English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
VÃ¥lerengens IF
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 215, 216, 217  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Totto_Dahlum
Rutinert

PostPosted: 10.11.2007 13:10    Post subject: Reply with quote

Egen forsvarstrener, midtbanetrener og angrepstrener - Har Martin spilt litt mye Football Manager i det siste?

Synes planene virker luftige og lite gjennomtenkte. Leste et sted at Andresen uttalte at han ville fokusere på individuell trening, noe han selv mente å ha hatt god nytte av de siste årene. Lyder som et ekko fra den forrige spillende treneren i Vålrenga, som sannsynligvis i ren trass mot Rosenborgs suksessoppskrift valgte å gå for null organisering i angrepsspillet og heller satse på "individuelle og kreative" ferdigheter.... Hva slags bakgrunn har egentlig Andresen som gjør ham så velegnet som trener? Spillerkarrieren hans er høyst middelmådig, når historiebøkene skrives blir han stående igjen som parantes.
Back to top
View user's profile Send private message
Socrates
Veteran

PostPosted: 10.11.2007 13:20    Post subject: Reply with quote

Tanken bak det hele er god og absolutt nyskapende, men det spørs om han ikke tar vann over hodet når han skal være trener, kaptein og sportsdirektør.
Men rollen som "manager", en rolle som ikke er vanlig i Norge, synes jeg virker spennende.
Back to top
stolavs
Veteran

PostPosted: 12.11.2007 15:26    Post subject: Reply with quote

Noen ord om Martin Andresen og det som skjer i VÃ¥lerenga..
Jeg må si at jeg ikke har den helt store troen på det som skjer der(noe som er bra for oss). Har Martin større ambisjoner som trener enn han har for fotballkarrieren? Det virker på meg som han kanskje ikke har helt store tanker om videre spill etter et ev EM neste år...Vålerenga ansetter en trener som ikke har noe erfaring med det å være trener. Han er kaptein og har erfaring fra banen og ledererfaring fra det..Men han har ikke helt den store erfaringen som trener..Han har ikke spesielt mye erfaring fra utlandet som H. Berg, Rekdal f.eks har..de har lykkes i en viss grad..
Back to top
bluenova
Proff

PostPosted: 12.11.2007 23:08    Post subject: Reply with quote

MA som spillende trener i VIF er gull verdt. For RBK og alle andre!
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 13.11.2007 00:11    Post subject: Reply with quote

Flott innlegg bolgebah!

Jeg er enig i at Lyn har større potensiale som publikumsklubb. De spiller per i dag ( i mine øyne) mer attraktiv fotball med gode kombinasjoner, bra fart og spennende spillere i stallen, samt at de tør å satse på unge, noe jeg har sansen for. Lyns ulempe føler jeg kanskje er at de har lett for å selge/miste publikumsspillere for fort. Spillere som Edu, Flittie Onstad og Gislason er nok store tap sånn sett. De virkelige publikums/klubbspillerene som er igjen i dag, er vel kun Hoff og Berntsen. Egentlig synd Lyn ikke fikk flere fans for få år siden. I tiden med Steven "Psycho" Lustü og Bentsen i tospann i midtforsvaret synes jeg Lyn var artig å se på i tillegg til å være et godt lag. Men det har også med en form for massesuggesjon å gjøre. VIF er "kult" å heie på, noe Lyn ikke er.

Men nå handler denne tråden om VIF. De tar som sagt før store risiki ved det opplegget de skal kjøre framover. Joda, absolutt ambesiøst, og på papiret profft. Men det blir mye kokker, kan bli sølete, og vanskelig for en ung Andresen å ikke blande roller. Hele organisasjonen skal legges om på trenerbiten, og sannsynligvis kommer det en del endringer på laget og stallen. Alt dette i løpet av en vinter.

Forøvrig sier "the word on the street" at Andresen er meget langt fra å være noe poulært valg hos Klanen og VIF-fansen.

EDIT:
bluenova wrote:
MA som spillende trener i VIF er gull verdt. For RBK og alle andre!

For ordens skyld; Andresen blir ikke spillende trener, men spillende manager. Når jeg tenker meg om, har jeg vel aldri hørt tale om noen hovedtrener i VIF neste år. Bare de tre lagtrenerene og manager-andresen som også skal ta ut laget. Ville det ikke vært en fordel om de hadde èn hovedtrener med hovedansvaret for laget? Å ha tre trenere på treningsfeltet som skriker til hver sin lagdel må da bli tungvint og forvirrende?
Recon
Legende

PostPosted: 13.11.2007 00:16    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Jeg er enig i at Lyn har større potensiale som publikumsklubb.
[...]
Men det har også med en form for massesuggesjon å gjøre. VIF er "kult" å heie på, noe Lyn ikke er.

Nja, det er vel som man ser det. Lyn posisjonerer seg helt feil for å bli publikumslaget i Oslo. Da VIF brakk ryggen sist, holdt maktsentret for publikum påå vri seg over mot vest, men LYN har desverre branda og posisjonert som som vestkantklubben, Bastionen har også bidratt til det ved å fyre opp under stereotypene for hvem de er i sin kommunikasjon. Det reddet vel på en måte Vålerengen da de kom opp igjen.

Lyn forspilte en gylden, og engangs-, mulighet der til å ta over publikumshegemoniet i hovedstaden.

Så sies det både fra grunnleggere av Klanen samt av sånne hovedoppgave-om-supportere-skrivere.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 13.11.2007 00:22    Post subject: Reply with quote

Ja, VIF har vært veldig flinke på å fremstille seg selv som den "folkelige" klubben i Oslo. Hovedstadslaget for mannen i gata. Litt sånn oss mot overmakta/fiffen-instilling.

De har også vært nærmest unike på varemerkebygging på en del felter. De har blandt annet et enormt utvalg av supporter-effekter. VIF-olabukser, massevis av klær, og til og med VIF-kaffe og VIF-vann på flaske (!).
bolgebah
Veteran

PostPosted: 13.11.2007 01:20    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Da VIF brakk ryggen sist, holdt maktsentret for publikum påå vri seg over mot vest, men LYN har desverre branda og posisjonert som som vestkantklubben, Bastionen har også bidratt til det ved å fyre opp under stereotypene for hvem de er i sin kommunikasjon.

Vålerenga er i ferd med å bli et vel så tydelig pengelag som Lyn, men Lyn er ærlige om det. Lyn er vel så mye et lag for de halvveis fotballinteresserte barnefamiliene i Oslos stadig voksende øvre middelklasse, og de gammelrike går ikke på fotballkamp om de ikke må. Grunnen til at myten om Vålerengas grasrottilknytning på østkanten fortsatt lever, tror jeg er den noe ufortjente drahjelpen de får fra fotballkommentatorene i Dagbladet. Det er ikke så forbanna lenge til Bastionen begynner å synge ut Klanen og greier å pipe i stykker "Vålerenga Kjerke" i et byderby, og da tror jeg noen og enhver blir nødt til å åpne øynene og se at Lyn ikke bare er en forsmådd lillebror som vil og vil, men ikke får det til.

For å forenkle det; Vålerenga har prøvd å selge konseptet sitt, og publikum har ikke kjøpt det. Et halvfullt Ullevaal er rett og slett ikke godt nok når man prøver å posisjonere seg for å ta over storbyhegemoniet til FC København. Styringsfarta til Lyn er, på den andre siden, fortsatt såpass stor at de kan tilpasse seg markedet etter hvilke signaler kundegruppa deres sender ut. Vålerenga har tøyd strikken sin, Lyn har fortsatt mye mer å gå på.
Back to top
andersw
Junior

PostPosted: 13.11.2007 01:34    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Zorac wrote:
Jeg er enig i at Lyn har større potensiale som publikumsklubb.
[...]
Men det har også med en form for massesuggesjon å gjøre. VIF er "kult" å heie på, noe Lyn ikke er.

Nja, det er vel som man ser det. Lyn posisjonerer seg helt feil for å bli publikumslaget i Oslo. Da VIF brakk ryggen sist, holdt maktsentret for publikum påå vri seg over mot vest, men LYN har desverre branda og posisjonert som som vestkantklubben, Bastionen har også bidratt til det ved å fyre opp under stereotypene for hvem de er i sin kommunikasjon. Det reddet vel på en måte Vålerengen da de kom opp igjen.

Lyn forspilte en gylden, og engangs-, mulighet der til å ta over publikumshegemoniet i hovedstaden.

Så sies det både fra grunnleggere av Klanen samt av sånne hovedoppgave-om-supportere-skrivere.

Mener du er litt ute på jordet her, når du mener at Lyn kunne tatt over deler av publikumsmassene til VIF. Her i Oslo er det "delt opp" slik at VIF er dominerende i øst, og Lyn i vest. Det er gjerne på skolen at barn begynner å heie på lag, og på skoler der et av lagene er dominerende skal det veldig mye til for at det andre laget skal "ta markedsandeler". Ser helt klart en sammenheng mellom hvor mange som kommer på kampene til lagene, men det tror jeg bare er slik fordi oslo-folk, og spesielt vif-supportere, er ekstremt medgangssupportere (når det gjelder å møte opp på kamp). Dette så vi også da VIF rykka opp igjen fra 1. div, interessen for VIF ble mangedoblet i løpet av de første årene i TL. Bortimot alle vennene mine er VIF-supportere, og de gidder ikke dra på kamp dersom VIF bare spiller ræva.

For at lyn skulle tatt over massene til VIF mener jeg de måtte ha vunnet TL og CL ørten år på rad, og VIF rykka ned til tuftenivå.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Lloyd
Senior

PostPosted: 13.11.2007 08:17    Post subject: Reply with quote

Intressant diskusjon om Oslo-fotballen. Det er vel ikke til å stikke under en stol at det går et stort skisma gjennom Lyn, både hos klubb og supportere. De som ønsker at klubben skal profilere seg som en vestkantklubb mot de som ønsker at klubben skal bruke en "catch all" strategi mot hele byen. Så langt har man valgt å dumpe begge strategiene, og heller profilere seg i nærområdet til Ullevål Stadion, f.eks Nordberg og Tåsen. Dette har så langt vært vellykket, og sørget for en jevn vekst i antall tilskuere de siste sesongene. Snittet lå vel på tett under 8000 i inneværende sesong og tankegangen er at en jevn vekstfra seson til sesong er mer "sustainable" enn voldsomme hopp år om annet.

Selv tror jeg ikke at Lyn skal bry seg for mye om hva VIF til enhver tid gjør og hvor mange tilskuere de trekker, men heller fortsette med den profileringen og det arbeidet de nå holder på med. Tror det er en avgjort fordel for norsk fotball og landslaget at Oslo nå faktisk har to klubber i tippeligaen og at det er to klubber som spiller om å være best i byen. De av oss som har gått på fotballkamper siden 70-tallet husker godt hvor lenge Oslo-fotballen lå brakk, og hvordan Norges største by over flere år ikke var i stand til å produsere et eneste talent.

NÃ¥r det er sagt er det vel liten tvil om at Oslo har langt igjen, det produseres fremdeles flere talenter ute i distriktene og i andre byer. Tommel'n opp!
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 13.11.2007 13:54    Post subject: Reply with quote

andersw wrote:
Mener du er litt ute på jordet her, når du mener at Lyn kunne tatt over deler av publikumsmassene til VIF. Her i Oslo er det "delt opp" slik at VIF er dominerende i øst, og Lyn i vest. Det er gjerne på skolen at barn begynner å heie på lag, og på skoler der et av lagene er dominerende skal det veldig mye til for at det andre laget skal "ta markedsandeler".

Det jeg sa der var faktisk enten fra Arve Hjelseth eller fra en av gutta som grunnla Klanen, husker ikke hvilken i farta.

Den øst-vest delingen er litt så som så den også. Jeg har jobba i Bærum og Lier, og vet av masse vif-"fans" der, jeg bor i indre Oslo øst, og ser støtt og stadig guttunger i Lyneffekter og Lyn-treninngsdresser. Endel av dem spiller jo for Lyn, så det går jo på tvers av øst-vet også.

Poenget i den forrige posten min var rett og slett den at da Enga gikk ned sist, så var tilskuertallene på tur til å vippe i Lyns fordel, og hadde de visst å utnytte det i posisjoneringen sin, kunne de parkert VIF hva angår de litt mer nøytrale tilskuerne. Men de, og spesielt Bastionen, fortsatte å kjøre sitt elitistiske Oslo Vest-preg.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 28.11.2007 17:30    Post subject: Reply with quote

VIF sliter overraskende mye med å hente spillere og støtteapparat virker det som.

Folk som Semb og Petter Myhre har takket nei til å være i støtteapparatet, Aabrekk forsvinner i tillegg til at Arnar Førsund ikke ønsker å forlenge kontrakt, Arason er på vei ut, og Corrales-kjøp mislyktes (godt mulig det er flere også som jeg ikke husker i farta). Hvis de nå i tillegg skulle tape kampen om Hæstad til f.eks. LSK og Jarstein til oss, kan det se ut som en del av satsinga må jekkes ned allerede fra tegnebrettet. Joda, de får sikkert inn folk, men vanskelig å bygge et suksessfylt lag og organisasjon med andre- og tredjevalg.

Så forresten en sak her i ei sportssending (NRK tror jeg) at Andresen konsekvent ble omtalt som spillende trener, og at Andresen selv ikke korrigerte dette uttrykket da han fikk spørsmål (var i forbindelse med et trenerkurs). Hittil har jo VIF og Andresen vært veldig harde på at han er spillende manager og ikke trener. Noen som har fått med seg eventuelle endringer her?
keschaa
Veteran

PostPosted: 13.12.2007 13:06    Post subject: Reply with quote

Litt festlig klipp fra VIFs nye keeper!

Ser ut som de har kjøpt katta i sekken her.... Cool

http://www.youtube.com/wa...re=related
SoZo
Rutinert

PostPosted: 19.12.2007 19:57    Post subject: Reply with quote

Skullerud blir VIFs hovedtrener

Det begynner å bli ganske mange med ansvar rundt laget til VIf nå, 8 stykker inkludert Andresen

Quote:
Skullerud får med seg Mike Speight (57) som offensiv trener og David Brocken (38) som defensiv trener. Gjermund Østby (43) fortsetter som keepertrener. Andrea Loberto (33) har fått jobben som toppspillerutvikler. I tillegg er Truls Hallen (44) ansatt som fysisk trener og fysioterapeaut
Johan Kaggestad (64) er inne i rollen som overordnet mental og fysisk ansvarlig

Det er mange ubeskrevne blad her, men Kaggestad har helt sikkert mye å bidra med. Personlig så synes jeg det ser ut til at det blir ganske mange som spillerne skal forholde seg til

http://www.fxt.no/tippeli...503250.ece
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 19.12.2007 20:36    Post subject: Reply with quote

Syns Andresen dreiv å messet om en egen teknisk trener også, for noen uker tilbake. Hvor er det blitt av den posten i alt rotet, tro?

Det verste er at dette fort kan vise seg å fungere, og i såfall blir VIF livsfarlige i omtrent alt de foretar seg denne sesongen.
Brady
Veteran

PostPosted: 19.12.2007 22:56    Post subject: Reply with quote

Jeg blir ikke overrasket om Kaggestad ødelegger laget ved å trene de i senk, og sette alt for stort fokus på at de skal gjøre som Olaf Tufte.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 20.12.2007 01:00    Post subject: Reply with quote

Kan fort bli salig suppe dette her. Alle ønsker vel mest mulig gjennomslag for sine ideer og ønsker sikkert mest mulig innvirkning selv. Dette må styres med jernhånd om ikke spillere skal trekkes i mange retninger samtidig. Av navnene er det vel bare Kaggestad jeg kjenner fra før. De andre virker å ikke ha all verden erfaring på det nivået VIF ønsker å satse på.

Lønningssekken begynner vel også å bli drøy på trener/sportsavdelingen?
d@len
Rutinert

PostPosted: 20.12.2007 01:05    Post subject: Reply with quote

Andresen lookalike: Tor Ole Skullerud
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 20.12.2007 08:04    Post subject: Reply with quote

Dette må bli en saus av de helt store. Skullerud kan jo ikke bli en annet enn en papegøye som sitter på benken og plapprer det Andresen sa før kamp uten noe reel makt. At man skal ha individuelle trenere for hver lagdel høres i beste fall naivt ut med tanke på hvor mye dobbeltkommunikasjon og misforståelser det vil skape.
Rushy
Junior

PostPosted: 20.12.2007 16:49    Post subject: Reply with quote

I Europeisk toppfotball og i internasjonal toppidrett forøvrig er det en klar utvikling med spesialiserte trenere som har avgrensede arbeidsoppgaver og ansvarsområder. Det hierarkiske systemet med Andresen som manager vil hindre for interessekonflikter og dobbeltkommunikasjon. Det er heller ikke et mål med denne modellen at alle trenerne skal være enige eller slikke Andresen opp etter ryggen.

Men i en klubb hvor hovedtrener og sportsdirektør ikke klarer å kommunisere uten at det ender med grining, sykemelding og taushetsplikt er det vel ikke annet å forvente enn at dette møtes med spørsmålstegn.

Den som lever får se...
Back to top
joakleis
Veteran

PostPosted: 20.12.2007 17:53    Post subject: Reply with quote

Jeg er redd det kan bli suppe, selv om det i europeisk toppfotball ikke er uvanlig med flere trenere med klart avgrensede områder. Men en egen offensiv trener, defensiv trener og en syvende far i huset, som ikke har peiling på fotball, og en hovedtrener hvis arbeidsoppgaver jeg er noe usikker på høres for meg ut som oppskriften på spikersuppe fra Valle.

At dagens situasjon i RBK er som den er, har ingenting med saken å gjøre.
Rushy
Junior

PostPosted: 20.12.2007 19:27    Post subject: Reply with quote

Jeg regner med at du ikke tror alle trenerne skal stå samtidig på treningsfeltet og bryte inn hver for seg når laget er i angrep eller i forsvar osv.

Og hvem er denne syvende far i huset som ikke har peiling på fotball. Jeg tolker deg dithen at det er Kaggestad du snakker om? Kaggestad har spilt juniorfinale for Lyn og jobbet vel for Strømsgodset senest sesongen 2007. At han ikke har peiling på fotball får stå for din regning, men jeg mistenker deg her for å operere på nivået "han har ikke spilt toppfotball og jeg er ikke helt sikker på hvem han er, så peiling på fotball har han ikke."
I uttrykket "syvende far i huset" ligger det vel også at han skal ha en slags kontroll eller makt over det hele - det stemmer ikke. Han skal systematisere og periodisere treningen i samarbeid med Hallèn og kontrollere intensitet og belastning. Han er heller ikke ansatt i en 100% stilling i klubben.

Hovedtrenerens arbeidsoppgaver er å lede de fleste treningene på feltet, lede laget i kamp, lede laget når Andresen er ute på reise med landslaget og være sparringspartner for Andresen når det gjelder laguttak, taktikk osv. Ikke verre enn det.

At RBKs interne rot ikke har noe å gjøre i denne sammenhengen har du imidlertid helt rett i, men du må la oss som trives best i blått få godte oss litt over såpeoperaen på Lerkendal når det fortsatt er over tre måneder igjen til Tippeligaen begynner. Galskapen lenge leve!
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 21.12.2007 13:27    Post subject: Reply with quote

VIF utnevnte seg sjøl til best på talenter i fjor vinter. Etter et år på benken, er det nå flere som slår følge med Førsund m.fl.: Alex Mathisen til Aalesund
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Wilhelm S Myhr
Veteran

PostPosted: 21.12.2007 13:34    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Av navnene er det vel bare Kaggestad jeg kjenner fra før.

Truls Hallén var vel ønsket av RBK før 2006-sesongen, men han takket nei og valgte å bli i TIL.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 21.12.2007 15:10    Post subject: Reply with quote

Rushy, jeg har troen på at det blir en "suppe" pga. at det totaltsett er for lite toppfotballerfaring i den gjengen..
Men jeg kan selvfølgelig ta feil, men dere skal ha lykke til!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 215, 216, 217  Next
Page 28 of 217

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb