| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
robbie Veteran

|
Posted: 23.07.2026 20:40 Post subject: |
|
|
| Tore Berdal wrote: | | Berdal sier til NRK at dette er noe de har vurdert, men at det nå er lagt bort som et alternativ. |
Det virker mere sannsynlig at de flytter ut av byen hvor eiendomsprisene er betydelig lavere. |
|
| Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 23.07.2026 21:18 Post subject: |
|
|
| Dette er gode nyheter. Treningsanlegget der det ligger i dag blir for lite og ingen utbyggingsmuligheter. Er helt topp hvis man kan flytte det ut av byen og bygge et nytt, større og mer moderne treningssenter for så å selge området der dagens treningsanlegg ligger. Mer penger inn i klubben og ikke minst et større og topp moderne treningsanlegg. Bare plusser, ingen minuser. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.07.2026 22:20 Post subject: |
|
|
| Rykter om at kommunen har forkjøpsrett ved salg på Lerkendal. Må nok kjøpslå kraftig dersom vi skal få store inntekter. I praksis komme oss ut av avtalen? |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 24.07.2026 01:08 Post subject: |
|
|
Det er ikke bare rykter. Fra grunnboka.
 |
|
| Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Rutinert
|
Posted: 24.07.2026 09:22 Post subject: |
|
|
Spørs hva som faktisk står i den servitutten også da. Kan feks stå at kommunen har gjenkjøpsrett til markedspris. Ka også stå at eiendommen kan overdras til andre dersom kommunen ikke utløser gjenkjøpsretten. For å få hele oversikten må servitutten hentes, siden overskriftene ikke gir svar på hva heftelsene faktisk inneholder.
Men kommunene har ofte veldig gode tinglyste avtaler ja dessverre. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 24.07.2026 17:46 Post subject: |
|
|
Når det spesifikt står "Kan ikke selges til andre enn Kommunen," så skal det godt gjøres at den på en eller annen måte kan overdras til andre. Selv om kommunen ikke ønsker å utløse gjenkjøpsretten. Og markedsverdi i dette tilfellet er nok eventuelt markedsverdi som treningsbane/park. Ikke markedsverdi som tomt det kan bygges på. En markedsverdi jeg for øvrig ikke kan skjønne er i nærheten av de beløpene noen har snakket om. Den faktiske salgssummene på feks hotelltomta og Klokkesvingen gjenspeiler i alle fall ikke de beløpene man har snakket om.
I bunn og grunn er man prisgitt godvilje fra politikerne for å sitte igjen med noe fra treningsbanene. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 24.07.2026 23:51 Post subject: |
|
|
| Ja, men det er jo bra at man avklarer det? Det er jo ikke umulig at man kan få med kommunen på en avtale, særlig nå med borgerlig styre? Og hvis ikke så legger man såklart ballen død. |
|
| Back to top |
|
 |
ErdoganLomas Rutinert
|
Posted: 25.07.2026 09:01 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | Når det spesifikt står "Kan ikke selges til andre enn Kommunen," så skal det godt gjøres at den på en eller annen måte kan overdras til andre. Selv om kommunen ikke ønsker å utløse gjenkjøpsretten. Og markedsverdi i dette tilfellet er nok eventuelt markedsverdi som treningsbane/park. Ikke markedsverdi som tomt det kan bygges på. En markedsverdi jeg for øvrig ikke kan skjønne er i nærheten av de beløpene noen har snakket om. Den faktiske salgssummene på feks hotelltomta og Klokkesvingen gjenspeiler i alle fall ikke de beløpene man har snakket om.
I bunn og grunn er man prisgitt godvilje fra politikerne for å sitte igjen med noe fra treningsbanene. |
Det spørs jo hva som står i linje to, om den kan selges til andre eller ikke og hva som evt skal til. Jeg har lest nok servitutter til å vite at det som fremgår av grunnboken, ikke gjengir servitutten i helhet. Vi kan også omregulere tomten til næring før salg? Noe som selvfølgelig blir rart, all tid kommunen da kan trenere det… |
|
| Back to top |
|
 |
Svovel Proff
|
Posted: 25.07.2026 12:57 Post subject: |
|
|
Skeptisk.
Jeg forstår argumentene for at man behøver mere plass med tanke på fusjon og samlokalisering samt bedre fasiliteter for akademi. Men jeg forstår ikke hvordan dette ikke skal bli ekstremt kostbart uten å flytte treningsanlegget veldig langt ut av byen. Vesentlig lengre enn jeg mistenker folk ser for seg når de sier "ut av byen". Med utgangspunkt i f.eks. priser på næringstomt er trenden at prisene holder seg jevnt høye helt til Stjørdalsområdet i den retningen. Melhus er like kostbart.
Jeg frykter at her er man avhengig av kommunal velvilje som ved forrige korsvei eller en form for sponsoravtale med de begrensninger i økonomisk selvråderett det nå måtte medføre. |
|
| Back to top |
|
 |
|