmarkedet enn de har tjent på overgangsmarkedet.

RBK har kjøpt spillere for ca 55 mill, mens de har solgt for ca det samme beløpet.
egil
Junior

PostPosted: 30.08.2008 22:09    Post subject: Reply with quote

Jeg synes et eller andet sted at det er irrelevant at diskutere tidligere tiders resultater når vi snakker om styrkeforholdet mellem de skandinaviske ligaer i dag. I mange år har den norske liga været stærkere alene bedømt på de internationale resultater, det på trods af de tre danske sejr i Royal League. Royal League giver jeg ikke så meget for, de fleste hold har taget den turnering mere eller mindre seriøst.

Jeg kan udtale mig så meget om den norske og svenske liga, jeg ser ikke fodbold fra de ligaer. Den danske liga kan jeg dog komme med mit input om:

Sidste år og i år har kvaliteten i den danske liga virkelig steget markant. Den nye TV aftale klubberne i Danmark har indgået har givet dem langt flere penge mellem hænderne, hvilket har resulteret i at klubberne bedre kan holde på spillerne samt hente væsentlig bedre spillere, hvilket især er nyt for de små klubber. Det betyder også at ligaen vil være mere lige, hvor alle hold kan slå de andre, og topholdene ikke kan have en dårlig dag og stadig forvente at vinde. Der er med andre ord ikke de skotske tilstande som der var for et par år siden med BIF og FCK som de eneste reelle tophold.

Især intensiteten og tempoet i kampene er steget meget, set udefra ser spillet måske ikke mere teknisk ud, men teknisk er der altså sket en del, da holdene nu spiller lige så flot som tidligere, bare i højre tempo.

En anden ting der er bemærkelsesværdigt er at de danske hold faktisk kun har tabt en kamp i Europa (hvis vi ser bort fra det samlede nederlag til OB mod Aston Villa). Tidligere så man ofte at de danske hold godt kunne have problemer med de små hold som de mødte i de indledende runder, spille uafgjort eller tabe på udebane. I år de danske hold været suveræne i Europa, hvis vi ser bort fra FCM som tabte samlet til Man City.

Som fodboldtilskuer oplever vi altså at ligaen i Danmark virkelig udvikler sig hurtigt for tiden, om den allerede har overhalet den norske kan jeg kun gætte på. Jeg tror det, fordi udviklingen er som sagt gået stærkt i Danmark. Vi kan bedre vurdere det efter BIFs kamp mod RBK, også selv om BIF endnu mangler at bevise at de høre til i toppen af den danske liga igen (siger jeg med blødende Brøndby hjerte).

En helt anden ting. Et emne som kommer op en gang i mellem i Danmark er tanken om en nordisk liga. Måske med de seks bedste hold fra den danske, norske og svenske liga. Kunne være super fedt synes jeg. Ud over rivaliseringer der allerede er i de enkelte lande mellem klubberne der, så vil der komme et ekstra element ind over når hold fra forskellige lande mødes med hinanden. Kvaliteten af en sådan liga vil helt sikkert have potentiale til at komme op på niveau med f.eks. den tyske liga.

Udfordringen ved en nordisk liga vil være at få det logistiske til at fungere, samt at finde et fair system for nedrykning og oprykning. Det skulle gerne være sådan at der stort set er lige mange klubber fra hvert land med.

Mvh. Egil.
Back to top
toki
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 22:26    Post subject: Reply with quote

HÃ¥per at en nordisk liga aldri vil bli en realitet.
Tror at for mange supportere ville det gått noen år før et oppgjør mellom FCM og Tromsø ville bli særlig interessant, og for bortelag med supportere ville det blitt alt for store avstander. I Norge er avstandene store nok fra før av.
fubar
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 22:55    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
1-0 over United der man forsvarte seg til seier i 90minutter er ikke imponerende. RBK spiller hvertfall offensiv fotball....

Slik skal det spilles på hjemmebane:
http://www.youtube.com/wa...o6sxo_4HIg

...og slik på bortebane:
http://www.youtube.com/wa...Jy4Q9OAFvs

Kunne/burde vunnet begge 5-1 eller noe sånt. Men vi har tross alt ikke Crespo på topp...
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 30.08.2008 23:31    Post subject: Reply with quote

Jeg foretrekker hjemmekamper som denne;

http://www.youtube.com/wa...re=related

Og bortekamper som denne;

http://www.youtube.com/wa...DX2LxNWIQM

RBK
Øystein
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 23:47    Post subject: Reply with quote

Hehe, var jammen Rade Prica som scorte for Helsingborg i den kampen Smile
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 18.09.2008 16:27    Post subject: Reply with quote

Stadsgaard med sitt bidrag.
- Danskenes liga er bedre enn den norske

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
Ingeman
Veteran

PostPosted: 18.09.2008 16:36    Post subject: Reply with quote

dårlig gjort stadsgaard!

men han har vell rett. danske ligaen er vel per dags dato bedre pga den dårlige til brann, vif, viking og oss
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 18.09.2008 16:42    Post subject: Reply with quote

Kommer helt an på hvordan man ser det. Jeg føler meg ganske sikker på at Aalesund, HamKam osv hadde klart seg brukbart i Danmark og unngått nedrykkstrid. Men samtidig er det kun Stabæk av topplagene i Norge som hadde klart å henge med i medaljekampen i Danmark.
Back to top
Socrates
Veteran

PostPosted: 19.09.2008 13:58    Post subject: Reply with quote

Hadde vært fett hvis de skandinaviske fotballforbundene hadde klart å fått i stand en Skandinavisk liga. Slik som jeg ser det er det langt flere plusser enn minuser ved en slik tanke. Bedre å møte Sveriges eller Danmarks nummer 6 enn Ham-Kam eller Aalesund.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 19.09.2008 14:06    Post subject: Reply with quote

Nei det hadde ikke vært fett. Hvem vil du helst møte? Molde eller Kalmar? Lillestrøm eller FC Mitdjylland? RL var et slikt forsøk og det floppet totalt.
Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 19.09.2008 14:23    Post subject: Reply with quote

En slik liga må i tilfelle helt erstatte den nasjonale. Den bør da bestå av 8 lag fra hvert land.

Grunnen til at RL floppet totalt, er at den kom rett etter den nasjonale serien var ferdig. Det var heller ikke noen gulrot som e-cupspill eller lignende til de som vant.

Det blir litt lenger å reise på bortetur, men vil heller ha en tur til København enn en tur til Kristiansand eller Tromsø.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Keenoir
Legende

PostPosted: 19.09.2008 14:27    Post subject: Reply with quote

Nei, dette ønsker ihvertfall jeg ikke noe av og 8 lag fra hver liga, det er alltfor mye med 24 lag. Nei 16 lag hjemme er slik jeg ønsker det nå.
Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 19.09.2008 14:35    Post subject: Reply with quote

Hva tror du skaper de beste lagene? En liga med de 8 beste laga fra Norge, Sverige og Danmark. Eller en liga med de 16 beste laga fra Norge?

Jeg er sikker på at de beste norske laga vil tjene på en slik ordning. 1. divisjon må også bli en skandinavisk liga, mens 2. divisjon vil kunne bli omtrent som i dag, men med et høyere nivå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Snorkel
Veteran

PostPosted: 19.09.2008 15:01    Post subject: Reply with quote

Tor Arild, det er et lite problem med det dær, hvordan skal vi sikre at det er alltid er norske, svenske og danske lag i topp divisjonen? Hva skjer viss/når sesongen kommer der det er en 16 lagsliga med bare Svenske og Danske lag?

Det er selvfølgelig mulig og kvotere slik at det alltid er lag fra alle land, men da vill vi ikke de beste lagene spille i toppdivisjonen til en vær tid, og det er ikke noen god løsning i mitt hode.

Trur rent sportslig det er en bra ide på kort sikt, men viss norge bare skal ha 4 lag i toppdivisjonen trur jeg interessen rundt om i landet kommer til og synke kraftig, og det i neste rekke være skadelig for nordisk fotball.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 19.09.2008 15:07    Post subject: Reply with quote

Det skal selvfølgelig ikke kvoteres inn. Det skal kvoteres fra 2. divisjon til 1. Etter det, er det de 24 beste som skal spille i øverste divisjon.

Vet ikke helt om jeg er for dette, men morsom tanke.
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 19.09.2008 15:19    Post subject: Reply with quote

Jeg kunne tenkt meg noe slikt som dette
Back to top
Socrates
Veteran

PostPosted: 19.09.2008 15:28    Post subject: Reply with quote

Nå er det ikke slik at ligaen til slutt muligens bare har norske og svenske lag feks, da det hvert år vil rykke opp lag fra alle de tre landene.
Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 19.09.2008 15:30    Post subject: Reply with quote

Det blir jo en slags amerikansk modell. Vi må spille seriefotball som i dag. Men det hadde vært befriende å slippe skitlag som Hamkam, Godset, LSK og AaFK.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Next
Page 6 of 13

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb