| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 16.07.2008 20:02 Post subject: |
|
|
| MidtJylland blir motstander i kvartfinalen. Da er nok moroa over, er jeg redd. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 18.07.2008 16:39 Post subject: |
|
|
| Neida, Rosenborg dro hjem en knallsterk 4-3 seier over MidtJylland. Imponerende. Seminfinale neste. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 18.07.2008 16:41 Post subject: |
|
|
| Herlig! HÃ¥per Dags var der. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 18.07.2008 18:05 Post subject: |
|
|
| Det er SÃ…Ã…Ã… bra! Kudos til gutta! |
|
| Back to top |
|
 |
Tommærn Veteran

|
Posted: 18.07.2008 18:10 Post subject: |
|
|
| Come on Dags! Work your magic. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 18.07.2008 18:14 Post subject: |
|
|
Flot resultat. Midtjylland er nok den klubben i Danmark som satser mest på talent udvikling. De er nok også i top i nordisk sammenhæng.
Vi får håbe Dags var tilstede. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 18.07.2008 19:27 Post subject: |
|
|
Hjertlig tilstede på Gålåsbanen på Furnes i dag også. Ser at rbk.no har lagt mer jobb i referatet sitt idag, og det må vel kalles positivt.
Første omgang hadde knapt begynt før Ivar Skjerve kløner det til med en elendig avklaring. Christian Norgaard sklir og Osei Oviasu står og ser på, så motstanderen for gud vet hvilken gang kommer alene mot Ole Lilleås Næss. Danskene takker og bukker og setter ballen behersket i mål da det kun har gått 3 minutter. De første 10 minuttene ser det ut til at MidtJylland skal ta hjem en enkel seier. Pasningssterke og hurtige spillere sørger for at Rosenborg må løpe mye imellom. Men Rosenborg kjemper seg inn i kampen, og til tross for spillemessig overtak skaper danskene lite eller ingenting av farligheter resten av førsteomgangen. Etter 39 minutter får Rosenborg corner fra høyre som Helland legger perfekt på hodet til Michael Karlsen på første stolpe. 1-1 til pause.
I andre omgang starter dramatikken. 3 minutter ut i omgangen kjemper vi oss til et innkast på høyde med danskene sekstenmeter. Lars Ramstad kaster langt til Michael Karlsen som stusser bakover. Etter litt klabb og babb havner ballen hos en feilvendt Thomas Valø like utenfor sekstenmeteren, og situasjonen ser avklart ut. Men Valø overrasker alle med et nydelig hælspark til Helland, som har lurt seg inn bak ryggen til forsvaret. Alene med keeper gjør han ingen feil og setter ballen kontollert i nærmeste hjørne. 2-1.
Deretter er det danskene som presser på for utligning. Ole Lilleås Næss gjør en glimrende redning på en dansk heading etter 7 minutter. Et par minutter senere er danskene frampå igjen og slår et innlegg på bakre stolpe der de på mirakuløst vis klarer å sette ballen utenfor på helt åpent mål. Rosenborg er mye mer offensive i andre omgang og skaper problemer for motstanderen, slik at de slipper å forsvare seg konstant. Etter 12 minutter dribler Helland av 3 mann langs dødlinja på venstre side og drar seg innover mot mål. Så blir han felt, men dommeren overser det soleklare straffesparket.
Fjorten minutter ut i omgangen kløner Skjerve og Norgaard det til igjen på en situasjon de burde ha full kontroll på. MidtJylland får komme alene igjennom igjen og lar seg ikke be to ganger. 2-2. Elendig forsvarsspill.
Etter 21 minutter kommer en glimrende enkeltmannsprestasjon av Markus Henriksen. Fra midt på danskenes banehalvdel ut mot venstre, drar han fint av to mann, avanserer noen meter og smeller ballen i nærmeste kryss fra 20 meter. 3-2.
Like etterpå, i det 23. minutt, får Rosenborg corner. Helland gjør seg klar for å ta det. MidtJylland liker tydligvis dårlig å ligge under og en av spillerne starter en krangel med Michael Karlsen. Dommeren går inn og gir tilsnakk til begge. Corneren blir slått, men dansken er ikke ferdig med krangelen og river Karlsen over ende, tilsynelatende helt umotivert. Dommeren blåser straffe som Helland setter knallhardt i venstre hjørne for keeper, som går motsatt vei. Pen straffe. 4-2.
Så starter komedien (eller tragedien om du vil) etter 32 minutter. Jeg sitter med god utsikt til situasjonen og ser at en av MidtJyllands afrikanere (eller i det minste avstamning derfra) slår Helland hardt i bakhodet med flat hånd helt uprovosert. Dommeren står med ryggen delvis til, men får med seg klasket og at Helland faller i bakken og holder seg til hodet. Da presterer idioten å dra opp rødt kort til den fullstendig uskyldige Rosenborgspilleren, før dansken får samme behandling. Skandaløs opptreden av dommeren. Det skulle vært interessant å høre hans begrunnelse.
Danskene profiterer på større rom og scorer fire minutter senere på en cormer. Jeg ser ikke hvem som taper hodeduellen, men jeg tipper på Nordgaard eller Skjerve. 4-3. Danskene vil ha ballen med seg, men Næss har fått tak i den. Dansken dytter til Rosenborgkeeperen, men det er Næss som utrolig nok får gult kort av dommeren.
MidtJylland presser på, men skaper ikke så store sjanser før på overtid da en Rosenborgspiller takler ballen fra en danske og ballen går inn til keeper Næss som plukker den opp og gjør seg klar til å sette i gang spillet igjen. Mannen med et enormt markeringsbehov presterer å blåse tilbakespill på dette, noe som selvfølgelig ikke var riktig. Indirekte frispark fra 5 meter. Danskene scorer, men det blir korrekt avblåst da dommer ikke har gitt beskjed om at frisparket kan tas. Neste forsøk klarer de på en eller annen merkelig måte å blåse over mål. The end.
Til tross for en god andre omgang, skal det legges til at vi var litt heldige, og hadde også veldig god uttelling på målsjansene. Det største drawbacket er at vi må klare oss uten Helland (rødt kort) og Næss (to gule) i semifinalen. Dette har vært to av våre største bidragsytere denne turneringen. Særlig Helland har vært outstanding til tider. Uten han er jeg 90% sikker på at det er bråstopp i morgen. Men la oss håpe at andre benytter sjansen til å vise seg fram.
Ole Lilleås Næss 7
Gjør ingen store feil, hadde en glimrende redning på en heading i andre omgang. Nok en gang bra utspill og virker trygg med ballen i beina. Kunne kanskje vært ute i feltet og tatt corneren til 4-3 målet, men jeg velger å frikjenne han der.
Lars Ramstad 6
Solid bakover i dag. Suverent best i forsvarsrekka. Kan bli med enda mer framover.
Osei Oviasu 4
Holder på å rote seg opp i kjempetrøbbel flere ganger ved å drible som bakerste mann. Flere farlige tversoverpasninger også. Vinner mye på hodet i andre omgang.
Christian Norgaard 4
Involvert i minst to av baklengsmålene. Hans dårligste kamp i turneringen.
Ivar Skjerve 2
Jada, jeg vet jeg kommer til å havne i helvete for å slakte en juniorspiller så til de grader kamp etter kamp. Vi får bare håpe at trenerteamet kommer dit sammen med meg for å sette guttungen i situasjoner der han ydmyker seg selv gang etter gang. Jeg har sagt det før og sier det igjen; han har absolutt ingenting på venstreback å gjøre, selv på juniornivå.
Markus Henriksen 7
Jobber som vanlig bra, men er litt svak i kroppen. Må bedre overblikket og pasningskvaliteten. Fantastisk mål av unggutten. Viser at han er et stort talent.
Eirik Valla Dønnem 7
Balanserer midtbanen fint. Gjør lite feil og jobber bra.
Pål André Helland 9 BB
Jobbet bra defensivt i første omgang. Hadde mange brukbare skuddforsøk der han kunne valgt en bedre løsning. Fantastisk dødballfot. Har som tidligere nevnt alt unntatt fart og rykk. Rosenborgs suverent beste spiller i turneringen hittil. To mål og en målgivende i dag. Tok også corneren da Karlsen ble felt, men det får da være måte på hva Helland skal hylles for.
Michael Karlsen 7
Er god til å komme i scoringsposisjoner inne i boksen. Scorer et flott mål igjen. God på hodet og slepen teknisk. Har et par lekre detaljer i denne kampen også. Minner litt om Tore Andre Flo i sine yngre dager. Tror han ville fungert bedre som midtspiss i 4-4-2 enn som høyrekant i 4-3-3, men gjør allikevel en god jobb.
Adrian Andresen 6
Jobber bra og starter på løp i bakrommet. Gjør en bra førsteforsvarerjobb som midtspiss.
Thomas Valø 7
Blir litt lite brukt i første omgang, men skaper mye trøbbel for danskene etterhvert med sin enorme fart og gode innlegg. Har dessverre ikke noe stort finteregister og setter som regel fintene for nær motspiller når han drar ned farten. Spill på det du er god på, og du kan sikkert forsvare en plass i Eliteserien etterhvert. Om det blir for Rosenborg? Antagelig ikke, hvis vi skal nå målet om topp 30 i Europa.
Mushaga Bakenga 6
Får 25 minutter som erstatter for Andresen. God teknisk og starter villig i bakrom. Holder danskene på tå hev. Alene med keeper etter et gjennomspill midtveis i omgangen, men keeper er heldig og får ei tå på ballen når han kommer utenfor sekstenmeteren. Litt mer presisjon fra midten og denne gutten ville kommet på scoringslista i dag også. Early days for en kommende storspiller. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Last edited by dags on 18.07.2008 20:10; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 18.07.2008 19:48 Post subject: |
|
|
Fantastisk, Dags! Fantastisk!
Etter det du har sett, er det Bakenga og Helland (og evt Næss) som utpeker seg som de sterkeste kandidatene til A-lagsspill? _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 18.07.2008 19:51 Post subject: |
|
|
| Bare å gi seg ende over Dags, nok en gang glimrende jobbet! En fryd å lese referatene dine, spesielt spillervurderingene. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 18.07.2008 19:52 Post subject: |
|
|
Herlig lesning Dags. Veldig bra jobba.
Tror du Helland kan forsvare en plass i A-stallen til RBK? Eller blir han for mye hemmet av mangelen på tempo? Virker som han har det meste ellers.
Hva med unggutten Henriksen. Han er jo født i 1992, altså guttespiller ennå. Hvor langt tror du han kan nå? |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 18.07.2008 20:07 Post subject: |
|
|
Bakenga og Henriksen er veldig unge, og gjør derfor av og til noen merkelige valg, men begge to vil være gode kandidater for A-stallen hvis de fortsetter utviklingen. Begge har såpass mye å fare med at jeg nesten vil bli overrasket om de ikke er der i løpet av to år hvis de unngår skader. Ergo vil de være på alder med Tettey og Skjelbred da de ble tatt opp i A-stallen.
Helland er en fryd å se på til tider, men i dagens fotball er det mer og mer krav til tempo hvis du skal hevde deg som toppspiller. Derfor er jeg redd for at han kan komme til å slite. Men per i dag er han den som er soleklart nærmest å forsvare en plass i A-stallen.
Ole Lilleås Næss har mye av det en moderne keeper skal ha. Jeg vet ikke hvordan keepertreningene er lagt opp i klubben, men han kunne ha godt av å lære feltarbeid av Jarstein.
Ellers må jeg si at Michael Karlsen er spennende, sjøl om jeg mener han kunne bidratt enda mer som spiss i 4-4-2 med en rask makker. Han må ta et steg til før han er aktuell for A-stallen, men jeg synes han viser prov på mange kvaliteter.
Jeg mener også at Arton Ademi er et stort talent, men at han ikke virker like "sulten" på suksess som f.eks Helland. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 18.07.2008 20:41 Post subject: |
|
|
Glimrende Dags, en fryd at læse. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Rocky83 Veteran
|
Posted: 18.07.2008 20:45 Post subject: |
|
|
| IMPONERENDE referat og herling lesning. Gleder meg hver gang til å lese referat faktisk. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKw Rutinert

|
Posted: 18.07.2008 21:59 Post subject: |
|
|
Godt jobba!
Har en følelse av at det blir Rosenborg - Godset i finalen, vi får se. Noen som skal opp og se i morgen? |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 18.07.2008 22:25 Post subject: |
|
|
Tenkte jeg skulle prøve å få sett denne kampen også, ja.
Sender TV2 finalen i år også, forresten? Ikke at jeg tror vi skal ha alt for høye forhåpninger om å komme dit, men det kan jo skje. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKw Rutinert

|
Posted: 18.07.2008 23:21 Post subject: |
|
|
| Hørte fra en som spiller på Godset at den skal sendes, ja. |
|
| Back to top |
|
 |
torerik Veteran

|
Posted: 18.07.2008 23:37 Post subject: |
|
|
| Finner den ikke i tv-programmet på tv2.no i hvert fall.. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 19.07.2008 09:10 Post subject: |
|
|
| Dags wrote: | | Helland er en fryd å se på til tider, men i dagens fotball er det mer og mer krav til tempo hvis du skal hevde deg som toppspiller. Derfor er jeg redd for at han kan komme til å slite. Men per i dag er han den som er soleklart nærmest å forsvare en plass i A-stallen. |
Tempo kan da vel også trenes? |
|
| Back to top |
|
 |
spraggon Proff
|
Posted: 19.07.2008 09:53 Post subject: Joda, men... |
|
|
Joda, tempo kan trenes opp, men i langt mindre grad en andre ferdigheter.
Ikke siter innlegg ret ovenfor. Mod. |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 19.07.2008 10:54 Post subject: |
|
|
Tempo kan sikkert til en viss grad trenes opp og bedres, men Helland kommer aldri til å få noe bra rykk eller høy toppfart. Minner sånn sett mest om Hoftun på sine eldre dager, hvis jeg skal finne noen å samligne med. Når det er sagt så har vel f.eks Kvisvik og Vaagan Moen klart seg ganske bra uten nevneverdig fart i Eliteserien, men vi sikter vel enda høyere med vår topp 30 i Europa-målsetning.
Uansett; jeg håper vi tar oss til finalen, at kampen blir sendt på TV og at Helland kan få vist seg fram for alle som er interessert, så kan dere bedømme mine vurderinger sjøl. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 19.07.2008 11:41 Post subject: |
|
|
Off, og igjen kommer topp 30 argumentet. Syns folk bruker det altfor ofte her inne.
Spørsmål, hvor godt er tempoet ift feks Sapara? Han har jo heller ikke all verdens tempo å vifte med. |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 19.07.2008 12:01 Post subject: |
|
|
Det er jo et uttalt mål fra klubben, derfor bør man vel sikte seg inn på spillere man tror kan ta det nivået. Og hvem vet, Helland kan da bli Norges neste store stjernespiller for alt jeg vet. Håper som sagt at flere får sjansen til å følge Rosenborg i TV-sendt finale, så kan dere gjøre dere opp en mening sjøl. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 19.07.2008 16:24 Post subject: |
|
|
Ser ut til at det er 1-0-ledelse i vår favør for øyeblikket, gitt. Ikke det at det står en dritt ellers.
Vel, følger resultatet og venter på Dags for fyldigere info..
EDIT: 2-0 rundt ti minutter før full tid! Bør bli finale dette! _________________ Influencer™
Last edited by Zorac on 19.07.2008 16:31; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
|