English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Amin Chiakha
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sylta
Veteran

PostPosted: 01.08.2026 20:34    Post subject: Reply with quote

Jeg har aldri sagt at kortene våre er sterke. Om markedsverdien faller under 50 millioner, må man uansett forhandle frem en lavere overgangssum. Om Chiaka ønsker seg til Rosenborg etter en god sesong, så er opsjonen for kostbar. Om Chiaka ønsker seg til FCK, så er opsjonen verdiløs. Om Chiaka ønsker seg til en ny klubb, så begynner kortene våre å komme seg i spill. Det du ignorerer er at opsjonen er ekstremt verdifull for Chiaka, for det lar ham bli solgt av to forskjellige klubber i januar.

Grunnen til at vi bruker store pengesummer i eksemplene er fordi vi har sett angrepsspillere forlate norsk fotball for over 100 millioner basert på hva de har gjort i en halv sesong. Den verste posisjonen vi kan sette oss i langsiktig som klubb er at vi låner inn spillere som selges for €10-20 millioner basert utelukkende på prestasjoner i Rosenborg uten at vi sitter igjen med noe. Ved å ha en opsjon forhindrer vi at FCK tjener €10-15 millioner basert på vårt arbeid.

Nå kan låneavtalen være langt mer komplisert enn en enkel kjøpssum. Det er mulig FCK har ekstremt høye videresalgsprosenter om Chiakha selges etter kort tid i Rosenborg. Det er mulig låneavtalen gir oss en videresalgsprosent. Det er mulig vi har en stor videresalgsprosent om FCK selger Chiakha rett etter lånet utgår. Vi kan ha fått mange insentiver siden FCK tross alt ønsker at Chiakha skal utvikle seg mest mulig i Rosenborg, samtidig som de ikke ønsker at vi skal gjøre med Chiakha som Stabæk gjorde med Høgh.
Back to top
View user's profile Send private message
ErdoganLomas
Rutinert

PostPosted: 01.08.2026 21:14    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
ErdoganLomas wrote:
Jeg tror vi gjør det mer komplisert enn det nødvendigvis blir om Chiakha storspiller de neste 5 månedene. Dersom større klubber jakter han, tror jeg ikke FCK ser for seg å selge han dersom han ikke går til RBK. Da vil de heller satse på han selv, for så å selge senere, til enda mer. Er han god nok for større klubber i Europa som kan bla opp 100M, er han også god nok til å spille seg til fast plass i FCK.

Men dersom det kommer en større klubb på kontintentet til oss og sier vi vil by 80 millioner, og chiakha heller vil dit enn tilbake til FCK, har vel ikke FCK noe de skulle ha sagt.

Nei, men poenget er at vi problematiserer det veldig med at det kommer en klubb og kjøper han for mer enn klausulen. Jeg tror heller ikke RBK selger til første og beste dersom de klarer å få kjøpt han, selv om det ville vært en god og kjapp deal. Som det er skrevet tidligere her, så tror jeg det er Chiakha selv som sitter på løsningen. Vil han bli værende, så blir han i RBK lengre enn januarvinduet. Vil han tilbake til FCK, går han dit. Og vil han bort fra Scandinavia blir det ingen kontraktsforhandling med RBK, og derav kan FCK selge han uten at opsjonen er utløst. Gitt at Chiakha selv kan velge ja/ nei ift opsjonen.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 01.08.2026 22:45    Post subject: Reply with quote

Jeg har lest at det i andre tilfeller så er allerede spillerkontrakten avtalt ferdig når låneavtalen med opsjon ble inngått slik at spillerkontrakten allerede er avtalt og klubben ensidig kan utløse den.

Real Madrid har flere eksempler på dette inkludert i de tilfeller hvor de har en tilbakekjøpsklausul hvor de henter spillere tilbake for å selge dem direte videre. Det var og et tilfelle nå i sommer hvor Leverkusen hentet en spiller fra Salzburg på tilbakekjøp og solgte han direkte videre til Juventus for 3 x det de måtte kjøpe han for. Så det er mulig, men kanskje ikke innenfor det regelverket som praktiseres i Norge. Det er og derfor slike overganger skjer, men som sagt basert på måten Chiaka utallte seg om saken så virket det ikke som vi har avtalt kontrakten vår med han og må i en forhandling der for å kunne utløse opsjonen.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.08.2026 10:26    Post subject: Reply with quote

Sylta wrote:
Om Chiaka ønsker seg til en ny klubb, så begynner kortene våre å komme seg i spill.

Vel, vi får se. Dette er det mest sannsynlge utfall. Jeg tror kortene våre i et sånt scenario er elendig, fordi RBK sin rolle som "mellomstasjon" her er kun å ta en cut av totalen. Jeg kan ikke, selv med den beste velvilje, se hva slags insentiver han skulle ha for å signere for oss - med mindre han vil til Brøndby eller noe sånt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
lasarus
Senior

PostPosted: 02.08.2026 11:06    Post subject: Reply with quote

Eneste håpet er jo at han ser viktigheten av å spille 1 eller 2 sesonger som klink førstevalg før han tar neste steg. Da vil det være en fordel å fortsette i et kjent miljø der pilene faktisk peker oppover for en gangs skyld.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.08.2026 11:24    Post subject: Reply with quote

Enig, og da kjøper vi fordi han vil være her, så må vi håpe at utviklingen fortsetter. Den risikoen ser jeg ikke at vi kan ta slik prisen står akkurat nå, iallefall.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 02.08.2026 11:28    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Det er du som ikke skjønner noe, Sylta. Hele historien din bygger på et premiss om at kynisme ikke finnes og at klubber og agenter ikke snakker sammen. Siden du ikke skjønner denne mekanismen med mine ord, har jeg fått hjelp til å lage en illustrasjon.

Ok. Artig AI-tegneserie. Men har du noen eksempler på at dette har skjedd i fotballen?

PÃ¥ motsatt side har vi

Georges Mikautadze I 2024 - Metz brukte klausulen for å kjøpe fra Ajax og selge videre til Lyon

Cristian Romero i 2021 - Atalanta brukte klausulen for å kjøpe fra Juventus og selge videre til Tottenham.

Giovani La Celso i 2019 - Betis kjøpte han ut fra PSG og solgte videre til Tottenham.

Victor Osimhen I 2019 - Charlerois kjøpte han ut fra Wolfsburg og solgte han videre til Lille.

Chiaka sier i intervjuet at det var han som insisterte på at klausulen skulle legges ved. Det vil overraske meg om han ikke har allerede signert en intensjonskontrakt med oss som kan aktiveres om vi bruker klausulen.

Dessuten har FCK et godt forhold til oss og har tjent mye penger på oss gjennom årene. Er det virkelig verdt å lage kvalm med oss for 20 millioner i profitt? Glimt og TIL kunne funnet på noe sånt, men jeg forventer faktisk mere fra FCK.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 02.08.2026 11:45    Post subject: Reply with quote

Jeg har faktisk funnet ett (1) eksempel på et Hedon-scenario. Det er Robert de Pinho som var på lån fra PSV til Betis i 2007. Her nektet de Pinho å signere for Betis etter at klausulen ble aktivert. Men her tok PSV Betis til retten for å tvinge de til å betale overgangsbeløpet uansett.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.08.2026 12:04    Post subject: Reply with quote

Merkelig eksempel, som egentlig ikke ligner i det hele tatt. de Pinho hadde signert en bindende fireårskontrakt med Betis da han var der på låneopphold. PSV ville jo ikke han han tilbake, heller. Såvidt meg bekjent har ikke Chiakha signert noen bindende avtale med RBK, men jeg håper jo at jeg tar feil.

Istedet for å rote i PSV-saker fra 2007, kan du jo se på PSV-saker fra 2026. PSV hadde avtalt en opsjon på Anass Salah-Eddine og de ønsket å utløse dette, men spilleren har gjort det så bra i Nederland at han ikke lengre ønsket å være der. Har nå dratt tilbake til Roma. Greia med Amin er at han er på dørstokken til et gjennombrudd, og om han får et så stort gjennombrudd i RBK at vi er villige til å betale 50 mill - vil det også være større klubber der ute som er veldig interessert (selv om retur til FCK i seg selv sikkert også kan være fristende).

Alle faktorer her tilsier andre utfall enn at vi kan "flippe" en handel og sitte igjen med en kjempegevinst her. Tiden vil vise, jeg blir ekstremt overrasket om dette skjer. Folk som "men da utløser vi bare opsjoner og selger videre" overforenkler noe veldig. Så har jeg ikke en brøkdel av den tilliten du tydeligvis har til at FCK skal være "grei". De er kyniske som bare juling, børsnotert og pengestyrt.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 02.08.2026 12:16    Post subject: Reply with quote

Det henger egentlig på en ting, det er om Chiaka signerte kontrakt for personlige betingelser da han ba om å inkludere en klausul. Men klausul er egentlig feil ord. I pressemeldingen fra FCK bruker de ordet "Purchase Option". Det betyr at RBK har rett til å kjøpe han, ikke "rett til å forhandle med mål om å kjøpe". I mine ører tyder det på at det finnes en slik forhåndsavtale.
Back to top
siggen1
Rutinert

PostPosted: 02.08.2026 13:15    Post subject: Reply with quote

Virker iallefall som Hedon på død og liv ikke vil at RBK skal komme gidt ut av en avtale omkring spissen.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.08.2026 16:02    Post subject: Reply with quote

Snedig tolkning, vi har bare en litt annen definisjon av "god avtale". Jeg mener 50 mill er altfor dyrt og mener vi må under halvparten av dette før det er en god avtale for oss. Dette er selvsagt basert på at vi har gjort denne tabben før og klubben har vært i en fucka state i 20 år delvis pga hodeløse handler.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 02.08.2026 16:19    Post subject: Reply with quote

Heldigvis tar vi ikke den avgjørelsen i juli. Vi får se i løpet av høsten om han er verdt pengene eller ikke.
Back to top
DarthJohansen
Proff

PostPosted: 02.08.2026 16:33    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Jeg mener 50 mill er altfor dyrt

50 mill for han er fortsatt billigere enn å fortsette å handle Aga, Sadiku, Þorvaldsson og annet ræl.
Back to top
Pettergomes
Rutinert

PostPosted: 02.08.2026 17:57    Post subject: Reply with quote

Forskjell på folk. Den sullik klubben i blått kaster penger rundt seg, Abdullahi til 30mill(!!), verdt 5 toppen, når han ble kjøpt, absurd klubbdrift. Benkesliter så og si nå. Blir aldri "straffet", bare å be om refill på konto. Kvalmt.

Håpe Chiakha holder seg skadefri og fortsetter å bli matet i kampene som kommer! .. og at det er forsvarlig å kjøpe han, all den tid vi har stor gjeld fra gammel morro som også må behandles. 50 mill ER dyrt. Men han kan selges lett for 100 i januar/februar om vi evner gi han litt baller å jobbe med. Internasjonalt snitt på innsats og teknikk.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
Page 15 of 15

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb