View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Jarwson Senior
|
Posted: 03.06.2008 20:00 Post subject: |
|
|
Annan? Fikk Annan på Stabæk noe straff da videobildene viste at han slo til Steinar Pedersen og filmet så en spiller fikk rødt kort i kampen mot Lillestrøm tidligere i år? |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 03.06.2008 20:27 Post subject: |
|
|
Man kan ikke få dobbel straff fordi man ikke ble tatt på fersken. Det er jo helt horibelt.
Jeg håper denne saken ihvertfall vekker klubbledelsen og klubbstyret slik at vi får bort de primitive innslagene på årsmøtet neste år. |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 03.06.2008 20:44 Post subject: |
|
|
Nå har jeg hørt mange si at det var fysisk kontakt mellom pelu og soma. Visst dette stemmer, da kan vel ikke NFF utestenge Pelu?  _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 03.06.2008 20:54 Post subject: |
|
|
Zorac:
I en kamp blir du straffet av dommeren ut i fra spillereglene, f.eks. gult kort eller rødt kort. Disse reglene er til for å skape en rettferdig konkurranse.
Det som brukes mot Pelu her er et sanksjonsreglement. Det er et reglement som kan gir NFF makt til å sette en stopper for ting det ikke vil ha noe av, og er ikke nødvendigvis laget for å gi en rettferdig konkurranse. Det er det samme som brukes for f.eks. å ta en spiller i doping, straffe noen som klager på dommeren, som krangler på en utvisning, osv. Det har ikke direkte med de vanlige spillereglene, gule kort osv. å gjøre. Det Pelu ifølge NFF har gjort er å bringe norsk fotball i vanry gjennom å lure en dommer til å dømme feil.
Dommerens beslutning blir ikke endret, det ble straffe og mål. Men de gir en sanksjon på bakgrunn av konsekvensen av Pelus oppførsel i denne situasjonen, som var at en dommer tok gal avgjørelse. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.06.2008 21:11 Post subject: |
|
|
Godt poeng, Vemundo, men det virker jo fortsatt veldig tilfeldig? |
|
Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 03.06.2008 21:19 Post subject: |
|
|
Vemundo wrote: | Det som brukes mot Pelu her er et sanksjonsreglement. Det er et reglement som kan gir NFF makt til å sette en stopper for ting det ikke vil ha noe av, og er ikke nødvendigvis laget for å gi en rettferdig konkurranse. Det er det samme som brukes for f.eks. å ta en spiller i doping, straffe noen som klager på dommeren, som krangler på en utvisning, osv. Det har ikke direkte med de vanlige spillereglene, gule kort osv. å gjøre. Det Pelu ifølge NFF har gjort er å bringe norsk fotball i vanry gjennom å lure en dommer til å dømme feil.
|
Hæ?
Så filming har ikke direkte noe med de vanlige spillereglene å gjøre? Snodig at folk har fått gult kort for det da...
Og oppførselen til andresen (med flere) bringer vel ikke noe positivt til norsk fotball heller?
Vemundo wrote: | de gir en sanksjon på bakgrunn av konsekvensen av Pelus oppførsel i denne situasjonen, som var at en dommer tok gal avgjørelse. |
Nettop. Hvorfor skal Pelu straffes for det?
Folk har jo aldri blitt straffet i etterkant for filming tidligere.
Last edited by 1r9b1k7 on 03.06.2008 21:21; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
brattigoal Junior

|
Posted: 03.06.2008 21:20 Post subject: |
|
|
Og slike muligheter er jo kjempefint. Er nok svær få som ikke vil ha det, men det har jo absolutt ingenting med denne saken å gjøre. Denne saken handler om TV Bergen som bruker sin mediemakt til å avgjøre tippeligaen, og om NFF som ikke opptrer nøytralt i forhold til alle lag og spillere. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 03.06.2008 21:28 Post subject: |
|
|
Ser poenget, vemundo. Det det jeg vil ha fram er at dette er første gang (så langt jeg vet) et en situasjon blir dømt to ganger i norsk fotball. En av dommeren i kampen, mens forbundet nærmest går inn og overstyrer dommeren etter kamp.
Jeg skjønner jo at NFF vil kvele dette i starten (selv om de selvsagt skulle startet før), men jeg føler dette reglementet gjør det vanskeligere for både spillere, dommere og kanskje også NFF å holde styringa på hva som foregår.
I prinsippet gjør dette noe av live-dømming unødvendig. Når forbundet kan gå inn i ettertid og overstyre en dommers vurderinger (selv om tingenes tilstand blir stående ut kampen), er en dommers bedømming i gitte situasjoner kun en midlertidlig dom. Om det var forståelig. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 03.06.2008 21:30 Post subject: |
|
|
1r9b1k7 wrote: |
Hæ?
Så filming har ikke direkte noe med de vanlige spillereglene å gjøre? Snodig at folk har fått gult kort for det da...
|
Jo, men i dette tilfellet ble det ikke fanget opp av dommeren vha de vanlige spillereglene. De vanlige spillereglene sier som du påpeker gult kort.
Det har derimot blitt fanget opp av NFF som har et sanksjonsreglement med andre regler på et helt annet grunnlag.
Og oppførselen til andresen (med flere) bringer vel ikke noe positivt til norsk fotball heller?
|
Ikke misforstå meg til at jeg forsvarer reglementet, jeg bare forsøker forklare sammenhengen.
Nettop. Hvorfor skal Pelu straffes for det?
Folk har jo aldri blitt straffet i etterkant for filming tidligere. |
Han blir ikke straffet for filmingen i seg selv, han blir straffet for konsekvensen av det.
Konsekvensen er slik NFF ser det at en dommer lar seg lure og tar en gal avgjørelse. Dette fører til et helvetes leven i media og masse baluba rundt om, og dette er de livredde for. Derfor skal Pelu slepes frem foran de blodtørstige massene og gjøres noe avskrekkende med.
Det er støyen NFF vil bli kvitt, om ingen spillere, trenere eller supportere ropte og skreik ville ikke NFF tatt i denne saken med ildtang. Hadde noen gått i korstog til Bergen med fakler og høygafler etter at Helstad filmet hadde sikkert NFF sett seg nødt til å gripe tak i den synderen også, men det var ingen mektig mediekanal som skrudde på lyskasterne da. |
|
Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 03.06.2008 21:33 Post subject: |
|
|
henning wrote: | Godt poeng, Vemundo, men det virker jo fortsatt veldig tilfeldig? |
Ja, men jeg er redd at fra NFF sin side er det ikke mer tilfeldig enn at dette var den første saken det ble tilstrekkelig støy rundt. De vil sikkert helst dysse alt ned og ha null oppmerksomhet rundt sånt. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 03.06.2008 21:38 Post subject: |
|
|
Misstenker faktisk at dette kan bli litt samme greia som med 6-sekunders-reglen for keeper. Det blir statuert et eksempel eller to i starten, så hører man ikke særlig mer om det.
En annen ting jeg reagerer på er at flere (for ordens skyld - ikke fra offesiellt hold) argumenterer for at dette må straffes fordi "det er så tydelig". Mistenker også at det var derfor denne ble tatt og ikke Nannskog, for eksempel. Begynner man å blande inn tydelighet i dette, er man på ville veier. Det blandt annet Mjelde sier når han bruker slike utrykk er at det er mindre farlig å jukse om man skjuler det godt. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
1r9b1k7 Veteran
|
Posted: 03.06.2008 21:43 Post subject: |
|
|
Vemundo wrote: |
Ikke misforstå meg til at jeg forsvarer reglementet, jeg bare forsøker forklare sammenhengen.
|
Da er det greit.
Da støtter jeg Henning med at dette virker veldig "tilfeldig", avhengig om hvor mye oppmerksomhet det får. |
|
Back to top |
|
 |
doris Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 03.06.2008 21:51 Post subject: |
|
|
Ble virkelig imponert over Brann spillerne Solli og Bjarnasson sine utalelser i tv2sporten ikveld. Synes det var hyggelig sagt, og endelig noen som ikke forhåndsdømmer Pelu ,men lar tvilen komme tiltalte til gode. |
|
Back to top |
|
 |
niccolai Veteran
|
Posted: 03.06.2008 23:04 Post subject: |
|
|
Hahaha..
Lars Bohinen driter seg lodrett ut på sportstabloid..
Kritserte RBK som bare det p.g.a att de støtter Pelu..
Davy til Bohinene va foretok du deg da Veigar og Daniel filmet??..
Lars Bohinen: øøøø..øøøø.. de sa de ikke filmet..
Davy: De sa de falt lett.
Lars Bohinene: øøøø..
Hehehe.. _________________ "Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"
Sitat fra Ivar Hoff.. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 03.06.2008 23:06 Post subject: |
|
|
Hehe, så det samme. 5 minutter tidligere klager han på at Skutle tror på Pelu, mens han bruker samme unnskyldning som Skutle om Nannskog selv. Lars Bohinen er som kjent kongen over dobbeltmoral. |
|
Back to top |
|
 |
niccolai Veteran
|
Posted: 03.06.2008 23:06 Post subject: |
|
|
For en klovn!..
Hehehe..
Her snakker vi glasshus deluxe.. _________________ "Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"
Sitat fra Ivar Hoff.. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.06.2008 00:14 Post subject: |
|
|
Har jeg rett i antakelsene mine om at Pelu må stå over de to cupkampene i tillegg til to seriekamper om han blir dømt på fredag?
Har ikke rukket å sjekke ut om det er andre regler i dette tilfellet.
Her er forresten originalbildet til uavisa.no, som var på trykk i VG:
Det var vitterlig kontakt, men Pelu hjalp til.
I likhet med mange andre, er jeg mest opptatt av konsekvensene av en dom. NFF må straffe alt slikt framover om de skal beholde ansikt. De har gjort det vanskelig med å snakke om "kampavgjørende situasjoner". Det er jo mange keepere som overdriver nærkontakten med angripere som scorer, og får frispark. Filmer de?
Ikke minst er debatten rundt rollen til dommerne interessant. Skal en spiller straffes hardere fordi dommeren ikke gjør jobben sin? |
|
Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 04.06.2008 00:31 Post subject: |
|
|
Dette med "kampavgjørende situasjoner" er pussig, finner ikke noen lignende formulering i UEFAs tilsvarende regel. Mulig jeg ser på feil sted riktignok, men det ser ikke ut som den regelen som er utgangspunktet for NFFs tillegg gjør en slik distinksjon. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 04.06.2008 01:02 Post subject: |
|
|
NFF kommer aldri til å bli stilt til veggs av Brann-TV neste gang en tilsvarende situasjon oppstår i en kamp uten RBK (eller LSK, som de heller ikke har så mye til overs for).
Hvor mange soleklare holdinger har vi ikke sett siden Demidov fikk passet påskrevet i serieåpningen? Wæhlers holding av Berntsen da Lyn avsluttet i tverrliggeren nå i helgen ble knapt kommentert i selve kampen, langt mindre etterpå.
Min spådom er at det oppstår en liknende situasjon som Pelu i begynnelsen av august, når det har gått noen runder og det er idømt en del gule kort for filming i de neste rundene. Men jeg er ganske sikker på at situasjonen ikke blir tatt opp som noen sak i sportssendingene til TV2 - og følgelig heller ikke hos NFF.
Da kommer straks holdningen at "det er vanskelig å se for dommeren, som må gjøre en avgjørelse umiddelbart, og fra hans vinkel ser det jo vitterlig ut som en takling og bla bla bla..." |
|
Back to top |
|
 |
torerik Veteran

|
Posted: 04.06.2008 03:29 Post subject: |
|
|
2mas wrote: |  |
Vet ikke om det har blitt kommentert tidligere, men legg også merke til gresstusten rett bak Pelus høyre skotupp. |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 04.06.2008 03:38 Post subject: |
|
|
han tar vel uansett et par skritt til etter det der bilde?? Gresstusten der tror jeg er normal ift kraften han legger i tråkket.
Når jeg ser situasjonen gang på gang på youtube o.l er det jo et fantastisk rykk han viser. Håper det kan gi oss mye glede på lovlig vis fremover  |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 04.06.2008 03:44 Post subject: |
|
|
Dette er totalt lavmål fra NFF. Jeg er sjokkert over inkompetansen. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.06.2008 08:20 Post subject: |
|
|
Mange sterke ord i lokalavisene, denne gang et vanlig leserinnlegg:
Hamrén viser en «moral» som minner svensk nøytralitetspolitikk under siste krig. Da krigen gikk tyskernes veg, lot man Hitlers tropper passere gjennom landet. Da krigen snudd sendte man baltere tilbake til Stalin slik at han kunne kverke dem. Slik «moral» kan man ikke ha i fotballen.
Les mer: Hamrén for juks? |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 04.06.2008 08:25 Post subject: |
|
|
Hamrén har tatt avstand fra filming i flere medier nå, men i TV2 har man klippet sammen en suppe som gir inntrykk av at folk i Rosenborg synes det er helt greit. Denne Einar Kr. Steffenak har nok kun sett på TV2. Problemet er at det fra benken til Hamrén så ut til å være straffe. Da ble det vanskelig for han å fordømme Pelus filming rett etter kampen. Ikke hadde han fått snakket med Pelu personlig heller. |
|
Back to top |
|
 |
|