| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
siggen1 Rutinert
|
Posted: 09.08.2026 22:26 Post subject: |
|
|
Å kjøpe Chiaka er nobrainer.
Folk må forstå det at når ett lag har stjernespillere så løfter det også verdien på spillerne i rundt. Laget får selvtillit og i slike situasjoner blir spillere bedre og får høyere verdi.
Så om Chiaka koster 40 og noen mener det er 20 for mye,så stiger verdien med 5-10 mill på hver enkelt spiller x 11 eller mer. |
|
| Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Rutinert
|
Posted: 09.08.2026 22:28 Post subject: |
|
|
Ville vært interessant å vite hvordan denne opsjonen ser ut på papiret, og hva mer som evt står der. Hva om FCK allerede har avtalt tilbakekjøpspris og prosenter ved videresalg dersom opsjonen utløses? Kanskje har de tilbakekjøpsklausul på x mill, og 25 % på videresalg? De har muligens begge deler for Sasha nå, som var avtalt før opsjonen ble utløst på han? Så ikke utenkelig at det er samme på Amin.
Om en evt tilbakekjøpsklausul ikke ligger langt over 50 mill, blir det jo en stor risiko for oss å utløse den. |
|
| Back to top |
|
 |
Tyholt Proff
|
Posted: 09.08.2026 22:40 Post subject: |
|
|
| Om Chiaka veldig gjerne vil bli må det vel være mulig å forhandle? Ned i pris og opp i videresalgsklausul etc. |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 09.08.2026 23:14 Post subject: |
|
|
Hvorfor skulle FCK gjøre det, når det helt sikkert står andre klubber klar til å kjøpe han? _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 09.08.2026 23:19 Post subject: |
|
|
| siggen1 wrote: | Å kjøpe Chiaka er nobrainer.
Folk må forstå det at når ett lag har stjernespillere så løfter det også verdien på spillerne i rundt. Laget får selvtillit og i slike situasjoner blir spillere bedre og får høyere verdi.
Så om Chiaka koster 40 og noen mener det er 20 for mye,så stiger verdien med 5-10 mill på hver enkelt spiller x 11 eller mer. |
Problemet er jo ikke prisen isolert sett. Han ser absolutt ut til å være verdt det. Og spisser er mangelvare og skamdyrt.
Spørsmålet det koker ned til er: Er det forsvarlig økonomisk? Har vi råd til det? Uten at det kommer med en veldig stor økonomisk risiko dersom han skulle mot all formodning skade seg?
Jeg håper inderlig vi kjøper han hvis han fortsetter slik. Men er ikke sikkert regnestykket går opp.
Vi reddet oss med to store generasjonssalg. Det siste vi vil er å rote oss ned i gjeldsproblemer og store underskudd igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
machiavelli Veteran
|
Posted: 09.08.2026 23:44 Post subject: |
|
|
For å ta noe annet enn deprimerende ting om dårlig råd:
| Quote: | – Haha, jeg hørte at Freyr også var overrasket over at jeg spilte ballen til Sahsah. Men han var i bedre posisjon enn meg, så da spilte jeg heller ballen. Det er veldig deilig at den går inn.
– Sahsah er en god kompis av deg. Påvirket det valget om å spille ballen?
– Nei, men det er selvfølgelig utrolig deilig at han setter den. Han har slitt med skader i lang tid og så videre.
– Men det stemmer at han er en av mine gode kamerater, og vi har kjent hverandre siden vi var elleve–tolv år. Så det er utrolig deilig at han setter den. Jeg synes han spiller en god kamp, i tillegg til å score målet, legger han til. |
Jeg visste ikke at Sahsah og Chiakha var kompiser, men det gir jo mening siden de er begge to FCK-produkter. Virker som de har god kjemi. Det hadde jo vært perfekt å ha på topp. Og virker som en bra fyr generelt.
Spilte visst med vondt kne og måtte ta smertestillende.
https://www.adressa.no/sp...estillende |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 10.08.2026 00:20 Post subject: |
|
|
| ErdoganLomas wrote: | Ville vært interessant å vite hvordan denne opsjonen ser ut på papiret, og hva mer som evt står der. Hva om FCK allerede har avtalt tilbakekjøpspris og prosenter ved videresalg dersom opsjonen utløses? Kanskje har de tilbakekjøpsklausul på x mill, og 25 % på videresalg? De har muligens begge deler for Sasha nå, som var avtalt før opsjonen ble utløst på han? Så ikke utenkelig at det er samme på Amin.
Om en evt tilbakekjøpsklausul ikke ligger langt over 50 mill, blir det jo en stor risiko for oss å utløse den. |
Hvorfor skal vi ha gått med på en tilbakekjøpsklausul som ikke gir oss særlig stor fortjeneste på en veldig stor investering? Egentlig ingen grunn til at vi skal ha gått med på en tilbakekjøpsklausul i det hele tatt når opsjonen er 40-50 millioner spør du meg, men om den er der så bør den jo være minst det dobbelte av hva vi må ut med.
Det er vel også sånn noen ganger at en tilbakekjøpsklausul egentlig bare er en såkalt "right to first refusal", altså at hvis RBK godtar et bud fra en annen klubb så er de pliktig til å godta et bud fra FCK hvis de matcher det budet.
Og Sahsah mener jeg vi fikk ganske billig, og derfor lot vi FCK få ganske god ordninger på andre deler av avtalen. Det er jo ikke tilfelle om vi kjøper Chiakha, da er det snakk om en veldig dyr spiller. Så føler det blir litt feil å sammenligne de to situasjonene som om de er like. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 10.08.2026 00:22 Post subject: |
|
|
| machiavelli wrote: | | Jeg visste ikke at Sahsah og Chiakha var kompiser, men det gir jo mening siden de er begge to FCK-produkter. Virker som de har god kjemi. Det hadde jo vært perfekt å ha på topp. Og virker som en bra fyr generelt. |
Har sett det ganske tydelig etter kamp at de to er kompiser, står som regel sammen/ved siden av hverandre når laget feirer med fansen, tuller litt med hverandre og danser og feirer og koser seg. |
|
| Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Rutinert
|
Posted: 10.08.2026 00:33 Post subject: |
|
|
| Skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke de tenkte så langt som å forhandle gode avtaler foruten å få lånt ham i en sesong. Og jeg tror heller ikke vi på noe vis har vært i posisjon til å diktere/ forhandle hva som skal stå i den avtalen. Vi var i beit på spiss og hadde ingen penger, og så oss fornøyd med å få han i ett år. Er redd FCK har gjort noen gode avtaler mot å slippe han billig på lån, men håper jeg tar feil. |
|
| Back to top |
|
 |
siggen1 Rutinert
|
Posted: 10.08.2026 00:37 Post subject: |
|
|
| machiavelli wrote: | | Vi reddet oss med to store generasjonssalg. Det siste vi vil er å rote oss ned i gjeldsproblemer og store underskudd igjen. |
Man må se på helheten.
Det er fristende å fortsette på trenden,å være forsiktige.
Så kan man se hva som skjer når man handler en god spiss,sist under Tengstedt.
Markedet er hele tiden i forandring og man må ta sjansen når den er der.
Akkurat nå er å finne de gode spissene både vanskelig og tar lang tid.Spissene er de som oftest er dyrest iallefall den siste tiden.
Trenden nå er at disse danskene ser ut til å trives veldig godt sammen og samholdet er veldig bra i gruppen.
Vi må bygge på dette ,ikke kjøpe spisser på Teemu så må vi drive og pakke inn og ut i previs igjen. Nå har vi noe på gang med små justeringer så er vi konkurransedyktig i norgestoppen. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.08.2026 00:47 Post subject: |
|
|
Kom tilfeldigvis nå over dette intervjuet fra 29. juli:
– Der står i min kontrakt, at jeg er på leje til nytår, og det tager jeg udgangspunkt i, siger Amin Chiakha.
Er der dialog med FCK?
– Personligt, nej. Det lader jeg min agent tage sig af. Jeg har ikke hørt noget, men jeg er sikker på, der er en eller anden form for dialog.
Har du stadig en drøm om at slå igennem for FCK?
– Den drøm vil altid leve, når man er vokset op i København og har spillet for klubben, siden man var 11 år. Jeg følte, jeg var på vej mod et gennembrud, men det blev ikke så stort, som jeg havde håbet, og så var jeg nødt til at se andre veje. Måske drømmen kan gå i opfyldelse på et andet tidspunkt, men det er ikke noget, jeg har fokus på lige nu.
Læs mere: Målkongen Chiakha i centrum for millionindsamling
Gitt at vi skraper sammen penger for å løse ut kjøpsopsjonen på 5 MEUR eller 55 MNOK, så er spørsmålet om vi ønsker å gjøre om på lønnspolitikken for å få ham til å skrive under personlig avtale. Vil tro at han vil kreve solid lønn med så høy prislapp.
Jeg tror derfor fortsatt at det er mest sannsynlig at han forsvinner etter sesongen - med en viss sjanse for at vi får til opplegg med umiddelbart salg gjennom opsjonsavtale e.l. med både kjøperen og spilleren sjøl. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 10.08.2026 08:04 Post subject: |
|
|
| Sånn han spiller nå, så kan det komme bud allerede i dag. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 10.08.2026 12:36 Post subject: |
|
|
| DarthJohansen wrote: | | Sa han på intervjuet med TV2 etter kampen at han vil bli i RBK fordi klubben har et stort navn i Danmark og det var en av grunnene til at han sa ja til oppsjonsklausulen? Vil det i så fall si at han alt har takket ja til RBK om vi blir enig med FCK (eller casher han ut)? |
For å være ærlig, så tror jeg at dette lånet egentlig er et "Serie A"-kjøp hvor det er snakk om en overgang som egentlig er et kjøp men hvor kjøpet er forkledd som et lån med opsjon av regnskapsgrunner. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 10.08.2026 12:40 Post subject: |
|
|
| machiavelli wrote: |
Jeg visste ikke at Sahsah og Chiakha var kompiser, men det gir jo mening siden de er begge to FCK-produkter. Virker som de har god kjemi. Det hadde jo vært perfekt å ha på topp. Og virker som en bra fyr generelt.
|
Mere enn bare kompiser. De spilte sammen på topp da Alfreds U-20 lag slo Bayern og ManU.
https://www.uefa.com/uefa...n-munchen/ |
|
| Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 10.08.2026 12:45 Post subject: |
|
|
| Et par av de gutta der har kurant verdi nå. Froholdt i Porto. Verdt 300mill. |
|
| Back to top |
|
 |
Langern Junior
|
Posted: 10.08.2026 18:25 Post subject: |
|
|
Bare å sprengr banken for å signere han her. Rå styrke og et sinnsykt arbeidsjern. Løper kampen gjennom. Mangler bare å få satt 80-100% av sjansene sine, så er han her verdt 100-150 mill (også). _________________ Rom ble ikke bygget på èn dag. |
|
| Back to top |
|
 |
siggen1 Rutinert
|
Posted: 10.08.2026 18:44 Post subject: |
|
|
Må ærlig innrømme jeg har mistet troen på at vi signerer han.
Det står skrevet med blodskrift at han må signeres umiddelbart,samtidig ble det startet en spleis men klubben holder kjeft.
Symboliserer RBK styret denne dårskapen. |
|
| Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 10.08.2026 19:12 Post subject: |
|
|
Freyr sa vel rett ut i et intervju at det ikke fantes nok penger på nåværende tidspunkt. Så da må noen selges først antar jeg _________________ I kvit å svart.. |
|
| Back to top |
|
 |
siggen1 Rutinert
|
Posted: 10.08.2026 19:49 Post subject: |
|
|
| Blir vel Røsten som kan berge denne da. |
|
| Back to top |
|
 |
Gofoten Proff
|
Posted: 10.08.2026 20:38 Post subject: |
|
|
| Mulig en Sørloth overgang kan gi Rbk noen millioner også om han blir solgt i sommer. |
|
| Back to top |
|
 |
Noah FC Rutinert
|
Posted: 10.08.2026 20:52 Post subject: |
|
|
Sånn jeg ser det er dette et tilfelle der vi faktisk KAN sitte å vente til sesongslutt og se hvor vi ender på tabell før vi henter han. Vi har kontrakt på å ha han ut sesong. Punktum. Med opsjon, så å stresse med å utløse den nå er jo dumt. Regner med lønn øker den dagen opsjonen utløses også? Vi sitter med kortene på handa gjør vi ikke det da? Eller er det noe jeg har gått glipp av av detaljer om opsjonen? Jeg føler meg ihvertfall trygg på at dette ordner seg..  _________________ Ja. D va d da. Sei d. |
|
| Back to top |
|
 |
oppgitt Junior
|
Posted: 11.08.2026 10:18 Post subject: |
|
|
| Noah FC wrote: | Sånn jeg ser det er dette et tilfelle der vi faktisk KAN sitte å vente til sesongslutt og se hvor vi ender på tabell før vi henter han. Vi har kontrakt på å ha han ut sesong. Punktum. Med opsjon, så å stresse med å utløse den nå er jo dumt. Regner med lønn øker den dagen opsjonen utløses også? Vi sitter med kortene på handa gjør vi ikke det da? Eller er det noe jeg har gått glipp av av detaljer om opsjonen? Jeg føler meg ihvertfall trygg på at dette ordner seg..  |
Den avgjørende faktoren er om vi har forhåndsforhandlet personlige betingelser med Chiakha eller ikke. Hvis vi har gjort dette så er opsjonen i praksis en knapp vi kan trykke på når som helst og så blir han RBK-spiller, ferdig snakka. Hvis klubben IKKE har forhåndsforhandlet personlige betingelser med Chiakha så er opsjonen bare en knapp klubben trykker på for å få et bud automatisk akseptert av FCK, og klubben må da begynne forhandler med Chiakha, som har all mulighet til å si nei. Eksempelvis hvis han scorer et mål i snitt resten av høsten og får genuin interesse fra Benfica eller noe slikt, så kommer RBK med lua i hånda og spør om han ikke heller har lyst til å spille borte mot Kongsvinger i 2027. |
|
| Back to top |
|
 |
Noah FC Rutinert
|
Posted: 11.08.2026 10:47 Post subject: |
|
|
Jo, men han har vell bortimot sagt rett ut i intervjuer at opsjonen er der av en grunn. Og uten den hadde han ikke gått til oss i utgangspunktet? eller noe sånt. Å sånn jeg har forstått det, er det jo mer vanlig å ha kontrakter ferdig forhandla ved lånestart enn ikke ha det. Men jeg er ingen agent elr expert. _________________ Ja. D va d da. Sei d. |
|
| Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 11.08.2026 11:15 Post subject: |
|
|
| Kan både sies fordi han genuint mener det på NÅVÆRENDE tidspunkt (men kan bytte mening om andre lukrative ting dukker opp om 4 uker) eller kan være noe han sier for å være høflig mot klubben. |
|
| Back to top |
|
 |
ReBoK Junior
|
Posted: 11.08.2026 12:08 Post subject: |
|
|
| Det er nok enklere for Chiakha å signere for Rosenborg og forhandle om et eventuelt videresalg med oss, enn med København som vil kreve betydelig mer. |
|
| Back to top |
|
 |
|