| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
KS Junior
|
Posted: 11.08.2007 21:12 Post subject: |
|
|
| Tørum kan vel ikke klandres for at vi ikke har midstoppere som holder mål! Innkjøp har Rune B/KTE ansvar for. Uansett, gullet er ikke kjørt enda. Jeg tør nesten å vedde en årslønn på at Brann taper neste seriekamp. 9 seire og vi har 52 poeng. Hvem kan matche den poengsummen? |
|
| Back to top |
|
 |
hhem Proff
|
Posted: 11.08.2007 21:15 Post subject: |
|
|
| En trener har selvfølgelig medansvar for hvilke spillere som er i stallen. NAE hadde kontroll på alt, fra oppussing på brakka til spillerinnkjøp! |
|
| Back to top |
|
 |
blubbin Rutinert
|
Posted: 11.08.2007 21:40 Post subject: |
|
|
| joko- wrote: | | Det var ikke Tørum sin fortjeneste, mere at vi ble kvitt PMH. Den velkjente "Ny-trener effekten". Se på SIB og Myrhe nå. |
Jeg bare forklarte hva som var årsaken til at han fikk jobben. Tørum har en stor del av æren for at det ble gull i fjor. At det ikke ser ut til å bli like bra på lang sikt er derimot riktig, og det kan tyde på at "én trener hvert år"-tendensen vil fortsette. Vil dette føre RBK tilbake til 90-tallsdominansen?
Last edited by blubbin on 11.08.2007 22:23; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Valiant Senior
|
Posted: 11.08.2007 22:11 Post subject: |
|
|
personlig så hadde jeg vel håpet på sollied med tørum som assistent, men slik gikk det jo ikke ...
tørum er en svært god trener, men lider nok av at han ikke har høgmo å konferere med lengre ... men nå kan det jo hende at kte kan ta over høgmo's rolle framover ...
Last edited by Valiant on 11.08.2007 22:36; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 11.08.2007 22:25 Post subject: |
|
|
| tr0ndern wrote: | | Myhre hadde i det minste fornuft nok til å innse sin begrensning, akkurat som Perry. Blir spennende å se om Tørum har det samme (jeg tviler, dessverre). |
Perry ble vel heller sparka, men sa at han trakk seg for å ikke svartmale det hele. Hva gjelder Tørum er jeg spent på å se hvilken plan han har framover. Og ikke minst hvem han har planlagt å bruke på venstreback mot vif. Det han foretar seg nå virker veldig tilfeldig og planløst. Angrepspillet er totalt uten rytme. Ballen går på tvers og tilbake. Sjelden framover. _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.08.2007 23:08 Post subject: |
|
|
Slik det ligger an nå, risikerer vi å ikke få spille europacup neste år. Etter min mening bør Tørum sparkes asap på følgende grunnlag:
1) Lite motiverte spillere fra starten av kampene. Hvor mange ganger i år har vi spilt en elendig førsteomgang og blitt gradvis bedre utover i andreomgangen når realitetene går opp for spillerne?
2) Han lever på tilfeldigheter og sammentreff i komponeringen av laget. Det virker ikke som om han vet hvem som er best hvor og hva det beste laget er. Som eksempel kan man bruke Tettey, som kun ble brukt som siste utvei som sentral midtbane, men som etter noen bra kamper plutselig skulle satses på. Det samme kan man si om Kone.
3) Vi har ingen offensiv samhandling som fungerer. Det er mye pumping av langballer og det offensive bevegelsesmønsteret er ofte usynlig. Det som skjer i den offensive delen av spillet er mye preget av tilfeldigheter.
4) Den defensive organiseringen har ikke vært bra i år. Vi slipper inn altfor mange enkle mål.
5) Det er ingen konsekvenser for de veletablerte spillerne om de spiller dårlig, selv om det til media blir hintet om det. I neste kamp starter de samme åkke som.
6) Det virker som om mange av spillerne har stagnert etter at Tørum tok over rollen som sjef på treningsfeltet. Dette kan selvsagt ha sammenheng med lav selvtillit og ingen tydelig spillestil.
7) Med Tørum som trener har vi vanskeligere for å tiltrekke oss de spillerne vi ønsker, enn om vi hadde hatt en trener spillerne hadde hatt tro på suksess og personlig forbedring med.
Men hvis han sparkes frykter jeg veldig et scenario der Rune BRatseth sklir inn i sin gamle rolle frem til nyttår, og Knut Torbjørn Eggen får gjøre det han aller helst vil, trene Rosenborg. Jeg er usikker på hvor stor trenerkapasitet Eggen er, men etter å ha sett Moss og FFK i mange gørrkjedelige kamper spille rævvafotball/Drillostil har jeg vel ikke den helt store tiltroen. De intetsigende og selvfølgelige kommentarene hans i Champions League-kampene på TV3 har heller ikke hjulpet på det bildet jeg har av ham.
At styret i RBK vil se på andre trenere enn Tom Nordlie og Trond Sollied har jeg liten tro på. Sollied ville selvsagt vært fint å få tilbake, men det er urealistisk all den tid han ønsker å gjøre karriere utenlands. Mer spesifikt har jeg svært liten tro på at de ser utenfor Skandinavia når det kommer til trenere.
Dermed er det beste alternativet til Knut Tørum jeg kan tenke meg gamlefar Eggen sjøl. Han er den eneste som kan bygge noe igjen med dette mannskapet, såfremt ikke styret i RBK ser lyset, noe de ikke har vist noen signaler om tidligere. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 11.08.2007 23:12 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Jeg er usikker på hvor stor trenerkapasitet Eggen er, men etter å ha sett Moss og FFK i mange gørrkjedelige kamper spille rævvafotball/Drillostil har jeg vel ikke den helt store tiltroen. |
Dette er ren bullshit, de kamene jeg har sett av Moss og Fredrikstad under Eggen har vært offensiv fotball med mange mål.... |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.08.2007 23:18 Post subject: |
|
|
Noen ganger har det vært det, men jeg har sett både FFK og Moss ligge kompakt samlet i forsvar på Lerkendal og spilt rævvafotball av verste sort.
Og selv om de spilte offensiv fotball i noen kamper, betyr ikke det at det ikke var Drillofotball. Drillos var da offensive i mange kamper de også, og scorte mye mål i perioder. Men spillestilen var ikke nødvendigvis spesielt underholdende eller fin å se på av den grunn.
Rosenborg er et lag som skal styre kamper og spille hovedsaklig pasningsfotball langs bakken. Knut Torbjørn Eggen har ingen erfaring med dette. Har han kompetansen? Tviler sterkt..... |
|
| Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 11.08.2007 23:20 Post subject: |
|
|
Eggen tok FFK fra 2. divisjon til Tippeligaen på fire år (eller var det tre?) så HELT talentløs kan han ikke være... _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
KenMan Veteran

|
Posted: 11.08.2007 23:23 Post subject: |
|
|
Tenkte faktisk akkurat på det samme. Og det er tilfelle som joko- sier at han har bidratt med mye offensivt spill! _________________ "Vi har satt oss i en brukbar posisjon"
- KÃ¥re Ingebrigtsen etter 3-0 seieren borte mot FCSB i Europa League-playoff- |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.08.2007 23:25 Post subject: |
|
|
Neida, Eggen har sikkert bra talent han, men sett i relasjon til hva og hvem? Det er mange trenere som har gjort det bra med lag i lavere divisjoner, og også i den øverste serien i perioder. Men det er kun to som har hatt internasjonal suksess med klubblag (Eggen og Sollied). Noen andre trenere har vært og luktet, men blitt satt kraftig til veggs etter litt heldige seire, som f.eks. Kjell Tennfjord og Drillo.
Så at Eggen har hatt resultatmessig suksess i lavere divisjoner, og vunnet et cupgull, forandrer ikke på oppfatningen min om at han ikke vil være riktig person til å ta RBK opp til det nivået vi var på for åtte år siden. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.08.2007 23:27 Post subject: |
|
|
| KenMan wrote: | | Og det er tilfelle som joko- sier at han har bidratt med mye offensivt spill! |
Både Norge og Rosenborg bidro med mye offensivt spill på 90-tallet. Hvem syns du var morsomst å se på? Hvem ble kjappest 'avslørt'?
Eller syns du de spilte like offensivt, og dermed likt i dine øyne? |
|
| Back to top |
|
 |
KenMan Veteran

|
Posted: 11.08.2007 23:36 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | KenMan wrote: | | Og det er tilfelle som joko- sier at han har bidratt med mye offensivt spill! |
Både Norge og Rosenborg bidro med mye offensivt spill på 90-tallet. Hvem syns du var morsomst å se på? Hvem ble kjappest 'avslørt'?
Eller syns du de spilte like offensivt, og dermed likt i dine øyne? | *
Duh, kamerat. Selvfølgelig var RBK morsomst å se på, siden det var mye mindre "ræk og mæl"-fotball i Rosenborg (lange, høye pasninger) enn på landslaget. Og slik sett er jeg enig med deg. Jeg var bare enig med joko- i at han har bidratt med mye offensivt spill og at han ikke kan være helt inkompetent siden han fikk Fredikstad kjapt opp fra 2.divisjon til Tippeliga.
Når dette er sagt, vil jeg jo påpeke at jeg ikke har sagt noe om at jeg synes han er "den rette"! For det mener jeg ikke. Jeg tviler også på at han har den kompetansen som skal til, slik du antyder i et tidligere innlegg.  _________________ "Vi har satt oss i en brukbar posisjon"
- KÃ¥re Ingebrigtsen etter 3-0 seieren borte mot FCSB i Europa League-playoff- |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.08.2007 23:39 Post subject: |
|
|
Da så, er vi jo enig da  |
|
| Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 11.08.2007 23:50 Post subject: |
|
|
Personlig tror jeg Tørum er like faglig dyktig som de fleste andre trenere i tippeligaen. Når han likevel får såpass lite ut av spillermaterialet som han gjør i Rosenborg tror jeg det skyldes flere faktorer.
Erfaring og autoritet både overfor spillere og resten av støtteapparatet i klubben er ekstra viktig i en stor klubb som Rosenborg.
På mange måter har nok Tørum havnet i samme knipa som Perry/By Rise, treneren må være klubbens udiskutable leder, den sterke mann. Det var aldri tvil om at Nils Arne Eggen var SJEFEN, det samme kan man si om Åge Hareide.
Man kan jo spørre seg om Tørum,By Rise og Perry egentlig har hatt noen særlig innflytelse på de spillerkjøpene som har blitt gjort under deres ledelse. By Rise klaget over at han ikke fikk forsterkningene han ønsket, Perry fikk en middels midtstopper(Lago) og en ok indreløper, mens det han virkelig trengte var en sentral midtbanespiller. Tørum trengte 2 nye midtstoppere og et midtbaneanker, så langt har han fått 2 indreløpere(Sapara og Konan) en kantspiller(Traore) og en middelmådig høyreback. Har ingen av disse tre trenerene nok innsikt til å se hvilke spillertyper de mangler, eller er det slik at de ikke har nok innflytelse på en prosess hvor de kanskje burde ha det eneste og avgjørende ordet? |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 11.08.2007 23:55 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | 4) Den defensive organiseringen har ikke vært bra i år. Vi slipper inn altfor mange enkle mål.
|
Mener du at det skyldes den defensive organiseringen framfor manglende talent hos de som skal utføre jobben? _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 12.08.2007 00:00 Post subject: |
|
|
Når det gjelder Eggen jnr så synes jeg det er svært vanskelig å bedømme hans kvaliteter som trener før han har prøvd seg som trener for et mer ressurssterkt lag en Fredrikstad.
Likevel tror jeg nok ganske sikkert at Eggen ville gjort det bedre enn Tørum bla fordi Eggen tross alt har en del erfaring som trener på toppnivå. Dessuten er det vel liten tvil om at han bedre enn de fleste kjenner til sin fars filosofi, noe som fortsatt er idealet Rosenborg strekker seg mot.
Hans navn, hans historie som Rosenborg-spiller, og ikke minst hans far er alle faktorer som gjør at Eggen jnr sannsynligvis vil få mer makt og autoritet enn noen annen trener siden Eggen snr. Det er en styrkefordeling mellom trener og sportsdirektør jeg tror er helt nødvendig for å lykkes. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 12.08.2007 00:11 Post subject: |
|
|
| Dags wrote: |
Mener du at det skyldes den defensive organiseringen framfor manglende talent hos de som skal utføre jobben? |
Begge deler. Det er vanskelig for en trener å gjøre noe med individuell svikt, men når man ser hvordan det er åpne rom i det bakerste leddet der motstanderne får springe fritt er det noe som ikke er bra med organiseringen. Dette har selvsagt ikke kun med forsvarsleddet å gjøre, men også midtbanen og angrepet. |
|
| Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 12.08.2007 00:15 Post subject: |
|
|
Brady, glimrende innlegg. Jeg er helt enig, særlig i punkt 5.
Jeg har vært mot Tørum som hovedtrener, siden før han signerte i jula. Hærlig fyr, men får ikke laget til å prestere. |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 12.08.2007 00:19 Post subject: |
|
|
Vel, i dag er det jo ekstra mye åpne rom fordi vi satser mye framover i andre omgang. Men hvis vi ser på forsvarspillet sesongen sett under ett vil jeg påstå at det har mer med udugelighet hos enkeltspillere enn selve organiseringen å gjøre. Vi ser også at forsvarsspillet påvirker rytmen i angrepsspillet og sprer generell usikkerhet i hele laget. Det må være demoraliserende for spillerne at vi i kamp etter kamp slipper mål etter store personlige feil. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 12.08.2007 00:19 Post subject: |
|
|
Klarer ikke Tørum å få laget til å prestere på et jevnt høyere nivå mot slutten av sesongen så må selvsagt hans stilling vurderes. Det rimer jo langt ifra med målsetningene om å nærme seg topp tretti i europa.
At bratseth fortsetter som sportsdirektør til jul tolker jeg som at man prøver å skaffe seg et handlingsrom. Kanskje blir ikke KTEs engasjement som sportsdirektør av langvarig art... _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 12.08.2007 09:42 Post subject: |
|
|
Jfr KTEs ansettelse som sportsdirektør i Frækksta' - det tok vel bare omlag ei uke fra han var ansatt som sportsdirektør, til han sparka hovedtreneren og innsatte seg selv... _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 12.08.2007 10:20 Post subject: |
|
|
| tr0ndern wrote: | | Eggen tok FFK fra 2. divisjon til Tippeligaen på fire år (eller var det tre?) så HELT talentløs kan han ikke være... |
Ikke glem at FFK bytta ut hele stallen da Eggen kom, så Terje Høilie skal også få en del av æren. |
|
| Back to top |
|
 |
germain Proff
|
Posted: 12.08.2007 13:40 Post subject: |
|
|
Det er tydelig at ledelsen i klubben bare er i stand til å lære 'the hard way'. Rundt juletider hadde de muligheten til å gjøre et framstøt for å hente Sollied eller KTE som hovedtrener, og Tørum sa seg villig til å ta jobben som assistent. Man hadde sjansen til å gå etter en trener som virkelig hadde prestert på høyt nivå over tid. Istedet ble Tørum ansatt som hovedtrener på grunnlag av det han presterte fra august til oktober. Det er en ansettelsespolitikk som ikke er en toppklubb verdig!
Når det er sagt så mener jeg det ville være galskap å sette Tørum på porten uten at et bedre alternativ, dvs. Sollied eller en annen merittert 433-trener (gjerne fra utlandet), er på plass.
Jeg håper imidlertid at Rosenborg lærer av Tørum-tiden og etterhvert begynner å skjønne at treneransettelser må være enda nøyere kvalitetssikret enn spillerkjøp. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 12.08.2007 14:32 Post subject: |
|
|
| germain wrote: | | Når det er sagt så mener jeg det ville være galskap å sette Tørum på porten uten at et bedre alternativ, dvs. Sollied eller en annen merittert 433-trener (gjerne fra utlandet), er på plass. |
Ryktes det ikke at Guus Hiddink er misfornøyd med jobben sin i Russland, og muligens kunne tenke seg noe annet å drive med? _________________ Han snakke som ein gud og træne som ei fett |
|
| Back to top |
|
 |
|