View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
arnt Veteran

|
Posted: 13.03.2008 22:14 Post subject: |
|
|
Legger også merke i artikkelen at de britiske ekspertene anbefaler å holde fokus på kampdag og kjerneaktivitet, altså vil de de ikke ha et flerbrukshus med kontorer, butikker, lesesaler og whatnot. Et skudd for baugen for Konnesseur, men jeg føler bare lettelse. Katedralen skal ikke bli marked! _________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!" |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 13.03.2008 22:26 Post subject: |
|
|
Vel, dette har vi allerede visst om siden 2mas varslet at det ikke var tak-plan for en liten uke siden.
Er du blant de som sier at det ble stygt når dama di kommer fra frisøren? Selvfølgelig sier konsulentene det klubbdirektøren vil høre, nemlig at stadion er kun for fotball, noe annet ville ha tatt seg ut.
Spaden er ikke jorda ennå, og kronargumentene mot denne planen venter jeg med til mer informasjon fremkommer. Men allerede nå er det vel ingen tvil om at stadionplanen ikke er i henhold til topp-30. |
|
Back to top |
|
 |
arnt Veteran

|
Posted: 13.03.2008 23:02 Post subject: |
|
|
Eh, nå forutsetter du at konsulentene faktisk vet hva ledelsen i klubben ønsker å høre. Mulig jeg er naiv, men jeg var av den oppfatning at man engasjerer konsulenter for å få gode, uavhengige råd. Trenger man selvbekreftelse, holder det vel egentlig med en telefon til mor... _________________ "Engang en ret forvoven Jyde
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 13.03.2008 23:10 Post subject: |
|
|
Jeg er selv konsulent. Idag sendte jeg en e-post til en kunde. Men før klarsignal ble gitt for å sende mailen ble den studert av en psykolog. Blant annet ble det påpekt at ordene "For your information" skulle føyes til foran den negative paragrafen. En paragraf som ble etterfulgt av den mest positive i utdypende ordelag.
Du aner ikke hvor følsom kundekontakt er i forbindelse med store oppdrag. Slik Skutle skryter av disse supermennene i HOK Sport er det tydelig at han mistet litt av bakkekontakten, og muligens lar seg sjarmere. Men han skal huske på at dette er et firma som har en agenda og det er å bli den utvalgte til å tegne den nye stadionen. |
|
Back to top |
|
 |
des Junior
|
Posted: 13.03.2008 23:29 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Blant annet ble det påpekt at ordene "For your information" skulle føyes til foran den negative paragrafen. |
For your information, dette lærer man på barneskolen! |
|
Back to top |
|
 |
arnt Veteran

|
Posted: 13.03.2008 23:34 Post subject: |
|
|
Skjønner hva du mener Konnesseur, men jeg antar da likevel at disse konsulentene har fått en oppdragsbeskrivelse fra Rosenborg, som de skal å holde seg rimelig innenfor. Da antar jeg selvfølgelig, at Rosenborg vet hva de har bedt om og har spesifisert deretter... _________________ "Engang en ret forvoven Jyde
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 13.03.2008 23:57 Post subject: |
|
|
Men det er som sagt slik at man får svar slik man spør.
20 000 i snitt er veldig bra for en liten by som Trondheim og region som Trøndelag. Er det verdensrekord?
Jeg skulle gjerne sett kalkylene som ligger bak tanken om at leieinntekter ikke er en god finansieringskilde i Norge.
des wrote: | Konesseur wrote: | Blant annet ble det påpekt at ordene "For your information" skulle føyes til foran den negative paragrafen. |
For your information, dette lærer man på barneskolen! |
Det har du kanskje rett i, men jeg tenkte rett og slett ikke på at dette var ordene som kunne sette den negative paragrafen på rett hylle. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 14.03.2008 00:13 Post subject: |
|
|
Tja, kan selvfølgelig diskuteres om det er en god sammenligning. Men Green Bay Packers fra Green Bay som har 100 000 innbyggere har et snitt på 73 000 tilskuere og 75 000 på venteliste for å få sesongkort. Riktig nok har Wisconsin som er på størrelse med hele midt-norge 5,5 millioner innbyggere. Men det viser at det er mulig selv om man kommer fra en liten by. |
|
Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 14.03.2008 00:43 Post subject: |
|
|
Det er sant, og de er vel i nesten samme særstilling som Rosenborg. De er vel eneste fotballaget fra Wisconsin som er i NFL.
Rosenborg er vel det eneste i midtnorge. Selv om det selvfølgelig er litt forskjell i antallet mennesker.. |
|
Back to top |
|
 |
Socrates Veteran

|
Posted: 14.03.2008 00:46 Post subject: |
|
|
Det samme gjelder New England Patriots. Pats er et av NFL's beste og største lag, men de kommer fra lille Foxborough, Massachusetts, som har hele 17 000 innbyggere. |
|
Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 14.03.2008 00:47 Post subject: |
|
|
Får de til å bygge ut stadion uten å være avhengig av å ha kontorlokaler og kjøpesenter så er selvfølgelig det best. Men spørs om de har råd til det. LIker ideen om å bygge en restaurant i den ene vip delen. Det er med på å få til et mer helhetlig arrangement. Og det med å kutte ut vip plassene bak mål og å få en mer helhetlig tribune er også bra.
Skulle gjerne ha sett tegningene som engelskmennene har laget. Hvis de i det hele tatt har laget noen. OM ikke bare kommet med råd. Uansett ser dette veldig spennende ut.
Så får vi bare krysse hender og føtter på at Norge og Sverige får EM i 2016 og at Lerkendal da selvfølgelig blir den ene stadion. |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 14.03.2008 00:51 Post subject: |
|
|
I Kaiserslautern bor det 98 000, og Friz Walter Stadion tar 48 500 tilskuere. Jeg har ikke funnet noen oversikt over tilskuersnitt, men tyske kamper er som regel fullsatte.
I Villareal bor det 48 055 innbyggere. Estadio El Madrigal tar 23 000 og har et snitt på 17 000.
Begge byene har et lokalt nedslagsfelt. Villareal f.eks konkurrerer med nabobyen Valencia om å trekke folk på kamp. Rosenborg på sin side trekker til seg tilskuere fra Kristiandsund til Brønnøysund.
Det er ingen tvil om at hvis man jobber bra, så kan man helt klart en by som Trondheim klare å trekke langt flere folk på kamp. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandish Junior

|
Posted: 14.03.2008 01:42 Post subject: |
|
|
En veldig interessant artikkel 2mas!
40 000? Jeg tror Lerkendal med kapasitet på 32 000 er mer enn nok. Rekorden vår er jo på 28 000(hvis vi ikke tar med den kampen hvor de måtte åpne stadion-portene).
Jeg liker at de skal fjerne VIP-tribunene og lage hele endetribuner (ala The Kop på Anfield?). Det ser bedre ut og vil være mye funksjonelt.. Jeg regner med at hjørnene blir "fylt igjen" og at tribunene får noen rader nærmere banen, men har de tenkt å bygge mer i høyden? De må vel det for å få inn 20 000 til. Hvordan blir det da å sitte bakerst på den tredje etasjen? Håper også at de får fjernet alle stolpene, og heller fester de på oversiden. De blokkerer mye av utsikten hvis man er uheldig med sitteplassen...
Hvordan er forresten reglene for ståplasser i europacup? Var det ikke krav fra UEFA for noen år tilbake at alle stadioner skulle ha sitteplasser? |
|
Back to top |
|
 |
Matt Proff
|
Posted: 14.03.2008 02:04 Post subject: |
|
|
Tja Foxborough er vel en forstad til Boston som har 4.5 millioner inbyggere. |
|
Back to top |
|
 |
FrankM Junior
|
Posted: 14.03.2008 11:29 Post subject: |
|
|
Det er nok ikke snakk om å bygge sammen øvre og nedre, men kun fjerne vip-delen og bygge nedre del opp til veggen i bakkant. Uansett blir dette en mye bedre tribune enn hva dagens er. Og kanskje ligger det i planene Kjernen-forumets DAMP sin kjepphest, nemlig å bygge nedre del helt ned til gresset.
Konessur: Vær så snill, ta deg en pause! En fotballstadion skal være en fotballstadion, og kun en fotballstadion! Greit nok å bygge inn noen kontorer som klubben selv benytter, men denne kjøpesentertankegangen din byr de fleste av oss midt i mot! |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 14.03.2008 11:51 Post subject: |
|
|
Bakklandish wrote: | men har de tenkt å bygge mer i høyden? De må vel det for å få inn 20 000 til. Hvordan blir det da å sitte bakerst på den tredje etasjen? Håper også at de får fjernet alle stolpene, og heller fester de på oversiden. De blokkerer mye av utsikten hvis man er uheldig med sitteplassen... |
Når jeg sitter og studerer bilder av Lerkendal så er den stadig tilbakekommende tanken at det er de nåværende fire takene som står i veien både for å gjøre Lerkendal større og penere. Skal de bygge i høyden er det vel sannsynlig at de river de nåværende takene og bygger nye?
Det vil i såfall bety drastiske forandringer av hvordan stadionen blir seende ut. I tillegg til at man kan bygge selve tribunene større, så kan man også øke arealet på selve taket-ene. Det vil dekke mye av det behovet som har vært ytret i denne tråden tidligere.
Og kanskje viktigst, det rent estetiske. Ser man på bilder av stadionen i dag så slår det meg at det i stor grad er de usymetriske takene som gjør Lerkendal litt harry og stygg. Et penere tak som er selværende (uten stolper) vil gjøre stadionen totalt annerledes rent visuelt. Jeg har de siste dagene sett på diverse moderniseringsprosjekt av gamle stadioner. Og da spesielt San Siro før VM i 1990 og de eksisterende planene for Stade Velodrome i Marseille. Begge stadionene er opprinnelig typiske sør-europeiske stadioner uten tak-konstruksjoner (det Joko kaller øst-europeiske stadioner). Men nytt og mere estetisk tak gir begge en real ansiktsløfting til det bedre.
Studer tak-konstruksjonen til San Siro. Selv om dette nå i dag er en gammeldags løsning. Så er dette et klassisk eksempel på hvordan en stygg og gammeldags stadion får et totalt annerledes ytre bare på grunn av et tak:
 |
|
Back to top |
|
 |
quarterback Rutinert
|
Posted: 14.03.2008 12:29 Post subject: |
|
|
Det er hvertfall ingen tvil om at Stadion må utvides. Spørsmålet er vel hvor stort man skal utvide og til hvilken pris dette ender med.
Skal man først bygge er det uten tvil mest lønnsomt å bygge ut til en kapasitet på 40 000 da man utnytter en allerede påbegynt konstruksjon. Bygger man ut til 30 000 kan man like greit utvide litt mer til en lavere enhetskostnaden enn hvis man starter et nytt prosjekt.
Og hvem var det som fant ut at røde og hvite seter og ikke minst gule hjørner på stadioen var flott å se på? Her må arkitektene ha vært enten fargeblind eller vært organisert i "Heia bortelaget". |
|
Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 14.03.2008 12:40 Post subject: |
|
|
Personlig synes jeg at mangelen på linjer er mye styggere enn de gule flekkene. Alt er så forbanne firkanta og hardt. Det eksisterer ikke harmoni i Lerkendals estetikk. Jeg skulle likt å sett eventuelle tegninger fra engelskmennene. Det er nærliggende å tro at de har sett en del på den selve visuelle utformingen av Lerkendal. |
|
Back to top |
|
 |
DenRodeBaron Proff

|
Posted: 14.03.2008 14:05 Post subject: |
|
|
Jeg gleder meg til å stå i Klokkesvingen på et stort felt som rommer 4-5000 syngende supportere!  |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.03.2008 14:29 Post subject: |
|
|
Når det gjelder Skutle og markedssegmenter vil jeg komme med noen synspunkter. I min verden faller segmentene naturlig på produktbasen, og Skutle differensierer (evt customiserer) produktene slik at de er best mulig tilpasset de forskjellige segmentene.
Skutle sier at det er enkelte segmenter som stagnerer. Dette er oppsiktsvekkende i lys av den massive tilskuerveksten klubben har opplevd de siste 8 årene. Jeg håper han er klar over at å måle etterspørselen etter de forskjellige produktene er en dårlig indikator på utviklingen til de forskjellige segmentene ettersom feilkildene er store. Mange kunder tilhører flere kundesegmenter og priselastiteten i markedet er liten.
Dermed kan etterspørselen av de forskjellige produktene forklares i en betydelig grad av forflytninger i kundemassen fra et produkt til et annet. Dette tror jeg spesielt er tilfelle for familietribunen der familiene finner veien til familietribunen blant annet pga. pris. Det er ingen grunn til å tro at dette er nye kunder i den forstand. Dermed er det heller ingen grunn til å tro at dette segmentet er i sterk vekst til tross for at familietribunen opplever reell vekst i etterspørselen.
Edit: Når det gjelder 5000 - 6000 syngende supportere. Det er vel ca. 350 000 trøndere. Hvor skulle alle disse syngende supporterne komme fra? |
|
Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 14.03.2008 14:52 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: |
Dette tror jeg spesielt er tilfelle for familietribunen der familiene finner veien til familietribunen blant annet pga. pris. Det er ingen grunn til å tro at dette er nye kunder i den forstand. Dermed er det heller ingen grunn til å tro at dette segmentet er i sterk vekst til tross for at familietribunen opplever reell vekst i etterspørselen.
Edit: Når det gjelder 5000 - 6000 syngende supportere. Det er vel ca. 350 000 trøndere. Hvor skulle alle disse syngende supporterne komme fra? |
1. Har du noe som helst faktagrunnlag for det du sier, eller er det bare noe du sitter og finner opp på rommet ditt?
2. Mesteparten blant de 350 000 vil jeg tro.. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.03.2008 15:02 Post subject: |
|
|
Hvis det er stagnasjon i et segment så er det rimelig å anta at det er en motivasjon som ligger bak. Men jeg ser ingen grunn til at det er noen spesiell grunn for at et markedssegment skulle oppleve tilbakegang. Tvert imot er det rimelig å anta at klubben opplever vekst i tilskuere over hele linja.
Når det gjelder Kjernen er det vel helst yngre mennesker som er jevne Lerkendal-gjengere som havner i denne klubben. Av ymse grunner finnes det ungdom som ikke er helfrelste Lerkendal-gjengere. Er man edru forstår man at regionen ikke er stor nok til 5 000 kjernefolk. 1 000 syngende supportere er imponerende bare det. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 14.03.2008 15:04 Post subject: |
|
|
Jeg ser heller ikke det umulige i få en av sytti til å gi mer lyd fra seg enn andre, men jeg tror ikke nødvendigvis at alle disse vil melde seg inn i Kjernen. Det trenger heller ikke å være målet. Hovedgrunnen til at jeg har tro på å fylle en slik tribune, er nettopp det at en slik tribune vil ha en stor symboleffekt i seg selv, på samme måte som nye Lerkendal fikk folk til å møte opp. |
|
Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 14.03.2008 15:32 Post subject: |
|
|
Quote: | Dermed er det heller ingen grunn til å tro at dette segmentet er i sterk vekst til tross for at familietribunen opplever reell vekst i etterspørselen. |
Her mener jeg du tar helt feil. Der far dro alene på kamp før, kan han nå ta med barna. Etter hvert blir kanskje mor også med. Riktignok får RBK litt mindre igjenn per sete, men hvis du har hatt med deg barn på kamp noen gang så forlanges det pølse, brus, popkorn m.m. Å få barna med på et tidlig tidspunkt er utrolig viktig, spesielt med tanke på draktsalg og andre effekter. I tillegg er det gull verdt for å kunne fylle stadioen med syngende ungdom i framtiden. |
|
Back to top |
|
 |
orz Proff

|
Posted: 14.03.2008 15:36 Post subject: |
|
|
Quote: | Når det gjelder 5000 - 6000 syngende supportere. Det er vel ca. 350 000 trøndere. Hvor skulle alle disse syngende supporterne komme fra? |
Jeg er ikke trønder. Likevel står jeg og synger. |
|
Back to top |
|
 |
|