English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ekstraordinært årsmøte 2026
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14

Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fightegutta
Junior

PostPosted: 04.06.2026 20:27    Post subject: Reply with quote

Jeg synes fokuset på at det bare er 50+ signaturer er veldig snålt, og at prosessen er udemokratisk likeså. Alle er vel klar over at det er (det ekstraordinære) årsmøtet, altså demokratiet, som skal ta avgjørelser her? De 50 medlemmene har ikke makt over noen ting, utover å løfte sak(er) til årsmøtet. Selvsagt ville det trolig vært langt flere enn 50 signaturer på et slikt opprop dersom man gikk bredt ut i medlemsmassen. Dersom styret tror at medlemsgruppen representerer et lite mindretall er jo ikke dette årsmøtet noen stor sak i det hele tatt, slik er demokratiets makt.

At CGJ i adressa-artikkelen i dag trekker fram sitt eget søvnmønster, sin familie og slike private aspekter mener jeg på et menneskelig plan det ikke er noe feil med, men som styreleder i offentligheten hører det ikke hjemme og tar fokuset vekk fra klubbens beste. At hun på mange måter (kan utdypes) framstiller kommunikasjonen/møtene med medlemmene bevisst feilaktig for å fremheve styrets vanskelige posisjon er uredelig. At hun uttaler at klubben "ikke lar seg styre" og ikke mulig å roe er skammelig og forrædersk, det sverter klubbens renomé midt i en kritisk trenerjakt. Det er den mest sjokkerende uttalelsen av en leder i RBK jeg har hørt (siden "lengsel i øynene" hos Jaime Alas i 2012). Hun sier selv at "vi har brukt utrolig mye tid i klubben på ting som ikke skaper verdi." Ikke så rart da at klubben er i fritt fall. Hun sager sitt eget lederarbeid. Overdrivelser som "kniv i ryggen" og barnslig avsporing av konlifkten til å handle om hvorvidt styret eller medlemmene "vinner" hører ikke hjemme noe sted. Summen av alt dette sementerer at hun ikke er egnet som styreleder i RBK. Merk at fabelaktige mennesker kan gjøre et forferdelig arbeid, det må gjelde CGJ også, personlig og utenfor RBK er hun nok en begavet kvinne som mange andre.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 20:38    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
waterfalls wrote:

Jeg bare påpeker nok en gang at misnøyen mot CGJ er bredt forankret på tvers av ulike grupperinger. Det er ikke kun de som har signert kravet som er misfornøyde med henne.

Jeg sier ikke at misnøyen ikke er bredt forankret. Jeg sier at alt det utenomsportslige tullet hun har måtte deale med over en lengere periode, inkludert hets, utgjør en liten høylytt minoritet i supportergruppa. Men at denne gruppa fortsatt er belastende.

Det spørs hva du mener med supportergruppa, jeg er enig at det er en minoritet som bedriver hets men at det kommer fra en gruppering er jeg ikke helt enig i. Det er et fåtall idioter som bedriver hets.

waterfalls wrote:

Jeg føler meg ganske trygg på at hun enten ikke hadde blitt innstilt eller hadde tapt overfor et benkeforslag ved neste årsmøte.

Det er kun på årsmøte i 2025 det har fremstådt som hun har veldig stor tillit etter at hun ble valgt som leder. I 2024 innstilte VK henne for en periode på et år i stedet for to når man på papiret valgte et helt nytt styre. Et benkeforslag som ikke var særlig godt forankret endte opp med nesten 30% stemmer på samme årsmøte.

At CGJ forsøker å fremstille det som en liten gruppering får stå på hennes kappe.

Det er en vesensforskjell mellom misnøye og at hun kanskje ikke hadde blitt gjenvalgt. Og det å ha så bred mistillit at man må sette igang ekstraordinære tiltak 3 måneder etter forrige årsmøte.

Det er den store forskjellen her.[/quote]

Jeg har vært tydelig på at jeg mener de bør være gode konkrete grunner til at dette måtte skje nå for at jeg skal være enig i at dette var et nødvendig steg.

waterfalls wrote:

Synes denne twitter-tråden oppsummerer godt hvordan mange opplever at CGJ har operert i møte med og overfor medlemmer. Det stemmer i alle fall godt overens med det jeg har hørt er inntrykket til flere som er mye tettere på enn meg.

https://x.com/Shpongus/st...81339?s=20

Jeg er dog enig med CGJ i at kritikk og misnøye burde også tas opp i riktige fora på innsiden og ikke bare på utsiden. Jeg vet ikke hvor mye som har blitt tatt opp i andre fora hvor ulike deler av medlemsmassen og styret har møttes utenom årsmøtet og de medlemsmøtene jeg har fått med meg.

Har ikke twitter. Kan ikke se tråden. Dersom kritikken er at hun ikke gidder å oppsøke dritet på x, så skjønner jeg hvorfor supporterne har problemer. Hvorfor i svarte helvete skal hun inn i den kreftgjørma som utgjør xhitter for å lese dritt om seg selv?

Folk får bruke de kanalene som eksisterer hvis det skal gis innafor kritikk.[/quote]

Kan gjengi her:

"Så istedet for å gå inn på X og lese selv (at 99% av kritikken er helt innafor, og at "AI-bilder" ikke nødvendigvis er ondskapsfullt), så bruker hun det til å demonisere de som er uenige med henne. Dessverre følelsen man sitter igjen med, etter flere ulike runder."

"Føler liksom at hun virkelig vil få det til og at hun prøver å få til en god dialog, men at det alltid bare er 95% ærlig - og at det alltid vital info som holdes igjen. Både med Farstad-saken, varslingssaken og nå det nylige møtet hun hadde med medlemmer. Er ikke ærlig nok."

"Hele denne "dialog-linja" funker bare i medgang, så lenge dialogen i praksis handler om å invitere kritikere på en kopp kaffe, og å komme med små subtile hint om trusler og sjikane fra noen høylytte bøller på X og SMS. Kan ikke ettergås, så blir bare hengende der."

"Det er ikke sånn at anonyme på X nødvendigvis er ute etter å ødelegge livet hennes, selv om hun fremstiller det slik. Det er en sånn grunnleggende uærlig og uredelig form for enveiskommunikasjon.

Takk for laget og au revoir."

Ellers fascinerende at du som ikke har twitter/x bare fastslår at det er "dritt" som blir spredd på en plattform du ikke selv ikke er på. Du bare "vet det" uten å ha sjekket det selv virker det som.

Mesteparten av kritikken er både saklig og innafor. Noe er usaklig. En veldig liten del havner på kontoen for hets.

Det aller meste jeg leser av kritikk der inne er saklig, utdypende og velbegrunnet.

Jeg er ikke enig i alt av den grunn.

Men den tråden jeg viser til er et eksempel på en type kritikk som er innafor, som holder seg til sak og ikke personangrep.
Back to top
LaughingMyAO
Junior

PostPosted: 04.06.2026 20:41    Post subject: Reply with quote

Hvis det hadde vært en like-knapp her, så hadde jeg gitt den til deg.

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Jeg har null tillit til dagens styre, og grunnen til det er tabellen.
Hvis du tror at du ikke får motbør med dagens situasjon, i Norges Desidert største klubb, så er det et bevis på at du ikke er verdig rollen.

Selvfølgelig, sjikane osv., og eventuelt trakassering har ikke plass noe sted, men det er dessverre slik at er du en kjent person, så vil det være en del av gamet.
Back to top
angvik
Rutinert

PostPosted: 04.06.2026 20:58    Post subject: Reply with quote

Tenkte jeg skulle bidra til diskusjonen fra et litt annet perspektiv. Jeg sitter på ingen måte med sannheten om det som har skjedd. Jeg kjenner ikke alle sider av mistillitsgrunnlaget. Men fra et kommunikasjonsfaglig ståsted, som jeg jobber med (lik det eller ei), synes jeg det er uhyre interessant å se hvordan Gotaas Johnsen og klubben har håndtert en tillitskrise, basert på det som nå er offentlig tilgjengelig.

I kommunikasjonsfaget snakker vi ofte om innramming/rammer/tolkningsrammer/framing (alt ettersom). En tolkningsramme er i praksis det utsnittet av en sak som løftes frem når man forklarer hva som har skjedd, hvem som har ansvar og hva konflikten egentlig handler om. Det betyr ikke nødvendigvis at noen lyver eller driver med bevisst spin... Men hvilke fakta man fremhever, og hvilke man toner ned, påvirker hvordan mottakerne forstår situasjonen. Det som trigget meg her er hvordan den famøse tekstmeldingen fremstilles og tillegges vekt.

Slik jeg leser diskusjonen her inne, har vi nå fått tre konkurrerende tolkningsrammer. Den ene er at dette handler om manglende tillit til en styreleder etter en negativ utvikling i klubben, og om medlemmers legitime rett til å stille valgte ledere til ansvar. Den andre er at en liten gruppe medlemmer på et svært dårlig tidspunkt har skapt mer kaos i en klubb som allerede står i en sportslig krise og trenerjakt. Den tredje er at CGJ er utsatt for et urimelig og personlig press fra deler av supportermiljøet, og at problemet derfor først og fremst er at Rosenborg er blitt vanskelig å lede.

Alle tre rammene finner dere i tråden her, og det finnes antakelig mennesker som med gode grunner kjenner seg igjen i hver av dem. Mitt poeng er at CGJ og styret i liten grad har forsøkt å skape et felles utgangspunkt for samtalen. Den har snarere bidratt til at frontene er blitt hardere.

Det er viktig å begynne med det som etter mitt syn er legitimt i hennes situasjon. Dersom en styreleder blir bedt om å trekke seg uten at årsmøtet får behandle spørsmålet, er det forståelig at hun viser til medlemsdemokratiet. CGJ sa på pressekonferansen at årsmøtet skal velge sine tillitsvalgte og at et krav om at hun skulle trekke seg for å unngå konflikt, ikke kunne trumfe viktige demokratiske prinsipper. Det er greit nok. Om man vil kalle det ultimatum, trusler eller noe annet får så være...

Problemet er bare at den samme kommunikasjonen også rammer inn medlemmenes bruk av nettopp de demokratiske virkemidlene som en trussel mot demokratiet. Et ekstraordinært årsmøte er ikke en omgåelse av medlemsdemokratiet. Det er medlemsdemokratiet. Når tilstrekkelig mange medlemmer mener at tilliten til en valgt leder må prøves, er det ikke disse medlemmene som avgjør hvem som skal sitte. De ber om at årsmøtet gjør det.

I pressemeldingen fra klibben står det at medlemmene er "i sin fulle demokratiske rett" til å fremsette påstandene som ligger til grunn for kravet. Samtidig fremstilles prosessen i etterkant som noe styret må beskytte seg og klubben mot. Når styret velger å gjøre et spørsmål om tillit til styreleder til valg av et helt nytt styre, kan det selvsagt begrunnes med kollektivt styreansvar. Men det er også en beslutning som utvider konflikten betydelig.

Landsem uttalte at "styrets leder bærer ikke et særskilt ansvar for verken det som er positivt eller det som er negativt i Rosenborg. Et styre er samlet ansvarlig for de prioriteringer klubben gjør". Det er riktig at et styre har kollektivt ansvar for sine vedtak. Men i et kommunikasjons- og tillitsperspektiv er formuleringen vanskelig å forstå hos den gjengse supporter. En styreleder har nettopp et særskilt lederansvar for retning, tillit, kultur og hvordan klubben representeres utad. Når et mistillit er rettet mot styrelederen personlig, kan et så sterkt trykk på kollektivt ansvar fremstå som en måte å spre ansvaret på, snarere enn å møte kritikken der den faktisk er rettet. Man kan ikke stå som styreleder og svare åpent på alle spørsmål når ting gå bra, men gjemme seg og spre ansvaret når ting går dårlig.

Det samme gjelder styrets valg om ikke å svare konkret på kritikken. CGJ uttalte i klubbens egen melding at styret gjerne skulle svart på alle påstander og spørsmål løpende og vært mer synlig, men at de "ikke evner det", fordi de er frivillige og døgnet ikke strekker til. Deretter henstilles medlemmer om å ta alle påstander og all misnøye på årsmøtet.

Jeg har forståelse for at et frivillig styre ikke kan gå inn i alle påstander i offentligheten. Men når mistillitsgrunnlaget ifølge adressa blant annet handler om ledelse, kommunikasjon, åpenhet, behandling av medlemmer og tillitsvalgte, strategiarbeid og håndtering av en henvendelse fremsatt som et varsel, må du faktisk imøtegå kritikken, uansett hvor urettferdig den måtte være. Kritikken handler jo nettopp om hvordan ledelsen møter spørsmål og bekymringer. Da blir det lite tillitvekkende å svare med at diskusjonen må vente.

Etter adressa sin gjennomgang av møtet 26. mai synes jeg dette blir enda mer problematisk. Flere av deltakerne oppfattet at partene var enige om å avvente prosessen med ekstraordinært årsmøte mens trenerjakten pågikk. Landsem bekrefter at det var enighet om at medlemmenes krav ikke skulle sendes inn før en ny trener var på plass, men mener at dette ikke bandt styret selv. Det kan hende det er en reell uenighet om hva som ble avtalt. Likevel er det oppsiktsvekkende at et møte som enkelte deltakere oppfattet som et forsøk på å dempe konflikten, ble etterfulgt av at styret selv eskalerte den offentlig.

Landsems senere beskrivelse av at det er umulig å lede "med en kniv i ryggen du ikke vet når vil bli trykt inn", er etter mitt syn et godt eksempel på polariserende kommunikasjon. Det er i hvert fall ikke en retorikk man skal forvente av en leder. Formuleringen gjør ikke bare situasjonen mer alvorlig. Den plasserer også medlemmer som benytter en formell rettighet, inn i en fortelling om illojalitet og angrep. Det er vanskelig å se hvordan en slik beskrivelse skal bidra til en mer saklig samtale mellom styret og medlemmene.

Denne innrammingen blir enda tydeligere i CGJ sitt intervju med adressa i dag. "Når jeg får en tekstmelding om at enten så trekker jeg meg, ellers så blir det et opprivende årsmøte og et åpent sår i klubben. Jeg har ikke noe valg. Jeg blir jo satt sjakkmatt og styret blir satt sjakkmatt". Hun sier videre at "vi har kommet dit hen at det er en klubb som vanskelig lar seg lede".

Da setter du plutselig saken i en helt annen ramme. Utgangspunktet var et mistillitskrav med begrunnelser som etter det jeg kjenner til gjelder ledelse, kommunikasjon og åpenhet. I hennes fremstilling blir hovedsaken i større grad hvordan hun selv er blitt rammet, og hvordan klubben og supportermiljøet har gjort ledelse umulig. I krisekommunikasjon vil dette gjerne beskrives som en form for offerposisjonering. Den kritiserte lederen blir selv den som fremstilles som den primært rammede parten.

Det kan godt være at belastningen for henne og familien har vært stor. Det skal vi ikke bagatellisere. Det kan også være at hun har vært utsatt for personangrep eller adferd som er helt uakseptabel. Men det må holdes tydelig adskilt fra medlemmers rett til å stille spørsmål ved tilliten til henne som styreleder. Når kritikk, piping på stadion, anonymitet, vold, slåssing og problematiske supportergrupperinger trekkes inn i den samme fortellingen, blir skillet uklart. Da risikerer man å gjøre legitim medlemskritikk til en del av problemet som lederen selv er offer for.

Jeg synes også det er påfallende at Gotaas Johnsen i intervjuet anerkjenner at kritikk for de sportslige resultatene er "helt fair", men i langt mindre grad møter de andre delene av mistillitsgrunnlaget slik det er referert. Det mest krevende spørsmålet er jo ikke om styret må tåle kritikk for tabellplasseringen. Det er hvordan CGJ svarer på kritikk om ledelse, åpenhet og behandling av medlemmer og tillitsvalgte. Her opplever jeg at kommunikasjonen i hovedsak handler om belastningen ved å bli kritisert, ikke om ansvaret som følger med kritikken.

Jeg merket meg også tidspunktet for pressekonferansen. Den ble holdt mandag ettermiddag. Offentligheten sin oppmerksomhet lå naturlig nok i stor grad et annet sted den dagen (det visste kanskje også Brann...). I kommunikasjonshåndtering av negative saker er det et velkjent grep å publisere eller håndtere en belastende sak på et tidspunkt hvor nyhetsbildet allerede domineres av en annen stor begivenhet. Det kan redusere den umiddelbare oppmerksomheten. Det har jeg selv bidratt til i mange titalls drittsaker. Jeg vet ikke om dette var bevisst fra klubben sin side. Det kan ha hatt helt praktiske forklaringer. Men sett fra et kommunikasjonsfaglig perspektiv er tidspunktet verdt å merke seg...

For meg er hovedproblemet at klubben i denne saken er den profesjonelle og institusjonelle parten. CGJ og styret for øvrig har et apparat rundt seg og langt bedre mulighet enn enkeltmedlemmer til å planlegge kommunikasjon, kvalitetssikre faktagrunnlaget, skille legitim kritikk fra uakseptabel adferd og bidra til at konflikten behandles på en ryddig måte. I stedet fremstår kommunikasjonen som defensiv, personorientert og splittende. Den søker ikke å svare på substansen i kritikken, men ser i større grad ut til å etablere en fortelling om at styrelederen og styret er blitt utsatt for noe urimelig.

Det er mulig å mene at mistillitsinitiativet var dårlig timet, dårlig begrunnet eller direkte skadelig for klubben, uten å mene at styrets kommunikasjon har vært god. Det er også mulig å ha sympati med belastningen CGJ har stått i, uten å mene at hun har håndtert den godt som styreleder.

Min personlige vurdering, basert på det som nå ligger offentlig tilgjengelig, er at CGJ sin fremstilling av saken ikke virker tillitvekkende. Tvert imot opplever jeg at hun og styret har bidratt til å gjøre en allerede vanskelig tillitskrise mer polariserende enn den trengte å være. I en medlemsstyrt klubb bør en styreleder i en slik situasjon først og fremst vise respekt for medlemmenes mandat, svare så konkret som mulig på kritikkens innhold og bidra til en felles forståelse av veien videre. Det mangler fullstendig.

Last edited by angvik on 04.06.2026 21:06; edited 1 time in total
Back to top
razzle
Proff

PostPosted: 04.06.2026 21:02    Post subject: Reply with quote

👏
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 04.06.2026 21:06    Post subject: Reply with quote

Ja, nå får vi se hvilke genier som er kandidatene til neckbeard-Braa og de andre noldusene som er mer opptatt av øl, bluss og var enn fotball og rbk. Blir spennende det. Kommer til å vokse inn i himmelen det.
Back to top
Fightegutta
Junior

PostPosted: 04.06.2026 21:14    Post subject: Reply with quote

Svært godt bidrag til diskusjonen, angvik, fabelaktig innlegg (uavhengig av hvor enig man er i analysen). I sterk kontrast til karakteristikkene av medsupportere i innlegget til Hedning.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 21:52    Post subject: Reply with quote

Veldig bra skrevet @angvik!
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 21:54    Post subject: Reply with quote

angvik: Det beste jeg har lest i mine 18 år av og på her. Virkelig, virkelig godt.
Neeskens
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 21:58    Post subject: Reply with quote

Veldig godt skrevet av Angvik.
På et litt enklere plan så virker styret på meg som ganske arrogant.
De går i forsvar og mener seg og klubben dårlig behandlet.
De opptrer som furtne fjortiser og bryter avtaler.
De setter klubben i en veldig vanskelig situasjon helt unødvendig.

1 CGJ kunne trukket seg nå.
2, Styret kunne kalt inn til EOÅ om de ønsket det etter ny trener var på plass.
3. Landsem kunne rykket opp og latt vanlig årsmøte bestemme ny styreleder.

Nå tar de en Trump som furtne fjortiser.

De har liten ryggrad og kan fint erstattes med noe mye bedre.
v_olden
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 22:08    Post subject: Reply with quote

Veldig bra, angvik!

Jeg håper og oppfordrer deg til å sende denne teksten til ordet fritt i Adressa. Mulig noe må omformuleres for å passe inn i det formatet for å møte et litt annet publikum.
Tommel'n opp!

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
Motgangssupporter
Junior

PostPosted: 04.06.2026 22:30    Post subject: Reply with quote

Man kan spørre seg hvorfor det er de som anklager ØØ for å drive med hets og trakkasering er de som kommer med de verste person karakterisingene her inne.

Hilsen en langsidesupporter.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 22:32    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
Denne konflikten er allerede offentlig så lenge det er et EOÅ.

Så at en styreleder som trekker seg pga. personlig belastning gjennom hets og trykk fra supportere samt all den ekstrainnsatsen som må legges ned for å håndtere disse ulike gruppene og faenskapet de holder på med gir jo fullt mening. Da vet neste styreleder hva hen har å gå til.

Men, hun fortsetter å helle bensin på bålet - åpenbart for å få sympati - ikke fordi det er Rosenborg sitt beste hun tenker på.

Styreleder er også ansvarlig for alt bråket. Hun er øverste ansvarlig for de dårlige tidene, og hun hadde blitt kastet på forrige styremøte om hun hadde gjort det riktige og sparket AJ etter fjorårssesongen.

Nå håper jeg at hun tar seg samme og svelger de kamelene som må til for at hun ikke skal fortsette å øke bråket.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 22:38    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp! Angvik

Hva er det som egentlig har skjedd?

- En gjeng (X) har gitt beskjed til klubben/styret at det må kalle inn til EOÅ da de har samlet inn nok underskrifter til å tvinge dette igjennom.

- Årsaken er misstillit til CGJ, så om CGJ velger å gå av selv så er det ikke behov for EOÅ.

- Styret og X ble enige om å utsette dette til etter at ny trener var på plass.

- Til tross for denne avtalen går styret plutselig ut og stiller sine plasser til disposisjon siden misstillit mot CGJ i deres øyne er misstillit mot hele styret.

- CGJ bestemmer seg så for å ikke stille til gjenvalg.

Stemmer denne tidslinjen? Og resten av styret har vel ikke sagt at de ikke stiller til gjenvalg?

Har ikke CGJ da i praksis gitt etter for kravet, men gjort det på en måte som maksimerer skaden for klubben? Spesielt når hennes kunngjøring om at hun ikke stiller til gjenvalg er ett intervju hvor hun setter miljøet i/rundt klubben i svært dårlig lys?

At Kjernen-lederen ikke ønsker å komme med ett motsvar til dette intervjuet er helt forståelig og smart.

Når det kommer til at dette vil påvirke trenerjakten så sliter jeg med å se at det vil ha så mye å si all den tid klubben ikke har hatt en suksessfull trenerjakt siden Hamren ble ansatt.
Back to top
håpløs
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 22:43    Post subject: Reply with quote

Denne Jørgen Stenseth -) kommunikasjonsansvarlig.
-men kanke han ikke har noe 'makt'.., eller utdanning..
Back to top
Votten
Proff

PostPosted: 04.06.2026 22:44    Post subject: Reply with quote

Motgangssupporter wrote:
Man kan spørre seg hvorfor det er de som anklager ØØ for å drive med hets og trakkasering er de som kommer med de verste person karakterisingene her inne.

Hilsen en langsidesupporter.

Det har det vært i lang tid på dette forumet. Er en del brukere her som innbiller seg en moralsk overlegenhet til å kaste ut de villeste personkarakteristikkene på meningsmotstandere. Spesielt når de ser for seg at meningsmotstanderne tilhører en viss tribune.
Back to top
machiavelli
Veteran

PostPosted: 04.06.2026 23:20    Post subject: Reply with quote

angvik wrote:

Slik jeg leser diskusjonen her inne, har vi nå fått tre konkurrerende tolkningsrammer. Den ene er at dette handler om manglende tillit til en styreleder etter en negativ utvikling i klubben, og om medlemmers legitime rett til å stille valgte ledere til ansvar. Den andre er at en liten gruppe medlemmer på et svært dårlig tidspunkt har skapt mer kaos i en klubb som allerede står i en sportslig krise og trenerjakt. Den tredje er at CGJ er utsatt for et urimelig og personlig press fra deler av supportermiljøet, og at problemet derfor først og fremst er at Rosenborg er blitt vanskelig å lede.

Et veldig godt innlegg og mye gode kommentarer.

Nå er det vel det at Rosenborg er vanskelig å lede som ble knyttet til alt det utenomsportslige som har måtte vært håndtert over lang tid. Ikke bare dette her og at medlemmene bruker sin rett til å be om ekstraordinært årsmøtet, men de tingene som også har fulgt med og som har spist opp ekstremt mye tid (VAR-protestene med avlyst kamp og kaos, fyrverkeribruk, blussing etc.). Som da ble kronet med et misillitsforslag som ikke ble sendt inn, men som ble forsøkt brukt som en brekkstang til å få CGJ til å trekke seg. 3 måneder etter et ordinært årsmøte der alle holdt kjeft. Og jeg mistenker at alle disse sakene her er en del av "dårlig kommunikasjon" fordi det har vært ganske steile fronter i disse sakene her. Jeg vil tro at mye av denne kritikken er knyttet nettopp direkte til de sakene hun nevner.

All den tid ingen har gått ut og sagt helt KONKRET hva de mener er sviktet i kommunikasjon og lignende. Så er det jo vanskelig for CGJ å svare dette ut i offentligheten? Når hun da også ikke kjenner seg igjen i påstandene, så har hun jo forsåvidt svart det ut. Men det er vage påstander, møtt med avfeiing av de. Og hva sannheten er ligger vel kun hos de involverte så lenge det ikke er noe konkret som tas opp.

Og når det gjelder demokratiet så er jo kritikken ikke at årsmøte og det demokratiske virkemiddelet er blitt tatt ibruk, men at man stilte et ultimatum der man fortalte at man ville skape et kaos på EOÅ dersom styreleder ikke trakk seg.

Det er jo rart om grupperingene så for seg at det var et konfliktdempende møte, dersom konklusjonen rett og slett var "vi kommer til å stille et mistillitsforslag og kreve EOÅ, der det blir opprivende og ødeleggende, men er villig til å utsette. Og avlyse det hvis du trekker deg". Tenker du at det er konfliktdempende? Jeg ser ikke at noe i den konflikten er dempet, utover at problemet (og den fremtidige konflikten) blir hengende over et styre.

Det føltes nok som en ekstrem eskalering hos supporterne fra CGJ og styret sin side.

På kort sikt så eskalerte supporterne kraftig, og styret forsøkte å demme det opp uten å nødvendigvis tenke helt gjennom hva det betydde. For å så stå i en situasjon hvor man egentlig bare venter på at skoen skal falle og bestemmer seg for å rive av plasteret. Jeg vil ikke kalle det "konfliktdempende". Det var vel ingenting i det møtet som indikerte at konflikten ble dempet, kun at man kom til enighet om å utsette offentliggjøringen av den. Så er jo den en form for eskalering i seg selv å annonsere det og sette i gang prosessen selvfølgelig, men status quo hadde vært en uungåelig eskalering fra en av partene.

Hvis man hadde kommet til noe enighet om tiltak på det møtet for å unngå EOÅ så hadde man kunne snakket om konfliktdemping. Men det var jo uaktuelt så lenge det eneste kravet var at styreleder trakk seg utenom et EOÅ. Så i praksis så var det jo bare en kraftig eskalering, hvor det ble avtalt midlertidig frysning, hvor konflikten uansett kom til å være på samme nivå uansett om den ble offentliggjort eller ei. Det er bare et spørsmål om hvem som offentliggjorde og når. Igjen, med mindre supporterne bløffet rundt mistillitsforslaget, men da som jeg har skrevet før, overspilte de kortene sine kraftig.

Quote:
For meg er hovedproblemet at klubben i denne saken er den profesjonelle og institusjonelle parten. CGJ og styret for øvrig har et apparat rundt seg og langt bedre mulighet enn enkeltmedlemmer til å planlegge kommunikasjon, kvalitetssikre faktagrunnlaget, skille legitim kritikk fra uakseptabel adferd og bidra til at konflikten behandles på en ryddig måte. I stedet fremstår kommunikasjonen som defensiv, personorientert og splittende. Den søker ikke å svare på substansen i kritikken, men ser i større grad ut til å etablere en fortelling om at styrelederen og styret er blitt utsatt for noe urimelig.

...

Min personlige vurdering, basert på det som nå ligger offentlig tilgjengelig, er at CGJ sin fremstilling av saken ikke virker tillitvekkende. Tvert imot opplever jeg at hun og styret har bidratt til å gjøre en allerede vanskelig tillitskrise mer polariserende enn den trengte å være. I en medlemsstyrt klubb bør en styreleder i en slik situasjon først og fremst vise respekt for medlemmenes mandat, svare så konkret som mulig på kritikkens innhold og bidra til en felles forståelse av veien videre. Det mangler fullstendig.

Jeg har vel til gode å se noe substans i kritikken, utover det konkrete tilfellet med varslingssaken (som virkelig ikke ser ut som en varslingssak). Jeg har ikke sett et eneste konkret eksempel på hva slags kommunikasjonsutfordringer det har vært, i hvilke situasjoner, eller hva som skulle vært gjort annerledes ifølge supporterne. Det må da være mulig å hoste opp konkrete eksempler som definerer problemet? Hvorfor er ikke dette delt noe sted? Si i det minste en 3-4 eksempler som kan vise en trend, eller som eksemplfiserer problemet? Og så kan man gjøre seg opp en vurdering om dette.

Ellers enig med mye av vurderingene her om defensiv kommunikasjonsstrategi og det...språklige valget (kniv i ryggen). Men å beskylde klubben for å være den splittende part når medlemmene akkurat har prøvd å tuppe ut en styreleder og truet med et opprivende årsmøte, der de skulle fremmet mistillit er jo litt besynderlig.
Back to top
waterfalls
Veteran

PostPosted: 05.06.2026 00:19    Post subject: Reply with quote

machiavelli wrote:
angvik wrote:

Et veldig godt innlegg og mye gode kommentarer.

Nå er det vel det at Rosenborg er vanskelig å lede som ble knyttet til alt det utenomsportslige som har måtte vært håndtert over lang tid. Ikke bare dette her og at medlemmene bruker sin rett til å be om ekstraordinært årsmøtet, men de tingene som også har fulgt med og som har spist opp ekstremt mye tid (VAR-protestene med avlyst kamp og kaos, fyrverkeribruk, blussing etc.). Som da ble kronet med et misillitsforslag som ikke ble sendt inn, men som ble forsøkt brukt som en brekkstang til å få CGJ til å trekke seg. 3 måneder etter et ordinært årsmøte der alle holdt kjeft. Og jeg mistenker at alle disse sakene her er en del av "dårlig kommunikasjon" fordi det har vært ganske steile fronter i disse sakene her. Jeg vil tro at mye av denne kritikken er knyttet nettopp direkte til de sakene hun nevner.

All den tid ingen har gått ut og sagt helt KONKRET hva de mener er sviktet i kommunikasjon og lignende. Så er det jo vanskelig for CGJ å svare dette ut i offentligheten? Når hun da også ikke kjenner seg igjen i påstandene, så har hun jo forsåvidt svart det ut. Men det er vage påstander, møtt med avfeiing av de. Og hva sannheten er ligger vel kun hos de involverte så lenge det ikke er noe konkret som tas opp.

Og når det gjelder demokratiet så er jo kritikken ikke at årsmøte og det demokratiske virkemiddelet er blitt tatt ibruk, men at man stilte et ultimatum der man fortalte at man ville skape et kaos på EOÅ dersom styreleder ikke trakk seg.

Det er jo rart om grupperingene så for seg at det var et konfliktdempende møte, dersom konklusjonen rett og slett var "vi kommer til å stille et mistillitsforslag og kreve EOÅ, der det blir opprivende og ødeleggende, men er villig til å utsette. Og avlyse det hvis du trekker deg". Tenker du at det er konfliktdempende? Jeg ser ikke at noe i den konflikten er dempet, utover at problemet (og den fremtidige konflikten) blir hengende over et styre.

Det føltes nok som en ekstrem eskalering hos supporterne fra CGJ og styret sin side.

På kort sikt så eskalerte supporterne kraftig, og styret forsøkte å demme det opp uten å nødvendigvis tenke helt gjennom hva det betydde. For å så stå i en situasjon hvor man egentlig bare venter på at skoen skal falle og bestemmer seg for å rive av plasteret. Jeg vil ikke kalle det "konfliktdempende". Det var vel ingenting i det møtet som indikerte at konflikten ble dempet, kun at man kom til enighet om å utsette offentliggjøringen av den. Så er jo den en form for eskalering i seg selv å annonsere det og sette i gang prosessen selvfølgelig, men status quo hadde vært en uungåelig eskalering fra en av partene.

Hvis man hadde kommet til noe enighet om tiltak på det møtet for å unngå EOÅ så hadde man kunne snakket om konfliktdemping. Men det var jo uaktuelt så lenge det eneste kravet var at styreleder trakk seg utenom et EOÅ. Så i praksis så var det jo bare en kraftig eskalering, hvor det ble avtalt midlertidig frysning, hvor konflikten uansett kom til å være på samme nivå uansett om den ble offentliggjort eller ei. Det er bare et spørsmål om hvem som offentliggjorde og når. Igjen, med mindre supporterne bløffet rundt mistillitsforslaget, men da som jeg har skrevet før, overspilte de kortene sine kraftig.

Quote:

...

Jeg har vel til gode å se noe substans i kritikken, utover det konkrete tilfellet med varslingssaken (som virkelig ikke ser ut som en varslingssak). Jeg har ikke sett et eneste konkret eksempel på hva slags kommunikasjonsutfordringer det har vært, i hvilke situasjoner, eller hva som skulle vært gjort annerledes ifølge supporterne. Det må da være mulig å hoste opp konkrete eksempler som definerer problemet? Hvorfor er ikke dette delt noe sted? Si i det minste en 3-4 eksempler som kan vise en trend, eller som eksemplfiserer problemet? Og så kan man gjøre seg opp en vurdering om dette.

Ellers enig med mye av vurderingene her om defensiv kommunikasjonsstrategi og det...språklige valget (kniv i ryggen). Men å beskylde klubben for å være den splittende part når medlemmene akkurat har prøvd å tuppe ut en styreleder og truet med et opprivende årsmøte, der de skulle fremmet mistillit er jo litt besynderlig.

Bare noen kommentarer her. Det med at kampen ble stoppet må jo også settes i en kontekst av at det var akkurat den kampen NFF hadde bestemt seg for å sette hardt mot hardt og man har ikke sett NFF legge seg på den linja eller bruke samme presedens verken før eller siden. Det mener jeg må sees på som formildende omstendigheter, fordi det er en forhistorie der selv om det var synd at kampen ble stoppet. VAR-protester var jo en del av en felles markering på tvers av supporter-Norge på bakgrunn av hvordan NFF behandlet den saken.

Ellers har jo supportere velvillig stilt opp på dugnad i etterkant, noen fordi det var straff og andre fordi de ville vise sympati og støtte til de som ble straffet. Husker ikke om det var i forbindelse med kasting av fiskekaker eller noe annet dog.

Bluss kommer man ikke til å bli kvitt uansett hvor mye man måtte ønske det, men mitt inntrykk er at blussing generelt har dempet seg ganske bra de siste sesongene. I fjor ventet de vel nesten frem til Hammarby-kampen med å blusse, og stort sett var det vel enkelttilfeller av blussing mer enn organisert blussing. Men alt av fyrverkeri er helt uakseptabelt og idiotisk så lenge det ikke er godkjent, og det å eventuelt kaste mot banen gjør ting enda verre. De som finner på det fortjener å bli straffet.

Misfortillitsforslaget ble jo ikke sendt inn fordi styret ba de om å vente, ikke fordi det skulle brukes som en brekkstang. La oss ha fakta i orden her. Men styrets anmodning om å vente førte til at det kom er tydelig budskap hvor det var ønskelig at CGJ trakk seg/vurderte å trekke seg slik at man slapp EOÅ som var noe ingen av partene så på som optimalt.

Nå vet ikke jeg hva som har skjedd bak lukkede dører, men mitt inntrykk er at det ble redegjort ganske greit på det møtet mellom supportere og representanter for styret hva misnøyen gikk utpå. Husk at det møtet varte i 2,5 time, så rart om de ikke gikk igjennom ganske konkret hva misnøyen bunnet i.

Når det kommer til kommunikasjon så er det jo liksom det at mange føler at det sjelden er den fulle og hele sannheten som blir kommunisert, men at det er noe som holdes igjen/skjules. Et eksempel på det er hvordan CGJ redegjorde for prosessen med å si at hun fikk en sms som ba henne om å trekke seg for å unngå EOÅ. Det er ikke løgn, men hun sa ingenting om en telefonsamtale i forkant eller at styret hadde bedt medlemmene avvente. Det gjorde vel heller ikke Landsem på vegne av styret? Husker ikke helt.

Og når mange føler at dette er en del av et mønster så øker jo misnøyen fordi det alltid er "noe" som mangler i kommunikasjonen rundt ting. Så tipper jeg det også har noe med ryktene om fryktkultur å gjøre og måten det kommuniseres internt i klubben, men det er spekulasjoner fra min side.

Hva som stod i den sms-en vet man ikke for sikkert, adressa sin beskrivelse (som har sett den) var

"Adresseavisen har sett tekstmeldingen hvor medlemmene åpner for å vente, men som samtidig kommer med et tydelig budskap om at Gotaas Johnsen i stedet må vurdere å trekke seg."

Om det var sånn som CGJ beskriver den så bidrar ikke det positivt, men alle var visstnok enig i etterkant om at det var et veldig saklig møte og hvor man ble enig om å holde dialogen i etterkant og informere i god tid før noe kom til å skje. Jeg synes det er konfliktdempende i stedet for at det er steile fronter som ikke kommuniserer sammen og ikke har tenkt å holde hverandre informert. Ellers så sier det vel seg selv at alternativet til EOÅ er at styreleder trekker seg når mistilliten går på styrelederen, så om noen forventet at det kravet skulle bortfalle så tror jeg de hadde urealistiske forventinger. Jeg tror målet var å snakke sammen og forstå hverandre bedre og hvordan håndtere situasjonen som har oppstått best mulig for å ikke lag mer støy enn nødvendig i en slik situasjon. Ikke at kravet om EOÅ skulle bortfalle helt. Det er i et slikt perspektiv jeg mener man bør se det møtet, og da mener jeg at utfallet av det møtet hvor man ble enig om å avvente og holde dialogen i utgangspunktet er konfliktdempende fra begge parter.

Kritikken går nok også mer på at styret ifølge motparten begikk et løftebrudd når de valgte å gå offentlig, mer enn at de gikk offentlig. Motparten forstod det som en gjensidig enighet at man skulle holde hverandre orientert, styret mente det kun gjaldt den ene parten. Noe rart at det skal være ulike spilleregler for partene i mine øyne, men jeg vet ikke hva som ble sagt og ikke sagt så der er det ord mot ord.

Man har også det tilfellet med hetsen rundt Farstad hvor CGJ var tydelig på at det var helt uakseptabel adferd i media, men når Kjernen forsøkte å undersøke hvem som stod bak så kunne ikke styret bistå og det har vært null informasjon om at klubben selv har gjort noe for å finne ut av det og ta grep overfor disse personene. Å være med på å gi legitimitet til Farstads påstander om hvem som står bak (konkrete grupperinger på ØØ) og anklage en hel gruppe uten å forsøke å komme til bunns i det er dårlig kommunikasjon fra en styreleder.

Det er nok heller ikke all kommunikasjon som har vært offentlig som det nødvendigvis reageres på. Man har vel også VAR-saken hvor klubben på ingen måte klarte å bevise at de veldig aktivt jobbet mot VAR annet enn at de stemte mot VAR og ellers henviste til at de jobbet i kulissene. Det har også vært en slags gjenganger at det som sies sjelden blir fulgt opp med noe konkret å vise til er mitt inntrykk.

Kritikken går også på argumentasjonen til styret. Alle forstår at det er ubehagelig, men avtalen var at styret skulle informeres i god tid før noe mer ble gjort angående det kravet fra gruppen som signerte det. Og når styret uansett må leve med saken i flere måneder fremover så er det i mine øyne ingenting som tilsier at de måtte gå offentlig med den nå, hvis de først mente det var best å holde den borte fra offentligheten og et EOÅ er minst tre måneder frem i tid.

At du ikke har sett noe substans i kritikken er nå en gang din vurdering, men jeg har i alle fall sett flere eksempler på kritikk med substans. Angående den varslingssaken så finnes det to helt ulike versjoner, og hvis man ikke har inngående kjennskap så bør man være forsiktig med å ta stilling. Jeg håper klubben sin versjon er nærmest sannheten, jeg tror de som står bak mistilliten er av oppfatning at varslers versjon er nærmest sannheten. Jeg aner ikke hvilken versjon som er mest korrekt, og er åpen for begge deler for øyeblikket.

De som stod bak kravet har jo forsøkt imøtekomme styrets ønsker på ulike områder. De har holdt igjen kravet, de har stilt opp på møte for å forklare og utdype mistilliten, de har sagt seg villig til å informere styret i god tid slik at det ikke ville komme som en overraskelse når noe skjedde osv.

Styret har derimot valgt å ta det offentlig og samtidig ikke gjengi det som skjedde på en helt presis måte. Jeg velger å tro at det ikke var med vilje, men det er uansett svakt håndtert.

Ellers er det jo generelt mange vage påstander som kommer, men gjemmer seg bak med å presisere at det ikke pekes mot enkeltpersoner eller enkeltgrupperinger. For eksempel sier hun at hun ikke er inne på twitter, men får ting gjengitt. Jeg er på twitter og jeg kjenner meg ikke igjen i at det er mye hets der inne. Jeg mener det er mest saklig kritikk. Hun har heller ikke forsøkt å komme kritikken i møte offentlig, hun reflekterer lite over hva hun selv som styreleder kunne gjort annerledes for å bidratt til at man ikke hadde havnet der man er og sliter med å ta inn over seg hva kritikken faktisk går utpå. I stedet inntar hun en offerrolle hvor det er synd på henne. Hun konkluderer med at det er en klubb som ikke lar seg lede, uten å reflektere om det kan være at det er hun som ikke er i stand til å lede klubben.

Mitt generelle inntrykk er også at når det kommer kritikk så er det enten forsvarsposisjon, unngår å svare særlig på kritikken, er utilgjengelig og henviser til andre eller at dette hører hjemme i andre kanaler.

Uansett så blir det for meg rart om man ikke evner å se at styret har bidratt til en eskalering selv også med hvordan de har opptrått sammenlignet med hvilket inntrykk motparten har sittet igjen med i etterkant av dialog.

Det fritar ikke de som stilte kravet heller, selvsagt blir det en eskalering når det blir presentert et krav om EOÅ som går direkte på styreleder. Og timingen er såpass dårlig at de bør ha en veldig god og konkret grunn til at dette ikke kunne vente til neste ordinære årsmøte.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 12, 13, 14
Page 14 of 14

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb