English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tippeliga vs Allsvenskan/Superligaen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
karpin
Junior

PostPosted: 05.12.2007 21:53    Post subject: Reply with quote

RBKfan100% wrote:

Greit da.. Så holder Tippeliagen høyere nivå. TIL > Brøndby

med den ironien der mener altså du at FC Nordsjælland > Rosenborg?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ronalstroy
Junior

PostPosted: 30.08.2008 12:44    Post subject: Reply with quote

Hey nordmænd...

Nu, hvor I allesammen snakker om Ståles udmelding omkring de 5-6 bedste hold i Danmark, skal det altså lige siges, at Brøndby måske ikke engang er blandt de 5-6 Ståle snakker om....

FCK, OB, AaB og FCM er helt sikkert pt. alle sammen bedre end Brøndby.

FCK siger sig selv, AaB er forsvarende mestre og er i CL-gruppespil nu, FCM var 1 minut fra at slå Man City ud i UEFA Cup efter 1-0 sejr i Manchester og 1-0 nederlag på hjemmebane, hvor FCM scorede selvmål i 90 min og tabte efter straffe. OB spillede lige op mod Aston Villa i Toto Cuppen og spiller rigtig godt og har en imponerende trup med bl.a. Djemba-Djemba og Djiby Fall.

Herfra kan det diskuteres, hvem der kommer herefter, men faktum er altså, at Brøndby blev nummer 8 i ligaen sidste år og kun kvalificerede sig til UEFA Cuppen ved at vinde pokalen.

God kamp
Back to top
View user's profile Send private message
pingvin
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 13:09    Post subject: Reply with quote

Man blir ikke automatisk bedre enn et annet lag bare fordi man gjør en ok prestasjon over to kamper mot lag som Man City og Aston Villa. Lag som knapt har begynt sesongen.
Back to top
WegHard
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 13:29    Post subject: Reply with quote

Ronalstroy wrote:
Hey nordmænd...

Nu, hvor I allesammen snakker om Ståles udmelding omkring de 5-6 bedste hold i Danmark, skal det altså lige siges, at Brøndby måske ikke engang er blandt de 5-6 Ståle snakker om....

God kamp

Hey danske

Så vidt jeg kan se er Ståles uttalelser kommentert èn gang i denne tråden, så det er vel kanskje å ta litt i når du sier at vi alle sammen snakker om det. Det er vel mer du som bringer det på banen. Flere dansker ser ut til å oppfatte det som oppsiktsvekkende at nordmenn ikke bare sier seg enig i Ståles uttalelser. Dette reflekterer etter min mening danskers arrogante verdernsmesterholdning som selvutnevnte skandinaviske mestre i fotball.

Samtidig er det kanskje en gnagende tvil et eller annet sted der inne? Nå som RBK skal møte et dansk lag - og man får en konkret pekepinn styrkeforholdet mellom de to ligaene - er det viktig og sikre seg at "sannheten" om at danmark har de 4-5 beste lagene lever videre selv om Brøndby skulle tape mot RBK. Ergo ditt poeng om at Brøndby ikke er blant de fem beste lagene. Problemet med denne argumentasjonen er bare at du har glemt å sjekke RBK tabellposisjon. Vi ligger som nummer 6 serien. Vi er ikke blant norges 5 beste lag. Hvis norges nummer 6 slår ut danmarks nummer 5, ja da må dere rett og slett godta dette som et tegn på at dansk liga kanskje ikke er så jævla mye bedre enn den norske.

All mulig respekt til Brøndby, det blir en stor utfordring for dagens RBK, men vær så snill: hvis Brøndby taper - ha selvinnsikt nok til å godta hva det i så fall sier om dansk og norsk fotball.

God kamp!
longns
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 13:37    Post subject: Reply with quote

Ronalstroy wrote:
Hey nordmænd...

FCK, OB, AaB og FCM er helt sikkert pt. alle sammen bedre end Brøndby.

FCK siger sig selv, AaB er forsvarende mestre og er i CL-gruppespil nu, FCM var 1 minut fra at slå Man City ud i UEFA Cup efter 1-0 sejr i Manchester og 1-0 nederlag på hjemmebane, hvor FCM scorede selvmål i 90 min og tabte efter straffe. OB spillede lige op mod Aston Villa i Toto Cuppen og spiller rigtig godt og har en imponerende trup med bl.a. Djemba-Djemba og Djiby Fall.

Herfra kan det diskuteres, hvem der kommer herefter, men faktum er altså, at Brøndby blev nummer 8 i ligaen sidste år og kun kvalificerede sig til UEFA Cuppen ved at vinde pokalen.

God kamp

Morsomt at du lager unnskyldninger på forhånd...

Fakta er at norske lag alltid kommer lenger enn danske lag i Europa, vi hadde to lag i 1/16 dels finalen i Uefa cupen i fjor, Danmark hadde ingen. Det samme i 2005, da spilte Rosenborg i Uefa cupens 1/16 dels finale, Danmark ingen. I 2006 så hadde Danmark en bedre sesong i Europa enn Norge, men heller ikke da klarte noen lag å komme noe lenger enn gruppespillet.

Når sist spilte et lag fra Danmark egentlig i Europa over jul? På tide å skaffe seg litt selvinnsikt der nede i pølseland?
Back to top
Thomas(BIF)
Junior

PostPosted: 30.08.2008 14:37    Post subject: Reply with quote

joko-: Det er rigtigt at i havde to lag i 1/16 dels finalen i uefa cuppen i fjor, imens Danmark ikke havde nogen. Men det skal lige siges at Brann gik videre med 4 point, imens AaB røg ud med 4 point. Jeg synes også du skulle prøve at kigge på den her liste...

http://www.xs4all.nl/~kas...k2009.html

Det viser vel at danske lag gør det bedre end norske. Viking tabte også til finske Honka imens Brøndby sikkert vandt 6-0 samlet over FC Haka. Så vidt jeg ved har Norge også kun 2 lag tilbage i Europa, imens Danmark har 4.

WegHard: Tjaa, Ståles kommantar var lidt underlig. Jeg mener at FCK, Odense, FC Midtjylland, og Stabæk i øjeblikket er Nordens bedste lag. Jeg har set Stabæk på TV2 Norge, og de ser rigtig stærke ud. Især Alanzinho. Men grunden til at dansk fodbold i øjeblikket er bedre end norsk, er vel også at store norske lag som Brann, Vålerenga og Rosenborg i øjeblikket ikke lever op til tidligere bedrifter.

Det er bare min mening Smile
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 14:56    Post subject: Reply with quote

Også verdt å merke seg at det er første gang på 10 år at Danmark er foran Norge på den rankingen. De danske lagene fikk i år starte i 1.uefa kval runde, mens de norske kom inn i 2.kval runde. Dette har dere utnyttet til det fulle i forhold til å sanke poeng og flyt.

Når det er sagt, så synes jeg de danske lagene har virket langt friskere enn de norske i Europa hittil i år. Det er kan være mange grunner til det, det ene er at 4 av de 5 norske lagene som representerer Norge i Europa er i store spillemessige kriser i hjemlig liga, det ene laget som faktisk er i form fikk derimot den aller værste trekningen og røyk ut for et fransk lag. Mens i Danmark er lagene som representerer Danmark i Europa i ganske god form. Jeg tror Danmark får en bedre sesong enn Norge i Europa i år, men det betyr derimot ikke at Danmark er en bedre liga og enda mindre at de 4-5 topplagene i Danmark er skandinavias beste. (Direkte useriøs vurdering fra den skalla mannen). Det er bare en naturlig svingning i resultater som kommer med jevne mellomrom.

I 2005 hadde Norge et lag med i CL og to i Uefa cupens gruppespill, videre kvalifiserte Rosenborg seg til 1/16 dels finalen i Uefa cupen fra CL. Danmark hadde et lag i gruppespillet (Brøndby) som røyk ut i gruppespillet.

I 2006 hadde Danmark et lag i CL og et lag i Uefa gruppespillet, Norge ingen i noe gruppespill. Ingen av de danske lagene gikk videre fra gruppespillet.

I 2007 hadde Norge et lag i CL og et lag i Uefa gruppespillet, Danmark hadde to lag i Uefa gruppespillet, begge de norske lagene gikk til 1/16 dels finalen i Uefa cupen, de danske røyk begge ut.

I 2008 har Danskene startet desidert best, vi får dog vente med oppregningen etter sesongen er ferdig, for historisk så er de norske lagene sterkere lenger ute i turneringen (Gruppespillet).

Konklusjon: Dette svinger fra år til år...

Jeg spør igjen, når var det et dansk lag igjen i Europa etter nyttår? Mens Norge har det med jevne mellomrom, så er det vel 6-7 år siden Danmark hadde det?

Hvor ofte har Danmark et lag i CL i forhold til Norge?

Last edited by longns on 30.08.2008 15:11; edited 3 times in total
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 30.08.2008 15:05    Post subject: Reply with quote

Sist et dansk lag deltok i e-cup etter jul var Brøndby i UEFA-cupen 2003/2004 da de røk ut for Barcelona i tredje runde med 1-3 sammenlagt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
KFF_RBK
Rutinert

PostPosted: 30.08.2008 15:05    Post subject: Reply with quote

Jag tycker att TL och SL har ett litet men klart försprång mot
Allsvenskan, och ögonblickligen ser den danska ligan bättre ut än den norska men det tycker jag mest har att göra med hur dåligt det går för de större lagen i Norge.
Back to top
toki
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 16:16    Post subject: Reply with quote

NÃ¥r man snakker om forholdet mellom Norge, Sverige og Danmark. Hvorfor har ikke den superligaen flere enn 12 lag?
I Sverige har man 16, og i Norge skal man utvide til det samme neste sesong.
Er det ikke mange nok lag som er gode nok for denne "super"-ligaen?
I de fleste større ligaene i Europa har man 16 til 20 lag.
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 30.08.2008 17:12    Post subject: Reply with quote

Mange som mener Danmark ikke har rom for mer enn 12 topplag ja, derfor har de kommet opp med den latterlige løsningen at alle møter hverandre tre ganger.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
senador
Legende

PostPosted: 30.08.2008 17:25    Post subject: Reply with quote

Ronalstroy wrote:

Ståle Solbakken har et problem når han skal forklare RBKs CL gjennomføring sist sesong. 2-0 over Valencia hjemme og borte, i tillegg til 1-1 på Stamford Bridge er IKKE I NÆRHETEN av hva FCK eller andre danske toppklubber kan skryte av. 1-0 over United der man forsvarte seg til seier i 90minutter er ikke imponerende. RBK spiller hvertfall offensiv fotball....
Back to top
Thomas(BIF)
Junior

PostPosted: 30.08.2008 17:54    Post subject: Reply with quote

KFF_RBK: Enig. Det går dårligt for de store norske lag, imens de store danske lag som FCM, OB og FCK er rigtigt stærke for tiden. Brøndby og AaB har også gode lag, men begge lag spiller dårligt lige nu.

I tippeligaen er mindre hold som Tromsø, Stabæk og Fredrikstad i øjeblikket i toppen. Det ville aldrig ske i Danmark at f.eks. Esbjerg, Randers og FC Nordsjælland lå i top 3 efter 18 runder. Det er de danske top lag for stærke til. Og det tror jeg også bliver et problem for Norge hvis det er Tromsø og Fredrikstad der skal ud i Europa til næste år i stedet for Brann og Rosenborg.

Jeg synes at det er et problem for Norge, at Tippeligaen afgøres i Novenber, imens Champions League og Uefa Cup kvalifikation afgøres i juli og august. Der kan ske meget for de forskelige lag i den lange tid.

joko- Det har jo kun held der gør at norske lag har spille med efter nytår. Se selv her..

2005: Brøndby: Uefa Cup Gruppespil: 4 point (ikke videre)
2006: OB: Uefa Cup Gruppespil: 4 point (ikke videre)
2006: FCK: Champions League: 7 point (ikke videre)
2007: Rosenborg: Champions League: 7 point (videre til uefa cuppen)
2007: AaB: Uefa Cup Gruppespil: 4 point (ikke videre)
2007: Brann: Uefa Cup Gruppespil: 4 point (videre)

De norske lag har IKKE fået flere point end de danske, men er alligevel gået videre. Det er jo ret heldigt.
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 17:56    Post subject: Reply with quote

Kalmar FF, ledarlaget i allsvenskan bör väl också räknas med när man diskuterar vilka lag som är bäst i Norden. De slo Belgiska Gent 5-2 sammanlagt i Uefacup-kvalet. Patrik Ingelsten - nordens hetaste forward för tillfället? - gjorde 3 mål. Kalmar FF är nog det laget i Norden som har det mest effektiva anfallsspelet för tiden med mycket snabba omställningar och är samtidigt livsfarliga på fasta situationer.
Back to top
michael collins
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 17:58    Post subject: Reply with quote

Thomas(BIF) wrote:
Og det tror jeg også bliver et problem for Norge hvis det er Tromsø og Fredrikstad der skal ud i Europa til næste år i stedet for Brann og Rosenborg.

Du kan neppe ha fått med deg at Brann har en katastrofal historie i Europa. Mens Tromsø seinest i 2005 slo ut Galatasaray og gikk til UEFA-cupens mellomrunde der vi blant annet slo Røde Stjerne, og var en korrupt dommer i bortekampen mot Basel fra å avansere videre fra mellomrunden.
Harald
Forumsjef

PostPosted: 30.08.2008 18:00    Post subject: Reply with quote

Jeg synes lige du skal kigge på FCKs gruppe i 2006 og Rosenborgs i 2007, Thomas. Hvem havde den sværeste gruppe?

Bagefter kan du så se hvordan man opnåede de poeng, hvem spillede bedst.

Hvis du stadig synes at det var heldigt at Rosenborg gik videre der, ja så...

Medlem nr. 2477

Last edited by Harald on 30.08.2008 18:00; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
longns
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 18:00    Post subject: Reply with quote

Thomas(BIF) wrote:

De norske lag har IKKE fået flere point end de danske, men er alligevel gået videre. Det er jo ret heldigt.

Nei, det handler om å slå de rette lagene til rett tid. I FCK sitt tilfelle så skaffet de 6 av 7 poeng mot lag som allerede var klare for avansement, mens Rosenborg i fjor tok gruppen etter nakken og satt seg selv i en posisjon hvor de kunne styre utfallet og ikke omvendt som FCK.
Back to top
Juch
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 18:02    Post subject: Reply with quote

Ja, Tromsø er vel et av de få norske lagene som faktisk har gjort det ganske godt i Europa. Typiske topplag som Brann og LSK har jo røket ut på de merkeligste måter gang på gang.
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 18:03    Post subject: Reply with quote

Thomas(BIF) wrote:

I tippeligaen er mindre hold som Tromsø, Stabæk og Fredrikstad i øjeblikket i toppen. Det ville aldrig ske i Danmark at f.eks. Esbjerg, Randers og FC Nordsjælland lå i top 3 efter 18 runder. Det er de danske top lag for stærke til. Og det tror jeg også bliver et problem for Norge hvis det er Tromsø og Fredrikstad der skal ud i Europa til næste år i stedet for Brann og Rosenborg.

Aalborg er i utganspunktet et lag som Stabæk, Tromsø og Fredrikstad, de vant hele ligaen....
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 30.08.2008 18:17    Post subject: Reply with quote

Rosenborg var ifjor i en av det hardeste gruppene med Chelsea Valencia og Schalke 04 mens FCK hadde United Celtic og Benfica. Etter min mening er Chelsea = United, Valencia > Celtic og Schalke 04 = Benfica, og vi spillte til tider fantastisk fotball og svenkene ble neste lamslåtte av at et lag fra norden kunne spille så fantastisk fotball jf. Valencia borte er den råeste maktdemostrasjonen fra et skandinavisk lag i fotball det siste 10 årene.
Back to top
Snorreth
Rutinert

PostPosted: 30.08.2008 18:35    Post subject: Reply with quote

Thomas(BIF) wrote:

Jeg synes at det er et problem for Norge, at Tippeligaen afgøres i Novenber, imens Champions League og Uefa Cup kvalifikation afgøres i juli og august. Der kan ske meget for de forskelige lag i den lange tid.

Jeg har mange tanker om våre problemer i E-cup, jeg prøver å holde analyser på disse. Noen er kanskje rett, noen er på vidda.

Men det du nevner tror jeg kan av være ett av problemene, at vi bestemmer hvem som skal være norges beste i Europa nesten ett år etter de er blitt seriemester.

Dessuten er den norske Tippeligaen blitt en liga hvor resultater er så og si alt.
Vi har fotballklubber som har panikk i sesongeninnspurten, noe som kan være avgjørende for våre resultater.

Jeg tror ærlig talt at "Norge er godt i sesong, og vi er ute og dårlig form" er rent bløff!
Norske spillere syter over for mange kamper... selv om de har ambisjon om PL.

btw.
Da dere møtte Barcelona. Var dansk fotball i streik da?
Back to top
Thomas(BIF)
Junior

PostPosted: 30.08.2008 18:40    Post subject: Reply with quote

yoko-: Aalborg er Danmarks 4. største by, samt den 3. mest succesrige klub i Danmark de sidste 15 år. Aalborg kan ikke sammenlignes med Stabæk, Fredrikstad og Tromsø.

Jeg siger ikke at Rosenborgs præstiation i Champions League var dårlig eller heldig. Det var fantatisk flot at slå Valencia. Men Valencia var vel ikke så stærke sidste år som de plejer at være. De blev nummer 10 i den Spanske liga, og havde en katastrofe sæson. De var i kæmpe krise. Det er vi vel ikke uenige om? Men det var stadig fantastisk flot af Rosenborg at vinde over dem. Jeg prøver slet ikke at tage noget fra jer, men fakta er at Rosenborg gik videre med 7 point, og FCK ikke gjorde. Det var blot et svar til joko- der undrede sig over at danske lag ikke var med i Europa efter nytår. Og mit svar var at Danske lag har fået ligeså mange point som de norske, men alligevel ikke er gået videre. Og det er bare uheld for de danske lag.
Back to top
Thomas(BIF)
Junior

PostPosted: 30.08.2008 18:48    Post subject: Reply with quote

Snorreth wrote:
Da dere møtte Barcelona. Var dansk fotball i streik da?

Nej, heldigvis ikke. Jeg tror du tænker på spillerstrejken i 2004. Brøndby og AaB skulle spille 2. runde af Uefa Cup kvalifikationsrunde mod Ventpils og Vilnius, sammentidigt med at de danske fodboldspillere strejkede. Derfor var de to klubber nød til at bruge deres old boys spillere og ungdomspillere. Heldigvis stoppede strejken dagen før Uefa Cup kampene, så de "rigtige" spillere kunne komme i kamp.
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 30.08.2008 18:59    Post subject: Reply with quote

Hvordan gikk det?
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 30.08.2008 19:03    Post subject: Reply with quote

Men alle dansker, er dere så imponert over FCK? En fotballtype som består i å forsvare seg stort sett i 90minutter? Holde nullen for enhver pris, ikke angripe, men vinne 1-0.

Dette vil holde mot danske lag, men møter man en viss grad av god motstand holder ikke dette i lengden.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11, 12, 13  Next
Page 5 of 13

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb