English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Strategi for spillerkjøp
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 117, 118, 119

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 27.09.2026 13:00    Post subject: Reply with quote

Finnbogason avslørte overfor Rotsekk at RBK har knyttet til seg speider i Finland.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
oppgitt
Junior

PostPosted: 28.09.2026 12:04    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Legger merke til at flere svenske klubber har hentet spillere fra Arikanske klubber, deriblant ASEC Mimosa som er kjent for å utvikle spennende talenter.

Føler vi virkelig har den største jobben å gjøre når det kommer til speiding i slike markeder, det er jo totalt fraværende og gjør meg frustrert selv om vi har Norge > Norden > Verden som fokus, så må det gå an å hente noen fra andre kulturer også.

Det skapes fort et lite glansbilde av hvor lett og lukrativt det er å speide og hente unge talenter fra Afrika. For hver av de knallkjøpene som man legger merke til er det mange som blir skivebom, og det medfører en kostnad både for klubben spilleren selv og den ofte lokale spilleren som blir tilsidesatte i laget til fordel for importvaren. Å hente tenåringer fra en totalt annen verdensdel med veldig annerledes kultur både privat og sportslig er veldig krevende og bør ikke tas lett på. RBK i mange år prioritert å hente spillere fra nærmest mulig (Trøndelag > Norge > Norden > Europa > Verden) av flere grunner. Det er lettere å integrere spillerne i spillergruppa og spillestilen, og det er lettere å være sikker på hva slags nivå spilleren faktisk innehar. Samtidig handler det for mange om tilhørighet. Hvis alt annet er likt så blir jeg mer engasjert som supporter av at en trøndersk unggutt tar steget og leverer enn at en importert 19-åring fra Senegal gjør en god figur og blir solgt videre til Belgia etter én sesong. RBK har valgt å drive akademi og utvikling av egne spillere over å hente uslepne diamanter fra verdenskartet. Det kan man være uenig i, men jeg mener vi som klubb får mer ut av å utvikle spillere som Nypan, Broholm og Tangvik enn å hente unge afrikanere som kanskje gir klingende mynt i kassa etter en kort periode med godt spill. Ja, det er potensielt god butikk, men for hver Abubacarr Kinteh (solgt fra Tromsø for 6,5 mill euro etter én sesong) så har man også minst én Efe Lucky (5 kamper for LSK på tre år, sluppet gratis til albansk klubb).
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran

PostPosted: 28.09.2026 14:09    Post subject: Reply with quote

Helt Klart enig i det, men vi har jo knytt til oss Vik så i så måte rart å ikke bruke det nettverket til å suplere all den tid kostnadene er relativt lave på innkjøp i den sektoren.
Nå mener jeg ikke vi skal hente 5 afrikanere, men det hadde jo vært spennende om klubben kunne funnet en eller to som kunne tatt steg og bidratt i posisjoner der vi kanskje er tynne, som stopperplass, spissplass etc.

Det kan selvfølgelig slå begge veier som det kan med samtlige singeringer.

Jeg tror nok klubben har en god plan når det gjelder speiding, jeg bare synes det er litt rart at vi nå har Vik og det tilsynelatende er et marked vi ikke er interessert i.
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 30.09.2026 22:59    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Finnbogason avslørte overfor Rotsekk at RBK har knyttet til seg speider i Finland.

Santeri Volotinen wrote:
For Rosenborg, I regularly attended matches in Finland to analyze players live. In addition, I continuously worked with online and data scouting using modern platforms. As part of squad planning processes, I evaluated position-specific player profiles in line with the club’s strategic direction.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 117, 118, 119
Page 119 of 119

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb