English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotball-VM for kvinner
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bakklandia
Legende

PostPosted: 24.09.2007 17:55    Post subject: Reply with quote

Dette er opplysninger jeg har fra kontakter i miljøet. hvordan de har dokumentert opplysningene aner jeg ikke, men jeg tviler ikke på at dette faktisk er tilfelle når de sier det.
skinkerytter
Junior

PostPosted: 24.09.2007 20:04    Post subject: Reply with quote

Jeg hadde tvilt på de opplysningene der om jeg så hadde fått dem av Kjelling selv.

(Hvis han spilte da..)
Back to top
View user's profile Send private message
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 25.09.2007 17:08    Post subject: Reply with quote

Torbjørn, ikke denne spesifikke diskusjonen her - men hele denne "anti-kvinnefotball"-diskusjonen generelt. Du ser den også (spesielt) på VGD, for å ta et eksempel. Holdningene og argumentene som går igjen er at kvinnefotball, til syvende og sist, blir teit å se på nettopp fordi guttefotball er så mye bedre. Jeg syns dette er for det første en elementær feil, poenget er ikke å sammenligne kjønnene med hverandre, i hvert fall ikke sette kjønnene opp mot hverandre! For det andre vitner det om ganske nedlatende holdninger, hvor man latterliggjør noen nettopp fordi de er underlegne et annet kjønn. Høres kanskje noe flåsete og PK ut fra min side, men jeg syns det er steinaldermentalitet.
Bakklandia
Legende

PostPosted: 25.09.2007 17:24    Post subject: Reply with quote

http://www.vg.no/pub/vgar...tid=171312

Lise Klaveness sier det samme som jeg og Attach har sagt hele tiden, og drar det faktisk enda lenger..
dags
Veteran

PostPosted: 25.09.2007 17:25    Post subject: Reply with quote

Men det er vel nettopp det som er å sette kjønnene opp mot hverandre å si at Martha hadde briljert i Tippeligaen? Ikke Torbjørn sin utredning om hvorfor hun sansynligvis ikke ville gjort det. Du kan ikke tvinge folk til å like å se damefotball, like lite som du kan tvinge folk til å like å se Lyn når du holder med Rosenborg.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.09.2007 17:38    Post subject: Reply with quote

Kvinnefotball har gjort enorme skritt de siste årene, og jeg må si jeg er overrasket over nivået jeg har sett i årets VM. Men det er fortsatt mye å gå på.

Det er en god del ting damene er dårligere på som det egentlig ikke er noen fysisk grunn til. Overblikk og bevegelser offensivt, og sikring og press på ballfører defensivt blant annet. Det er meget skjelden man ser geniale stikkere gjennom forsvaret, og påfølgende perfekt taimet løp, for eksempel. Også altfor ofte klønete forsvarsjobb, hvor man dribler og roter uten at noen går inn i sikring. Det er også ofte altfor store rom for offensive spillere, hvor man ikke støter ut i press før motspilleren nærmer seg 16-meteren. Å stoppe spillere og nekte rom tidlig i angrepet er ganske essensiellt, i og med at det er mye lettere å skåre på en damekepper på langskudd pga fysikken (dårligere spenst og rett og slett kortere kropp).

På den annen side har kvinnefotball et stort utviklingspotensiale, selv om man er igang med å forbedre dette. Det er fortsatt alt for lite penger, ære og satsing i damefotball til at man kan sammenligne herre- og damefotball sånn sett.

Uten at jeg skal bli fremstilt som diskriminerende, tror jeg damefotball hadde blitt mye mer underholdende å se på dersom de hadde baner mer tilpasset sine begrensninger i forhold til gutta. Mindre mål (hvor damene faktisk kan dekke hele buret - som gutta kan), og mindre bane. De løper saktere og har svakere tilslag enn gutta generellt, nok en gang pga fysikken.
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 25.09.2007 20:44    Post subject: Reply with quote

HeiaVincent wrote:
Torbjørn, ikke denne spesifikke diskusjonen her - men hele denne "anti-kvinnefotball"-diskusjonen generelt. Du ser den også (spesielt) på VGD, for å ta et eksempel. Holdningene og argumentene som går igjen er at kvinnefotball, til syvende og sist, blir teit å se på nettopp fordi guttefotball er så mye bedre. Jeg syns dette er for det første en elementær feil, poenget er ikke å sammenligne kjønnene med hverandre, i hvert fall ikke sette kjønnene opp mot hverandre! For det andre vitner det om ganske nedlatende holdninger, hvor man latterliggjør noen nettopp fordi de er underlegne et annet kjønn. Høres kanskje noe flåsete og PK ut fra min side, men jeg syns det er steinaldermentalitet.

Enig. Tommel'n opp!

VerneTroyer wrote:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171312

Lise Klaveness sier det samme som jeg og Attach har sagt hele tiden, og drar det faktisk enda lenger..

Problemet til Klaveness er at hun i sin sammenligning av Carew og Marta meget bekvemt "glemmer" det fysiske aspektet av spillet, altså styrke, kondisjon og tempo. Ikke akkurat uviktige faktorer i spillet fotball som jeg har prøvd å greie ut om i mine tidligere innlegg. Heldigvis kommer Bjarne Berntsen inn og påpeker at: - Nei, den store forskjellen er fysisk.

Som Vincent og Dags også sier: Marta er verdens beste kvinnelige fotballspiller. Kan vi ikke bare si oss enige om det og avslutte denne ellers tåpelige diskusjonen?
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 25.09.2007 23:43    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
På den annen side har kvinnefotball et stort utviklingspotensiale, selv om man er igang med å forbedre dette. Det er fortsatt alt for lite penger, ære og satsing i damefotball til at man kan sammenligne herre- og damefotball sånn sett.

Dette er jeg veldig enig i. Det er flere land, også blant de som er med i VM nu, som ikke har egen liga for kvinner! Det sier seg selv at dette medfører at kvinnefotballen holder et nivå langt fra det virkelige potensialet det besitter. At den blir like populær som herrefotballen virker fjernt, men la det i det minste være andre grunner til det enn sjåvinisme...

Dessverre ser jeg det slik at det er interesse (som du poetisk nok kaller "ære"), sammen med penger, som er det viktigste grunnlaget for en videreutvikling av all sport.

En logisk (altså mulig) utopi er at kvinnefotball, netopp fordi de ikke kan spille på fysikken i like stor grad som menn, vil utvikle spillesystem og taktikk som baserer seg på andre ting. Fotball som gjør ting på en annerledes måte som ikke norsk toppfotball ellers har tenkt på: Har alltid følelsen av at en spiller måles etter hvor fort han kan springe, hvor høyt han kan hoppe, hvor vilt han kan takle og hvor hardt kan løpe gjennom ting og motspillere.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 26.09.2007 00:24    Post subject: Reply with quote

Ja, man kan jo bare se tilbake noen år, da dette lille fillelandet her var verdens beste fotballnasjon for kvinner. Rett og slett fordi vi var tidlig ute med å organisere ligaer og lag, og NFF breie fordelingspolitikk var god hjelp.

Men jeg føler vi fortsatt er inne i en ond sirkel. Enkelte land er iallefall det. Landene/ligaene mangler penger. Pengene kommer ikke fordi det ikke er all verdens interesse og oppmøte, og oppmøtet kommer ikke fordi lagene ikke har økonomi til å utnytte det beste av lagene, på grunn av lønninger til spillere og støtteaparat. Det må investeres her også, for å få opp interessen. Man behøver ikke se lenger enn vår egen kjære Tippeliga, hvor lagene har fått et voldsomt løft, ettersom investorer, høye spillersalgssummer og TV-millionene ruller inn.

Herrefotball er enormt stort i de aller fleste land. Kvinnefotball er "uinteressant" i de fleste land, og har en liten fanskare i resten. Det må tid og ressurser inn for å etablere kvinnefotball i flere land. Man kan jo bare se på hvor lite interesse det er for basketball i Norge, selv om bl.no ble lansert med brask og bram i TV2s regi. Skal en idrett som basketball få fotfeste her, tror jeg det må penger over tid til. Få et høyt nivå på lag, fine anlegg osv. Noe av det samme tror jeg er løsningen for kvinnefotball i enkelte land.

Men det skal sies at tempoet i helle spillebildet er noe som trekker ned for dameballen. Det er ikke uten grunn at de fleste nordmenn følger en eller flere av de store europeiske ligaene. Rett og slett fordi tempoet er høyere, og da generellt blir underholdningsverdien høyere. Derfor tror jeg som jeg nevnte før at mer intime baner med kortere avstander og små flater kunne vært med å heve tempoet og underholdningsverdien i kvinnefotballen. Ballen går rett og slett ikke så fort på banen med kvinneføtter som herreføtter.
attach
Forumsjef

PostPosted: 26.09.2007 00:51    Post subject: Reply with quote

Torbjørn wrote:
Marta er verdens beste kvinnelige fotballspiller. Kan vi ikke bare si oss enige om det og avslutte denne ellers tåpelige diskusjonen?

Jeg leste svaret ditt og jeg synes det var godt skrevet, men jeg er ikke enig i hovedpoenget ditt; at hun ikke hadde klart seg. Nettopp derfor har jeg ikke fortsatt diskusjonen, for vi kommer ikke til å overbevise hverandre om noe som helst, bortsett fra å komme frem til at hun er verdens beste kvinnelige fotballspiller. Smile

Torbjørn wrote:
Problemet til Klaveness er at hun i sin sammenligning av Carew og Marta meget bekvemt "glemmer" det fysiske aspektet av spillet, altså styrke, kondisjon og tempo.

"Klaveness mener forskjellen på menn og kvinner ligger i det fysiske, ikke i mentalitet og spillestil."

EDIT: Jeg skal presisere mitt standpunkt litt. Hennes fysiske begrensninger i forhold til menn, gjør at hun i noen situasjoner ville blitt som en miniputt. Hun hadde nok slitt med å holde ut en hel kamp også, men jeg mener absolutt at hun ville gjort narr av mange backer i Tippeligaen. For å si det slik, tror jeg ikke flertallet av involveringene hennes ville vært på den negative siden pga. fysikken. Se på Alanzinho f.eks. Han er svak i kroppen, men pga. teknikken og farta klarer motspillerne knapt å røre han uten å bruke ulovlige midler. Noe av det samme ville Marta klart.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 26.09.2007 07:37    Post subject: Reply with quote

HeiaVincent wrote:
En logisk (altså mulig) utopi er at kvinnefotball, netopp fordi de ikke kan spille på fysikken i like stor grad som menn, vil utvikle spillesystem og taktikk som baserer seg på andre ting.

Jeg synes ikke det er særlig logisk. Kvinnefotball utvikler seg jo ikke ut fra hvordan kvinner skiller seg fra menn, det er jo helt irrelevant. At kvinner er fysisk underlegne menn har jo ingen betydning når kvinner spiller mot kvinner. Kvinnefotball vil, som herrefotball, utvikle seg ut fra hvilke egenskaper som er viktige for å vinne fotballkamper, og jeg kan ikke se at evnen til å vinne dueller skal være mindre viktig fordi det er kvinner som spiller og ikke menn.
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 26.09.2007 08:23    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
"Klaveness mener forskjellen på menn og kvinner ligger i det fysiske, ikke i mentalitet og spillestil."

Ok, det gikk meg hus forbi.

Jeg ser poenget ditt, attach, men mener altså at hun uansett ikke kunne forsvart en plass i et Tippeligalag. Meg om det.
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 26.09.2007 11:24    Post subject: Reply with quote

henning wrote:
Jeg synes ikke det er særlig logisk. Kvinnefotball utvikler seg jo ikke ut fra hvordan kvinner skiller seg fra menn, det er jo helt irrelevant. At kvinner er fysisk underlegne menn har jo ingen betydning når kvinner spiller mot kvinner. Kvinnefotball vil, som herrefotball, utvikle seg ut fra hvilke egenskaper som er viktige for å vinne fotballkamper, og jeg kan ikke se at evnen til å vinne dueller skal være mindre viktig fordi det er kvinner som spiller og ikke menn.

Jeg tar poenget ditt, men en (uvitenskapelig) observasjon er at det synes å være mindre ekstremitet i forskjellene. Det er snakk om fart, som i spissene til til Australia og USA, eller fysiske forutsetninger (Ingvild Stensland, Birgit Prinz). Slik er det vel med all fotball, kan man si. Men bortsett fra det, så mener jeg at utvalget er mindre enn hos herrefotballen - kanskje er det pga dens manglende popularitet eller kanskje den ligger i det biologiske, uansett er det ikke ved å spille på lange baller opp mot Birgit Prinz at Tyskland dominerer nå for tiden. Det er taktikk og lagspill! Se på Norges herrelandslag, hvor de taktiske strengene man har er nesten utelukkende på Carews fysikk, Helstad sin fart, samtlige norske midtbanespilleres løpskapasitet etc. Selv Gamstens venstrefot har vi gått vekk fra.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb