| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 23.09.2007 17:49 Post subject: |
|
|
Det var samme Perugia-president Luciano Gaucci som svært kontroversielt kjøpte Saadi Gaddafi, sønnen til Libyas diktator Muammar al-Gaddafi. Gaddafi spilte bare en kamp før han ble tatt for bruk av doping. Trok nok Gaucci av og til agererer på annet grunnlag enn hva som gagner det sportslige planet i Perugia.
Edit: Perugias klubbpresident Gauuci var også den samme som kritiserte sin egen sør-koreanske spiller Ahn Jung-Hwan for å scoret målet som sendte Italia ut av VM i 2002.
Bare for å summere opp: Jeg tror altså ikke vi skal stille Gauccis handlinger til grunn for hvor god Birgit Prinz er. _________________ Nils Arne Eggen.
Last edited by Torbjørn on 23.09.2007 17:58; edited 3 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 23.09.2007 17:50 Post subject: |
|
|
| VerneTroyer wrote: | | Prinz blei jo seriøst forsøkt kjøpt av Perugia for noen år siden. Og da snakker vi herrelaget... |
Men de endte opp med å ikke kjøpe henne, ikke sant?
Dessuten er jo ikke Perugia det største laget heller akkurat. Serie B eller Serie C lag, om jeg ikke husker helt feil?
EDIT: Serie C1, i følge wikipedia. |
|
| Back to top |
|
 |
Makkverk Veteran

|
Posted: 23.09.2007 17:54 Post subject: |
|
|
Var det ikke Prinz som ikke ville? Og var ikke Perugia i serie A da? _________________
| kentosd wrote: | | Gratulerer til Makkverk med innlegg nummer 1 000 000 på rbkweb. Forøvrig et makkverk av et innlegg. Som seg hør og bør. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 23.09.2007 18:18 Post subject: |
|
|
Nettopp, det var Prinz som ikke ville, og på det punktet var de et seria A lag. Før de gikk konkurs... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 23.09.2007 19:42 Post subject: |
|
|
| Torbjørn wrote: | | Jeg føler meg ganske sikker på at de ville blitt avkledd på tempo, styrke og hurtighet på høyere nivåer. |
Styrken hadde hun sikkert slitt med, men å si at hun ville blitt avkledd tempomessig på høyere nivåer, blir for meg helt på jordet. Kvinner er ikke like raske som menn generelt sett, men det er ikke noe hokus pokus for en kvinne å ha nok fart til å klare seg godt i Tippeligaen. Jeg føler på mange måter at du mener at ingen kvinner er raske nok til å spille i Tippeligaen, og det blir selvfølgelig feil. Hu dama der er ekstrem. Hun er sikkert ikke den aller raskeste kvinnelige fotballspilleren, men ballbehandlinga og rykket ville nok ha satt på plass mange backer i den norske serien. Så var det styrkeaspektet, da. Der ville hun sikkert fått det tungt, men jeg tror hun ville klart å kompensere for mye av det med sine andre kvaliteter.
Jeg må bare spørre: Du mener de aller fleste spillerne i Tippeligaen er raskere enn henne? Og har bedre teknikk og dribleferdigheter?
Last edited by attach on 23.09.2007 20:11; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Johnny W Veteran
|
Posted: 23.09.2007 19:44 Post subject: |
|
|
| Alanzinho er ikke akkurat noe fjell han heller. Han klarer seg ganske godt i TL han. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 23.09.2007 20:51 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | Styrken hadde hun sikkert slitt med, men å si at hun ville blitt avkledd tempomessig på høyere nivåer, blir for meg helt på jordet. Kvinner er ikke like raske som menn generelt sett, men det ikke noe hokus pokus for en kvinne å ha nok fart til å klare seg godt i Tippeligaen. Jeg føler på mange måter at du mener at ingen kvinner er raske nok til å spille i Tippeligaen, og det blir selvfølgelig feil. Hu dama der er ekstrem. Hun er sikkert ikke den aller raskeste kvinnelige fotballspilleren, men ballbehandlinga og rykket ville nok ha satt på plass mange backer i den norske serien. Så var det styrkeaspektet, da. Der ville hun sikkert fått det tungt, men jeg tror hun ville klart å kompensere for mye av det med sine andre kvaliteter.
Jeg må bare spørre: Du mener de aller fleste spillerne i Tippeligaen er raskere enn henne? Og har bedre teknikk og dribleferdigheter? |
Hvis jeg er på jordet, kan jeg si at jeg synes du er på bærtur akkurat nå, attach Jeg hadde ikke trodd at noen kom til å lage en stor diskusjon ut av dette, men siden det skjer skal argumentere for påstandene mine angående ferdighetskravene, og svare på de spørsmålene du stiller meg.
Ren hurtighet
Jeg mener ikke at ingen kvinner er raske nok til å spille i Tippeligaen, jeg mener derimot at de som er raske nok til virkelig å springe fra mannlige fotballspillere ikke spiller fotball i dag. De holder f.eks. på med friidrett. Jeg står absolutt ved påstanden min om at hun vil bli avkledd tempomessig på høyere nivåer (se spesielt neste avsnitt). Du sier at Marta er ekstrem når det gjelder hurtighet. Det tror jeg er gjeldende i kvinne-VM. I Tippeligaen tror jeg hun er middelmådig minus. Du har sett Marta spurte forbi spillere i kvinne-VM. Det er lett å la seg blende når vi da snakker om typiske damespillere a la Marit Fiane Christensen (no pun intended) som er naturlig veldig mye tregere enn en tilfeldig utvalgt Tippeligaspiller. Hvis vi diskuterer kun et rent løp uten forstyrrelse av motspiller tror jeg at majoriteten av spillerne i Tippeligaen er like rask eller raskere enn Marta. Så vidt jeg kan se er dette kanskje den eneste ferdigheten hun innehar som så vidt kunne gitt hun en plass i et Tippeligalag. Og får hun en aldri så liten skulderdytt under dette løpet har hun ingen sjanse til å bevare ballen. Men styrkeaspektet hører hjemme i et annet avsnitt.
Teknikk og tempo i ballbehandlingen
Marta har en kjempefin teknikk og kontroll over ballen. Her er hun sikkert på et nivå som isolert sett er i øverste klasse i Tippeligaen. Saken er bare den at hun i kvinne-VM og den svenske serien får mange ganger så lang tid på seg til å flytte seg i spillets tempo, og å utføre vendinger, finter, pasninger og mottakk enn hva hun ville fått i Tippeligaen. I Tippeligaen ville hun blitt fullstendig avkledd når det gjelder disse ferdighetene, og hun ville nok ikke klart å skape noe som helst med ball, uten å sende den fortest mulig videre til en lagkamerat og la han forsøke. Her snakker jeg om at hun ville hatt en motspiller oppe i seg før hun fikk ballen, og allerede da ville vært sjanseløs. Jeg føler meg ganske sikker på at hun ikke har Tippeligatempoet inne, og ville tapt de fleste dueller hun forsøkte seg på.
Styrke og utholdenhet
Jeg samler disse under et punkt. Når det gjelder styrken hennes og hvor mye hun har å trykke til med i dueller, så regner jeg med at den ikke holder nivået til i hvert fall de 6-7 øverste divisjonene i norsk fotball. Hun ville blitt kasteball i dueller i Tippeligaen, og bare dette punktet eksluderer henne fra ethvert Tippeligalag. Når det gjelder den aerobe utholdenheten til kvinnespillere, så kan vi f.eks. se på det norske kvinnelandslaget at det løpes mye. De er godt trente idrettsutøvere. I sitt kjønn. Det maksimale oksygenopptaket hos kvinner ligger naturlig 10-15 ml pr kg pr minutt under mannens. Jeg tviler vel på at Marta er noe eksepsjonell når det gjelder utholdenhet, og tror aldri hun kunnet hevdet seg gjennom en 90 minutter lang Tippeligakamp. Hun ville enten vært utrolig stasjonær i spillestilen for å spare kreftene, eller vært utslitt og over anaerob terskel etter et kvarter.
---
Slik toppfotballen er blitt må en spiller inneha en del av alle disse kvalitetene for å kunne hevde seg. Marta har litt av noen av de nødvendige ferdighetene, og mangler mye på de fleste andre. Man må se på disse ferdighetene opp mot hverandre, fordi de henger sammen. Det hjelper ikke at hun er noenlunde rask når hun ville falt sammen ved første skulder mot skulder. Her er vi tydeligvis veldig uenige attach, for jeg skjønner rett og slett ikke hvordan noen seriøst kan mene at Marta ville fått spille i Tippeligaen. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 23.09.2007 22:41 Post subject: |
|
|
Det er blandt annet derfor jeg mener Prinz og Marta hadde blitt en sukess sammen. Prinz hadde brøytet vei (for hun er så sterk at selv Kippe kunne fått problemer med å stoppe henne), og Marta kunne kommet bak. Komplimentære ferdigheter på sitt aller beste. Jeg sverger, et kvinnelag med de to som spisspar hadde vært uslåelig, et herrelag med de som spisspar hadde kunne hevdet seg meget godt i en liga på nivå som tippeligaen.
Prinz kunne klart seg helt ok alene også, tror jeg.. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 23.09.2007 22:43 Post subject: |
|
|
| Torbjørn wrote: | | Edit: Perugias klubbpresident Gauuci var også den samme som kritiserte sin egen sør-koreanske spiller Ahn Jung-Hwan for å scoret målet som sendte Italia ut av VM i 2002. |
Ikke bare kritiserte han Ahn, han terminerte kontrakten hans med umiddelbar virkning! _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 24.09.2007 07:44 Post subject: |
|
|
| Angående diskusjonen om damefotball vs herrefotball; for litt over to år siden var ei som i dag er i VM-troppen med på noen treninger med laget jeg spilte på. Hun holdt helt klart nivået teknisk, men var nok under gjennomsnittet tempomessig og fysisk (men jeg husker vi likevel var imponert av duellstyrken). Vi var et middels 4.div lag... |
|
| Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 24.09.2007 08:57 Post subject: |
|
|
Fotball må være den eneste sporten hvor menn påpeker til stadighet at kvinner er teite, mens menn er best, heia menn! Seriøst, diskusjonen er tullete. Det er ingen som sier at Marit Bjørgen er underlegen mannlige skiløpere, eller at det norske kvinnelandslaget i håndball ikke holder samme nivå som gutta etc.
Hvis man elsker sporten så ser man "skjønnheten" i spillet og at norske jenter er blant de beste i verden. At folk til stadighet bruker tid på å påpeke at "jøss, vi gutta er myyyye bedre" når det andre kjønnet spiller, syns jeg ser dumt.
P.S. Dette var ikke et svar til deg torbjørn, mener hele diskusjonen generelt. _________________ 4-4-3 |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 24.09.2007 09:14 Post subject: |
|
|
| Forøvrig, Marit Bjørgen er underlegen mannlige skiløpere, og det norske kvinnelandslaget i håndball holder ikke samme nivå som gutta (etc). |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 24.09.2007 09:18 Post subject: |
|
|
Kvalitetsforskjellen er mye mer tydelig i fotball, banen og målene er alt for store for damene. Man sitter bare igjen med et teit inntrykk. Det hender jeg finner underholdning ved å se på en kamp, men den underholdningen går ut på at det er morsomt å se de elendige fotballspillerene. Når nivået er så lavt, så dukker det ofte opp merkelige og komiske situasjoner.
At Norge vinner kvinne VM er like stort som at curling jentene vinner curling VM. |
|
| Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 24.09.2007 09:20 Post subject: |
|
|
Når du snakker om Curling. Det var mer spennende å se curlingmatchen enn fotballkampen. Det sier egentlig litt om damefotball. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 24.09.2007 09:30 Post subject: |
|
|
| For å være seriøs: jeg har kun sett høydepunkter fra VM, men det er jo åpenbart at utviklingen de siste 10 årene har vært utrolig. Før var jo en stor prosentandel av målene først og fremst komiske, men nå er det jo mange flotte angrep og gode skudd/avslutninger. |
|
| Back to top |
|
 |
HeiaVincent Veteran

|
Posted: 24.09.2007 10:33 Post subject: |
|
|
Utviklingen har faktisk nådd så langt, henning, at det er ting å lære fra kvinnefotballen - jamfør Jürgen Klinsmann og hans periode som landslagssjef for Tyskland. Han implementerte jo en del elementer fra amerikansk kvinnefotball og løftet det tyske landslaget til... tja ikke VM-gull (som ble vunnet av "macho" Italia) men et landslag som peker fremover, og som samlet og ga glede til en nasjon som man ikke akkurat forbinder med sydlanske gledesutbrudd etc.
Og Tysklands angrepsspill under VM var til tider enormt å se, det samme gjelder mange av bevegelsene til det amerikanske kvinnelandslaget - fysisk underlegen eller ikke! _________________ 4-4-3 |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 24.09.2007 12:01 Post subject: |
|
|
| Hvilke elementer da? |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 24.09.2007 12:03 Post subject: |
|
|
| HeiaVincent wrote: | Fotball må være den eneste sporten hvor menn påpeker til stadighet at kvinner er teite, mens menn er best, heia menn! Seriøst, diskusjonen er tullete. Det er ingen som sier at Marit Bjørgen er underlegen mannlige skiløpere, eller at det norske kvinnelandslaget i håndball ikke holder samme nivå som gutta etc.
Hvis man elsker sporten så ser man "skjønnheten" i spillet og at norske jenter er blant de beste i verden. At folk til stadighet bruker tid på å påpeke at "jøss, vi gutta er myyyye bedre" når det andre kjønnet spiller, syns jeg ser dumt.
P.S. Dette var ikke et svar til deg torbjørn, mener hele diskusjonen generelt. |
Da svarer jeg som et oppfølgende innlegg til diskusjonen generelt. Hvis du synes diskusjonen er tullete, kan du jo kanskje like godt la være å følge den. Når noen starter en diskusjon om at en Marta skal kunne gå inn og "briljere" i Tippeligaen, ser jeg slett ikke på det som useriøst å svare. Det eneste som er useriøst her er at du drar nivået på diskusjonen ned til klisjeer som "at kvinner er teite, mens menn er best, heia menn!" og "jøss, vi gutta er myyyye bedre". Det er ingen her som fronter slike synspunkter. Da har du ikke skjønt hva diskusjonen handler om, til tross for at enkelt faktisk bruker tid på å begrunne argumentene sine. I stedet synes jeg faktisk at innlegget ditt er en avsporing i debatten, i beste fall starten på en annen debatt.
Diskusjonen er akkurat like god som alle andre diskusjoner her på forumet. Og bare for å ha det sagt, før jeg blir kalt mannssjåvinist av de som ikke har skjønt hva det dreier seg om - jeg er på ingen måte anti-kvinneidrett. Jeg elsker det meste av idrett, både utøvet av kvinner og menn. Og når det gjelder kvinnefotball spesifikt, så kan alle se at de har tatt syvmilssteg de siste årene. Se bare på Abby Wambach mot Sverige. Det er rett og slett klasse. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 24.09.2007 16:00 Post subject: |
|
|
Bare sånn for å ha sagt det: Kvinnelandslaget i håndball er langt fra samme nivå som herrelaget. De er flere hakk bedre.. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 24.09.2007 16:27 Post subject: |
|
|
| VerneTroyer wrote: | | Bare sånn for å ha sagt det: Kvinnelandslaget i håndball er langt fra samme nivå som herrelaget. De er flere hakk bedre.. |
I forhold til sine motstandere, ja. Men det blir helt tullete å hevde at kvinnelaget er bedre, eller i det hele tatt at de klarer å holde nivået. Hadde det norske kvinnelandslaget i håndball spilt i herre VM, hadde de blitt desidert sist. Mannlige håndballspillere er kvinnelige håndballspillere så overlegen på mange måter at det nesten blir litt komisk. Tenk på Kjelling og skuddet hans. Hvor mange mål hadde ikke han scoret på en kvinnelig keeper? Og hvem hadde turt å støtet på han i forsvaret?
De hadde blitt knust. I håndball som i fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 24.09.2007 17:00 Post subject: |
|
|
| VerneTroyer wrote: | | Bare sånn for å ha sagt det: Kvinnelandslaget i håndball er langt fra samme nivå som herrelaget. De er flere hakk bedre.. |
Hvilken planet lever du på?  _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 24.09.2007 17:11 Post subject: |
|
|
Dere veit at herre- og kvinnelandslaget har spilt kamper mot hverandre? kvinnene har 2 seiere, herrene har 1. Målforskjell: 109 - 98 i kvinnenes favør. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 24.09.2007 17:14 Post subject: |
|
|
| Bullshit. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 24.09.2007 17:27 Post subject: |
|
|
Kjelling, Nyberg, hipp som happ hva skudd angår. Og Kjelling hadde møtt mange som hadde turt å støte på han i forsvar. Larsen, Lübeck og Rosenberg (selv om jeg veit hun har lagt opp nå), f.esk, hadde ikke nølt engang. Om de hadde klart å stoppe han, er en annen sak, men de hadde definitivt turt å prøve.
Bullshit? Bevis det!
Og mens vi er inne på det: det finns faktisk dokumenterte rapporter på at Marit Bjørgen har vunnet internrenn landslagsløperne imellom. Og da var begge kjønn med!
størst fysisk kapasitet betyr ikke nødvendigvis alltid best hver gang! _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 24.09.2007 17:45 Post subject: |
|
|
| VerneTroyer wrote: |
Bullshit? Bevis det!
|
Det er jo du som må hoste opp beviser da. Får jeg se beviser på at dette er sant, bøyer jeg meg i støvet. Men tror det ikke før jeg får se det. |
|
| Back to top |
|
 |
|