View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
fubar Veteran

|
Posted: 16.08.2007 16:40 Post subject: |
|
|
TomH wrote: | Hentes det f.eks en back/ midtstopper/ ving med omtrent samme skuddfot som Sapara, vil Sapara fint erstattes av f.eks Bjørkøy. |
Lett... de er det jo så mange av. |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 16.08.2007 16:55 Post subject: |
|
|
Ser egentlig positivt på at Bjørkøy eventuellt kommer, for Strand kan fort finne på å legge opp, eller at Riseth og Sapara går til en annen klubb.
Bjørkøy kan spille på flere plasser, og kan derfor være 1. utfordrer til en indreløper plass, samt backup som back.
Jeg tror Eggen rett, ting skjer fort i fotball, og da gjelder det å ha gjort en jobb i forkant.. _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 16.08.2007 17:11 Post subject: |
|
|
[quote="TomH"]
Her må jeg være lov til å være fullstendig uenig med deg TomH. Hvordan skal vi ut av ingen ting finne en spiller som er like god på dødballer som Sapara er når vi strengt tatt ikke har hatt noen som har vært i nærheten de siste 15 årene?
En Sapara litt på tunggang i år har levert ni målgivende pasninger, hvorav tre i spill og seks på dødball (VG har feilaktig gitt ham målgivende på Stoors innlegg i Aafk-kampen i sine statistikker). Dessuten har vi ikke tall på hvor mange pasninger han må ha slått som ikke angriperne har vært flinke nok til å utnytte - som for eksempel Daniel Braaten helt alene med keeper i samme Aafk-kamp.
Bjørkøy har en målgivende pasning og fire scoringer foruten de to strafferne han har satt i mål.
På et høyere nivå som eksempelvis mesterliga vil jeg påstå at RBKs problemer angrepsmessig har vært like store som forsvarsmessig i de senere deltakelsene. RBK har slitt med å skape nok store sjanser, det har stort sett ebbet ut i skudd til cornere og frispark som har gått himmelhøyt over og/eller til side for mål.
Det å ha en spiller som er ekstremt god på dødball vil være en kjempestyrke for RBK i sånne typer kamper, hvor vi neppe får så mange sjanser i rent spill. |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 16.08.2007 17:38 Post subject: |
|
|
Ja ,disse døballekspertene vokser jo på trær....Så det er jo litt rart at ikke alle er like gode som Sapara,Beckham,Pirlo osv. Nei TomH, dette var skikkelig skivebom, rett og slett.
Edit: Men du har et godt poeng. I banespillet er nok ikke Bjørkøy så veldig mye dårligere enn Sapara. Men det er å erstatte den dødballfoten, det er fryktelig vanskelig. |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 16.08.2007 17:55 Post subject: |
|
|
Bjørkøy har RBK god bruk for neste sesong. Tettey, Sapara, Ciljan og Bjørkøy utgjør tilsammen en topp midtbanetropp, noe som RBK trenger. Dessuten kan Bjørkøy muligens spille i forsvaret viss det trengs. RBK trenger absolutt Bjørkøy som har en rekke gode kvaliteter: Han jobber hardt i begge retninger på banen, noe som RBK trenger, og som har manglet ofte i år. Oppfordrer de som ikke vet så mye om Bjørkøy å forsøke å få sett ham i noen kamper på TV eller ringside. |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 16.08.2007 17:59 Post subject: |
|
|
Dere skal selvfølgelig få mene at jeg har skivebom på at LAGET blir bedre med Bjørkøy enn med Sapara. Det er godt mulig at om man teller mål og assists i spill, så vil Sapara komme ut bedre enn Bjørkøy. Derimot er jeg overbevist om at LAGET som helhet vil få bedre resultater med Bjørkøy kontra Sapara:
Om det hadde vært mulig å telt, tror jeg, at Sapara ville kommet ut rett i overkant av 0 om vi la sammen hans mål og assists med hans elendige defensive kvaliteter. Dette begrunnes med at Saparas side på midtbanen er like tett som en sveitserost (defensivt). Han er forferdelig dårlig i markeringsspillet, håpløs i hodedueller, meget svak ballvinner, halvhjertet på mange defensive løp og en elendig takler. På disse feltene er Bjørkøy MEGET god (som Strand på sitt beste). Da Bjørkøy i tillegg går på langt flere og bedre offensive løp enn Sapara vil dette gi en flyt og trygghet i laget som vil gi utslag i flere mål fra andre spillere og mindre mål i mot.
Det er overhodet ingen tvil om at mye av forsvarsproblemene våre skyldes den åpne motorveien på Saparas side. Saparas dødballer veier knapt opp hans mangel på defensive kvaliteter. _________________ Takk.
Last edited by TomH on 16.08.2007 18:18; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Anders4 Proff
|
Posted: 16.08.2007 18:07 Post subject: |
|
|
En må være hardnakket fan av "best å være best uten ball"-filosofien for å kunne påstå at Bjørkøy er i det hele tatt i nærheten av å kunne bidra like mye som Sapara i RBKs banespill.
Hva med det angrepet i en av de siste kampene (hjemme mot Astana?) hvor Sapara tar ned ballen med ryggen mot mål og forsvareren i ryggen, bruker medtak til å ta med seg ballen forbi forsvareren og ned mot dørlinja før han slår et beinhardt innlegg til, Traoré tror jeg, rett foran mål.
For å ikke nevne bakromspasningene og "through"-pasningene som han er kapabel til.
Bjørkøy hadde hverken vært istand til å utføre medtaket, innlegget, eller i det hele tatt ha kreativiteten til å prøve på noe slikt.
Hvis en vil ha roboter på laget som ikke kan annet enn å takle, slå løse femmeterspasninger og løpe inn i boksen, så har en merkelig nok helt glemt av spillet som Rosenborg fikk til gjennom de eminente tekniske kvalitetene til Ørjan og Runar Berg, Skammelsrud, Hoftun osv. Tror du vi hadde havnet i CL-kvarten med spillere som Bjørkøy? (Og nei, han er ingen ny Roar Strand.)
kristobal wrote: | På et høyere nivå som eksempelvis mesterliga vil jeg påstå at RBKs problemer angrepsmessig har vært like store som forsvarsmessig i de senere deltakelsene. RBK har slitt med å skape nok store sjanser, det har stort sett ebbet ut i skudd til cornere og frispark som har gått himmelhøyt over og/eller til side for mål. |
På kornet! Spillere som Sapara må til i Europa hvis vi ikke skal bli kjent som et drittlag som spiller 4-5-1 med teknisk inkompetente roboter. Spiller heller 2-2 enn 0-0 mot Inter hjemme, for å si det sånn. |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 16.08.2007 18:17 Post subject: |
|
|
Anders4,
ut fra det du skrev går jeg ut fra at du ikke vet hvem Bjørkøy er.
Du kan skrive et nytt innlegg når du har sett ham spille noen kamper. Bjørkøy er VELDIG lik Strand i spillestilen, bortsett fra at Bjørkøy har en bedre skuddfot.
Strand har i alle år vært god nok CL.
Ps.
Det er ikke nødvendigvis tekniske spillere som skaper mest offensivt...
PPs. Anders4, du overser glatt det siste jeg skrev om Sapara.
Det er der mitt største ankepunkt mot Sapara er.
PPPs. Dessuten, har vi andre tekniske spillere. Laget vårt blir dårligere av bare å ha lette tekniske spillere fra midtbanen og opp. Det har sikkert ikke du forstått . _________________ Takk.
Last edited by TomH on 22.08.2007 13:55; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Anders4 Proff
|
Posted: 16.08.2007 18:22 Post subject: |
|
|
Problemet mitt er at Bjørkøy rett og slett ikke er god nok. En kan snakke masse om spillertyper og jeg er enig at vi trenger en Strand-type, (hvis vi finner en ny Skammelsrud så har vi allerede en ny Strand i Tettey) jeg er også enig i at PCS-Tettey-Sapara blir vel lett, men Bjørkøy... ærlig talt, nå synes jeg du må justere opp ambisjonsnivået.
"Det er ikke nødvendigvis tekniske spillere som skaper mest offensivt... "
Med vår økonomi skal det an å finne spillere som har fysikk og likevel klarer å slå gode pasninger. Skal det være helt umulig å kunne finne spillere i FCK-klasse? Tror du Bjørkøy hadde vært førstelagsspiller i FCK?
Jeg overser Saparas helt overtydelige defensive svakheter ettersom hans offensive bidrag går langt, langt utenpå alt vi har sett siden Skammelsrud og Ø.Berg var i klubben. Jeg vil si at du overser det som Kristobal har skrevet om våres evner til å skape sjanser i E-cup.
Jeg bor i Østfold og har sett en del av Bjørkøy. Som sagt er jeg ikke uenig i det du sier om Bjørkøys energiske spillestil, jeg synes bare ikke han er god nok fotballspiller for RBK.
Last edited by Anders4 on 16.08.2007 19:02; edited 7 times in total |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 16.08.2007 18:37 Post subject: |
|
|
TomH wrote: | Bjørkøy er VELDIG lik Strand i spillestilen, bortsett fra at Bjørkøy har en bedre skuddfot.
Strand har i alle år vært god nok CL.
|
Om Bjørkøy er lik Strand i spillestilen betyr ikke det at han vil være god nok. Strand var en bedre avslutter i yngre år han også, ikke uten grunn at han ofte scoret for oss i mesterligaen - ja faktisk forholdsvis oftere der enn i serien her hjemme. Men Roar har blitt tregere på de første meterne med årene, og blir derfor ikke så målfarlig lenger.
Helt enig med Anders i at Bjørkøy ikke er noen ny Roar Strand, i en alder av 29 burde han hatt vesentlig mer erfaring på et høyere nivå enn en privatlandskamp på vinteren.
RBKs defensive problemer kunne kanskje blitt mindre med en annen enn Sapara, men jeg betviler sterkt at det er der de største defensive problemene ligger. Til det har jeg sett for mange eksepsjonelt gode lag som har spillertyper som Sapara som klarer seg meget godt på høyt høyt nivå. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 16.08.2007 18:39 Post subject: |
|
|
Anders4 wrote: |
"Det er ikke nødvendigvis tekniske spillere som skaper mest offensivt... "
Med vår økonomi skal det an å finne spillere som har fysikk og likevel klarer å slå gode pasninger. Skal det være helt umulig å kunne finne spillere i FCK-klasse? Tror du Bjørkøy hadde vært førstelagsspiller i FCK?
Jeg er ikke uenig i at PCS-Tettey-Sapara blir for lett, men hvis vi skal erstatte Sapara synes jeg ærlig talt at vi kan sikte høyere enn Bjørkøy. |
Og akkurat her er det vi blir så uendelig skuffa... i sammenligningen med vår egen gode økonomi... med sammenligningen med FCK... RBK yttrer ikke noe ønske om å være med å kjempe om det beste spillermateriellet, det vil definitivt ikke bli kjøpt noen nordiske landslagsspillere til RBK - det er bare å se de siste intervjuene med Eggen så skjønner man det. |
|
Back to top |
|
 |
quarterback Rutinert
|
Posted: 17.08.2007 00:03 Post subject: |
|
|
Sapara er norges beste midtbanespiller. Å argumentere mot dette, er som å basje på leggen. Meningene din er helt på trynet TomH. Bjørkøy er ikke i nærheten av Sapara sine individuelle ferdigheter. Ja, han scorer noen fine mål i sesongen, men det er faen meg en grunn til at han ble skøvet ut på høyrevingen til fordel for Kasey Wehrman. Get a grip |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 17.08.2007 00:24 Post subject: |
|
|
quarterback wrote: | Sapara er norges beste midtbanespiller. Å argumentere mot dette, er som å basje på leggen. |
Går sikkert an å argumentere mot dette, avhenger av hva man ser etter. Komplett er han ikke, men han innehar noen ekstremferdigheter som jeg tror RBK har veldig god bruk for i mesterligaen.
I kamper mot Sandefjord, Odd, Aalesund etc betviler jeg ikke at Bjørkøy sikkert kunne vært mer nyttig enn Sapara.
Foruten den helt første tida i RBK, da han gjorde sine saker godt også ute i Europa, mener jeg Frode Johnsen er et godt eksempel i denne sammenhengen.
Da han erstattet John Carew ble det sagt av enkelte at Frode Johnsen ville gjøre mer nytte for RBK enn lørenskoggutten gjorde. Fordi Johnsen var mer en lagspiller, han var bedre defensivt enn Carew og passet enda bedre inn i RBKs måte å spille fotball på.
Det nærmeste Frode hadde/har(?) av ekstremferdighet er hodespillet. Innerst inne har han ingen ekstremferdigheter. Han er en god spiller på norsk elitenivå, men falt ganske fort gjennom i RBKs internasjonale kamper.
Frode gjorde en kjempejobb i hverdagskampene i serien han, men da de virkelig store kampene kom så ble han det lille hakket for treg, veik etc.
Carew gjorde kanskje taktiske feilvalg og slurvet litt i hverdagen, men da det dro seg til i vår beste mesterligasesong i 1999 var han et angrep alene.
Jeg mener det er bedre å ha noen spillere som er ekstremt bra på et eller annet, enn å ha spillere som er litt bra på alt. Utfordringen er å sette sammen et lag der de får brukt sine ferdigheter til å gjøre andre gode. Det skal være mer enn mulig å sette sammen et lag der Saparas manglende defensvie fibre ikke blir avgjørende, samtidig som vi har hans ekstremferdiger offensivt som vi ikke har hatt noen i nærheten av de siste 20 årene iallfall. |
|
Back to top |
|
 |
Anders4 Proff
|
Posted: 17.08.2007 02:25 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Da han erstattet John Carew ble det sagt av enkelte at Frode Johnsen ville gjøre mer nytte for RBK enn lørenskoggutten gjorde. Fordi Johnsen var mer en lagspiller, han var bedre defensivt enn Carew og passet enda bedre inn i RBKs måte å spille fotball på.
|
Folk blir jo hjernevasket av div. "eksperter" på TV. De klager konstant på at Alanzinho, Edu, Konan etc "må jobbe med det taktiske", "ikke sideforflytter seg godt nok" osv osv, men klager aldri når en spiller som Kristoffer Hæstad, Espen Søgård eller Helge Haugen bommer på en helt elementær pasning. Vi kan jo se hvor populære våre verdensmestere i sideforflytning er i utlandet.
kristobal wrote: | Jeg mener det er bedre å ha noen spillere som er ekstremt bra på et eller annet, enn å ha spillere som er litt bra på alt. |
Også topptrenere som er ansett som veldig defensive i utlandet er enige med deg, så dette er vel ikke noe å diskutere. Capellos Roma i 2001 hadde Totti bak to reine spisser og Real Madrid denne sesongen hadde ofte Robinho, v.Niistelroij og Raul på banen samtidig. Xavi Alonso er vel heller ikke akkurat noe stort fysisk talent.
Før noen sier at vi ikke er Real Madrid - i forhold til TL var vi det. R og Ø.Berg, Skammelsrud, Hoftun, Bergdølmo osv hadde teknikk og pasningsspill som du rett og slett ikke ser noe til blandt dagens norske spillere. Ø.Berg var i mine øyne minst et par hakk bedre enn f.eks. J.A.Riise når det gjelder kreativitet, pasninger og dragninger. Taklinger også, for den delen. |
|
Back to top |
|
 |
Duke Junior

|
Posted: 17.08.2007 03:14 Post subject: |
|
|
Nano wrote: | Konan er i hvert fall ikke indreløper. Traores innsats som ving de siste kampene, spesielt Astana-kampen på Lerkendal, beviser at han bør satses på som ving. Bjørkøy trenger ikke å være så dårlig som folk vil ha det til her på forumet.
Ergo; kjøp Bjørkøy. |
Konan er ofansiv midt i diamant, jeg er overbevist om at han kunne taklet indreløper rollen utmerket ved en skadde på enten Ciljan,Tettey eller Sapara. Og dette mente jeg også med Traore, en av de bør spille ving ja. Men jeg sier bare at vi kan skyve en av de ned ved skadde. Ciljan bør satses på, gi gutten tillit. Bare fordi han ikke er en sutre unge som Tettey og sier "æ vil spæl" når han blir sat på benken i en kamp, syns jeg han bør få tillit. Særlig nå når vi ikke har noe igjen i TL å spille for i år. Det var kansje en overdrivelse å sjele Fredrikstad så ut, men jeg ble ganske sjokkert over å høre at en spiller, som du knapt har hørt om, skal være aktuel for å holde Ciljan utligere lengre på benken. Jeg kan ikke huske å ha sett han på børsen hos verken vg,db eller tv2. Å når vi har som målsetning å bli blandt topp 30 i europa, så holder ikke det. Jeg syns vi heller skal legge penger på bordet å kjøpe noe vi har bruk for, Tchoy eller hvordan det skrives hadde vert perfekt for RBK. Faktisk så er det ganske mange som passer rbk, men vi har ikke økonomien til å hente de. Så hva med å minske kjøpene å heller kjøpe 1-2 kvalitets kjøp i løp av sesongen? En ny hoftun må inn, hvorfor i ..... de ikke klarte å bla om de 25 mill for å få Pelle opp hit fatter ikke jeg. En spiller som vi har sett over flere år passer TL og er ung.
Poenget mitt er Ciljan bør og skal ha tillit, og jeg garantere han får en god sesong til neste år. Å kjøpe en ny indreløper er å holde han på benken, Bjørkøy kommer ikke hit for å være benksliter.
Å det vi så sårt trenger er en ny stopper, å dele et budsjett for å få en indreløper i tilegg syns jeg er tull. Bruk heller alt på å få en ny Hoftun, for 20-30 mill får vi det. _________________ "One accusation you can't throw at me is that I've always done my best"
- Alan Shearer |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 17.08.2007 12:55 Post subject: |
|
|
Vel,
uansett er en midtbane med Sapara, Tettey og Skjelbred dødfødt. Det påpekte jeg først av samtlige i fjor høst, Tørum kom etter, så avisene og til slutt våre brukere på forumet...
Den midtbanekonstellasjonen er helt uten fremtid.
Det påpekes at lag som Real Madrid og Milan m.m har plass til spillere som ikke fungerer defensivt. Husk da at kvaliteten på spillerne bakover på banen til disse lagene er bedre enn våre. Videre fungerer spillesystemet (som oftest) bedre i disse klubbene enn hos oss pr tidspunkt.
Igjen,
Saparas offensive kvaliteter veier knapt opp for hans defensive mangler. Matematisk vil det da være bedre å ha en spiller som skårer 2 mindre mål, men som hindrer 4 mål baklengs .
(Obs! Noen barnslige sjeler vil her sikkert si at fotball ikke er matematikk. Den diskusjonen må taes et annet sted ). _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 17.08.2007 13:24 Post subject: |
|
|
I utgangspunktet er jeg postitiv til å hente Bjørkøy. Bra at man prøver å få hit noen med trønderske røtter for en gangs skyld. Det som gjør meg skeptisk til det hele er at dette innebærer en handel hvor Morgan Andersen er involvert. Han er jo ikke akkurat kjent for å la ting gå ordentlig for seg. _________________ Påmeldt |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 17.08.2007 13:28 Post subject: |
|
|
TomH wrote: | Vel,
uansett er en midtbane med Sapara, Tettey og Skjelbred dødfødt. Det påpekte jeg først av samtlige i fjor høst, Tørum kom etter, så avisene og til slutt våre brukere på forumet... |
Count me out. Jeg har trua på den konstellasjonen der. Våre defensive problemer tror jeg først og fremst skyldes svake forsvarsspillere og dårlig organisering av forsvarsfireren, ikke Sapara. |
|
Back to top |
|
 |
Deca Junior
|
Posted: 17.08.2007 13:41 Post subject: |
|
|
kan være på sin plass med en oversikt over hvordan målene kommer. Mitt inntrykk er at mange av målene kommer som en følge av markeringssvikt i etablert forsvar...med særlig Basma og Koppinen som syndere...kanske midtbanen ikke er flink nok til å balansere laget, og ruser opp i angrep med begge indreløperne hele tiden. truer man rommet mellom midtstopper og back, skal det noe til å kome seg nedigjen til egen 16 like fort som ballen ved et brudd i mot... |
|
Back to top |
|
 |
Sølve Rutinert
|
Posted: 17.08.2007 14:13 Post subject: |
|
|
TomH wrote: | Vel,
uansett er en midtbane med Sapara, Tettey og Skjelbred dødfødt. Det påpekte jeg først av samtlige i fjor høst, Tørum kom etter, så avisene og til slutt våre brukere på forumet... |
Rull inn. Når har Tørum sagt at den midtbanekonstellasjonen er "dødfødt"? At han bruker Riseth på midtbanen akkurat np trur eg har mest med håplaust dårlege midtstopparar å gjera. Og kva avis er det som har kritisert midtbanen med Sapara - Tettey - Skjelbred? Eg trur ikkje så mange forumbrukarar her er einig med deg heller (sikkert nokon, det er mykje rart her inne). Gg meiner i alle fall at du er heilt på jordet. Sapara - Tettey - Skjelbred er ein fantastisk midtbane. Får dei nokre år saman, har me snart ein betre midtbane enn nokon gong tidlegare. |
|
Back to top |
|
 |
Johnny W Veteran
|
Posted: 17.08.2007 15:41 Post subject: |
|
|
Tror ikke de trenger "nokre år". Resten av i år og forhåpentligvis en Royal League til vinteren, så dominerer de tippeligaen neste år. Hvis vi får noen ordentlige forsterkninger i forsvaret da, selvfølgelig. Så Tettey slipper å rydde opp etter de elendige midtstopperne hele tiden. |
|
Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 17.08.2007 15:44 Post subject: |
|
|
henning wrote: | TomH wrote: | Vel,
Count me out. Jeg har trua på den konstellasjonen der. Våre defensive problemer tror jeg først og fremst skyldes svake forsvarsspillere og dårlig organisering av forsvarsfireren, ikke Sapara. |
Jeg kunne ikke vært mer enig, Henning.
Jeg er ikke så sikker på at du har like stor støtte for det utsagnet som du tror, TomH. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 17.08.2007 16:29 Post subject: |
|
|
he he,
nei, jeg tror ikke at jeg har stor støtte for akkuart dette.
Ting er satt litt på spissen, for å understreke at fotball-lag også må ha defensive kvaliteter. Ingen fra den midtbanetrioen er utpregede ballvinnere. Når vi da i tillegg ikke har et spillesystem som "vinner ballen for oss", blir det stygge mangler i det defensive med den ovenfornevnte troikaen. _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 17.08.2007 16:39 Post subject: |
|
|
Med en så defensiv grunnholdning, skulle jeg nesten tro du var utdannet gjennom NFF. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 17.08.2007 16:45 Post subject: |
|
|
Jeg er postiv til John Anders Bjørkøy, han er vel den som kan erstatte Roar Stand best. |
|
Back to top |
|
 |
|