| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Jonas Veteran

|
Posted: 08.03.2008 18:59 Post subject: |
|
|
Helt enig! _________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 08.03.2008 19:21 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig skal de settes i posisjoner de passer best i.
Men vi må allikevel passe på å utvikle formasjonene slik at vi faktisk behersker de rent samhandlings -og mønstermessig. Det er godt mulig, og jeg synes det ser slik ut, at laget passer best med en flat firer for øyeblikket, men er det noe vi har lært av de siste sesongene så er det at man aldri får utviklet det videre fra det punktet at man synes det virker bra i et par kamper...til at det er noe vi virkelig kan.
Alle lag bytter litt på strukturen innimellom, men forskjellen er at de har tatt seg tid til å lære de.
Det hjelper ingen at vi roterer mellom 3-4 formasjoner vi ikke kan i blinde. Tendensen er at vi for lett velger minste motstands vei og bare bytter til noe annet som kan funke ok i èn eller to kamper. |
|
| Back to top |
|
 |
Tommærn Veteran

|
Posted: 08.03.2008 19:25 Post subject: |
|
|
Rosenborg er pysete når det kommer til treningskamper. Skal altid spille med de 11 beste. Det er ikke bra for unggutta og ''squad'' spillerne. De kommer ikke i form Pelu skulle selvfølgelig skvisa ut Storflor som er en katastrofe. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 08.03.2008 19:36 Post subject: |
|
|
Skjønner ikke hva du snakker om, det har jo vært så mange skader at de fleste squadspillerne har jo fått spille masse. Jeg ville foretrukket at vi kunne kjørt inn en 11er.
Angående Pelu, det er jo ikke umulig at Pelu har vært like rævva på trening som i de minuttene han har spilt i kamp. I så fall er det like greit at Storflor spiller. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 08.03.2008 19:56 Post subject: |
|
|
| Bommel, kan du forklare meg hva slags samhandlingsgevinst det gir oss å spille med Storflor som offensiv midtbane og Sapara som defensiv? Spør du meg er det på høy tid at man klarer å skifte formasjon etter hva slags spillere man har tilgjengelig. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 08.03.2008 20:21 Post subject: |
|
|
Og hvor i denne tråden har jeg sagt at det er riktig?
Det er godt mulig 4-4-2, med flat firer er det riktige pr.d.d med den spillerstallen, men det jeg kritiserer er evnen til å faktisk lære en formasjon før man begynner å rotere. Det hadde f.eks vært en smal sak å spilt med diamant i denne kampen, med Konan bak spissene, og Juska som sentral. Og dermed fått mer trening i denne formasjonen.
--Men det er ikke diamantformasjonen som er poenget, det er vinglingen mellom formasjoner som vi faktisk ikke mestrer. Nå må man bestemme seg for hva man vil ha som en hovedformasjon, og som man deretter kan kan omstrukturere etterhvert.. Vi har alle sett den manglende samhandlingen og mønsteret i spillet, tror du virkelig dette vil endre seg om man vingler slik man har gjort hittil?
Vi må ha et fast grunnlag, og det har vi virkelig ikke. Vi har spilt elendig angrepsfotball i oppkjøringen på grunn av dette. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 08.03.2008 21:16 Post subject: |
|
|
Noe som frustrerer meg når jeg diskuterer Rosenborg er to begreper som brukes mye, og svært ofte uten at det er noen reflekterte tanker bak om hva begrepene betyr,
nemlig Samhandling og Kontinuitet.
I debatten i forkant av da Tørum ble sagt opp, ble det gjerne brukt som et argument for å fortsette med Tørum at man måtte ha kontinuitet. Men kontinuitet er ingenting verdt hvis det ikke er snakk om et oppadstigende spiral som forsterker seg selv. Helt siden 2000 hadde man hatt en jevn utvikling med en negativ kontinuitet som holdt på å ødelegge klubben. Av og til er man nødt til å bryte kontinuiteten for å komme seg videre.
Begrepet samhandlig er like misforstått som kontinuitet. Samhandling handler om å utvikle etablerte spillemønster ved at spillere i bestemte roller vet hvordan spillet skal utarte seg, og hvordan spillerne rundt seg jobber. Det er derfor jeg er en varm tilhenger av å dyrke den etter min mening nærmest perfekt midtbane-diamanten bestående av Skjelbred, Tettey, Traoré og Sapara. På den måten kan denne firern blomstre ved at man utvikler de ulike typene i ulike roller. Dette er samhandling.
Men for øyeblikket er både Sapara, Tettey og Traoré skadet. Det betyr at bare Skjelbred er igjen fra den optimale firern. Da har man to alternativer. Man kan bestemme seg for å ri 4312-kjepphesten og plassere Savolainen i Tetteys rolle, selv om han er en helt annen type enn Tettey. Og man kan plassere Storflor på indreløperplassen, en posisjon som han overhodet ikke behersker. Kan du forklare meg hvordan dette styrker samhandlingen?
Alternativet er å komponere laget etter hvilke spillere man har tilgjengelig. Altså en sentral midtbane hvor Skjelbred og Savolainen kan komplementere hverandre uten at Storflor må tvinges inn i en rolle han ikke har ferdigheter til å utfylle.
Fram til Tettey, Traoré og Sapara er tilbake har samhandlingen i 4312-systemet bare tatt skade av det faktum at man har manglet disse viktige nøkkelspillerne. At man i mellomperioden har kunnet omprioritere for å stille et slagkraftig lag med andre spillertyper har ikke svekket samhandlingen. Derimot har det styrket fleksibiliteten på den måten at vi er i stand til å til en hver tid tilpasse seg den rådende situasjonen i stedet for å ri formasjons-kjepphester.
Det er ikke noe poeng i å spille 433 hvis det betyr at Christer George eller Daniel Braaten må spille vinger. Og det er ikke noe poeng i å spille 4312 hvis det betyr at Storflor skal spille indreløper eller offensiv midtbane. Vi må til enhver tid spille med det laget hvor spillerne våre kan yte best mulig. Det er bare slik at vi kan vinne fotballkamper. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 08.03.2008 21:27 Post subject: |
|
|
| Selvsagt, men nå er ikke det poenget. Poenget er at vi mangler en fast grunnstruktur som bare har tatt skade av all vinglingen det siste året. Jeg har ikke tall på antall formasjoner, og variasjoner innen disse, vi har prøvd èn og to kamper, for så å gå til noe annet. Det er ikke sunt. Man må ha et fast grunnlag man kan bevege seg på når det kommer til mønsteret, og to-tre formasjoner vi kan variere når dette sitter, intet mer. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 08.03.2008 21:42 Post subject: |
|
|
| Men vi mangler spillerne som utgjør stammen. Det er poenget. Jeg ville vært like oppbragt som deg om man skulle eksperimentere med å plassere i De Fantastiske Fire i en flat firer. Men det er ikke tilfellet her. Her er det snakk om hvordan man skal få ut potensialet til de midtbanespillerne vi har tilgjengelig. Og da synes jeg at en flat firer er en bedre løsning enn å tvinge Storflor inn i en indreløperrolle han ikke behersker. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 08.03.2008 22:04 Post subject: |
|
|
Som jeg sa, det er ikke om diamantformasjon eller flat firer. Jeg gir blanke så lenge det fungerer. Det eneste jeg prøver å si er at man ikke kan fortsette vinglingen slik som man har gjort det siste året med et utall formasjoner og kombinasjoner. Nå må man skaffe seg en fast struktur som kan brukes i, maks, to-tre variasjoner man kan bytte litt på etter motstander og spillere tilgjengelig.
Førsteprioritet bør være å trene seg i de formasjonene man faktisk har spillerstall til, og det er 4-4-2. Så lenge man finner en struktur der så er det egentlig ikke sååå stor forskjell på diamant og flat firer rent oppgavemessig for spillerne.
Men da er man svært avhengig av at man ikke fortsetter tendensen med å gå etter minste motstands vei, og ha tålmodighet med flat firer og diamant, istedetfor å bytte til ulike kombinasjoner av 4-3-3, en formasjon som vi hverken har spillere til eller er en nødvendighet for oss å legge oss i mot tippeligamotstand.
Ett annet punkt er at det ikke virker som om Henriksen, som Tørum, selv ikke vet helt hvor han vil hen med bevegelser o.l., og kanskje mangler pedagogikken, da man ikke har sett noe som tyder på at dette har forbedret seg i hele tatt. Man beveger seg i blinde. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 09.03.2008 02:02 Post subject: |
|
|
Didi er ingen ving, det har han bevist før.
Og angående debatten om flat firer så mener jeg at RBK skal spille etter egne premisser, og da spesielt mot knokkel-lag som Aalesund og LSK. Vi kan/skal ikke spille etter andre lags premisser, og gjøre endringer på laget etter hvilken motstander vi møter.
Nei, dette var en Svært skuffende lagoppstilling.
Jeg trodde Henriksen hadde gått RBK-skolen jeg.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 09.03.2008 02:16 Post subject: |
|
|
| Gjesp, selv Manchester United tilpasser seg motstanderen. At man ikke kan spille på samme måte mot Aalesund som mot Valencia sier seg selv. |
|
| Back to top |
|
 |
Rbkfan på sunnmøre Junior
|
Posted: 09.03.2008 12:17 Post subject: |
|
|
Nån so ska sjå kampen på color line, æ ska  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 09.03.2008 14:20 Post subject: |
|
|
Sunnmørsposten har visst gratis web-TV.
Dermed var tv2.no-månedskortet 149 bortkastede kroner... |
|
| Back to top |
|
 |
Angriff Proff

|
Posted: 09.03.2008 14:31 Post subject: |
|
|
| adressa.no wrote: | | TV-adressa viser Aalesund - Rosenborg direkte fra Color Line stadion kl. 17.00 på adressa.no. |
Noen som vet om dette er gratis? Finner ikke noe mer informasjon enn det som står på hovedsiden. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 09.03.2008 15:27 Post subject: |
|
|
| smp.no og adressa.no samarbeider om ei sending, som jeg er ganske sikker på er gratis. |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 09.03.2008 15:59 Post subject: |
|
|
Trodde "gratis" var et banneord på sunnmøre jeg  |
|
| Back to top |
|
 |
Frankiefourfingers Veteran

|
Posted: 09.03.2008 17:39 Post subject: |
|
|
| tipper den tjenesten adressa og sunnmørs avisa (eller hva de nå heter) kommer til å hakke noe helt sykt. Tror ikke de leverer nok båndbredde til at alle som vil se får sett kampen tilfredsstillende... |
|
| Back to top |
|
 |
WegHard Veteran

|
Posted: 09.03.2008 17:52 Post subject: |
|
|
Nesten så jeg håper det. Så nyheten om gratis stream rett etter at jeg hadde betalt kr 149 til Brann-TV.  _________________ Sparken så'n bli still. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 09.03.2008 17:57 Post subject: |
|
|
| Ser ut til å funke bra foreløpig.. |
|
| Back to top |
|
 |
Angriff Proff

|
Posted: 09.03.2008 17:58 Post subject: |
|
|
| Skal det ikke være lyd? |
|
| Back to top |
|
 |
Frankiefourfingers Veteran

|
Posted: 09.03.2008 17:59 Post subject: |
|
|
| funker svært dårlig her ihvertfall... Den bufrer og bufrer og bufrer og burfrer.... Har 2,2 mbit |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 09.03.2008 18:00 Post subject: |
|
|
| Angriff wrote: | | Skal det ikke være lyd? |
Gidder vel ikke det.. vil heller ha det tyst enn at sunnmørspostens svar på kroksæther skal sitte å kommenter "ufortjent, ufortjent.." |
|
| Back to top |
|
 |
Solo Veteran

|
Posted: 09.03.2008 18:00 Post subject: |
|
|
Funker bra her og, men ingen lyd. _________________ 1967, 1969, 1971, 1985,
1988, 1990, 1992, 1993,
1994, 1995, 1996, 1997,
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010. |
|
| Back to top |
|
 |
DenRodeBaron Proff

|
Posted: 09.03.2008 18:01 Post subject: |
|
|
Bufrer konstant til meg også. Har kjørt linjetest, og den viser over 5Mbit, så det er ikke netthastigheten min som er problemet.
Like før jeg går inn på Brann-TV nå.
EDIT: gå inn på smp.no og kjør streamen der.. Det funket for meg i hvertfall
Last edited by DenRodeBaron on 09.03.2008 18:03; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
|