| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 12.01.2008 16:20 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | Er du ving du også, Torbjørn? Selv tok jeg noen finter i kamper på slutten av fjorårssesongen, da jeg endelig ble flytta til vingen. Da gikk det i overstegsfinter, Cruyff-finter, Zidane 360-en og tofotsfinter. Sistnevnte er spesielt genial når du har flere spillere rundt deg. (...) Tofotsfinter som jeg siktet til er i følge meg veldig geniale. Ettersom jeg, alderen tatt i betraktning, har et ganske bra rykk, er det ofte veldig effektivt å sette inn en slik finte, og deretter bare rykke fra.
|
Nei, jeg er midtbanespiller. Med tofotsfinter, tenker du da f.eks. på den hvor du tar kjappe touch med innsiden av først den ene og så den andre foten? Den kan være veldig effektiv, ja!
| knerten_10 wrote: | Jeg liker også å prøve meg på de aller feteste fintene, som f.eks. Hokus Pokus-finta som jeg linket til øverst. I tillegg synes jeg Ronaldinhos FlipFlap er en veldig bra finte når man lykkes med den. Men den mest geniale finta er en jeg aldri har sett blitt utført i kamp av noen før, jeg husker rett og slett ikke hvor jeg har sett den.
Den begynner slik som den du siktet til med at man ruller ballen med høyre såle på skrå mot venstre, og tar et steg over ballen med venstre fot. Men i stedet for å da eksplodere mot venstre side, tar jeg ballen med høyre foten som nå står "bak" venstre foten, og chipper den mot høyre med en svak touch (Hoff-sparket, vet du). Det er den mest avanserte finta jeg kan. |
Ja, den kjenner jeg. Har aldri brukt den i kamp, men lekt litt med den på trening. Du lar høyrefoten "henge igjen" og tupper til ballen med den bak venstre fot, ikke sant? Den er sikkert lekker når det fungerer.
| knerten_10 wrote: | Den andre er såledragningstunnellen, ta ballen bakover med høyre såle og kjør tunnell med høyre utside ( kan ses etter 4:10 her)
Du høres forresten ut som en meget bra dribler Torbjørn, repertoaret ditt virker å overgå tilnærmet hele Tippeligaen, iallfall hva de viser. Er jo en sjeldenhet at vi ser ordentlige finter i kamper i Tippeligaen, dessverre. Med din unorske spillestil, kan / kunne du aldri gått hele veien, altså til Tippeligaen?
Forresten er jeg alltid takknemlig hvis folk gir meg tips til nye finter, vil ALLTID lære det, gleder meg allerede fryktelig til sommeren. Takk for alle tipsene Torbjørn, skal finte i kamp og "rapportere" om det her. |
Den såledragningstunnelen er vakker, altså. Jeg liker generelt de tunnelene hvor man tupper ballen inn i motspillers luke med utsiden av foten som er nærmest motspilleren, før man løper rundt bak og henter den igjen. Akkurat som den du siktet til. Det er litt høy risiko på disse, fordi man selger seg helt dersom ballen ikke går igjennom luka.
Jeg tror ikke jeg kan karakteriseres som en dribler, knerten Jeg er mer en ok teknisk midtbanespiller, som kan løpe ganske fort, ganske lenge, men som liker å spille ball, og hater å miste den. Jeg spiller på lav risiko i spillet mitt, så disse fintene blir ikke brukt så ofte. Kanskje en eller to ganger i løpet av en kamp. Det er bare for å komme ut av trange situasjoner, eller situasjoner hvor det faktisk er det mest hensiktsmessige, at jeg bruker slike finter. Ellers handler midtbaneposisjonen mest om riktige bevegelser, og å ta i mot ballen på best og tryggest mulig måte i riktig retning, og sentre den videre. Hvis man liker å utfordre og drible mye, er nok ving en mye mer gunstig posisjon. Og bare for å slå det fast, jeg er ikke i nærheten av Tippeliganivå, men det er moro å spille ball, lell!  _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 12.01.2008 16:26 Post subject: |
|
|
Du høres ut som Tettey, Torbjørn. Mulig joko- kommer og kapper hodet av deg, da.
Det er tofotsfinta, ja. Var min spesialitet det. Hadde kanskje ikke så mange andre ess i ermet heller, da... Øvde meg på og mestret overstegsfinta først etter at jeg la opp. Nå var jeg klart mest keeper også, da. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 12.01.2008 16:28 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | Du høres ut som Tettey, Torbjørn. Mulig joko- kommer og kapper hodet av deg, da.  |
Eneste forskjellen er at jeg slår baller fremover på banen også, hehe  _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 12.01.2008 16:38 Post subject: |
|
|
Rett beskrivelse av tofotsfinta jeg mener ja, Torbjørn. Selv er jeg litt indreløper og litt ving (indreløper når vi spiller 4-3-3 og kant i 4-4-2). Spilte vår første treningskamp i dag, var veldig artig å komme i gang igjen. Fikk ikke utfordret så mye i dag som jeg hadde håpet, men hadde et par bra vendinger og en fin tunnell som ble applaudert av 3-4 unger på sidelinja (for dem er jo en tunnell som å score mål).
Artig at vi har en spiller som spiller på et såppas høyt nivå her på forumet, du høres ut som en skikkelig midtbanegeneral. Hva er den beste finta du noen gang har sett, forresten? Den mest krevende teknisk altså. Husker da Ronaldinho var på topp, da var han helt umulig å stoppe. Hadde så mange finter på lager og alle var så effektive at det var helt fantastisk vakkert å se på.
Når det gjelder overstegsfinta så er den veldig genial. Ofte bare å ta en overstegsfinte også. Robinho er jo ekspert på disse, i El Classico for litt siden utfordret han Puyol, og sendte han i pølsebua med en enkel oversteg mot høyre før han løp venstre. For meg kommer alltid finter til å være noe spesielt i fotballen, og skal prøve å finte så mye som mulig i år (Så lenge det hjelper laget, naturligvis). Synd at det ikke finnes mange driblere på landslaget og blant norske spillere, lurer på hvorfor det er slik. Skal vel ikke være noe problem for en Tippeligaving å lære seg noen fete finteR? |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 14.01.2008 15:14 Post subject: Re: Finter |
|
|
| Erik wrote: | | knerten_10 wrote: |
Og denne begynner allerede å bli en klassiker
|
Niuewlaat  |
Haha... |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 17.01.2008 16:39 Post subject: |
|
|
Klarte endelig Hokus Pokus-finta effektiv i en "kampsituasjon" på trening. Vi hadde 1 mot 1 øvelse og jeg kjørte den på en back på laget, han ble litt sjokkert  |
|
| Back to top |
|
 |
keschaa Veteran

Joined: 25 Jul 2006 Posts: 1182 Location: Eksiltilværelse på vestlandet.
|
Posted: 17.01.2008 16:44 Post subject: |
|
|
Knerten_10 og Thorbjørn, når får vi se dere i RBK drakt? hehe  _________________ at ease |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 17.01.2008 16:45 Post subject: |
|
|
Hehe Finter er (dessverre?) ikke så alt for betydningsfullt i fotballen... |
|
| Back to top |
|
 |
keschaa Veteran

|
Posted: 17.01.2008 16:57 Post subject: |
|
|
Jeg husker en finte jeg ble spesielt imponert over, lurer på om det var VM i Tyskland. Da en spiller kom alene med keeper og skulle skyte. Han hadde samme kraft som da han skulle treffe ballen. Det uortodokse var at sparket var rett ved siden av ballen. Keeper gikk jo fem på, og da var det bare trille den inn.
Har ikke sett finten siden, kommentatorene lurte på om den var tilsiktet eller ikke. _________________ at ease |
|
| Back to top |
|
 |
Henrikssen Junior

|
Posted: 17.01.2008 17:29 Post subject: Hvem er denne karen? |
|
|
Hvilken spiller er det som imponerer 2.16 ut i denne filmen? Kan det virkelig være Storflor..?
http://www.youtube.com/wa...VD-JV3gQ-M |
|
| Back to top |
|
 |
Tommærn Veteran

|
Posted: 17.01.2008 17:30 Post subject: |
|
|
| keschaa wrote: | Jeg husker en finte jeg ble spesielt imponert over, lurer på om det var VM i Tyskland. Da en spiller kom alene med keeper og skulle skyte. Han hadde samme kraft som da han skulle treffe ballen. Det uortodokse var at sparket var rett ved siden av ballen. Keeper gikk jo fem på, og da var det bare trille den inn.
Har ikke sett finten siden, kommentatorene lurte på om den var tilsiktet eller ikke. |
Jeg har sett ?Denilson/Edmilson? på Barcelona gjøre noe lignende alene med keeper, så ganske kult ut. Men han kjøt ballen etter skuddfinta og keepern gjorde en nydelig enhånds redning. |
|
| Back to top |
|
 |
keschaa Veteran

|
Posted: 17.01.2008 17:33 Post subject: |
|
|
Er nok ikke Storflor nei. _________________ at ease |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 17.01.2008 17:34 Post subject: Re: Hvem er denne karen? |
|
|
Hehe, da ville jeg blitt overrasket. Det der er faktisk mannen som fant opp finta, nemlig Christian "Chippen" Wilhelmson. Den fikk sitt navn Hokus Pokus etter at kommentatoren hylte ut de to ordene etter og ha sett finta. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 17.01.2008 17:39 Post subject: |
|
|
| Henrikssen wrote: | | http://www.youtube.com/watch?v=IVD-JV3gQ-M |
Knerten: Etter ca 5-6 sekunder av videoen Henrikssen linker til kan du sen finten jeg snakket om:
| Torbjørn wrote: | | Jeg bruker også kombinasjoner av finter og/eller varianter av overstegsfinten. En er at jeg tar en eller to oversteg og deretter går direkte på en tyngeoverføringsfinte hvor jeg later som jeg skal dytte kula med yttersiden og sette fart (som man vanligvis gjør når man er ferdig med en overstegsfinte..), men i stedet fører foten bak og forbi ballen, setter ned foten og med utsiden av motsatt fot drar den til motsatt side i stedet (en tidligere barcelona-ving gjorde dette, og det finnes video av det, men jeg husker ikke navnet). En klassisk tyngeoverføringsfinte med andre ord, hvor du får motspiller skikkelig ut av balanse. |
_________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Henrikssen Junior

|
Posted: 17.01.2008 17:40 Post subject: Takk takk |
|
|
| Takk for svar. Var nok rammet av et snev ønsketenkning. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 17.01.2008 17:41 Post subject: |
|
|
Ser det, Torbjørn Robinho er rett og slett konge på slike finter. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 18.01.2008 03:43 Post subject: |
|
|
Det var vel Ronaldo som tok den?
Btw. ingen som har kommet med "seal dribble" enda?
Den må du prøve på kamp, Knerten_10!
Men da risikerer du å bli skada.  _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
|