| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 25.10.2007 15:25 Post subject: |
|
|
| Hvis dette ender med at Rambo tar over hele neste år, bør nok styret i RBK gå en gang for alle. Da er det tidenes tabbe å sparke Tørum. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 25.10.2007 15:29 Post subject: |
|
|
Apropos Knut Tørum og ansettelse i fjor, så er det en del likheter med det som skjedde i 1985.
I 1985 var Bjørn Hansen trener, men trakk seg av årsaker som egentlig ikke er kommet klart nok frem i ettertid, men muligens hadde noe med alkohol og festkultur å gjøre. På sensommeren tok da Arne Dokken over laget, vant det som gjenstod av kamper (muligens med ett uavgjortresultat) og tok inn den ledelsen Lillestrøm hadde, som alle trodde var umulig å ta inn. Akkurat slik flere mente at Brannledelsen var for stor i fjor. Vi vant dermed vårt første seriemesterskap på 14 år. Akkurat som Høgmo holdt seg hjemme under feiringen i etterkant, var også Bjørn Hansen fraværende den gang.
Men i motsetning til i fjor fortsatte ikke Arne Dokken som trener, tross den fantastiske seiersrekka. |
|
| Back to top |
|
 |
fluffy Junior
|
Posted: 25.10.2007 15:34 Post subject: |
|
|
Kan love deg at det blir Eggen junior i så fall. Sollied tror jeg neppe kommer likevel.
Og JA; viss rambo blir hovedtrener er farsen ikke bare komplett, men tragisk! |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 25.10.2007 15:37 Post subject: |
|
|
| Nå foreslår jeg at vi på årsmøtet sparker Svendsen og velger inn Tørum som styreleder slik at Tørum kan få avsette Knut Torbjørn Eggen som sportslig direktør. |
|
| Back to top |
|
 |
Benoni Hartvich Rutinert
|
Posted: 25.10.2007 15:48 Post subject: |
|
|
| De rekker vel å ansette Rekdal før de får sparken uansett... |
|
| Back to top |
|
 |
micke Proff
|
Posted: 25.10.2007 15:59 Post subject: |
|
|
Ikke skrem meg slik da!!! makan te kjøtthue vil ikke jeg se på lerkendal. _________________ Han kan ikke skyte med venstre, han kan ikke heade, han kan ikke takle og han scorer ikke mange mål. Men ellers er han helt all right. |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 25.10.2007 16:05 Post subject: |
|
|
| Uten å virke religiøs her, Tørum døde for andre synder. Som Bjørn Hansen sa til Dagbladet, man skal ikke trenge å piske profesjonelle fotballspillere til å blø for drakta, det skal de klare på egenhånd. Rosenborg skiller seg kanskje fra mange andre klubber ved sin store forhistorie, og derfor trenger tydeligvis en trener med stor myndighet, dette manglet Tørum. Allikevel har han til tider vist at det er et enormt potensial i laget, all honnør for det! Det er synd du måtte går Tørum, men han visste selv at dette var det beste for klubben. At KTE fortsetter er bare ille, hadde sett ham stikke sammen med resten av gutteklubben. |
|
| Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 25.10.2007 16:16 Post subject: |
|
|
Dere har nå assistenten til assistenten til redningsmannen etter assistenten til assistenten til arvtakeren etter Eggen, som hovedtrener. Eller noe sånt. Personlig har jeg vanskeligheter med å skjønne hvorfor RBK-fansen ikke har stormet brakka og krevd revolusjon og blod, og brent ned hele Lerkendal etc. osv.
SÃ¥ til et lite essay:
I ettertid så tror jeg de fleste kan se at Høgmo var en enorm berikelse for klubben, ettersom han satte en i gang en del sportslige prosesser som Tørum og RBK har nytt godt av i ettertid. I dette forumet har satsningen i treningsarbeidet, satsningen på speiderapparatet og satsningen på bruk av teknologi vært veldokumentert. I tillegg kan man også argumentere for at Høgmo gjorde det rette i å selge så mange spillere som han faktisk gjorde, bl. a Helstad, F. Johnsen etc - klare rollefordelinger i troppen var en av hovedgrunnene til RBKs gull i fjor, sies det.
Mitt syn: Styret/sportslig apparat greide å ødelegge Høgmos gode arbeid, ved å først gi ham ansvar han ikke maktet. Vi kjenner historien. Høgmo følte seg utbrent og ble sykemeldt uten å komme tilbake. Det er ikke snakk om Høgmo som uegnet for trenerjobben i RBK, det er snakk om at ledelsen i RBK ikke maktet å omstille ansvarsfordelingen da Bratseth tok seg fri godt nok. Høgmo fikk ikke brukt styrkene sine på å gjøre RBK til et bedre lag, han fikk ikke det rommet han trenger for at hans kompetanse skal komme til best mulig nytte og det er den sportslige ledelses feil.
Den andre grove feilen var at Tørum fikk fortsette som hovedtrener sesongen etter at han ledet laget til gull. Selv om seiersrekken besto av "taktiske triumfer" og selv om dette innførte nytt blod i RBK så burde ledelsen vurdert det som har vist seg å være sannheten i ettertid: Tørum var ikke rett man for RBK. Han var rett mann der og da, men ikke på lang sikt. Da skal han ikke være hovedtrener videre. Etterpåklokskap, kan man si - men hadde en kompetent ledelse, av den type et lag som RBK bør ha, gjort denne feilen? Det ser ut som om en slik tenkning og satsning som RBK burde ha utført når denne sesongen nærmet seg, ikke er så sjelden og umulig å resonnere seg frem til.
Alt i alt vil det fortsette å være mørke tider fremover om ikke noe skjer med deres sportslige apparat. Men selv om Svendsen fremstår som arrogant, det er ikke vits i å ikke bruke dette ordet, og selv om KTE fremstår som noe blottet for sosiale ferdigheter - så trenger ikke nødvendigvis hoder å rulle for å revitalisere det sportslige apparatet i RBK. Jeg vil peke på mitt eget lag, Viking, etter fjorårssesongen. Østenstad kunne ha tatt sin hatt og forlatt klubben etter den svake sesongen - og ingen ville ha reagert på det - man ville faktisk respektert ham for å ha vært sitt ansvar bevisst. I stedet ble det gjort en grundig evualering av Vikings sportsapparat, og systemet ble endret på uten de store hoderullingene som vanligvis kreves etter fiaskosesonger. Vips, vi var et topplag igjen og en trener som bare har fjerdeplasser og tapte cupfinaler å vise til, har fått maks ut av laget. _________________ 4-4-3 |
|
| Back to top |
|
 |
nastynick Rutinert
|
Posted: 25.10.2007 16:43 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: |
At han feller en tåre må han gjerne også gjøre, men hvor smart det er å gjøre slikt for en som skal lede et fotballag er en annen sak.
Donald Trump sparket en av kandidatene i 'The Apprentice' fordi hun felte noen tårer her og der, noe han så på som en klar svakhet hos en som skulle lede andre mennesker. |
Helt seriøst, noe av det mest tåpelige jeg har lest i min levetid. At man kan linke tårer sammen med smartness og som om det er noe man har 100% kontroll over, det er meg en gåte. Det er er da inget svakhetstegn at han viser følelser også i en nederlagsstund, og for meg er det vel bare et tydelig tegn på at alt det presset og fokuset på hans person til slutt ble for stort. Da er det naturlig at man får en følelsesmessig sterk reaksjon.
Enn videre, å referere til Donald Trump som "leksikonet" angående ledelse og ledelsesteori er bare komisk. Skal du referere til kilder bruk i det minste kilder som er relevante. _________________ Ljuskraft...bang booom! Bli arg! |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 25.10.2007 17:24 Post subject: |
|
|
| Jeg linker da ikke tårer sammen med smartness. Hvordan kan du dra den konklusjonen? |
|
| Back to top |
|
 |
Pepsi Max Junior
|
Posted: 25.10.2007 17:27 Post subject: Prøve |
|
|
| Kontroll: Er jeg nå på nett ? |
|
| Back to top |
|
 |
SoZo Rutinert
|
Posted: 25.10.2007 17:28 Post subject: |
|
|
| Tviler sterkt på det |
|
| Back to top |
|
 |
fluffy Junior
|
Posted: 25.10.2007 17:53 Post subject: |
|
|
HeiaVincent: Kongeinnlegg! Men hvorfor bruker du såå mye tid på å skrive et innlegg på et RBK-forum når du er VIKING-fan? ... bor det en "bart" i det også eller??? Du er velkommen til å konvertere til sesongkort på Lerkendal. |
|
| Back to top |
|
 |
Makkverk Veteran

|
Posted: 25.10.2007 17:53 Post subject: |
|
|
Andre lags supportere er også velkomne, hvis det er det du tenker på. _________________
| kentosd wrote: | | Gratulerer til Makkverk med innlegg nummer 1 000 000 på rbkweb. Forøvrig et makkverk av et innlegg. Som seg hør og bør. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 25.10.2007 18:01 Post subject: |
|
|
Vi har en ledelse som ikke har peiling på hva de driver med, Tørum får betale for dette.
Jeg har aldri trodd Tørum har vært mannen vår, men behandlinga han har fått av klubben, er under enhver kritikk.
Ønsker Knut Tørum lykke til videre, han virker som en knallfyr. Hyggelig, blid, og possetiv.
Nå kan styret gå av, og Sollied SKAL komme! |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 25.10.2007 18:06 Post subject: |
|
|
Sollied bør komme ja. Om det ikke skjer, er den eneste måten styret kan få fortsatt tillitt hos meg på, å få José Mourinho hit som hovedtrener... _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
| Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 25.10.2007 18:26 Post subject: |
|
|
Jeg tror det Brady peker på er, dessverre, en sannhet. Det er slik at de fleste toppledere i de tøffeste bransjene har psykopatiske trekk, om de ikke er psykopater fullt ut! Og se på topptrenerne som lykkes: Alex Ferguson virker å være inspirasjonen for The Sopranos. Mourinho, spikk spenna gær'n. Capello neppe en enkel mann å forholde seg til. (Uwe Rösler likeså.) Nils Arne Eggen var jo et Jacques Lacan-kapittel i seg selv. Listen går videre.
Men så det er sagt: Jeg tror det blir overenkelt å lese så mye som du gjør fra denne spesifikke situasjonen, Brady. Du setter det i sammenheng med ting du har ment, og mener, om Tørum forut denne pressekonferansen - uten at det nødvendigvis har denne sammenhengen. Alle kan gråte en skvett ved et farvel til noe man har kjært - det fins ingen automatikk i at dette betyr at Tørum ikke hadde autoritet ved det fotballtaktiske og utviklingen av spillere på treningsfeltet etc.
(fluffy: Takk som byr, men nei takk. Jeg skriver så mye, fordi jeg har skriveambisjoner og fordi dette er et godt forum i et emne som interesserer meg: Norsk fotball.) _________________ 4-4-3 |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 25.10.2007 18:42 Post subject: |
|
|
Du har helt rett i at det blir en overforenkling å lese veldig mye ut av tårene til Tørum, HeiaVincent. Og du har også rett i at jeg setter det i sammenheng med andre ting. For meg ble det en liten detalj som på sin egen lille måte var med på å bekrefte det jeg allerede hadde en oppfatning om. Jeg formulerte meg nok noe upresist, da det kanskje kunne se ut om dette var det store og avgjørende i mitt syn på Tørum.
Ser man på helheten her har jeg et bilde av Tørum som en litt svak leder som sier at han vil ta et oppgjør med spillernes innsats (etter Royal League og enkeltkamper i serien i år) uten at man ser noe av det i de påfølgende lagoppstillingene. Da spør jeg meg om han er tøff nok til å ta de oppgjørene han selv signaliserer, eller om han feiger ut. Og her kommer det emosjonelle inn.
Selv om det ikke trenger å stemme på alle, er ofte de som lett tyr til tårer veldig følelsesladede mennesker som ofte føler sterk empati til mennesker rundt seg. Da har de sannsynligvis også vanskeligere for å ta de tøffe oppgjørene med personer de har et forhold til. En god leder (også fotballedere) kommer ikke utenom å ta disse oppgjørene. Hvis de ikke blir tatt får ting lov til å skli ut, og han/hun vil også etterhvert miste respekt hos spillere/ansatte. Her ser jeg absolutt likheter mellom næringsliv og fotball. Derav henvisningen til Donald Trump.
Men dette er som sagt kun en liten detalj som jeg ikke greide å unnlate å kommentere, men som ikke er utslagsgivende i mitt syn på Tørum på noen som helst måte. Kun en aldri så liten bekreftelse. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.10.2007 18:50 Post subject: |
|
|
| "Kristobal" diskuterer saken på Midtnytt just nu. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 25.10.2007 19:08 Post subject: |
|
|
| Tror ikke jeg unner min værste fiende å få deg som sjef Brady. |
|
| Back to top |
|
 |
HanCola Junior
|
Posted: 25.10.2007 19:49 Post subject: |
|
|
Tror Brady har rett i mye av det han skriver....
Tørum virker ikke utad som en mann som "slår i bordet" når det trengs _________________ Run Forrest, run! |
|
| Back to top |
|
 |
LrsK Junior
|
Posted: 25.10.2007 20:01 Post subject: |
|
|
Vil nevne at det finnes trenere som viser følelser som fortsatt er sterke og gode ledere. Jeg viser til En legendarisk trener i NFL, Dick Vermeil, som har vunnet både Super Bowl og Rose Bowl (College versjonen av Super Bowl). Denne mannen felte tårer etter nesten hver eneste kamp, der han snakket om hvor hardt spillerne jobbet og hvor stolt han var av dem. Det finnes utallige pressekonferanser der han er på gråten. I denne sammenhengen er det hans lidenskap for laget og spillet som kommer ut.
Om en slik mann kan samle en gjeng fotballspillere av den amerikanske typen, der testosteronivået ligger på maks, så kan vel en sindig bergenser også få det til. Det virker som Tørum hadde jobbet hardt og vet at han spillerne jobbet hardt. Det handler om mer en kustus og pisking, det handler også om respekt. Jeg tror fotballspillere og mennesker generelt repekterer slik lidenskap. Det gjelder bare å få dem til å se det. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 25.10.2007 20:02 Post subject: |
|
|
Nei tørum virker som en avbalansert og rolig type, men det finnes andre trenertyper en ferguson og nils arne eggen. Svennis er jo meget rolig og hans lag presterer jo bra. Andre forholdvis rolige trenere er Benitez, Lippi, og Rijkaard det viktigste for en trener er at spillerne og ledelsen hører på deg.
Last edited by Keenoir on 25.10.2007 21:22; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 25.10.2007 20:50 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: |
At han feller en tåre må han gjerne også gjøre, men hvor smart det er å gjøre slikt for en som skal lede et fotballag er en annen sak.
Donald Trump sparket en av kandidatene i 'The Apprentice' fordi hun felte noen tårer her og der, noe han så på som en klar svakhet hos en som skulle lede andre mennesker. |
Hehe, den perfekte sjefen din gikk av som leder for LO for ikke lenge siden...
Et glimrende eksempel på det motsatte er marit Breiviks inkluderende stil kontra den ekstreme machotreneren treneren Trefilov. Så vidt jeg husker vant Breivik like ofte som russland...
Tror du blander kortene når du mener at noen som viser følelser ikke kan inngi respekt og autoritet. Tvert imot så tror jeg en slik egenskap gjør deg enda mer komplett som trener. Sagt på en annen måte. Du kommer et stykke på vei ved å skape frykt hos mennesker, men den siste biten for å yte maksimalt så trengs andre egenskaper også.
Mange av menneskene som nevnes her er utpregede følelsesmennesker. Som Nae, Nordlie, Hareide for å nevne noen. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
Benoni Hartvich Rutinert
|
|
| Back to top |
|
 |
|