View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 03.06.2008 00:08 Post subject: |
|
|
Så bør vi alle stå opp og klappe ekstra for John Pelu på Lerkendal på onsdag. Får inderlig håpe at han får spille. |
|
Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 03.06.2008 00:08 Post subject: |
|
|
Jeg for min del synes det er fint at juks/unfair play blir straffet. Selvsagt kan det føles urettferdig i forhold til alle som tidligere har sluppet unna, men argumentet "alle andre gjør så da kan jeg også" holder selvsagt ikke etisk. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 03.06.2008 00:11 Post subject: |
|
|
Dette blir jo fullstendig skivebom av NFF. For det første er det ikke hevet over enhver tvil at Pelu der filmer. Han faller uten kontakt med motspiller, ja, men ingen kan påstå med 100% sikkerhet at det der er filming. Snarere tvert imot, så ser det ut som han er noe i ubalanse før han går i bakken.
Men det som kanskje er enda værre, er at det skal ilegges 2 kampers karantene for en filming. Hvis det skal være noe som helst konsekvens i regelverket, så må det jo da også innføres direkte rødt kort med minst 2 kampers karantene for filminger som dommeren faktisk ser. Dette blir håpløst.
Nesten skremmende hvor lett NFF føyer seg etter TV2s skandaleoppslag. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 03.06.2008 00:12 Post subject: |
|
|
Cris:
Quote: | Jeg for min del synes det er fint at juks/unfair play blir straffet. Selvsagt kan det føles urettferdig i forhold til alle som tidligere har sluppet unna, men argumentet "alle andre gjør så da kan jeg også" holder selvsagt ikke etisk. |
Poenget er ikke om filming ,men måten Tv2 behandler saken og hvordan NFF reager iforhold til lignende saker tidligere i sesongen. Jeg forventer likhet for loven fra NFF og objektivitet fra Tv2. |
|
Back to top |
|
 |
Iziba Jaja Veteran
|
Posted: 03.06.2008 00:20 Post subject: |
|
|
Er det noe som bør sendes til PFU er det denne artikkelen. Hårreisende at en sportsredaktør kan skrive noe slikt. Presterer og kalle Hamren en hallik..... http://vikingbloggen.orig...ingbloggen |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 03.06.2008 00:22 Post subject: |
|
|
Quote: | Stakkars vikinger
Jeg synes synd på Viking-supporterne. Ikke fordi de fikk et ufortjent straffespark mot seg i går, men fordi de har en oppmerksomhetssyk klovn som redaktør for lokalavisa si.
Forrige gang det skjedde, da Martin Fillo tok en håpløs filming mot Brann nå sist, så vant Stavangers stolthet til slutt. I går fikk de en filming mot seg, og dommeren så det ikke, dermed fikk de straffe i mot og tapte kampen til slutt. Men det er vel ikke sååå (skikkelig kult med mange å’er, forresten) lenge siden Viking jukset seg til et straffespark (og rødt kort!) mot Rosenborg. Var det fotball-norges største skuespiller Morten Berre, mon tro?
Torbjørn Svendsen får mene hva han vil (for det er nok bare han som mener det). For slik jeg og de fleste andre vurderer det, så hadde ikke Viking noen god kontroll på kampen. De skapte knapt noen ting, og tapte sjansestatistikken klart. Seieren var fortjent. Fillo kastet seg ned, Pelu kastet seg ned. Fillo ble oppdaget, det ble ikke Pelu. Hva er egentlig forskjellen, sett isolert på handlingene til de to spillerne? Begge kaster seg for å få et straffespark; Pelu lykkes, Fillo lykkes ikke. Men selvsagt var det i følge Torbjørn Svendsen, som neppe vinner noen journalistpris for dette blogginnlegget, langt verre med Pelu.
For denne kommentaren er en langt flauere seanse enn den med Hamrèn i går. Hva skal fyren egentlig si? Skal han angripe Pelu, som absolutt alle andre gjør? Er det feil av han å forsvare sin spiller der og da, og så ta det opp med han senere, noe jeg vil tro han gjør hvis han ikke allerede har gjort det? Nei, poenget er ikke at Rosenborg hadde to sjanser mer enn Viking, men sju sjanser mer.
Personangrep er en fin måte å erklære seg selv som taper av en debatt på, og å kunngjøre at man ikke har noen gode argumenter å komme med. Hykler? Erik Hamren er en hykler fordi han forsvarer sin egen spiller, og så påpeker et åpenbart faktum: at Rosenborg vant fortjent? Og hallik? Det er vanskelig å ta deg seriøst etter slike håpløse karakteristikker. Du begynner å snakke om noe som har med menneskehandel, lovbrudd og langt alvorligere ting å gjøre – det er jo en prestasjon bare det! Dette er snakk om et straffespark i en fotballkamp!
Og så presterer du å komme med ”faller som en flyktning skutt i ryggen”. For en utrolig latterlig ting å si! Hvor vil du med dette utsagnet egentlig? Flyktning som blir skutt i ryggen? Har du noen som helst antenner og klarer å se litt videre på livet enn det tydeligvis alt for trange fotballperspektivet ditt? Uten å bli for politisk korrekt, så kan du faktisk såre folk med slike håpløse sammenligninger også.
Virkelig overraskende at du ikke er komfortabel med straffen Iversen fikk heller. Det var jo bare en soleklar felling. TV-bildene viser tydelig at Iversen bruker armen? Da lurer jeg på hvilken TV og hvilke TV-kanaler du har. Det burde vært fysisk umulig å være så bitter at man ikke klarer å være en smule objektiv en gang.
Men jeg skal ikke sutre mer over innlegget ditt, selv om du ikke klarer å holde halliker, flyktninger, skudd i ryggen og subjektivitet borte fra kommentaren din. Det finnes nok bare èn medisin; tenk før du skriver!
|
|
|
Back to top |
|
 |
Søring Senior
|
Posted: 03.06.2008 00:28 Post subject: |
|
|
Kommentaren ovenfor skulle kommet på trykk i VG, dagbladet, aftenposten etc... _________________ Vi vinner CL i 2012 |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 03.06.2008 00:32 Post subject: |
|
|
Hvis ikke RBK har store nok baller (for å sitere saklige Uwe) til å prøve denne saken på enhver tenkelig måte gjennom rettsvesenet, så syns jeg hoder bør rulle på Brakka også. Rosenborg har ingenting å tjene på å sitte på henda og leke snill gutt nå, media og fotballforbundet benytter jo allerede enhver mulighet til å finne på kritikk og straff, så det er jo egentlig ikke mer å frykte.
For meg er dette det endelige bevis på at NFF aktivt motarbeider klubben, og en sånn kultur skulle man egentlig tro at man måtte til Brasil for å finne. Det der ville ALDRI ha skjedd med noen annen klubb i Tippeligaen eller Adeccoligaen, for den saks skyld, uansett hvor mye media måtte finne på å hause det opp. Jeg nekter å tro at det er tilfeldig at RBK har pådratt seg to (slik jeg forstår det) uhyre tvilsomme karantener allerede, og får et dommeroppsett som i alle fall statistisk sett er i Rosenborgs disfavør. Bonusen får være at det nok blir lenge til Hauge dømmer RBK igjen (for neste gang det skjer, da skal jeg spille mot RBK på oddsen)
Når det gjelder TV2, har jeg nå sagt opp mitt Sumo-abonnement. Jeg gidder ikke sponse den gjengen med sensasjonsjagende apekatter med en krone mer. Jeg har jo egentlig sagt at jeg ikke gidder å kommentere fokuset deres lengre, men nå går det alt for langt. De er likevel ikke de eneste: VG brukte jo tre sider på å forklare hvor forferdelige alle dommeravgjørelsene i den kampen var, og prøvde til og med å så tvil om Myhres røde kort. Likevel: avisene henger seg bare på det TV2 setter på dagsorden, og det de presterer er journalistisk lavmål. Har meldt meg inn i gruppa. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.06.2008 00:33 Post subject: |
|
|
Stano_11 wrote: | Så bør vi alle stå opp og klappe ekstra for John Pelu på Lerkendal på onsdag. |
Det ser jeg ingen grunn til. Pelu filma og fortjener kritikk for det. For min del dreier karantene-saken seg ikke om Pelu, men N**s inkompetanse. TV*s fotballdekning er konsekvent rævva og fortjener dritt helt uavhengig av denne saken. |
|
Back to top |
|
 |
jadda Veteran
|
Posted: 03.06.2008 00:53 Post subject: |
|
|
Ja, ja... imponerende å se at Kåfjord åpenbart har klart å holde øyelokkene sine åpne i 5 sekunder sammenhengende ihvertfall. At vi samtidig skal forlange at vår godeste president og sjarmtroll i tillegg skal beholde gangsynet er vel tross alt for mye forlangt.
Faktisk så tror jeg at jeg ler meg skakk dersom denne anmeldelsen vinner fram. Det kommer rett og slett til å bli det gladeste vanvidd. Håper også at det etter samtlige runder fra og med denne blir sendt inn haugevis av forslag til anmeldelse fra klubbene. Tenk på all holdingen i feltet som foregår på blindsiden til dommeren. Her har vi sannsynligvis 10+ saker pr kamp.
Snart blir tippeligaen en reserveliga. Alle andre er suspendert...
Amatørforbund!
For øvrig så vil jeg bemerke at Pelu ramla latterlig lett. Sannsynligvis filma han også. Og det er en forb* uting som noen i klubben bør gjøre klinkende klart for han at er totalt uakseptabelt.
Men det får da være måte på reaksjon og lysjemobb. TV2 og Dagbla' m.fl gidder jeg ikke kommentere. Jeg bare ler av de. |
|
Back to top |
|
 |
Søring Senior
|
Posted: 03.06.2008 00:57 Post subject: |
|
|
Death to americ... eh, NFF  _________________ Vi vinner CL i 2012 |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.06.2008 01:10 Post subject: |
|
|
Som attach påpekte, Kåfjord har et interessant syn på rett og galt: målt i straff er alvorligheten av en ulovlig handling avhengig av om tilsynsorganet (dommeren i dette tilfellet) ikke oppdager handlingen. Det er altså avhengig av hvor dyktig noen andre er i jobben sin. Det er ganske spesielt.
Brady har nok rett, det er ingen konspirasjon fra N**s side, det er rett og slett inkompetanse. |
|
Back to top |
|
 |
germain Proff
|
Posted: 03.06.2008 01:50 Post subject: |
|
|
Quote: | Det ser jeg ingen grunn til. Pelu filma og fortjener kritikk for det. |
Dette er jeg helt uenig i. Jeg ser ingen grunn til ikke å tro på Pelu sin egen forklaring: han kom i ubalanse og falt. At han ikke sprang bort til dommeren for å få avgjørelsen omgjort synes jeg ikke bare er greit, det er det eneste fornuftige. Alle spillere vet at man får feilaktige dommeravgjørelser både for og mot i løpet av en sesong, så hvorfor skal man ikke trekke fordel av dem man kan?
Hvis noen har gjort en feil her så er det Terje Hauge. Det er opp til ham å lese situasjonene og tolke regelverket. Ikke John Pelu eller noen andre spillere. |
|
Back to top |
|
 |
brattigoal Junior

|
Posted: 03.06.2008 01:54 Post subject: |
|
|
Ang PFU så takker jeg for mange gode innspill. Poenget er som flere har nevnt å rette oppmerksomheten mot det egentlige problemet her som er TV2s uholdbare dekning, og det burde vi klare. Virker foreløpig ikke som RBK har noen kommentar, men det sies å komme i morgen. Det foreligger også et bilde (har jeg fått bekreftet i kveld) som beviser kontakt med Pelu. For meg personlig er det likegyldig, men det er viktig bevis nå som NFF plutselig skal gjøre dette til en sak.
Ettersom Rosenborg ikke sier seg enig med NFF vil en eventuell straff først kunne komme på høstsesongen, og med alle kampene som kommer da vil det nok knaptnok merkes.
- Det er jo dog ikke problemet her. Dette handlerom moral og etikk hos TV2 og NFF. Men dere kan ta det veldig med ro i forhold til Brannkampen iallfall. (Forøvrig mangler vel Brann og RBK tilsammen 7 spillere pga landskamper til dette oppgjøret?)
Utover dette har jo TV2 allerede vunnet sin sak ved å trekke alt fokus bort fra Brann og nok en gang lage time på time med søppel TV som forteller hele Norge hvor unfair Branns neste motstander spiller. Noen som husker Brann vs Occeans albuer tidligere i år?
For å ta frem nok et bevis mot TV2 kan vi jo påminne alle svaksynte gullfisker der ute hvordan Brann utlignet til 1-1 på Brann stadion for 18 måneder siden. Sæternes kastet seg ned og her kommer den store forskjellen på han og Pelu; Sæternes slår ut med armene og skriker mot dommeren som så dømmer straffe. Jeg har kampen på opptak, og TV2 bruker den vanlige slu taktikken ved å ikke si noe som helst om situasjonen. DISGUSTING.
Forresten. Helt til slutt. Er det noen som har vurdert muligheten for at Pelu kunne trodd det ble dømt straffe for noe annet? Jeg var selv i Pelus situasjon for noen år siden (falt pga vått gress på en corner). Det ble dømt straffe og jeg antok jo at det var feil - noe jeg selvfølgelig ikke gjorde noe med - men kunne jo heller ikke vite om det hadde skjedd noe annet inne i feltet.
Last edited by brattigoal on 03.06.2008 01:58; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 03.06.2008 01:56 Post subject: |
|
|
Tror dessverre Pelu filmet her......
Man kan selfølgelig ikke være helt sikker, men situasjonen ser tvilsom ut på Pelu sine vegne. Jeg mener uansett at han fortjener normal behandling på Lerkendal, altså applaus. Han har fått sin straff i forhold til at mediene har hatt en heksejakt på han i hele går og i dag, tror ikke han selv finner det veldig morsomt. Fyren gjorde noe dumt, men det er bare å tilgi. Synes egentlig han virker som en veldig sympatisk fyr, hvis man ser bort fra denne episoden. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 03.06.2008 02:04 Post subject: |
|
|
Germain, i likhet med N** og 99% av alle uten RBK-skylapper så tror jeg at Pelu filmer. Gleder meg til å se om du er like forståelsesfull ovenfor neste motspiller som filmer seg til straffe mot RBK og som etter kampen sier han "mister balansen".
Edit: Jeg mener ikke at han ikke fortjener applaus, men ser ingen grunn til at han skal få ekstra applaus.
Og om han filma eller ikke er uvesentlig i forhold til N**s inkompetanse og TV*s skjeve dekning av RBK.
Last edited by Henri on 03.06.2008 02:06; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
brattigoal Junior

|
Posted: 03.06.2008 02:05 Post subject: |
|
|
Det er da dog merkelig å velge å filme når man er alene mot keeper og har en medspiller å passe til. Det er liksom noe som ikke helt stemmer der også. Om han filmer så gjør han iallfall ingen tegn mot dommeren for å få straffe heller. Men det er som sagt egentlig totalt uinteressant. Dette er bae hva TV2 vil at vi skal diskutere istedet for å snakke om Branns svake punkter.
Noen som gidder sette 100 kroner på at rosenborg får straffe mot Brann nå - eller at Brann ikke får straffe?  |
|
Back to top |
|
 |
firkl0ver Junior

|
Posted: 03.06.2008 02:50 Post subject: |
|
|
Denne fillesaken kunne Hauge fint ha ordnet selv på stedet ved å se reprisen på storskjermen, eventuelt rådført seg med noen objektive kilder. Hvorfor blir han fredet (med unntak fra Rösler)? I stedet blir det en sak med et vanvittig stort omfang, der det er RBK-organisasjonen mot omtrent hele fotballnorge. Hvis Pelu kan bli straffet for noe så tvilsomt i etterkant, bør de strekke seg såpass langt at de retter opp flere at de fatale dommerfeilene som ble gjort, blant annet gulkortet til Pelu i frisparksituasjonen i førsteomgang. Likefullt bør NØFF se litt lengre tilbake i tid, på andre avgjørende episoder som er langt drøyere enn akkurat det som skjedde på Lerkendal på søndag. Likt skal være likt!
Det verste i saken er måten forbundet (som jo er det ubestritt øverste ledd i rangstigen i norsk fotball) bøyer seg for noen inkompetente, frittalende, rosenborghatende, bittre, bajaser i brannkanalen TV2s studio. Litt profesjonalitet burde man kunne forvente? Hvilke signaler sender vel ikke dette ut til folket? Et organ av NFFs størrelse, og viktighetsgrad for sporten, bør ikke vise at de lar seg diktere av maktsyke, oppsagte trenere.
RBKere, foren eder!
Faen (unnskyld språkbruken) så sint jeg er nå! |
|
Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 03.06.2008 04:12 Post subject: |
|
|
Det er jo litt søtt da når NFF blir så ivrige og engasjerte. At det kanskje går litt over stokk og stein med de når TV2 roper de inn på banen får en være overbærende med, de har jo tross alt denne hemmelige fotballavtalen å forholde seg til. |
|
Back to top |
|
 |
germain Proff
|
Posted: 03.06.2008 04:21 Post subject: |
|
|
Henning!
Det kan godt tenkes at Pelu kunne holdt seg på beina dersom han virkelig ville. Det tror også jeg. Men mellom stygg forseelse og klart skuespilleri ligger det en ganske betraktelig gråsone, og derfor synes jeg det blir litt for enkelt å skjelle ham ut for "filming" sånn uten videre. Derfor synes jeg også det er drøyt av Hauge å si at han ble "lurt" og legge all skylda på spilleren. Fakta er at han gjorde en feil, og det er ikke Pelu sin oppgave å rette opp feilaktige dommeravgjørelser. Dessuten: verken NFF, Rösler, TV2 eller vi kan vite med sikkerhet om han filmet eller om han virkelig mistet balansen. Og det er ganske meningsløst å sette ham i gapestokken for noe han kanskje har gjort. Det blir helt klart spennende å se hvordan NFF har tenkt å bevise dette. |
|
Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 03.06.2008 08:31 Post subject: |
|
|
NFF kommer til å ilegge han straff for å statuere et eksempel, et eksempel for å bevise at de fremdeles er en gjeng retards som blir påvirket av media. |
|
Back to top |
|
 |
Mainn Rutinert
Joined: 08 Sep 2006 Posts: 515 Location: Vest /øst / nord/ sør
|
Posted: 03.06.2008 08:36 Post subject: |
|
|
Mainn takker for seg på RBKweb, og drar tilbake til Kragerø. Mainn vil takke for alle hyggelige debatter. Mvh Mainn |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 03.06.2008 08:37 Post subject: |
|
|
Filming aksepteres ikke i Rosenborg
– Vi vil ikke ha sånn opptreden i Rosenborg, fastslår Nils Skutle.
– Da får vi heller godta 0-0, fortsetter Rune Bratseth
De to får støtte av nytreneren Erik Hamren.
– Jeg forstår reaksjonene. Jeg hadde også vært skuffet om jeg hadde vært Viking-trener, sier han og tenker på Uwe Røslers kraftige utfall mot Terje Hauge etter kampen.
– Vi vil ikke at noen skal fuske seg til et straffespark. Men nå har han bedt om unnskyldning, fortalte han etter spillemøtet i går.
– Dette har vi tatt opp i dag. For ingen spiller, lag eller dommer liker å bli lurt på denne måten.
Da har det ihvertfall blitt tatt tak i, og det ser ut til at han har innrømmet filminga(?). |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 03.06.2008 08:39 Post subject: |
|
|
Forøvrig interessant bildet av situasjonen i dagens VG, Soma tar helt klart tak i armen til Pelu. |
|
Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
|