English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Spillere utenfra EØS
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 11.11.2007 19:35    Post subject: Reply with quote

For å kunne få arbeidstillatelse som fotballspiller, må følgende kriterier være oppfulgt:

* Loven sier at det skal være idrett på høyt nivå. Dette innebærer at man må ha blitt tilbudt arbeid for et lag enten i Tippeligaen, Adeccoligaen eller Toppserien for kvinner.

* Kompetansen til spilleren må anses som absolutt nødvendig for klubben med hensyn til fortsatt virksomhet eller i forbindelse med økt satsing nasjonalt og/eller internasjonalt. I utgangspunktet skal kvaliteten til den aktuelle spilleren være vanskelig å finne i Norge, og spilleren skal være en forsterkning av klubbens førstelag.

* Spilleren skal ha en arbeidskontrakt som gir ham/henne minst lønnstrinn 1 i statens lønnsregulativ, noe som tilsvarer 182.400 kroner i året. Dersom klubben dekker kost og losji for spilleren, kan summen av disse utgiftene og lønnen til sammen utgjøre 182.400.

* Arbeidstillatelse som idrettsutøver skal knyttes til ett bestemt arbeid og ett bestemt arbeidssted. I de tilfeller hvor klubber har flere lag, innebærer dette at arbeidstillatelsen skal knyttes til et bestemt lag, som regel førstelaget. Dette er likevel ikke til hinder for at utøveren også kan være aktiv på andre lag innenfor klubben, for eksempel rekrutteringslag i forbindelse med kamptrening. Ved utlån av spilleren må klubben som låner spilleren søke om ny arbeidstillatelse.

* Det må som hovedregel dreie seg om heltidsarbeid.

Les mer: Arbeidstillatelse som fotballspiller
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ballahl
Veteran

PostPosted: 11.11.2007 20:21    Post subject: Reply with quote

Ingen endringer altså?
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 11.11.2007 20:23    Post subject: Reply with quote

Dette er de nåværende reglene. Kan ikke huske å ha sett dem i denne tråden.

Blir forhåpentligvis forandringer til våren. Smile
Back to top
Slask
Junior

PostPosted: 15.11.2007 04:04    Post subject: Reply with quote

Norge har opp gjennom historien hatt Storbritania som sitt store forbilde når det kommer til fotball. Derfor er det meget spennende det som diskuteres i England for øyeblikket. Jeg tror en endring her vil ha stor betydning for hva vi kan vente oss her i norge.

Gerrard backing quota system

"I think there is a risk that there are too many foreign players coming over, which will affect our national team eventually, if it's not doing so now,"

"I'm sure it (a quota) will definitely help our national team, if that's the case, and we want as many home grown players playing in the league as possible.

"As an England player we want top players involved in the squad and I'm sure that will help.

"I'm all for getting good English players through. It is important that we keep producing.

"I think it is pointless having the best league in the world if our national team is going to suffer in the long run."

Foreign limit?

Reading manager Steve Coppell insists it is time the Barclays Premier League started to "protect its own identity" by limiting the amount of foreign players in each squad.

"Personally, I'd like to see quotas. It would be a good thing for the English game, that's for sure. But I'm not sure it will ever be pushed through."

Jeg tok en titt på UEFA sine sider her en dag, og oppdaget til min store overraskelse at EU nå har åpnet øynene for "the specific nature of sports". Etter som jeg forstår åpner dette for at man på sikt kan diskriminere mht nasjonalitet for å skåne idretten og landslagene, og dermed opprette utlendingskvoter.

EU treaty pleases Platini

EU: Article 124a of the new treaty stipulates that: "The Union shall contribute to the promotion of European sporting issues while taking account of its specific nature, its structures based on voluntary activity and its social and educational function."

Platini: "A treaty-based reference to the specific nature of sport is a positive development as is the recognition of existing sports structures in Europe," said UEFA President Michel Platini. "We look forward to these principles being applied in practice in future and we also regard this as a very important step forward towards achieving a concrete definition of the specificity of sport."

_______

EU betrakter altså ikke lenger fotballen som en industri på lik linje med andre industrier, og anerkjenner at fotballen verden har en "spesiell karakteristikk". Den kan altså ikke nødvendigvis reguleres etter de samme prinsippene som et vanlig arbeidsmarked.

Noen som har kommet over noen norske artikler om denne endringen? Det er nesten som at jeg begynner å tro at jeg er helt på jordet ettersom ingen har skrevet som dette...For hvis jeg har forstått dette rett, dreier det seg om en endring som vil revolusjonere overgangsreglene i de fleste europeiske land innen kort tid.

Last edited by Slask on 15.11.2007 14:52; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Slask
Junior

PostPosted: 15.11.2007 14:34    Post subject: Reply with quote

Vil ha flere "hjemme- avlede" spillere
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 15.11.2007 21:32    Post subject: Reply with quote

Slask wrote:
EU betrakter altså ikke lenger fotballen som en industri på lik linje med andre industrier, og anerkjenner at fotballen verden har en "spesiell karakteristikk". Den kan altså ikke nødvendigvis reguleres etter de samme prinsippene som et vanlig arbeidsmarked.

Sånn jeg kjenner EU-systemet så må det sikkert en dom til for at fotball skal bli et unntak. Mao, et nasjonalt forbund må innføre en kvote, bli saksøkt for å bryte EUs regler om fri flyt av arbeidskraft, og deretter vinne denne rettsaken.
Back to top
Slask
Junior

PostPosted: 18.11.2007 22:57    Post subject: Reply with quote

Jeg er med på tanken, Henning. Men tror likevel det kan komme endringer her uten en "konfrontasjon". Når det er tilstrekkelig med mektige ledere(eksempelvis Platini, Blatter, Alex Ferguson, Statsminister Brown etc) som ser at kursen innenfor idretten er feil tror jeg det kommer endringer. I england er over 60% av spillerne utlendinger. Norge når 50% i omtrent 2010, sies det. Jeg drømmer om et høyt krav til hjemlige spillere og en passende utenlandskvote hvor man ikke diskriminerer mht nasjonalitet(denne diskrimineringen er det opp til den enkelte nasjons forbund å opprettholde). De enkelte ligaer(spesielt den engelske) hadde trolig blitt noe svekket av et slikt tiltak, mens landslagene hadde tjent veldig på det.

Det som er sikkert er at EU er i ferd med å innse at idretten behøver andre reguleringer enn vanlige arbeidsmarkeder(jamfør forrige innlegg). Og da tror jeg kun det er snakk om tid før vi får se gradvis høyere krav til hjemlige spillere og innføring av utlendingskvoter.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 29.11.2007 17:19    Post subject: Reply with quote

- Hvis vi viser at vi kommer til å satse på Kouadio gjennom våre disposisjoner i løpet av vinteren og på vårparten har jeg fått signaler på at han kan slippe gjennom nåløyet, sier Haugen.

Les mer: Tror Kouadio får bli
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 09.12.2007 15:49    Post subject: Reply with quote

I går ettermiddag ble det offisielt klart:

Svensk fotboll öppnar gränserna. Regeln om max tre spelare från icke EU/ESS-länder i startelvan försvinner den kommande säsongen. Beslutet tog enhälligt och utan diskussion.

- Vi hade att välja mellan att bryta mot lagen eller att följa EU:s regler, säger Svenska Fotbollförbundets ordförande Lars-Åke Lagrell efter förbundets representantskapsmöte.

Läs mera: Svensk fotboll öppnar gränser
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 10.12.2007 19:10    Post subject: Reply with quote

NFF wrote:
Vedtaket om skjerpede krav til lokalt utviklede spillere som har blitt sendt ut på høring, har i dag blitt lagt frem for sportsdirektørene i Tippeligaklubbene i en samling på Gardermoen, og dersom klubbene er positive til vedtaket, vil Forbundsstyret gå inn for å fjerne begrensningen på antall spillere fra land som ikke er tilknyttet EU eller EØS.
Back to top
Anders4
Proff

PostPosted: 10.12.2007 23:53    Post subject: Reply with quote

Da ser det ut til å være fastslått:

NFF fjerner EØS-regelen
Back to top
Jedidalen
Rutinert

PostPosted: 10.12.2007 23:57    Post subject: Reply with quote

Er dette godt nytt for Lago, eller er det bestemt allerede at han skal hjem?
2mas
Sjef

PostPosted: 11.12.2007 00:05    Post subject: Reply with quote

Se her: Alejandro Lago

Ettersom regelen endelig er fjernet, erklærer jeg denne tråden for lukket (håper det blir respektert sjøl om jeg ikke låser den). Fortsett diskusjonen om regelendringa her: Reglene om egenutviklede spillere
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Page 11 of 11

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb